Hittar aldrig stall jag gillar

Jag tycker det finns många bra stall, men kostar det så smakar det... Tex grusa upp ordentligt i hagarna är DYRT.
Problemet är väl mest att folk vill ha massor men inte pröjsa för det?

Där jag står idag har jag det sjukt bra, men då kostar det över 8kkr/månad.
Bra enligt mina kriterier eller bra enligt dina egna? Det kan skilja väldigt nämligen ;)
 
Jag gissar att väldigt få är villiga att betala den stallhyran som skulle krävas och då lägger sig stallägare på någon nivå som de själva anser är good-enough.

Tror verkligen också det handlar om det här i stor utsträckning. Väldränerade, välskötta hagar med stora ligghallar eller välventilerade moderna stall med god service kostar. Jag menar inte att TS inte är villig att betala, men generellt så finns det inte så många som är villiga att betala skälig hyra för den typen av standard och då uppstår inte behovet av det.
 
@SiZo jag har stått på lösdrift där man fixade box samma kväll som min häst blev skadad. Det var delvis förberett redan dock.

I övrigt tror jag det är ett mindre stall du letar efter (alla stall jag stått i som verkar matcha dina kriterier har varit mindre stall) och de annonserar inte så mycket gissar jag.

(Ett av ställena jag stått på hade satt upp en annons i lokala Granngården-butiken. Ingenting mer, och hade bara en stallplats att hyra ut.)
 
Som inhyrd har jag fått lära mig att kompromissa och många år som hästägare har jag insett vad som är viktigt för mig gällande stallplats.
 
@SiZo jag har stått på lösdrift där man fixade box samma kväll som min häst blev skadad. Det var delvis förberett redan dock.

I övrigt tror jag det är ett mindre stall du letar efter (alla stall jag stått i som verkar matcha dina kriterier har varit mindre stall) och de annonserar inte så mycket gissar jag.

(Ett av ställena jag stått på hade satt upp en annons i lokala Granngården-butiken. Ingenting mer, och hade bara en stallplats att hyra ut.)
Här har det inte funnits någon byggnad överhuvudtaget, så lite mer jobb med att helt plötsligt slänga ihop ett stall ;)
 
Som inhyrd har jag fått lära mig att kompromissa och många år som hästägare har jag insett vad som är viktigt för mig gällande stallplats.
Jag är inte villig att kompromissa med hästens välfärd. Min egen bekvämlighet, ja absolut. Men inte hästens. Fortfarande inte hittat något som sagt. Men just i denna stund letar jag såklart inte eftersom jag inte har någon häst.
 
Jag är inte villig att kompromissa med hästens välfärd. Min egen bekvämlighet, ja absolut. Men inte hästens. Fortfarande inte hittat något som sagt. Men just i denna stund letar jag såklart inte eftersom jag inte har någon häst.
Skadu ha häst här i trakten så kommer du inte undan leriga hagar eftersom all mark här är lerjord. Enda sättet att slippa den är att ha grusade hagar.
 
Vi har väl tur vi har sandjord i alla vinterhagar. Vi beställde dock ett stort lass grus i höstas och grusade upp alla ingångar till hagarna så alla ska ha minst en torr plats att stå och äta på under dagen även om de står på box på nätterna. Nu blir inte våra hagar så leriga inte ens vid ihållande regn i flera dagar. De kostar att köpa grus ja, men fasiken vad skönt de vart i vinter! De har knappt varit någon snö utan mest slask och då är de guld värt med torra platser i hagen. Sommartid går de på gräs i andra hagar när de inte tävlar.
 
Jag är inte villig att kompromissa med hästens välfärd. Min egen bekvämlighet, ja absolut. Men inte hästens. Fortfarande inte hittat något som sagt. Men just i denna stund letar jag såklart inte eftersom jag inte har någon häst.
Jag menar att är utevistelse i stora hagar med kompisar viktigt, kanske det blir lite längre att åka till stallet, det kanske inte finns sadelkammare osv.
 
Skadu ha häst här i trakten så kommer du inte undan leriga hagar eftersom all mark här är lerjord. Enda sättet att slippa den är att ha grusade hagar.
Lera blir det ju bara om hästarna trampar ner marken, alltså om hagen är för liten. Runt matplats och ingång till lösdrift så är det lämpligt att man dränerar och grusar för att få det torrt. Här upplever jag att många hästägare snålar, och bara lägger på grus för att få det billigare. Och ja, det är billigare just i det ögonblicket, men inte i längden eftersom risken är att man får fylla på varannan vecka :angel:

Givetvis är lite lera ok där hästarna går mycket, men inte framför lösdriften, inte på matplatsen där hästen kommer stå 12-18 h/dygn och inte i så mycket som 90% av hagen (ibland mer på vissa ställen).
 
Jag menar att är utevistelse i stora hagar med kompisar viktigt, kanske det blir lite längre att åka till stallet, det kanske inte finns sadelkammare osv.
Ja så kan det ju vara. Just sadelkammare vill jag nog inte kompromissa med. Det behöver inte vara fancy, men jag behöver något ställe att hänga sadel och träns, samt någon liten hylla eller kant att hänga för borstar och sårvård. Jag har provat att ha utrustningen i bilen en period och det fungerade inte. Jag skulle behöva en skåpbil då så att sakerna kunde hänga korrekt så att det inte blir fel form på dem.
 
Jag har stått i stall som verkar uppfylla de krav du angett. Stor box, utan galler så hästarna kan hänga över boxkanten och ha kontakt. Lång utevistelse (mellan 8-20), ridhus, paddock, bra mattider (2 mål/dag morgon och kväll och fri tillgång i hagen alternativt 4 mål/dag om man ville begränsa och ingen maxvikt på höet som man packade själv), hagarna var överlag rätt bra med tanke på att de låg nära storstad och alla var åtminstone delvis grusade så hästarna kunde välja att stå torrt.
Samma ställe hade även lösdrift där ligghallen låg torrt och var stor med flera ingångar för att undvika trängsel. Fri tillgång på hö med rundbal man satt en plastring runt för att undvika alltför mycket höspill i hagen. Termobar att dricka ur. Tillgång till box om man behövde. Fanns flera så man behövde aldrig trängas om ett par hästar skulle behöva stå på box ett tag samtidigt.
Utöver allt till hästarna hade man även tänkt på människorna. *Fantastisk* sadelkammare, fikarum, toa, dusch mm.

Det var inte billigt. 2500-3000:- för lösdriften/månad och 3500-5000:-/månad för boxplats.
Kruxet? Stallägaren. Hade exempelvis en förkärlek för att flytta runt ens häst i stallet så man fick byta box hela tiden. Samma med hage. Och det utan att prata med hästägaren många gånger. Men anläggningen!! Vilket ställe! :love:
 
Jag har stått i stall som verkar uppfylla de krav du angett. Stor box, utan galler så hästarna kan hänga över boxkanten och ha kontakt. Lång utevistelse (mellan 8-20), ridhus, paddock, bra mattider (2 mål/dag morgon och kväll och fri tillgång i hagen alternativt 4 mål/dag om man ville begränsa och ingen maxvikt på höet som man packade själv), hagarna var överlag rätt bra med tanke på att de låg nära storstad och alla var åtminstone delvis grusade så hästarna kunde välja att stå torrt.
Samma ställe hade även lösdrift där ligghallen låg torrt och var stor med flera ingångar för att undvika trängsel. Fri tillgång på hö med rundbal man satt en plastring runt för att undvika alltför mycket höspill i hagen. Termobar att dricka ur. Tillgång till box om man behövde. Fanns flera så man behövde aldrig trängas om ett par hästar skulle behöva stå på box ett tag samtidigt.
Utöver allt till hästarna hade man även tänkt på människorna. *Fantastisk* sadelkammare, fikarum, toa, dusch mm.

Det var inte billigt. 2500-3000:- för lösdriften/månad och 3500-5000:-/månad för boxplats.
Kruxet? Stallägaren. Hade exempelvis en förkärlek för att flytta runt ens häst i stallet så man fick byta box hela tiden. Samma med hage. Och det utan att prata med hästägaren många gånger. Men anläggningen!! Vilket ställe! :love:
Det låter helt underbart utom den lilla detaljen på slutet där. Det hade gjort mig smått galen faktiskt. Absolut att hagar kan behöva bytas, men då vill man ju bli meddelad åtminstone. Kan ju bli väldigt tokigt om man precis har vaccinerat eller liknande. Eller om hästen blir rejält skadad och man själv inte är i närheten.


Priset på lösdriften tycker jag inte var farligt alls. Billigare än ena stället som jag tittade på som helt saknar stall faktiskt :p För boxen, ja det beror ju på vad som ingår i 3500 respektive 5000 :)
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 976
Senast: Fiorano
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 252
Senast: Roheryn
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 167
Senast: Angel
·
Anläggning Jag har varit inne på att bygga lösdrift hemma men har nu fått möjligheten att ta över ett litet stall istället och då kommer jag...
Svar
2
· Visningar
1 752
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp