Hittar aldrig stall jag gillar

Fast är det 6 meter styv lera till berggrunden så går det inte alltid att dränera. Och att lägga grus skulle kräva att det blir en hel grushage troligtvis. Det är så i Uppland. Det är hästtätt och marken är inte optimal för belastning av hovar.

Lägga på grus på lera är bara att fylla på ett bottenlöst hål tills allt är cement.
Du måste lägga markduk då funkar det :). Det vet jag sen jag är en fd skåning ;)
 
Jag har eget stall med lösdriftsdel och jag är inte nöjd alla gånger. Fått göra oändligt många ändringar genom åren. Vad som fungerar ett år har ändrat sig till nästa.

Nu hoppas jag att det är sista gången jag behöver göra om vatten/matplats ute i ena hagen har flyttat runt på den en del. :D
 
Du måste lägga markduk då funkar det :). Det vet jag sen jag är en fd skåning ;)

Upplandslera äter i princip markdukar. Utan markduk kan man lika gärna trampa ner tusenlapparna direkt i leran. Markduk förbättrar men det sas håller inte över tid på samma sätt som med mer fast jord. Helvetesleran I botten rör sig/sätter sig.

Jag anlade grusade hagar enligt alla konstens regler. Schaktning. markberedning. Dränering. Markduk. Olika lager grus. Paddning.osv osv. Det blev svindyrt och suveränt. I fem år. Efter 10 kan man inte vid första anblicken ens tro att det är skillnad på den hagen och övriga (även om det märks över året att den inte blir riktigt lika illa som övriga).

Sen flyttade jag till ställe med sandjord. Halleluja!
 
Upplandslera äter i princip markdukar. Utan markduk kan man lika gärna trampa ner tusenlapparna direkt i leran. Markduk förbättrar men det sas håller inte över tid på samma sätt som med mer fast jord. Helvetesleran I botten rör sig/sätter sig.

Jag anlade grusade hagar enligt alla konstens regler. Schaktning. markberedning. Dränering. Markduk. Olika lager grus. Paddning.osv osv. Det blev svindyrt och suveränt. I fem år. Efter 10 kan man inte vid första anblicken ens tro att det är skillnad på den hagen och övriga (även om det märks över året att den inte blir riktigt lika illa som övriga).

Sen flyttade jag till ställe med sandjord. Halleluja!
Så är det här med, långt från Uppsala men lerjord har vi ändå. Att grushagen ska hålla i fem år är en utopi här, här "lätt"renoveras hagen nästan varje år, lite beroende på hur mycket det har regnat.
 
Upplandslera äter i princip markdukar. Utan markduk kan man lika gärna trampa ner tusenlapparna direkt i leran. Markduk förbättrar men det sas håller inte över tid på samma sätt som med mer fast jord. Helvetesleran I botten rör sig/sätter sig.

Jag anlade grusade hagar enligt alla konstens regler. Schaktning. markberedning. Dränering. Markduk. Olika lager grus. Paddning.osv osv. Det blev svindyrt och suveränt. I fem år. Efter 10 kan man inte vid första anblicken ens tro att det är skillnad på den hagen och övriga (även om det märks över året att den inte blir riktigt lika illa som övriga).

Sen flyttade jag till ställe med sandjord. Halleluja!
Skrapade ni av översta ytan emellanåt och mockade på de ytorna. Här blir också lerigt efter ett tag på ytorna vi lagt markduk på men det beror ju på den lera och bajs hästarna drar med sig in på dessa ytor. I mars gjorde vi just så skrapade bort översta lagret av lera som blivit o vips var det fint igen.
 
Skrapade ni av översta ytan emellanåt och mockade på de ytorna. Här blir också lerigt efter ett tag på ytorna vi lagt markduk på men det beror ju på den lera och bajs hästarna drar med sig in på dessa ytor. I mars gjorde vi just så skrapade bort översta lagret av lera som blivit o vips var det fint igen.

Den mockades ja. Och det fanns ingen lera dra dit. Hela hagen var grusad inkl vägen dit.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 888
Senast: Fiorano
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 227
Senast: Roheryn
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 151
Senast: Angel
·
Anläggning Jag har varit inne på att bygga lösdrift hemma men har nu fått möjligheten att ta över ett litet stall istället och då kommer jag...
Svar
2
· Visningar
1 736
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp