En pissig tråd

Jag tror som sagt inte heller att hunden koppla att den är instängd i 10 minuter med att den kissade i soffan. Men värdet i att få vara med blir antagligen större efter den åtgärden.
 
Men hur skall den koppla ihop det med att inte kissa inne?

I direkt anslutning till händelsen kopplar givetvis hunden att kissa inne = åker in i tvättstugan. Att fortsätta hålla hunden bortstängd en längre stund kommer den inte koppla till att den för en kvart sedan kissade i soffan. Men när den blir utsläppt blir känslan "jag är räddad", och värdet på att få komma ut i gemenskapen blir större efter att ha varit bortstängd. Det jag skulle vilja uppnå är att ta udden av hundens ego och att platsen i flocken inte är självklar. Det är mina tankar, och fritt fram att tycka jag har fel!
 
Men hur skall den koppla ihop det med att inte kissa inne?
Det enda du kan göra är att prova själv om din hund har ett oönskat beteende.
Min hund fattade att hon gått för långt när jag ledde ut henne.
Jagbehövde inte koppla eller hägna in henne, hon satt utanför altandörren och väntade på insläpp.
Så gjorde hon aldrig annars, hon va en ögontjänare, tog jag blicken från henne så sprang hon gärna en runda i området för att kolla läget

Hundar är ju inte dumma, klart hunden kopplar...
kissar inne=sitta ute själv,=utstött
 
I direkt anslutning till händelsen kopplar givetvis hunden att kissa inne = åker in i tvättstugan. Att fortsätta hålla hunden bortstängd en längre stund kommer den inte koppla till att den för en kvart sedan kissade i soffan. Men när den blir utsläppt blir känslan "jag är räddad", och värdet på att få komma ut i gemenskapen blir större efter att ha varit bortstängd. Det jag skulle vilja uppnå är att ta udden av hundens ego och att platsen i flocken inte är självklar. Det är mina tankar, och fritt fram att tycka jag har fel!
Aha! Du menar så. Ja men då hänger jag med. :)
 
Det enda du kan göra är att prova själv om din hund har ett oönskat beteende.
Min hund fattade att hon gått för långt när jag ledde ut henne.
Jagbehövde inte koppla eller hägna in henne, hon satt utanför altandörren och väntade på insläpp.
Så gjorde hon aldrig annars, hon va en ögontjänare, tog jag blicken från henne så sprang hon gärna en runda i området för att kolla läget

Hundar är ju inte dumma, klart hunden kopplar...
kissar inne=sitta ute själv,=utstött
Jo men här var det frågan om att konsekvensen kom så långt efter det felaktiga beteendet.

Men @squarepants förklarade vad hon menade. Det var inte alls som jag tolkade det från början.
 
haha, alltså här hade det blivit hus i helvete för länge sedan. Jag hade jagat efter hunden som en galning om den höll på på detta vis. Om hunden är frisk, stimulerad, rastad, gammal nog att hålla sig. Så hade jag ställt krav. Jag har en hund som kommer från gatan nu, hon har blivit misshandlad och är väldigt rädd. Men jag vågar ändå höja rösten åt min andra hund när denna gör fel, hon har lärt sig att det inte är till henne då jag ryter för jag tar ingen notis av henne när jag ryter åt den andra hunden, blir hon rädd för det så låtsas jag att jag inte såg att hon blir rädd och jag daddar henne inte om hon kommer och fjäskar för att hon tror att det var åt henne i början. (tänker på din dagmatte nu som har en rädd hund och därför inte ville säga åt din? inte läst tråden supernoga.) Nu reagerar hon (gatuhunden) inte alls då jag ryter åt ilo. Jag tycker väl kanske inte man ska tippa på tårna runt en rädd hund för det gör bara saken värre. Sen behöver man inte överdriva och skrika som en galning när den ligger just bredvid. Men jag tror det är svårt att hinna ta hunden just när den kissar och kasta ut den. Jag tycker väl också att det låter som det kan bli rätt obehagligt för det betyder att hon fysiskt måste gripa hunden och dra iväg den. Jag är nog mer för att jaga iväg hunden bort från mig "till skamvrån då" eller bara bort. :)
 
Känns som att ni har varit oerhört slappa. Ni har ju låtit honom hållas som er gulliga lilla bäbis!

Men vet du? Det är ingen bäbis, det är en hund som skall klara av att vara rumsren runt 4 månaders ålder om den är frisk.

Flera och rejäla promenader samt bra mat och stimuli av hjärnan krävs 365 dagar om året.

Tycker att Blueberry har skrivit bra ang att säga till.

Jag är absolut aldrig för att man skall vara fysisk men på mina djur har en blick och ett "morr" räckt för att dom skall förstå att nu menas det allvar!
Tydlighet är alltid viktigt med djur när man inte har språket!

Begränsa honom till ett litet tråkigt område med en filt och där får han vara om han kissar, borde gå in hyffsat fort att det är roligare att vara torr än att kissa inne och ha tråkigt.

För övrigt hade jag tagit hunden till vet långt innan kastreringen pga detta och inte bara låtit det vara.

Hoppas verkligen att ni får bukt på det.

Ursäkta men det där gjorde mig förbannad. Vad vet du? Vi har kämpat med hans rumsrenhet sedan dagen han kom hem till oss. Gått på valpkurs och läst hundböcker och behandlat vår hund som en hund. Ingen bebis. Jag har tagit hjälp av vår uppfödare med hans kissande samt instruktören på vår valpkurs och gjort exakt så som dom rekommenderat. Varenda jäkla dag. Jag har googlat och läst om olika orsaker. Testat UVI vid två tillfällen och sökt stöd hos veterinären och tagit blodprov och fått remiss. Kom inte och säg att vi varit slappa för du vet uppenbarligen ingenting om oss.
 
Ursäkta men det där gjorde mig förbannad. Vad vet du? Vi har kämpat med hans rumsrenhet sedan dagen han kom hem till oss. Gått på valpkurs och läst hundböcker och behandlat vår hund som en hund. Ingen bebis. Jag har tagit hjälp av vår uppfödare med hans kissande samt instruktören på vår valpkurs och gjort exakt så som dom rekommenderat. Varenda jäkla dag. Jag har googlat och läst om olika orsaker. Testat UVI vid två tillfällen och sökt stöd hos veterinären och tagit blodprov och fått remiss. Kom inte och säg att vi varit slappa för du vet uppenbarligen ingenting om oss.

Det är inte första gången den användaren klampar rakt in i en tråd och delar med sig av härligheter och mer eller mindre påhopp. Vissa saknar liksom den där finessen ;)
 
Vad skönt! Då är problemet förhoppningsvis löst på hemmaplan. När han inte är hemma så klarar han helt enkelt inte att "springa lös" utan där måste ni vidta andra åtgärder. Liten hage, inte vara i soffor osv. Kanske trist för er men bara att gilla läget och vara förutseende. Alltså inga fler besök till den där stugan utan att ta med kompostgaller! ;) Tänk inte: det går nog, och sedan händer det olyckor och så blir man besviken på sig själv och hunden. Been there, done that.
Hos dagmatten tycker jag fortfarande att han ska vara i hage och absolut inte i soffor osv. Eftersom ni betalar borde ni ju kunna ställa lite krav? Tycker faktiskt det är konstigt att hon inte vidtagit åtgärder utan låter honom göra som han vill fast hon vet att det inte fungerar.
 
Vad skönt! Då är problemet förhoppningsvis löst på hemmaplan. När han inte är hemma så klarar han helt enkelt inte att "springa lös" utan där måste ni vidta andra åtgärder. Liten hage, inte vara i soffor osv. Kanske trist för er men bara att gilla läget och vara förutseende. Alltså inga fler besök till den där stugan utan att ta med kompostgaller! ;) Tänk inte: det går nog, och sedan händer det olyckor och så blir man besviken på sig själv och hunden. Been there, done that.
Hos dagmatten tycker jag fortfarande att han ska vara i hage och absolut inte i soffor osv. Eftersom ni betalar borde ni ju kunna ställa lite krav? Tycker faktiskt det är konstigt att hon inte vidtagit åtgärder utan låter honom göra som han vill fast hon vet att det inte fungerar.

Ja, jag kan hålla med lite. Vet dock att hon avvaktat lite eftersom vi till och med under en kort period trott att han var sjuk på något sätt. Men nu i alla fall har jag gett henne grönt ljus att ge honom hett om öronen. Ska föreslå att ta bort honom helt från soffan också.

Idag har vi varit på Hundmässan i Stockholm och stått i Dvärgpinscher-montern. Trots mjuka mattor och en gosig bur tillsammans med andra nya hundar så har han inte kissat på något. Efter 3h i montern var han trött och gick in i buren ibland, jag bevakade honom då jag trodde att han skulle kissa men han ville bara vila lite. Så jag är stolt :) Det känns annars som om det skulle kunna vara en triggande situation för honom, men inget kiss. Babysteps...

(Mässan bokades in en tid innan jag hade förstått omfattningen av hans kissproblem. Annars hade jag inte satt honom i en triggande situation just nu, men det var redan bokat så det var ju tur att det blev så bra).
 
I direkt anslutning till händelsen kopplar givetvis hunden att kissa inne = åker in i tvättstugan. Att fortsätta hålla hunden bortstängd en längre stund kommer den inte koppla till att den för en kvart sedan kissade i soffan. Men när den blir utsläppt blir känslan "jag är räddad", och värdet på att få komma ut i gemenskapen blir större efter att ha varit bortstängd. Det jag skulle vilja uppnå är att ta udden av hundens ego och att platsen i flocken inte är självklar. Det är mina tankar, och fritt fram att tycka jag har fel!

När Bruce kissade inne sist så gjorde vi precis så. Jag röt till och grep tag om hans nacke, sedan bar jag in honom på toaletten och stängde dörren. Fick dock ont i magen när jag kom på att jag glömt tända lampan så jag släppte ut honom så fort jag städat undan. Bruce kom ut och såg lite fundersam ut, när jag ignorerade honom gick han och la sig i sin bur och sov där resten av kvällen. Bruce sover ALLTID på mig i soffan, så att han la sig i buren och låg kvar där resten av kvällen (resterande timme innan vi gick och la oss) tyder på att nåt hände i hans huvud där. Hoppas bara på att han gjorde rätt koppling :D
 
När Bruce kissade inne sist så gjorde vi precis så. Jag röt till och grep tag om hans nacke, sedan bar jag in honom på toaletten och stängde dörren. Fick dock ont i magen när jag kom på att jag glömt tända lampan så jag släppte ut honom så fort jag städat undan. Bruce kom ut och såg lite fundersam ut, när jag ignorerade honom gick han och la sig i sin bur och sov där resten av kvällen. Bruce sover ALLTID på mig i soffan, så att han la sig i buren och låg kvar där resten av kvällen (resterande timme innan vi gick och la oss) tyder på att nåt hände i hans huvud där. Hoppas bara på att han gjorde rätt koppling :D

Antagligen fick hans ego en knäpp på näsan! :) Bra att det fungerade, och att döma av reaktionen antagligen ett passande straff för honom.
 
Antagligen fick hans ego en knäpp på näsan! :) Bra att det fungerade, och att döma av reaktionen antagligen ett passande straff för honom.

Jag hoppas det :) Det känns som att vi är någonting på spåret nu, det känns riktigt bra. Ett stort fett ljus i slutet av tunneln som jag hoppas vi når fram till snart.

När jag stod i rasmontern idag så hörde jag min monter-kompis berätta om rasen för några nyfikna blivande hundägare. Hon sa att dvärgpinnen är riktigt lurig jävel som behöver väldigt tydliga gränser, annars kommer de till varje pris försöka få sin vilja igenom. "En, ja... riktigt ond liten skit!" sa hon vid ett tillfälle och jag kunde inte låta bli att skratta :D Vet inte hur sugna åhörarna blev på en pinne :angel: :devil: Men vi sa att vi skulle vara ärliga och berätta om rasens både fina sidor och utmaningar. Fick mig att tänka på att de generella reglerna för rumsrenhet-träning som vi fått på valpkursen kanske inte passar en tjockskallig dvärgpinne som är + 6-7 månader.
 
Ursäkta men det där gjorde mig förbannad. Vad vet du? Vi har kämpat med hans rumsrenhet sedan dagen han kom hem till oss. Gått på valpkurs och läst hundböcker och behandlat vår hund som en hund. Ingen bebis. Jag har tagit hjälp av vår uppfödare med hans kissande samt instruktören på vår valpkurs och gjort exakt så som dom rekommenderat. Varenda jäkla dag. Jag har googlat och läst om olika orsaker. Testat UVI vid två tillfällen och sökt stöd hos veterinären och tagit blodprov och fått remiss. Kom inte och säg att vi varit slappa för du vet uppenbarligen ingenting om oss.

Fast du skriver ju själv att ni förmodligen har varit för mjuka mot honom och låtit honom vara bekväm? Tex så lät du honom kissa i sängen 5 dagar i rad, efter första natten skulle han varit avgränsad på golvet som en markering.

Jag menade faktiskt inget illa, men du skriver ju anledningar i varje inlägg, ang mattan i sommarhuset tex, varför ens låta honom vara på mattan efter första ggn? :)

Men bra nu att han varit torr ett tag igen och att du har vågat säga till ordentligt.
 
Fast du skriver ju själv att ni förmodligen har varit för mjuka mot honom och låtit honom vara bekväm? Tex så lät du honom kissa i sängen 5 dagar i rad, efter första natten skulle han varit avgränsad på golvet som en markering.

Jag menade faktiskt inget illa, men du skriver ju anledningar i varje inlägg, ang mattan i sommarhuset tex, varför ens låta honom vara på mattan efter första ggn? :)

Men bra nu att han varit torr ett tag igen och att du har vågat säga till ordentligt.

När han kissade i sängen trodde jag, inklusive de flesta andra i den här tråden att han var sjuk alternativt mådde dåligt p.g.a stress. Mattan har jag förklarat tidigare i tråden. Det är först nu jag insett att han markerar och måste då tänka om!

Vi kämpar väldigt hårt med det här jag och min sambo, vi gör vårt allra allra bästa. Så jag tyckte det var okänsligt och felaktigt att uttrycka sig som du gjorde. Men från och med nu kommer vi ha fastare hand med honom, nu när vi börjar närma oss en förklaring på hans beteende och lösning! Att vara hård mot en sjuk eller stressad hund känns inte så smart så jag är glad att vi utrett så mycket som vi gjort innan vi bestämt oss för hur vi ska agera och vara konsekventa.
 
Jag tror inte helt du ska släppa tanken att det finns en del stress med i bilden också. Men det verkar ju onekligen som om det också är hunden som är lite styv i korken. Knepig kombo, men skönt att ni kommit på rätt spår! Han verkar ju inte bli det minsta stressad av att du går på honom lite hårdare, så det verkar ju vara rätt melodi.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
687
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 610
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 168
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
644
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp