En kvar i stallet

mian1

Trådstartare
Ensamhetsridning gick ju åt skogen, även att leda hästen ensam. Hon hoppade, stegrade och protesterade. Då testade vi att leda henne med den gamle valacken och det gick väl hyfsat. Lite oroligt för att den nya shettisen stod kvar i stallet, men båda hästarna följde med.
I dag skulle ÄNTLIGEN någon annan rida mina hästar. Medryttaren som rider valacken har provat mitt stora sto några gånger då jag ridit med och det har funkat. Nu skulle hon och en kompis rida ut själva och det gick inte alls. På samma ställe där stoet protesterat då jag ska rida henne själv så började hon krångla och eftersom medryttaren är ganska ung så tog hästen chansen och sprang hem, valacken rusade efter.

Vad göra? Hur tränas det bäst och effektivast? Shettisen har inte något emot att stanna ensam i stallet eller att gå ensam ut på promenader. De stora hästarna har blivit fullständigt knäppa.
Ska vi öva att rida eller leda hästarna enbart utan shettisen eller variera med och utan shettiskompis? Så här kan ju hästarna inte bete sig. Vi måste ju kunna rida dem och i dag var de ju faktiskt två, men ändå ville de inte gå. Innan shettisen flyttade in var ridturerna den absoluta höjdpunkten och när shettisen följer med är det fortfarande jättekul även om de är lite stirriga och måste hålla koll på ponnyn hela tiden.

Men jag vill för allt i världen inte att de ska lära sig att sticka och rusa hem!!! :mad:
 
Det där låter jättejobbigt. Jag har ingen aning vad du kan göra. Kanske bara envisas att separera dom en liten stund varje dag. Och vidta säkerhetsåtgärder så att de inte springer hem, de lär sig ju snabbt. Det är inte så att stoet brunstar att det är därför hon flippade ut? Det verkar ju hur som helst som dina hästar triggar varandra att hitta på bus. Jag har en känsla av att mina är på väg åt det hållet, de har blivit väldigt bundna vid varandra på sistone. Jobbar på en lösning. Idag skötte jag stoet ur valackens åsyn. Och tog valacken på promenad. Men de kan ju också stirra upp sig när de är ihop. Jag jobbar även på en lösning på det. tänka tänka tänka....:smirk:
 
Hej!
Jag hade samma problem med min ena häst i flera år.
Ställde alltid in henne i stallet när jag skulle rida den andre,och varje gång stressade hon upp sig lika mycket.

Men så började jag träna på att hon skulle vara ensam i hagen i stället.
Rejält staket med el på,och så tog jag ut den andre hästen
en liten stund.

Jag ökade varje gång tiden som hon var ensam i hagen,och efter ett tag gick det mycket bättre.

Visst,i början sprang hon och gnäggade när den andre försvann men hon vande sig ganska snabbt faktiskt.

Nu kan jag lämmna henne ensam utan problem. :)

Mitt råd är att du ska träna med promenader ensam med en häst.
Först bara väldigt korta stunder,sedan utöka.

Hoppas att det löser sig för dig!

/ Anette
 
Fast vårt problem är ju tvärt om! Hästen som ska stanna hemma har inte alls något emot det. Hästarna (de andra två) som ska på promenad tvärvägrar för att den lilla inte följer med.
När jag provat att promenera eller rida ensam med bara det stora stoet har de andra två fått gå kvar i hagen. Har de bara en tuss hö så bryr de sig inte att jag släpar iväg på det stora stoet. Har de inget att äta brukar de gnägga och skutta i hagen och då stressar de upp mitt sto än värre. Deras mammor verkar i alla fall ha lärt dem att inte gnägga med mat i munnen :smirk:
 
OK,jag läste väl lite för snabbt...

Men jag hade nog kämpat på med att leda hästen ensam i alla fall.
Börja med en liten,liten promenad.
Ha ett riktigt långt rep så du kan gå en bit före hästen.
När hon börjar protestera och inte vill gå fram,vänta ut henne med ett litet, konstant tryck i grimman.
Kräv bara LITE i början,t.ex att hon går fram ett par meter längre än hon hade tänkt,och så bestämmer DU att ni ska vända.

Försök bara att gå vidare lugnt och oberört om hon börjar
protestera.
Vänd dig inte om och titta på henne.
Inte så lätt,jag vet,men värt att pröva.
Lycka till!
/Anette
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 535
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: yamyam
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 795
Senast: Sel
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 669
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp