stallbygge!

Sv: stallbygge!

Alla som säger att det inte behöver bli dyrt är verkligen välsignade med snickare i släkten eller vänskapskretsen - och hur många är det? Krävs lite mer än basala kunskaper för att få ihop ett helt stall.

Nyligen var det nån här som påstod att det inte var särskilt dyrt att gräva ut hagar och lägga på grus heller - men denna någon hade typ en pappa som jobbar på grustag och en pojkvän som kan hantera en grävare.

Såm många om ska till om det ska bli billigt.
 
Sv: stallbygge!

Elektron;
Jag förstår precis ditt inlägg - men vad jag menar är att man behöver inte göra det dyrare än vad det är!!!
Fråga en byggfirma - kostar skjortan, jovisst men det blir bra och snabbt gjort.
Fråga dej själv - vad kan jag? Vad kan mina vänner och hur mycket kan de ställa upp på mej och mitt jävla stall för en back öl, lite barnpassning och en taco-kväll?
Vad finns det för lokala byggfirmor och hur mycket vill de ha för en konsultation?
KUNSKAP - att fråga hur man ska göra kostar oftast ingenting!!!!

Så nog går det att komma undan lite lättare.... ;)
 
Sv: stallbygge!

Tack för tipset men jag har redan byggt mitt stall. Ingen är väl så dum att de betalar mer än de behöver men betala med en tacokväll eller barnpassning är naivt att tro att så många kan göra.
 
Sv: stallbygge!

Jaha, kalla mej naiv, men det är så jag skamlöst utnyttjar mina vänner.
Sen när mitt är klart, får man naturligtvis ställa upp på utedassbyggen och bryggor och fan och hans moster.
Det är det vänner är till för.
Man har förbannat trevligt medan man bygger stall.
 
Sv: stallbygge!

Det hade jag med, med en betald snickare. För en snickare behövs om man ska bygga stall och om man nu har turen att ha en i bekantskapskretsen, det har liksom inte alla, ska man ha ännu mer tur om de vill jobba gratis.
 
Sv: stallbygge!

Och vad säger skattemyndigheten om "ditt" sätt att bygga stall?

Varför skulle det vara värre att utnyttja vänner och bekanta's kunskaper och vänlighet genom att byta tjänster när man bygger stall än när man bygger tex hus?

Det är mig veterligen också så vi gör när vi renoverar bilar, sätter upp kök,
målar hus, gräver diken, bygger garage, tapetserar barnrum etc i vår bekanskapskrets, man tar betalt för maskiner el dyliks 'slitage o drift' typ, men man tar inte mer än bara symboliskt för jobbet,
det betalas istället mkt genom hjälp en annan gång när man själv behöver det och tex middag och öl under arbetets gång.

Alla har inte intresse eller råd att anlita firma för att bygga tex stall när man har kunskapen runt i kring sig.

Min sambo tex, kan både bygga, meka och gräva/entreprenera etc så han är flitigt 'lejd' av vänner å bekanta, och vi ser till att de får hjälpa oss när vi har behov och de kan/vill ställa upp.

Ofta har man förbannat trevligt med bekanta å hela familjen när man gör på det här sättet istället för att ta in tex dyra okända snickare som inte kan göra en grej rätt och bara krånglar och drar fötterna efter sig för att 'timpenningen' ska bli så hög som möjligt.
 
Sv: stallbygge!

Det här

Så vitt jag kan tolka det är det helt ok att utnyttja vänskapskretsens kunskaper och färdigheter så länge man inte fastställer vilka gentjänster som krävs, så att det blir en regelrät byteshandel av tjänster/varor? I de flesta vänkretsar brukar det här med tjänster och gentjänster vara mer flytande, och inget man dealar om utan man räknar med att det jämnar ut sig i längden.
 
Sv: stallbygge!

Nu e det biligt att bygga vitt. alla firmor har dåligt om jobb och krigar om priser så ring runt lite så kan du få det biligt
 
Sv: stallbygge!

vad får man utnyttja sina vänner att göra då?
en kompis kan kakla och jag kan skruva ihop ikeamöbler? får vi byta tjänster då? måste han betala sig själv och skatta om han kaklar hemma hos sig själv iställt för att anlita någon?

ska allt som kan anlitas anlitas och skattas för bara för att möjligheten finns?

det finns ju möjlighet att få hem en som städar åt en, det skall betalas vitt och skattas, om man städar själv, hur gör man då? vem bestämmer lönen? är det svartjobb?
 
Sv: stallbygge!

Alla som säger att det inte behöver bli dyrt är verkligen välsignade med snickare i släkten eller vänskapskretsen - och hur många är det? Krävs lite mer än basala kunskaper för att få ihop ett helt stall.

Nyligen var det nån här som påstod att det inte var särskilt dyrt att gräva ut hagar och lägga på grus heller - men denna någon hade typ en pappa som jobbar på grustag och en pojkvän som kan hantera en grävare.

Såm många om ska till om det ska bli billigt.

Kan det vara mig du menade som sa att det inte behövde bli dyrt med att grusa hagar? ;)

Till TS; kul att se hur ert stall blir, blev nyligen klar med vårat!
 
Sv: stallbygge!

IMG_5986.jpg



IMG_5985.jpg
 
Sv: stallbygge!

Himla spännande att följa ert stallbygge. Vi bygger också ett stall, ett litet ett. Och vi har vänner som hjälper till, 2 av dem är extra flitiga, men de äter som hästar ;). (men det är de värda, dock känns det som man har en stor familj helt plötsligt). Vissa vänner vet man inte hur man ska kunna tacka tillräckligt.. Beskattas tack, mat och fika med? ;)

Ska bli jättespännande att se resultatet av bygget, när beräknas det vara klart? Helt otroligt så mycket tid allt tar. Roligt att föla någon som ligger lite före..
God arbetslust!
/U
 
Sv: stallbygge!

Kul att kolla in här igen, och vilka framsteg ni gjort!!

Åh, shit vad stort det blir!! Såg inte ut så på de "första" ritningarna :) Men det bblir ju nästan alltid så.. Och ett stort stall är alltid välkommet!
Fint blir det!
 
Sv: stallbygge!

Intressant att det skulle komma upp det här med skattemyndigheten:)
Jag tror nämligen att man kan använda rotavdraget till att bygga ett litet stall (icke företag).
Självklart gäller det inte företagarna utan de privata. Men man kan ju alltid tipsa, inte helt fel att stimulera byggarna.
 
Sv: stallbygge!

Eftersom det blev massor annat tjafs i tråden så antog jag bara att folk inte var så intresserade, stallet är "färdigt" och används, även om en del är kvar, så som att dra in vatten...

Det blev väldigt bra iaf, väldigt öppet och ljust.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 838
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 540
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 269
Senast: Roheryn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 077
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp