En hund till?

Bukefalos 30 år!

Jag håller inte med om att hundar inte behöver andra hundar.
Jag tror många hundar mår väldigt bra av att få umgås med sin egen art.
Visst kan hundar ha nöje och stöd av varandra, men som jag skrev är det inte nödvändigt. En förstagångshundägare behöver alltså inte skynda sig för att skaffa ytterligare en hund, eller desperat leta efter lämpliga hundvänner i grannskapet. Den ensamma hunden kan ha en mycket god livskvalitet utan andra hundar.

Just nu har jag två pga en av de äldre fick tas bort rätt hastigt i somras. och det känns väldigt tomt med bara två!
Vår yngsta mellanpudel är just nu hos sin uppfödare eftersom hon fått sin första valpkull. Vi har alltså bara EN hund kvar här hemma och det är ju fruktansvärt tomt!

Vår yngsta mellanpudel är just nu hos sin uppfödare eftersom hon fått sin första valpkull. Vi har alltså bara EN hund kvar här hemma och det är ju fruktansvärt tomt!
Samma här fast jag har bara två (plus sambons två) hemma. Fruktansvärt tyst och lugnt! 😩😁

Samma här fast jag har bara två (plus sambons två) hemma. Fruktansvärt tyst och lugnt! 😩😁
Jag som hade hoppats på att få förnuftiga råd i den här tråden! :rage::rofl::love:

Jag som hade hoppats på att få förnuftiga råd i den här tråden! :rage::rofl::love:

Jag har haft två, har en nu och tycker det är skönt. Min hund trivs bättre upplever jag och jag har lättare att få ihop vardagen. Vi gar ibland en hund till som vi tar hand om men även om det är friktionsfritt är min hund nöjdare och gladare ensam. Jag vill ha en hund, inte flera. Promenader, hundvakt, jobb, allt blir lättare för mig med bara en hund. Jag har å andra sidan barn jag vill hinna med, har ibland hund med på jobbet och har tappat intresset för träning och min hund är nu senior på pappret (fyller 9). Vi är nöjda såhär.

Jag har alltid haft två hundar, med undantag för en vuxen omplacering som blivit lite stressad av att bo med fler hundar och därav kom till mig.
Tycker annars mina hundar haft stor behållning av varann. Både som stöd, lekkompis, sällskap om vi är borta, någon att lära av eller ta hand om beroende på ålder/situation etc.
Mina är ju en liten ras, Papillon. Så det är inte direkt bökigt att ta med sig dem eller gå ut med två stycken. Det är heller ingen krävande ras vad gäller skötsel över lag. Och det har aldrig varit svårt att få hundvakt.
Jag tänker att många hundar mår inte dåligt av att vara ensamhundar. Men jag tror många mår ännu bättre av kompis av samma sort.
Även om min hund ibland ledsnar på sin "jobbiga lillasyster" så har de också väldigt fint ihop för det mesta.
Vi skaffade dem med några månaders mellanrum, som valpar. Det har inte varit några problem med två valpar.

Jag hade två cockertikar i nästan 14 år. Det skilde bara 3,5 månad på dem, för traumat när deras företrädare gick bort hastigt vid alldeles för ung ålder var så stort. Under hela deras liv var det aldrig några problem. De var goda vänner och det gick också alldeles utmärkt att ta en av dem och göra något. Enda problemet var att de blev gamla samtidigt och att jag då inte kunde ha tre hundar=det blev ingen ny förrän de båda var borta (jag ville inte skaffa valp med en 14-åring i hushållet). Efterträdaren, min nuvarande hund, hade verkligen mått bra av en äldre, trygg hund i hushållet. Men nu blev det inte så.

Ja alltså visst känns det så fel?
Min yngsta ska snart paras igen och då kommer vi också stå där med bara EN hund i flera veckor 😳 I värsta fall ingen då hon som blir hemma är 14,5 år och det kan ju gå snabbt om det vill sig illa med så gamla hundar.

Jag tycker det är jätteskönt med bara en hund! Men mycket för att Floki var så reaktiv att promenaderna blev riktigt tråkiga. Hade jag kunnat få en hund som inte är reaktiv och kan gå i koppel hade jag skaffat en till, annars inte.

Liknande trådar

• Valp, tips och råd
  • Att skaffa hund nr2
  • Klövjeväska till mindre hund.
  • Vad ska jag göra med min hund?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat