- Svar: 43
- Visningar: 6 002
Vad ska vi göra med alla äpplen? Ridskolechefen Josefin Linders förslag är att höra med ett närliggande stall om de vill ta emot dem, för även om äpplen inte kan ersätta foder är det något hästar gillar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu förklarar hon ju att man inte bara kan ge en häst i en hage utan måste fråga först för vissa hästar kan bli sjuka av äpplen.Vansinne att en ridskolechef går ut med så dumma påståenden. Det leder bara till att ännu fler än det redan är dumpar sina oönskade äpplen i hästars hagar.
Nej, en häst kan INTE äta ett par kilo om dagen. Dom kan bli sjuka.
Vansinne att en ridskolechef går ut med så dumma påståenden. Det leder bara till att ännu fler än det redan är dumpar sina oönskade äpplen i hästars hagar.
Jag vet hästar som har ätit stora mängder äpplen och det har gått bra, tills den dagen det inte gör det. Borde finnas bra info om man googlar, jag har fått förklarat varför någon gång, men kommer inte ihåg exakt hur det var. Ger mina hästar max 2kg/dygn efter det. Vet om hästar som blivit sjuka(ej fång/kolik, men stora problem med magen) av äpplen, "ett par kg om dagen".Många kan det och av länken framgår det tydligt att alla inte tål äpplen. Du kanske ska följa länken och ta reda på budskapet innan du protesterar mot det![]()
Nu förstår jag inte alls, ingen har föreslagit stora mängder äpplen utan just 2 två kg som du själv praktiserar.Jag vet hästar som har ätit stora mängder äpplen och det har gått bra, tills den dagen det inte gör det. Borde finnas bra info om man googlar, jag har fått förklarat varför någon gång, men kommer inte ihåg exakt hur det var. Ger mina hästar max 2kg/dygn efter det. Vet om hästar som blivit sjuka(ej fång/kolik, men stora problem med magen) av äpplen, "ett par kg om dagen".
Nej, en häst kan INTE äta ett par kilo om dagen. Dom kan bli sjuka.
Då ber jag om ursäkt. Jag kan inte höra vad hon säger pga hörselskada utan läste enbart vad som stod.Nu förklarar hon ju att man inte bara kan ge en häst i en hage utan måste fråga först för vissa hästar kan bli sjuka av äpplen.
Onödigt hårda ord.
Skrev nog fel någonstans, menade att jag ger mina två stycken!Nu förstår jag inte alls, ingen har föreslagit stora mängder äpplen utan just 2 två kg som du själv praktiserar.
Och varför ger du dina hästar två kg och sedan skriver?
3 normala äpplen väger lätt runt 500 gr så så liberal med morötter verkar du inte varaHelt vansinnigt. Nu är jag visserligen färgad av en häst som ligger i riskzonen för såväl PPID som fång, men jag hade då aldrig gett någon häst några större mängder äpplen. Säg 1-3 st/dag för en frisk storhäst, absolut, men inte mera. Däremot är jag något mer liberalt inställd till morötter. Det kan t.om. H.H få smaka lite av ibland, och jag skulle inte ha något problem att ge en frisk storhäst enda upp emot 500 gr/dag.
3 normala äpplen väger lätt runt 500 gr så så liberal med morötter verkar du inte vara
Klart man inte ska ge hästar som har problem med PPID/fång stora mängder äpple eller kanske inte alls ge dem äpple men de flesta hästar har inga problem med något kg äpple eller två. Det är faktiskt inga stora mängder. Fodrar du fyra gånger om dagen så räcker det med 2-3 hyfsat stora per fodring för att komma upp det.
Du har faktiskt en poäng! Typ 1-1.5 kg fördelat på flera givor kan kan jag absolut hålla med om för en storhäst, däremot mer än typ 1.5-uppemot 2 kg skulle åtminstone jag ha varit försiktig med, oavsett häst.
Fast Jo. Jag vet minst två fall där friska hästar har blivit sjuka av "normala" mängder äpplen. Ett par kg om dagen. Det hade något att göra med syran i äpplen om jag kom ihåg det rätt.Seriöst så förstår jag inte ”debatten” och påståenden
Det är ju som sagt väldigt nyanserat tydligt vad som avses i länken .
Att generellt ge friska hästar ett par kilo äpplen under säsong är inte något medicinsk problem /risk för sjukdom. Lika lite som morötter skulle vara det @Dressyrtjejen_97 .
Fast Jo. Jag vet minst två fall där friska hästar har blivit sjuka av "normala" mängder äpplen. Ett par kg om dagen. Det hade något att göra med syran i äpplen om jag kom ihåg det rätt.
Det är nog det sämsta gift jag hört talas om, hästar kan äta många äpplen om dagen år efter år utan att bli sjuka."Apple
Additional Common Names: Includes crabapples
Scientific Name: Malus sylvestrus
Family: Rosaceae
Toxicity: Toxic to Dogs, Toxic to Cats, Toxic to Horses
Toxic Principles: Cyanogenic glycosides
Clinical Signs: Stems, leaves, seeds contain cyanide, particularly toxic in the process of wilting: brick red mucous membranes, dilated pupils, difficulty breathing, panting, shock."
https://www.aspca.org/pet-care/animal-poison-control/toxic-and-non-toxic-plants/apple
Har du lyssnat på klippet? Hon säger att vissa hästar kan bli sjuka så man måste fråga ägaren först. Hur mycket mer hängslen och livrem behöver man ha på en kort radiointervju. "vansinnigt" känns lite magstarkt.Helt vansinnigt. Nu är jag visserligen färgad av en häst som ligger i riskzonen för såväl PPID som fång, men jag hade då aldrig gett någon häst några större mängder äpplen. Säg 1-3 st/dag för en frisk storhäst, absolut, men inte mera. Däremot är jag något mer liberalt inställd till morötter. Det kan t.om. H.H få smaka lite av ibland, och jag skulle inte ha något problem att ge en frisk storhäst enda upp emot 500 gr/dag.