En pissig tråd

Jag tror inte helt du ska släppa tanken att det finns en del stress med i bilden också. Men det verkar ju onekligen som om det också är hunden som är lite styv i korken. Knepig kombo, men skönt att ni kommit på rätt spår! Han verkar ju inte bli det minsta stressad av att du går på honom lite hårdare, så det verkar ju vara rätt melodi.

Det kan jag hålla med om. Framför allt när han kissade i sängen några nätter en vecka så kände jag att något inte riktigt stod rätt till. Varför skulle han vakna och revirmarkera i sängen när han är helt vinglig och yrvaken? Näe, nåt stod inte rätt till just då. Men sedan dess verkar det ha varit ren markering och jag håller med om att han inte verkar minsta stressad när jag säger till honom på skarpen.

Jag och sambon satt och pratade lite igår. Vi har världens bästa dagmatte, hon är super på alla sätt och Bruce verkar trivas toppen hos henne. Men han fortsätter att kissa varje dag hemma hos henne, och jag känner att han har kommit in i en negativ spiral som jag upplever är svår att bryta när han är hos henne. Vi pratade om att hålla Bruce hemma tillsvidare, tills det här problembeteendet är över. Jag känner att jag vill ha 100% kontroll över honom själv just nu för att kunna försäkra mig om att hans problem hanteras rätt. Att vara hos dagmatten triggar uppenbarligen igång kissandet hos honom. Hemma hos oss sker olyckorna inte ens i närheten lika ofta, och innan han började hos dagmatte så ansåg vi honom som i princip helt rumsren ett tag under hösten. Så någonting har uppenbarligen hänt i samband med att han började gå hos sin dagmatte som har blossat upp till världens problematik.

Det känns givetvis lite synd då vi är väldigt nöjda med henne och gillar henne väldigt mycket. Men jag känner att jag måste ta bort honom ur den triggande miljön och den här dumma spiralen som bara snurrar på. Samt ta kontrollen över honom själv, jag tror att det är svårt för henne att hålla den kollen på honom som krävs just nu när hon har fler hundar. Vi sa att vi skulle fundera veckan ut innan vi tar några beslut, men just nu känns det som ett självklarhet för att bryta mönstret.
 
Det kan jag hålla med om. Framför allt när han kissade i sängen några nätter en vecka så kände jag att något inte riktigt stod rätt till. Varför skulle han vakna och revirmarkera i sängen när han är helt vinglig och yrvaken? Näe, nåt stod inte rätt till just då. Men sedan dess verkar det ha varit ren markering och jag håller med om att han inte verkar minsta stressad när jag säger till honom på skarpen.

Jag och sambon satt och pratade lite igår. Vi har världens bästa dagmatte, hon är super på alla sätt och Bruce verkar trivas toppen hos henne. Men han fortsätter att kissa varje dag hemma hos henne, och jag känner att han har kommit in i en negativ spiral som jag upplever är svår att bryta när han är hos henne. Vi pratade om att hålla Bruce hemma tillsvidare, tills det här problembeteendet är över. Jag känner att jag vill ha 100% kontroll över honom själv just nu för att kunna försäkra mig om att hans problem hanteras rätt. Att vara hos dagmatten triggar uppenbarligen igång kissandet hos honom. Hemma hos oss sker olyckorna inte ens i närheten lika ofta, och innan han började hos dagmatte så ansåg vi honom som i princip helt rumsren ett tag under hösten. Så någonting har uppenbarligen hänt i samband med att han började gå hos sin dagmatte som har blossat upp till världens problematik.

Det känns givetvis lite synd då vi är väldigt nöjda med henne och gillar henne väldigt mycket. Men jag känner att jag måste ta bort honom ur den triggande miljön och den här dumma spiralen som bara snurrar på. Samt ta kontrollen över honom själv, jag tror att det är svårt för henne att hålla den kollen på honom som krävs just nu när hon har fler hundar. Vi sa att vi skulle fundera veckan ut innan vi tar några beslut, men just nu känns det som ett självklarhet för att bryta mönstret.

Det tror jag är helt rätt, även om det är jobbigt. Ni måste nog få en stabil grund hemma att utgå ifrån, innan han kan göra rätt ute i vida världen...
 
Hej igen!

Jag tänkte att ni skulle få en liten uppdatering om Bruce eftersom ni var så många som hjälpte och stöttade mig i höstas! Bruce har varit helt torr sedan 25 december! :laugh: Inte ett enda pink! Nåväl, han har bajsat inne 2 gånger :meh: Vilket han inte gjort sen urminnes tider så det var märkligt att det hände, men båda gångerna var på extremt fluffiga mattor som han generellt har svårt att hålla sig borta ifrån.

Till och med triggande situationer har inte påverkat honom. Vi har slängt blöta handdukar på golvet i badrummet (som han ALLTID kissade på innan), vi har lagt fram mattorna i lägenheten, vi har varit hemma på besök hos folk. För två veckor sedan kom det ultimata testet.. favvo-mattan på landstället! Den är både fluffig och måste lukta kiss efter alla miljoner gånger han kissat på den. Men inget! Jag tog med min "piss-off" spray och sprayade hela mattan en gång om dagen. Dels för att få bort gammal doft men även för att den skulle bli lite fuktig och inte lika mojjig för honom. Han har lekt på den som vanligt och legat på den och tuggat på sina ben. Men inget kiss! Har han sprätt så har jag sagt åt honom och då har han slutat.

Ärligt talat, jag vet inte varför det går så bra nu och varför det inte gick innan. Kanske är det att han blivit äldre. Kanske är det kastreringen. Kanske att vi började ta hårdare tag, eller en kombination av alltihop. Jag vet bara att jag inte längre måste vaka över honom som en hök när vi är hemma, och att jag kan ta med honom till folk och han kan gå fritt i deras hem utan att jag är orolig. Självklart kan (och kommer) olyckor att ske även framöver. Men jag kan med trygghet säga att den värsta problematiken är förbi, och jag kan knappt fatta det. MIN VOVVE ÄR EN TORRIS!! :laugh:
 
Tack finaste ni! Det känns som en sån lättnad. Ser fram emot att kunna lägga energin på annan träning framöver, mer vardagslydnad och kanske lite agility i sommar :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
692
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 610
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 168
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
644
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp