En ny tråd om stallrenovering!

lwt03001

Trådstartare
Nu har jag äntligen tagit lite kort från vår stallrenovering. De tre första är tagna med mobil så därav den dåliga kvalitén. Det är ett litet stall som är 6,6x5,55m och vi har rivit ur all inredning och nu har vi gjutit igen rännor på golvet och gjutit fast boxstolpar då vi inte ska ha stolpar som går upp till tak för att få en luftigare känsla.

Det ska bli två boxar i bakkant som är 9,24kvm. Där ska det bo en D-ponny och en arab så det är inte så stora hästar. Till vänster ska det bo en shettis och den boxen blir på 4,4kvm. Där blir det dock en stolpe upp till taket om vi någon gång skulle vilja utvidga boxen lite till en större häst. Till vänster blir det en liten sadelkammare och i mitten blir det en gång som är ca 3x2,7m för när hovslagaren kommer. Mer bilder kommer under veckan då det ska vara inflyttning på lördag. Hjälp!

29716419.jpg

29716420.jpg

29716412.jpg

29716414.jpg

29716415.jpg

29716416.jpg

29716417.jpg
 
Sv: En ny tråd om stallrenovering!

Vad roligt att bygga stall:)
Men min första tanke var attd et ser väldigt lågt ut i tak?
Hur högt är det?
 
Sv: En ny tråd om stallrenovering!

Jag ska mäta men det är inte jättehögt. Kanske 2.30. Jag är 1.72 och jag når nog precis upp till taket med handen om jag sträcker på mig. Den största hästen som ska stå där är 157cm så det är inga jättehästar.
 
Sv: En ny tråd om stallrenovering!

Ser ut att bli väldigt fint det där, det är roligt att bygga stall :)
Jag reagerade dock också på takhöjden. Tänk på att för att få godkänt så skall takhöjden vara minst 1,5 x mankhöjden på den största hästen. Är din häst 157cm så är lägsta höjd alltså 235,5cm.

Är dock osäker på om det räknas från golvet eller från bädden, är det bädden så går det ju bort ytterligare ett par dm.
 
Sv: En ny tråd om stallrenovering!

Kan hålla med om att det ser lågt ut på korten men jag har inte upplevt det i verkligehten. Återkommer ikväll med det exakta måttet:).
 
Sv: En ny tråd om stallrenovering!

Jag ser fram emot det och även fler bilder på framskridet bygge :)

Själv har jag senaste 1½ åren pysslat med att bygga stall, det är rysligt skojigt men nackdelen är att man aldrig tycks bli klar :p
 
Sv: En ny tråd om stallrenovering!

Ser ut att bli väldigt fint det där, det är roligt att bygga stall :)
Jag reagerade dock också på takhöjden. Tänk på att för att få godkänt så skall takhöjden vara minst 1,5 x mankhöjden på den största hästen. Är din häst 157cm så är lägsta höjd alltså 235,5cm.

Är dock osäker på om det räknas från golvet eller från bädden, är det bädden så går det ju bort ytterligare ett par dm.
Du har rätt, det är från bädden som gäller.
 
Sv: En ny tråd om stallrenovering!

Mätte takhöjden igår och tyvärr var det bara 2.30 så lite för lågt var det. Men det är inget som vi kan göra något åt nu. Jag har inte bädd utan tar ut allt smutsigt varje dag så det får inte bygga på för mycket. Nu ska jag gå dit och måla lite innan jobbet, börjar inte förrän 10.00 idag! Det känns som att man inte har tid att jobba nu. Tur att jag är lärare och ledig onsdag-fredag den här veckan!
 
Sv: En ny tråd om stallrenovering!

Vad trist med takhöjden,det gäller att du får en riktigt snäll djurskyddsinspektör för att få den höjden godkänd..Men lycka till!
 
Sv: En ny tråd om stallrenovering!

Oj, det var lite synd på takhöjden :(
Men, har du tur så klarar du dig ändå. Svårt att se på bilderna, men är taket av trä eller betong? Finns möjlighet att ta upp taket och höja det? Kanske enklare det än att bila upp betongen och sänka golvet..
 
Sv: En ny tråd om stallrenovering!

Stallet är en tillfällig lösning så skulle det inte bli godkänt vid en ev kontroll så får vi stänga det. Därför är det inte aktuellt att höja taket. Vi kommer bygga nytt om ett år eller två men jag orkade inte vänta på det utan ville ha hem min häst NU. Var trött på alla resor till inackorderingsstallet.
 
Sv: En ny tråd om stallrenovering!

Ahh på så vis :) Jamen då förstår jag ju om ni inte känner för att lägga ned det arbete och de pengar som det krävs för att höja takhöjden :)
 

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 791
Senast: shia
·
Anläggning Vi har i dagarna äntligen köpt oss en egen hästgård :love: Vi flyttar in i mitten av december. Idag finns det ett "tillfälligt" stall...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
20 330
Senast: Catrool
·
Anläggning Hej! Jo nu är det min tur, min familj har köpt gård:love: Och vi flyttar in 1 april:love: Men nu börjar ju tankarna gå på hur allt ska...
2
Svar
31
· Visningar
3 088
Senast: LillaMusse
·
Anläggning Hej, Vi ska flytta till en gård i november, verkligen min drömgård som vi får hyra på obegränsad tid av min sambos chef till ett bra...
Svar
10
· Visningar
2 028
Senast: rebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp