Bukefalos 28 år!

En ny häst...

lovehorses

Trådstartare
Jag vet inte om detta är rätta tråden men jag chansar...

Det är så att jag köpte en häst för ca en vecka sedan och det har varit en massa bråk mellan min gamla häst och den nya. De har gjort sönder endel i stallet (de går in och ut hur de vill). Min gamla häst ha fått några sår.
Hur länge brukar det ta innan hästarna blir sams?

Jag är så rädd att det inte skall funka mellan dem, det är ett sto och en valack. Finns det någon som kan ge mig ett hopp på att det blir bättre, har varit med om någe liknande m.m.
Jag är riktigt orolig ibland, tänk om de inte går ihop?? :(

Tacksam för svar!!
 
Hmm.. enligt min erfarenhet brukar det bli lugnt i hagen på ett par timmar... men så har vi ett par islänningar, och de har ju lite mer "hagvett" är de flesta...
Hur bråkar de som? Vem går på vem? Är hagen för liten? De kanske behöver kunna gå ifrån varann riktigt? Hur får de maten? Kan de äta väl åtskilt? En rundbal till två hästar som är osams brukar inte funka bra...
Hoppas det löser sig snart...
 
Den nya hästen är då nyfiken att den går fram och snusar på min gamla häst, vilket han inte tycker om. De bråkade i början och då tänkte jag att det är ju hästbeteende men i morse när jag kom till stallet så var det hål i vägen i ena boxen som den nya hade sparkat sönder + att krubban var nersliten från samma box.
Jag tror inte att hagen är för liten, nästan 2 hektar...
de får mat på kvällarna i boxarna vilket har funkat rätt så bra, på morgonen for de kraftfodret inne men höet ute en bra bit ifrån varandra.
Jag bara hoppas att det funkar....
Man är så rädd att de inte skall gå ihop. :(
 
Ge det tid! När jag släppte ihop mina två hästar, en valack och ett surt sto i somras accepterade inte tanten valacken alls. Tyvärr släppte jag på de andra hästarna alldeles för tidigt. Hela sommaren flög tanten på valacken så fort han kom i närheten av henne. Först när tanten vart brunstig och de bara var de två i hagen fungerade det. Sen dess har hon accepterat honom och idag fungerar de bra tillsammans. Dock är tanten en riktig surmärr och har aldrig gått med valacker tidigare i sitt liv.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 003
Senast: Stereo
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 003
Senast: linlar1
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 946
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 589
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp