En liten fundering (korsningar)

Ska du avla fram en ridtävlingshäst är en varmblodig travare
exteriöst fel.

när folk ser mitt sto så är det ingen som tror mig när jag säger att hon är travare, hon ser presis ut som ett halvblod, ett väldigt snyggt sådant, hon brukar alltid få komplimanger för att hon är så vacker.

Tycker du erkänner ganska bra själv att en travare är exteriört
fel för att bli ridtävlingshäst.

Har inte sagt att jag tycker det är rätt att sätta Qalle i
aveln ÄN, men om du ska avla på ditt varmblodssto, så avla
inte på henne för att få fram en tävlingshäst. För det
kommer du inte få. :devil:
 
Jaså? En universell sanning, eller???

Ta "crazy" (fd anneli) tex, hon betäckte vbl sto m skäckhingsten Zeb och ut ploppade Crazy Kid, som redan har stora framgångar inom western! Och han blev 3 i år... Om inte det är en tävlingshäst så inte vet jag! :bow:
 
Finns ju faktiskt andra tävlingsgrenar än hopp och dressyr.......

:banana: :banana:
 
Vad är stora framgångar då?

Western är vad jag vet fortfarande en liten sport där hästarnas kapacitet ännu inte är så avgörande då ryttarna ännu inte är så duktiga att de kan uttnytja den till fullo.
 
Jisses, snacka om fördomar! Hoppas ingen från Western kommer in och läser det du skrev...
 
Stora framgånger som 3-åring inom western, vad menas exakt med det, jag blir nästan mörkrädd när jag läser något sådant..
 
Om du öppnar vinternumret av Travronden så får du svaret.
En medelmåtta travhingst kostar mellan 15000 och 30000 kronor...
Det är en och en halv Cortezavgift.

Travhingstarna har ett maxtal när det gäller ston á 150 vid semin. Inte f-n slösas dyrbara droppar på halvblodsmärrar eller annat dylikt. Det vore ju att gräva en grav åt hingsten ifråga.
Travhingstarna idag har stenhård konkurrens mellan varann och anta att det skulle bli tillåtet att betäcka andra raser (vilket det inte är) så vore det ett bevis på hingsten oduglighet i travsammanhang.

Att betäcka travmärrar med andra raser är chansartat.
Det tyder på ganska stor okunskap i stamfrågor.

Ridhästen har avlats fram för att duga som ridhäst.
Både gångartsmässigt och, förhoppningsvis, även mentalt.

I många travston stammar hittar man hiskliga saker som t.ex Nevele Pride eller Zoot Suit och snart även Wall Street Banker.
Dessa hingstar är kända för sitt "dåliga" humör.
Och faktum är att många gånger så nedärvs dessa dumheter till andra och tredje generation.

Sånt kan däremot inte "travtjej" 1 som har en gullig travmadame som är sååååå snäll och vacker.
Nä. Utan hon betäcker av känsloskäl med... inte vet jag... nån storgångshingst.

Ut kommer en rabiat Nevelepridare med huggtänder... ok... den fick nååågot bättre gång än morsan sin...

AM
 
Det är nog bättre crazy svarar på det, det är hennes uppfödning och hon har bättre koll på hans framgångar! Är inte så insatt i western att jag kan svara på djupare frågeställningar, men vad jag har hört så börjar man tidigare med hästarnas utbildning, men på ett lugnare sätt? Och varmblodiga travare är ju allmänt tidigt utvecklade. Crazy Kid ska visst ha varit med i Ridsport, vet tyvärr inte vilket nummer, men det ska ha varit i somras.
 
jag är absolut inte emot korsningar....varför sla en häst med en bra stam vara bättre än en korsning på tävlingbanorna??varför ska den vara bättre i lynnet osv som vissa påstår???? det är nästan lite rasistiskt tycker jag....varför ska en renrasig vara bättre än en korsning?? har faktiskt sett flera korsningar som har varit mkt bättre i lynnet,varit snällare och trevligare att rida och hantera,samt vunnit stora tävlinga framför renrasiga.
 
Det är inte korsningen I SIG jag pratar om, utan varför man inet gör "dyrare" korsningar om det nu är så himla bra med korsningar.
 
Även om det är en lugn typ av tävlingar som Crazy Kid har gått dvs trail och western riding så är jag fullt benägen att hålla med om att han är alldeles för ung och har faktiskt sagt till ägarna att ta det lite lugnare om de vill att han ska hålla inför framtiden.

Crazy Kid är en mentalt väldigt stabil häst...hon är mkt före andra i sin ålder såväl fysiskt som psykiskt.Men jag rekommenderar ändå inte folk till att tävla sina hästar så tidigt och pga av att han har varit så duktig så har det väl också gett ägarna lite "blodad tand"...att de lätt glömmer bort hur ung han är.

Nu har Crazy Kid fått vila ett tag vilket är ju mkt positivt...jag var riktigt orolig ett tag att det skulle ta för hårt på honom när han är så ung.

Nu sker ju dessa tävlingar på mindre avancerad nivå vad det gäller klasserna men dock ändå med några utav Sveriges bästa hästar deltagandes.

Nu hoppas jag bara att de fortsätter med förnuft och förstånd så att han kan vidareutvecklas i rätt takt.Såvitt jag vet så har Kidden aldrig lämnat en tävlingsplats utan rosett trots hans unga ålder.

Att Crazy Kid överhuvudtag finns till idag är rena rama tillfälligheten.Jag hade en fribetäckning att ta ut som skulle nyttjas samma år och bara ett enda sto att använda som var ett varmblod...hade jag varit smartare så hade jag lånat ett halvblodssto istället.För att få en ännu bättre ridhäst-typ.

Nu blev ju Crazy Kid väldigt lyckad och fyller sin funktion inom western väldigt bra enligt tränaren som vunnit SM för quarters så är han bättre än många rena paints kapacitetsmässigt.

Att Crazy Kid blev så bra är nog mest en ren tillfällighet och jag tycker inte att man ska förespråka korsningsavel med travhästar då de typmässigt idag börjar frångå ridhästtyp allt mer...till skillnad mot de franska travarna som fortfarande har en utmärkt ridhästmodell och som fransmännen gärna använder inom hoppaveln.

Jag tror i de flesta fall så handlar nog korsningsavel med travare om sentimentala skäl...de har en trevlig märr och hoppas få ut något bättre individ av att använda en halvblodshingst tex.

I de fall som aveln har skett omvänt dvs att man har ett halvblodssto som man betäcker med en travhingst...ja då handlar det oftast om grannens travhingst med eller utan meriter som man får betäcka med för lite svarta pengar.I det fallet handlar det nog mest om att få en så billig fölunge som möjligt...till vilket syfte kan man ju undra över?Sälja?

Det är lätt att tänka fel...att tänka med hjärtat istället för hjärnan.Hur många gör inte det? Men hästar har i alla tider kostat pengar och kommer alltid att göra det...när ekonomin rasar i ett land...ja då blir det alltid de sämre lottade individerna som får lida för det.

Att korsningsavla behöver inte leda till dåliga individer...däremot får de ett lägre värde än en renrasig individ.

Jag förstår om man älskar sin varmblodsmärr och kanske vill ha ett föl att spara efter henne av sentimentala skäl...MEN ett föl blir alltid sin egna individ...den behöver inte bli lik sin mamma ett dugg.

Är det då inte bättre att låna ett halvblodssto som uppfyller ens grundkrav än att ta ett föl på varmblodsmärren ändå?...du kommer ju att älska detta föl hur eller hur ändå...vem som än är mamma till fölet!

Detta fölet har ju då också förutsättningarna att bli den ridhästen du alltid velat ha för samma pengar som du skulle kostat på din varmblodsmärr genom att använda en halvblodshingst.Nu får du automatiskt en fölunge med bättre värde och förutsättningar på köpet!
 
:bow: :bow:

Jag måste också buga och bocka !

Det här inlägget säger ju allt !

Du kan väl spara texten och ha till hands nästa gång jag-vill-betäcka-mitt-jättefina-varmblodsto diskussionen kommer upp.
 
Helt rätt, men samtidigt känner jag att renrasiga halvblod brukar vara så tunga. Jag har ett varmblodssto som jag kommer att ta upp ett föl efter.
Inte bara för hennes underbara temperament eller hennes goda exteriör, utan för att jag vill vara med från början och skapa min framtida drömhäst. Min framtida häst vill jag ska ha mitt stos temperament och gärna en del av hennes lätthet och böjlighet.
Jag kan förstås låta bli och sedan om några år satsa den tiden och de pengarna åt att försöka hitta min drömhäst bland alla de hästar som finns till salu.
Men varför ska jag? Om jag bara ser till att noga välja en hingst som kompletterar och kan förbättra mitt stos egenskaper får jag det jag vill ha. Samtidigt får jag möjligheten att följa denna häst under hela livet.
Det, mina vänner, är oskattbart
 
Oj då! :o :D :D

Jag får väl lov att tacka er båda för bockarna!!(Sassy och Xeline)...jag skrev ju bara mitt hjärtas mening rätt upp och ner... ;) :D
 
Kära nån, så lätt är det inte att man får vad man vill ha bara man väljer hingst noga.
Det krävs även en viss gnutta tur, och inte ens helsyskon blir ju lika varann... :smirk:
 
nej, det är klart att man aldrig kan vara helt säker på hur fölet blir, men man kan åtminstone få en idé.
Å andra sidan så vet man ju aldrig riktigt vad man får när man köper häst heller.
 
jag hade ett vbl sto som jag tävlat mkt med i hopp/Dressyr med bra resultat. Henne VILLE jag betäcka. Mkt för att hon hade lärt mig så mkt. Och att jag hade haft henne under flera år och även visat att hon kunde en del inom ridningen.
Jo, jag ville ta ett föl. Mina känslor möjligen.
Dessutom med en hingst (arab) som jag kände mera personligen. en godkänd hingst jag skulle få betäcka med till reducerat pris då jag kände denna. Men nu blev det ingen betäckning. Då mitt sto hade en medfödd skada (bla lös benbit) vilket jag ej visste om, och som jag kollade hos veterinär, så kom jag fram till vad som blev bäst för stoet. Hade jag vart känslokall hade jag betäckt, men självklart såg jag ju även till stoets bästa och avkommans bästa. Fick avblåsa alltihopa. :cry:

Nu har jag en ren arab och som jag Ev i framtiden (om tid, plats och ekonomi finns!) betäcka. Och jag och en kompis (som har stort intresse samt äger sådana) har redan funderat på rashingstval. En Am. saddlebred. :)
 
Jag måste ge dig en eloge för att du inte avlade på en skadad häst! Oavsett ras.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 070
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
959
Senast: linlar1
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 587
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 817
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp