stallbygge!

Sv: stallbygge!

sääääkert :cool:

haha men kimmen är ju ingen råtta, hon är råttjägare! det är en viss skillnad, idag har 2 väggar kommit upp... har inte lagt upp bilderna än, men det kommer!
 
Sv: stallbygge!

här kommer nya bilder på stallet!

DSC00171.jpg


delicuis014.jpg


delicuis016.jpg


delicuis015.jpg



alla väggar är uppe!

:banana:

nu vill vi ha lite komentarer!
 
Sv: stallbygge!

Hur skall ni göra med takfoten på den gamla delen? Den är ju lägre i tak än vad den nya delen är: Kommer ni att höja taket i den gamla delen för att få ihop det, eller finns det andra knep?
 
Sv: stallbygge!

Hur skall ni göra med takfoten på den gamla delen? Den är ju lägre i tak än vad den nya delen är: Kommer ni att höja taket i den gamla delen för att få ihop det, eller finns det andra knep?

nya takstolarnas tassar går ju utanför väggen... gamla väggen är 258cm hög och nya väggen är 260 så att med tak plåt och tak fotsbräder så får vi nog ihop det... den skillnaden som blir kommer försvinna visuellt i ränndalen.
 
Sv: stallbygge!

oj... nu börjar det likna nått! när har ni planerat att allt kommer vara klart då, eller tror?
 
Sv: stallbygge!

våren 2009...

men generellt beror det på när du kommer o hjälper till säger pojken!

jag hoppas det blir innan pselmas bebis kommer :crazy:

hehe men takstolarna ska komma vecka 51!
 
Sv: stallbygge!

WOW! Lite sotis blir man! Mitt bygge är inte riktigt i klass med ert, men jag håller koll här för tips.... ;)
 
Sv: stallbygge!

WOW! Lite sotis blir man! Mitt bygge är inte riktigt i klass med ert, men jag håller koll här för tips.... ;)

Får man vara lite nyfiken och fråga hur det går för dig med ditt bygge då?
Vad är det för bygge? nybygge eller ombygge?
//kimmis PV
 
Sv: stallbygge!

Får man vara lite nyfiken och fråga hur det går för dig med ditt bygge då?
Vad är det för bygge? nybygge eller ombygge?
//kimmis PV

Ombygge..... Ledsen lada från tidigt 1900-tal ska bli ponnystall! Just nu händer det dessvärre INGENTING för att vi är insnöade, men det kommer snart igång igen..... Måste bara kolla måtten för ponnybox (har inte en kuse över 135)....
Misströstar lite just nu, materialet kommer inte fram, (snö), det går inte att spika (sporadisk strömförsörjning), alla hjälpande händer insnöade....
Men men, skam den som ger sej!!! :D
 
Sv: stallbygge!

Hej!
Kul att följa tråden.
Hur tjock platta göt ni? Isolerad?
Snickrade ni formen själva eller använde ni kantelement?
 
Sv: stallbygge!

Hej!
Kul att följa tråden.
Hur tjock platta göt ni? Isolerad?
Snickrade ni formen själva eller använde ni kantelement?

vi gjorde en platta som är 10cmtjock och med en 20x15cm vot. det ska vara en vot på minst 20x20cm igentligen men för att slippa ta ut två bilar med btg så fuskade vi lite:devil: det skulle gå i 8.2 kubik i våran platta men jag minskade voten så jag fick ner det till 8 alltså en vanlig btg bil. och jag fick anväda precis all btg blev inte en skyffel spill.
Våran platta är oisolerad som resten av stallet vi har en 500mm singelbädd under som bör leda bort all ev fukt. Formen spikade jag ihop själv på jobbet som vi använde där i 6månader sen tog jag hem den och gjöt stallet med den. Jätte smidigt att vara snickare ibland.. kant element går ju också bra men jag tycker det är bätre med en riktig lågform.
 
Sv: stallbygge!

här kommer fler bilder när jag bygger en innervägg:banana:

stallbygge006.jpg


det är noga det här!!!

stallbygge005.jpg


ska man få nåt gjort så måste man ta mig fan göra det själv :devil: (;))

stallbygge004.jpg



ok ok... ja slog i 3 spik och borrade 3 hål och skruvade i en skruv :cool: pojken gjorde resten :angel:
 
Sv: stallbygge!

Gud vad kul med nytt stallbygge!!!
Vi blev klara med vårt för ungefär ett halvårsen:laugh: är jätte nöjda!!!
 
Sv: stallbygge!

Va roligt med denna tråd, jag sitter själv i planeringsstadiet att bygga precis som du :) Mitt blir lite mindre än ditt, gubben min tror att det kommer att bli skitdyrt! Jag hoppas att han har fel. Så tråkigt att ha en "fin" stallbyggnad, men så får man inte ha större hästar en shettisar typ!*haha*
 
Sv: stallbygge!

Det behöver inte bli så blodigt dyrt, om man nu är så pass välsignad att man kan snickra själv! I alla fall det mesta! Det tar längre tid, men snickare är skitdyrt.
Dock skall du kolla med Skattemyndigheten om du får tillämpa ROT-avdraget på stallbyggnad, tror att man kan det om det är så att man har lantbruksfastighet.
Kan ha fel, kolla med www.skatteverket.se/rot
Det dyraste är nog bottenplattan, utgrävningen och taket, har jag upplevt när jag rekade för nybygge, innan jag bestämde mej för att bygga om ladan istället. (Har med budgeten att göra, förvisso!Och storleken på häst.)
Vad jag ochså har lärt mej är att "bygga billigt" ofta blir "bygga dyrt", i och med att, som du säger, man kanske inte har shetlandsponnier när allt kommer omkring.
Jag har det i och för sej, kommer det större hästar måste jag bygga till.
Detta finns det redan ritningar på, och är planerat för, men det ligger i femårsprojektet. Ska bli klar med shettisstallet först!


Fler stall åt folket!!!! :laugh:
 
Sv: stallbygge!

Ska bli spännande att se när det är färdigt:)
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 539
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 269
Senast: Roheryn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 077
Senast: nullo-modo
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 192
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp