"En häst kan äta ett par kilo äpplen om dagen"

Bättre att musta äpplena, går att göra mycket med äpplen, sen kan man ge några till närliggande stall med såklart, men kanske inte i mängder...
 
Nej, en häst kan INTE äta ett par kilo om dagen. Dom kan bli sjuka.

Vansinne att en ridskolechef går ut med så dumma påståenden. Det leder bara till att ännu fler än det redan är dumpar sina oönskade äpplen i hästars hagar.


Många kan det och av länken framgår det tydligt att alla inte tål äpplen. Du kanske ska följa länken och ta reda på budskapet innan du protesterar mot det :)
 
Många kan det och av länken framgår det tydligt att alla inte tål äpplen. Du kanske ska följa länken och ta reda på budskapet innan du protesterar mot det :)
Jag vet hästar som har ätit stora mängder äpplen och det har gått bra, tills den dagen det inte gör det. Borde finnas bra info om man googlar, jag har fått förklarat varför någon gång, men kommer inte ihåg exakt hur det var. Ger mina hästar max 2kg/dygn efter det. Vet om hästar som blivit sjuka(ej fång/kolik, men stora problem med magen) av äpplen, "ett par kg om dagen".
 
Jag vet hästar som har ätit stora mängder äpplen och det har gått bra, tills den dagen det inte gör det. Borde finnas bra info om man googlar, jag har fått förklarat varför någon gång, men kommer inte ihåg exakt hur det var. Ger mina hästar max 2kg/dygn efter det. Vet om hästar som blivit sjuka(ej fång/kolik, men stora problem med magen) av äpplen, "ett par kg om dagen".
Nu förstår jag inte alls, ingen har föreslagit stora mängder äpplen utan just 2 två kg som du själv praktiserar.

Och varför ger du dina hästar två kg och sedan skriver?

Nej, en häst kan INTE äta ett par kilo om dagen. Dom kan bli sjuka.
 
Helt vansinnigt. Nu är jag visserligen färgad av en häst som ligger i riskzonen för såväl PPID som fång, men jag hade då aldrig gett någon häst några större mängder äpplen. Säg 1-3 st/dag för en frisk storhäst, absolut, men inte mera. Däremot är jag något mer liberalt inställd till morötter. Det kan t.om. H.H få smaka lite av ibland, och jag skulle inte ha något problem att ge en frisk storhäst enda upp emot 500 gr/dag.
 
Helt vansinnigt. Nu är jag visserligen färgad av en häst som ligger i riskzonen för såväl PPID som fång, men jag hade då aldrig gett någon häst några större mängder äpplen. Säg 1-3 st/dag för en frisk storhäst, absolut, men inte mera. Däremot är jag något mer liberalt inställd till morötter. Det kan t.om. H.H få smaka lite av ibland, och jag skulle inte ha något problem att ge en frisk storhäst enda upp emot 500 gr/dag.
3 normala äpplen väger lätt runt 500 gr så så liberal med morötter verkar du inte vara ;)

Klart man inte ska ge hästar som har problem med PPID/fång stora mängder äpple eller kanske inte alls ge dem äpple men de flesta hästar har inga problem med något kg äpple eller två. Det är faktiskt inga stora mängder. Fodrar du fyra gånger om dagen så räcker det med 2-3 hyfsat stora per fodring för att komma upp det.
 
3 normala äpplen väger lätt runt 500 gr så så liberal med morötter verkar du inte vara ;)

Klart man inte ska ge hästar som har problem med PPID/fång stora mängder äpple eller kanske inte alls ge dem äpple men de flesta hästar har inga problem med något kg äpple eller två. Det är faktiskt inga stora mängder. Fodrar du fyra gånger om dagen så räcker det med 2-3 hyfsat stora per fodring för att komma upp det.

Du har faktiskt en poäng! Typ 1-1.5 kg fördelat på flera givor kan kan jag absolut hålla med om för en storhäst, däremot mer än typ 1.5-uppemot 2 kg skulle åtminstone jag ha varit försiktig med, oavsett häst.
 
Du har faktiskt en poäng! Typ 1-1.5 kg fördelat på flera givor kan kan jag absolut hålla med om för en storhäst, däremot mer än typ 1.5-uppemot 2 kg skulle åtminstone jag ha varit försiktig med, oavsett häst.

Seriöst så förstår jag inte ”debatten” och påståenden 😳

Det är ju som sagt väldigt nyanserat tydligt vad som avses i länken .

Att generellt ge friska hästar ett par kilo äpplen under säsong är inte något medicinsk problem /risk för sjukdom. Lika lite som morötter skulle vara det @Dressyrtjejen_97 .
 
Seriöst så förstår jag inte ”debatten” och påståenden 😳

Det är ju som sagt väldigt nyanserat tydligt vad som avses i länken .

Att generellt ge friska hästar ett par kilo äpplen under säsong är inte något medicinsk problem /risk för sjukdom. Lika lite som morötter skulle vara det @Dressyrtjejen_97 .
Fast Jo. Jag vet minst två fall där friska hästar har blivit sjuka av "normala" mängder äpplen. Ett par kg om dagen. Det hade något att göra med syran i äpplen om jag kom ihåg det rätt.
 
Fast Jo. Jag vet minst två fall där friska hästar har blivit sjuka av "normala" mängder äpplen. Ett par kg om dagen. Det hade något att göra med syran i äpplen om jag kom ihåg det rätt.

Fast återigen : det blir absurt i denna tråd utifrån källan att påstå att det är ett problem/farligt osv att friska hästar får 2 kg äpplen.

Om du vill hävda det så får du motivera det bättre rejält.
 
"Apple
Additional Common Names: Includes crabapples
Scientific Name: Malus sylvestrus
Family: Rosaceae
Toxicity: Toxic to Dogs, Toxic to Cats, Toxic to Horses

Toxic Principles: Cyanogenic glycosides
Clinical Signs: Stems, leaves, seeds contain cyanide, particularly toxic in the process of wilting: brick red mucous membranes, dilated pupils, difficulty breathing, panting, shock."
https://www.aspca.org/pet-care/animal-poison-control/toxic-and-non-toxic-plants/apple
Det är nog det sämsta gift jag hört talas om, hästar kan äta många äpplen om dagen år efter år utan att bli sjuka.


Sen är det mycket i vår natur som inte är alltför nyttigt i stora mängder.
 
Helt vansinnigt. Nu är jag visserligen färgad av en häst som ligger i riskzonen för såväl PPID som fång, men jag hade då aldrig gett någon häst några större mängder äpplen. Säg 1-3 st/dag för en frisk storhäst, absolut, men inte mera. Däremot är jag något mer liberalt inställd till morötter. Det kan t.om. H.H få smaka lite av ibland, och jag skulle inte ha något problem att ge en frisk storhäst enda upp emot 500 gr/dag.
Har du lyssnat på klippet? Hon säger att vissa hästar kan bli sjuka så man måste fråga ägaren först. Hur mycket mer hängslen och livrem behöver man ha på en kort radiointervju. "vansinnigt" känns lite magstarkt.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har i många år känt att allt är alltid mitt fel. Och det blev ännu tydligare med diagnosen. Allt ÄR mitt fel. Om jag säger att det...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
4 958
Senast: Mineur
·
  • Artikel
Dagbok Nu när jag varit sjuk inser jag hur ensam jag är. Ingen mer än min syster hör av sig.. Det finns nog de som inte ens har de så jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 771
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 704
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp