Bukefalos 28 år!

En liten uppdatering!

Sv: En liten uppdatering!

Måste bara säga att jag gillar din avatar! Först tänkte jag nåt i stil med "vilken konstig schäfer" innan jag riktigt såg att det inte alls var nån schäfer! :D
 
Sv: En liten uppdatering!

Jaha... Vad tråkigt.
Ja det är verkligen något uppfödarna måste se upp med, dessa rädslor. Man har sett en del av dem vid de MH jag varit med vid.
Han du beskriva X?

Bara för uppdateringens skull kan jag tala om att Nova fick betydligt bättre självförtroende förra hösten, dvs innan hon skulle fylla 2 hon är ju född i slutet av januari. Och efter det har hon bara mått bätte och bättre. Inte för att hon varit sjukligt rädd eller visat det på ett aggresivt sätt, men hon var ganska osäker som unghund.
Nu är hon stabil, glad, lung och nyfiken! Fast ganska lättskrämd!!!
 
Sv: En liten uppdatering!

Jag hann inte beskriva X nej, och jag tror faktiskt på sätt och vis att hon bara hade blivit ännu mer rädd om jag gjort det. Hon samlade på sig och sparade på alla negativa händelser, även om det bara var något pyttelitet som råkade skrämma henne.

Kul att Nova blivit bättre! :)
 
Sv: En liten uppdatering!

Att slappna av med nya människor kommer han aldrig att göra, då skulle han avvika från rasstandarden helt och hållet. Han SKA vara som han är i förhållande till främmande, eftersom rasen är en vaktras.

Däremot kommer han nog att slappna av gentemot husse ännu mer, lite längre in i framtiden. Får vi hoppas på.
 
Sv: En liten uppdatering!

Hm fast jag känner flera vakthundar isåfall som avviker från rasen, där alla är trevliga å inte är vaktande mot främande människor.

jo det kommer han defenitivt att göra. även fastän du alltid kommer att vara favoriten.
 
Sv: En liten uppdatering!

Jo, men det finns ju mer eller mindre extrema vaktraser :) Detta är en av dom mest extrema som finns numera. Min är dock inte från dom allra skarpaste linjerna, utan ligger på lite mittimellan. Det som är rasen allra största kännetecken är ju dess "Ojeriza", misstänksamhet och skärpa gentemot främlingar.

Och det har jag absolut inget problem med, för vänner som kommer hit och som får vara med i flocken blir han bara glad över att välkomna! Vänner som inte ingår i flocken (Gör bara dom närmaste) vaktar han mot, och då löser vi det genom att han helt enkelt inte får vara med i just det rummet där dom människorna är. Då lägger han sig och sover efter några minuter, och tittar till lite då och då för att se vad främlingen har för sig.
 
Sv: En liten uppdatering!

Mmm okej, jo känner inte några ur dom extrema raserna. Bara ur dom lite mindre extrema som blir antingen vakthund eller familje hund beroende på vad man lär dom.

Jo det är ju lätt fixat för er som bor i ett hus. Folk som jag har nog lite mera problem (minimal etta) fast jag vill inte ha någon hund alls här, alldeles för litet tycker jag. Skulle kännas som djurplågeri till viss mån.
 
Sv: En liten uppdatering!

Det jag funderar på (inget illa menat;) ) är vad syftet med dessa raser egentligen är - vad gör man med dem i Sverige? Jag menar, det är ju stört omöjligt att låta hunden jobba på "naturligt" vis här? I vårt land har vi knappast behov av den här typen av extrem vakthund...
Är det rätt att "avla bort" mer och mer vaktegenskaper och "ojeriza" (hur-det-nu-stavas) för att få den att fungera civiliserat?

Ta inte illa upp, jag är bara nyfiken. Och jag besitter en väldans respekt för den här (och liknande) raser, så därför faschinerar det som sagt mig.
Du är säkert jätteduktig, och en bra förare kan säkert klara av även den knepigaste hunden, men vad är det med just Filan som du fallit för?
 
Sv: En liten uppdatering!

Jag tycker bara att det är kul att du frågar :) Dom flesta brukar bara vara rädda för rasen och tycka att han ska avlivas typ..

Jag kan inte riktigt heller se ett syfte med att rasen ska finnas i ett sammhälle som vårt, då just det här extrema faktiskt inte behövs särskilt ofta. Nu har man ju övervakningskameror, larm osv. Och jag tycker absolut inte att man heller ska förstöra rasen för att få den att passa in bättre, man har förstört nog så många raser redan. Kan man inte ha en Fila som den verkligen är, då ska man inte ha en Fila alls. Tycker jag..

Jag föll egentligen inte för rasen i början ;) Utan jag fick reda på att denne herre behövde ett hem, och att jag var den enda nog kunniga i omgivningen för att ta hand om honom. Hans f.d ägare kan verkligen ingenting om hundar, alls! Så jag läste på om rasen, allt jag bara kunde hitta. Mailade lite med uppfödare i andra länder och försökte lära mig så mycket som möjligt.. Och nu när jag haft honom hemma ett tag, så har jag verkligen fastnat för rasen på riktigt. Han är den mest lojala, trevliga och intressanta rasen jag haft. Det är inte svårt att få in bra lydnad, för han gör precis allt för mig, bara han får lite extra motivation inför tråkiga lydnadsmoment. Han skulle aldrig komma på tanken att lämna mig och springa iväg (Dom ska ju hela tiden ha koll på sin flock och vakta den) eller att sticka efter vilt. Han fungerar bra ihop med tikar (Trots sina dåliga erfarenheter i livet), vi har någon som vaktar gården.. Ja, det enda negativa för mig är att jag inte kan ha honom med bland främmande folk, som vill ta på honom etc. Jag kan ha med honom på stan exempelvis, för han ignorerar andra helt och hållet så länge dom inte gör ansats till att ta på mig/han.

Jag och sambon har stora funderingar på att skaffa en till nu. Där får jag också chansen att forma min hund själv, och slipper att ha en hund med vissa egenskaper som kommit från att den har blivit vanvårdad/misshandlad och aldrig haft någon att lita på. Vi har ganska bra möjligheter att låta hunden jobba en hel del med vakt så som den gjort förut, dock inte riktigt lika fritt och extremt såklart. Men efter flytt i framtiden kommer det att vara en väl inhägnad gård med hundhus där hundarna kan gå ute när dom vill, och just vara vakthundar. Dom fungerar även superbra till spår! Och till viss del lydnad, men dom är lite för långsamma ibland ;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 608
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 950
Senast: lilstar
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 987
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 039
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp