fejko

Trådstartare
Är den på något vis bindande? Om inte, varför begär man i så fall en offert?
 
Nej, den är inte bindande.
Man vill ha den för att se EXAKT vad ngt kommer att kosta.

Den enda den är bindande för är säljaren! För den kan inte ta mer betalt än det den offererat, såvida du inte köper till mer än det du begärt offert på.

På en offert ska ju också helst stå hur länge priset du fått gäller.
Och om det är "fritt X-stad", för står det inte så, kan det tillkomma för frakter.

Men tänk på att kolla om de priser du fått är EXKLUSIVE eller INKLUSIVE moms!
Ofta är priserna som anges exklusive moms, och så står det längst ner "moms tillkommer".
 
Nej, som sagtvar en pffert är inte bindande för Dig som köpare, enbart för säljaren. Godtager Du däremot offerten så får Du en orderbekräftelse. Och den är bindande för Dig när Du väl skrivit på den.
Som regel kräver då säljaren en viss % av slutsumman vid orderbekräftelse och resterande % innan lastning av materialet t.ex.

En offert begär man från olika ställen, t.ex. om Du är på väg att köpa något "stort" och då begär Du offerter från olika företag som sysslar med samma sak för att jämnföra vem som ger bäst offert. Men det är dock inte alltid = billigast offert = bäst. Man får lusläsa offerten ordentligt och ta det som verkar mest seriöst och som svarar bäst till de krav Du har.
 
Njäe, så länge ni inte har ett avtal, är inget bindande, varken för säljare eller köpare. Går du in i en affär, kan säljaren säga att du inte får köpa, alternativt att det är billigare/dyrare för dig.
Är offerter undantagna från detta?
 
En offert är ett anbud och anbud regleras i Avtalslagen. AvtL. 1 kap. 1 § säger att "anbud om slutande av avtal och svar å sådant anbud vare, efter ty här nedan i 2-9 §§ sägs, bindande för den, som avgivit anbudet eller svaret".
Det betyder att den som ger ett anbud, offert eller annat, är bunden av det anbudet till svarstiden gått ut. Vid muntliga anbud måste svar ges på en gång.

Går du in i en affär och erbjuder dig att ge 25 spänn för en pryl så är det du som är anbudsgivare och det står affärsinnehavaren fritt att svara ja eller nej.
Begär du in en offert är det företaget som ger offerten som är anbudsgivare.
 
Jag håller som bäst på med offerter och orderbekräftelse, då jag skall bygga stall.
I och med jag accepterat företagets offert, så får jag en orderbekräftelse, som är bindande både för mig och för företaget i och med den är påskriven. Annars kan ju jag ändra mig eller företaget ändra sig hux flux och det går ju inte!
Se f.ö. Jadiza's inlägg....
 
Jag har anlitat hantverkare som ska fixa mitt badrum. De skulle ha börjat i mitten av augusti men har inte börjat ännu :( Och jag ska flytta in 1:a september. Nu funderar jag på att byta ut dem ...
 
Offerten i sig är, som andra påpekat, bindande för offertgivaren. Oftast står det angivet i offerten hur länge priset gäller. Är man som köpare intresserad av offerten sluter man ett avtal som är bindande för bägge parter.

Frågan i det här fallet är väl snarast vad avtalet säger?
 

Liknande trådar

Hemmet Jag hade ute en snickare igår för att få offert på ett bygge av en trappa på utsidan av (längs med) huset. Höjden där den slutar är ca 2...
Svar
18
· Visningar
1 091
Senast: bettysmatte
·
Hemmet Vi ska renovera två badrum, ett som är befintligt idag och ett som ”inte finns”, det är en toalett idag som ska byggas ut så det ryms...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
5 313
Senast: sthu
·
Anläggning Hej Ska salta min ridbana nu när det är plusgrader så den kan hålla ett litet tag men vilket salt? Magnesiumklorid som även används på...
Svar
2
· Visningar
552
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Jag vet inte om jag ska betala det här eller bestrida Offert Vi har härmed nöjet att offerera badrum enligt besök Pris badrum...
2
Svar
25
· Visningar
2 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp