En riktigt bra innebur

annan1

Trådstartare
Jag har efter moget övervägande bestämt mig för att skaffa kaniner till familjen i julklapp. Nu undrar jag om någon kan rekommendera en riktigt bra innebur för två mindre kaniner (dvärgvädur troligen). Vi har gott om plats så den får gärna vara stor. Ni behöver inte ange något exakt märke om ni inte vill, men typ och utseende på bur som era kaniner har trivts i. :)
 
Sv: En riktigt bra innebur

Jag har haft en traditionell gallerbur, den modellen med plastbotten. Min var om jag inte minns fel 120*80*80, lite osäker på på bredd och höjd måtten dock.
Men då hade jag bara kaninen instängd de timmar jag inte var hemma. Var jag hemma hade kaninen tillgång till hela lägenheten, om jag jobbade långa dagar hade han tillgång till köket under den tiden också.
Vet att andra har hägnat in ett hörn med hjälp av kompostgaller, snickrat ramar med nät och liknande.
 
Sv: En riktigt bra innebur

Var det en våningsbur? Jag funderar på om det är värt att skaffa en sådan, eller om det går lika bra med en riktigt stor envåningsbur med varsin koja så att de kan krypa in/klättra upp på taket.

Tanken är att de ska få hoppa omkring fritt en hel del, men de måste nog ha en "riktig" bur att vara i ibland eftersom vi har katt.
 
Sv: En riktigt bra innebur

Det var en vanlig med bara en våning, kaninen var ju bara i buren några timmar/dygn så det fick räcka. Dom burar jag sett med flera våningar har dessutom verkat så ostabila så det kändes som en onödig risk.
Ja förutom hemmabyggena då, där har det känts stabilt och bra.

Och det går att lära djuren att umgås. Min kanin var som sagt mest ute i lägenheten och jag har 30 kg hund ;) Det tog inte lång tid att avdramatisera det så att hunden inte brydde sig så mycket om kaninen.
Bodde tillfälligt hos mamma ett tag och hade då två kaniner som också gick lösa, där fanns två hundar och två katter. Aldrig några bekymmer :)

Men man måste förstås ha möjlighet att stänga in dom också.
 
Sv: En riktigt bra innebur

2 kaniner = 2 burar

Eller en riktigt, riktigt stor med flera gömställen. Kaniner är ju inte egentligen flockdjur, utan kolonidjur. De brukar uppskatta att kunna komma undan ifrån varandra.

En bur av den här typen kan fungera: http://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/kaninburarhus/inomhus/tvavanings-kaninbur-120-cm-669.html
Men det kan vara roligare och finare, och stabilare, att bygga en själv :).

Den lagliga minimistorlek att hålla 2 dvärgkaniner på är tyvärr 0,5kvm. Galet litet. Jag tycker att 1 dvärgkanin ska ha minst 120x60cm, alltså 0,7kvm. Och två ska ha dubbelt upp, minst.
 
Sv: En riktigt bra innebur

Jag har en sån här till mina två, de är dock bara instängda nattetid, i övrigt har de ett helt rum till sitt förfogande. Bortskämda krakar. :p

bur.jpg


Mått ca 120 x 60 x 75, den är inte instabil utan väldigt stadig, kan bero på att man fick med små extraclips som håller ihop den. Den där bilden är aningen missvisande, den lilla luckan på framsidan sitter precis vid kanten till plastbotten så kaninerna kan hoppa in och ut som de vill. Huset var dock löjligt litet så det fick kompisens dotter som ett extrakrypin till sina marsvin. Jag är nöjd med buren, lätt att städa, går att montera ner och dessutom är gallret inte målat/ lackerat. :)
 
Sv: En riktigt bra innebur

Googla på: Kaninbur Simon 150 cm

Den funkar till 2 kaniner av dvärgstorlek som kommer överens. Men ha med i beräkningarna att de kanske inte gör det och då måste du skaffa en till bur... :)
 
Sv: En riktigt bra innebur

Tack för alla svar!

Det gäller två honor som är vana att vara tillsammans i samma bur, så jag tänker testa med en bur från början (dock med varsitt krypin). Är dock helt öppen för att ändra mig och skaffa en bur till.

Tror ni att det skulle funka att ha dem i en stor hundbur? Den är ju så pass hög att då kan man "bygga uppåt" och göra det möjligt för dem att ha rätt höga krypin att klättra upp på.
 
Sv: En riktigt bra innebur

När jag hade innekanin så hade jag en bur som var 160x80. Något mindre hade jag inte gillat. Jag köpte min på arken, men jag vet att den finns på t ex teddytassen med. :)
 
Sv: En riktigt bra innebur

Tror ni att det skulle funka att ha dem i en stor hundbur? Den är ju så pass hög att då kan man "bygga uppåt" och göra det möjligt för dem att ha rätt höga krypin att klättra upp på.

Beror ju lite på hur stor golvytan på buren är, man kan ju inte hoppa över minsta längdmåttet även om buren är hög. Men annars kan det nog funka, men man bör ha i åtanke att många kaniner är höjdrädda - även om det såklart kan skilja mellan olika individer. :)
 
Sv: En riktigt bra innebur

Jag har tagit en utebur (en sådan där som t.ex går att köpa på granngården som står på ben, en våning) och ställt den bredvid/i bottnen till en innebur på 140*60 (lite osäker på måttet). Så det blev som två våningar och kaninerna verkar faktiskt rätt nöjda med denna lösning :)

Jag var lite orolig eftersom de inte är nöjda med två inneburar på 140*60 bredvid varandra. De gillar varandra bra men det blev lite väl mycket stohej då.
Nu med våningen så kan de välja lite mer när de vill vara ensamma eller mysa ihop :)
Två dvv

Mammas kaniner har två burar på 140*60 resp 120*50(40?) som nu sitter ihop i en vinkel och den trivs hennes två kaniner bra tillsammans i. Dvärgraser av okänd härst.
 
Sv: En riktigt bra innebur

När jag hade innekanin så hade jag en bur som var 160x80. Något mindre hade jag inte gillat. Jag köpte min på arken, men jag vet att den finns på t ex teddytassen med. :)

Det är så jäkla underbart att burarna blir större och större ! :)
Kommer ihåg för en cirka 12 år sedan, då letade jag skiten ur mig för att hitta en riktigt STOR bur. Till slut hittade jag en på 120 cm, vilket på den tiden var megastort O_o
 

Liknande trådar

Däggdjur För ett år sedan skaffade vi en ny kanin när den gamla fick tas bort tyvärr verkar han inte riktigt trivas hos oss. Har eget rum där...
Svar
9
· Visningar
1 633
Senast: Ainon
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 448
Senast: JennyLz
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 776
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 919
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Sadel till en böjd tunna
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Lådcykel istället för bil?
Tillbaka
Upp