Hittar aldrig stall jag gillar

Det låter helt underbart utom den lilla detaljen på slutet där. Det hade gjort mig smått galen faktiskt. Absolut att hagar kan behöva bytas, men då vill man ju bli meddelad åtminstone. Kan ju bli väldigt tokigt om man precis har vaccinerat eller liknande. Eller om hästen blir rejält skadad och man själv inte är i närheten.


Priset på lösdriften tycker jag inte var farligt alls. Billigare än ena stället som jag tittade på som helt saknar stall faktiskt :p För boxen, ja det beror ju på vad som ingår i 3500 respektive 5000 :)
Vinterhagar går hästarna samma hagar längre tid men på sommaren skiftar det. Vissa betas ca 4 veckor och sedan får den vila och ev bli betad efter en tid igen.
Skriver alltid upp på tavlan vilken hage vilka går i.
Beror som sagt på hur betet växer och hur länge de kan gå i respektive hage.
Alla verkar trygga med det och ingen tycker att det är ett konstigt upplägg.
 
Vinterhagar går hästarna samma hagar längre tid men på sommaren skiftar det. Vissa betas ca 4 veckor och sedan får den vila och ev bli betad efter en tid igen.
Skriver alltid upp på tavlan vilken hage vilka går i.
Beror som sagt på hur betet växer och hur länge de kan gå i respektive hage.
Alla verkar trygga med det och ingen tycker att det är ett konstigt upplägg.
Jag förstod det som att hästen även fick byta kompisar, att bara byta hage för att optimera nerbetningen är ju inget konstigt, men ändå något jag hade velat veta. Behöver ju inte vara ett personligt meddelande, räcker ju med att stallägaren skriver i tex en facebookgrupp för stallet att imorgon byter de hagar till ditt och datt. Jobbigt om man kommer dit och letar i 30 min i fel hage liksom 😅
 
Lera blir det ju bara om hästarna trampar ner marken, alltså om hagen är för liten. Runt matplats och ingång till lösdrift så är det lämpligt att man dränerar och grusar för att få det torrt. Här upplever jag att många hästägare snålar, och bara lägger på grus för att få det billigare. Och ja, det är billigare just i det ögonblicket, men inte i längden eftersom risken är att man får fylla på varannan vecka :angel:

Givetvis är lite lera ok där hästarna går mycket, men inte framför lösdriften, inte på matplatsen där hästen kommer stå 12-18 h/dygn och inte i så mycket som 90% av hagen (ibland mer på vissa ställen).
Fast är det 6 meter styv lera till berggrunden så går det inte alltid att dränera. Och att lägga grus skulle kräva att det blir en hel grushage troligtvis. Det är så i Uppland. Det är hästtätt och marken är inte optimal för belastning av hovar.

Lägga på grus på lera är bara att fylla på ett bottenlöst hål tills allt är cement.
 
Jag förstod det som att hästen även fick byta kompisar, att bara byta hage för att optimera nerbetningen är ju inget konstigt, men ändå något jag hade velat veta. Behöver ju inte vara ett personligt meddelande, räcker ju med att stallägaren skriver i tex en facebookgrupp för stallet att imorgon byter de hagar till ditt och datt. Jobbigt om man kommer dit och letar i 30 min i fel hage liksom 😅
Ah! Ja då är det lite annat. Skulle såklart aldrig skifta hästar sådär.
Är tyvärr rätt dålig på att uppdatera på facebook. Tavlan är bättre. Sms också
 
Fast är det 6 meter styv lera till berggrunden så går det inte alltid att dränera. Och att lägga grus skulle kräva att det blir en hel grushage troligtvis. Det är så i Uppland. Det är hästtätt och marken är inte optimal för belastning av hovar.

Lägga på grus på lera är bara att fylla på ett bottenlöst hål tills allt är cement.
Om det verkligen är så illa så att det helt enkelt blir så att hästarna sjunker ner till carpallederna oavsett vad man gör så bör man nog inte ha hästar på den marken anser jag istället. Det är ingen rättighet att ha häst, något man lätt glömmer när man har haft häst mycket :bow: Har man inte medlen för det så får man ju vänta tills man har det, precis som jag gör nu. Om det sen beror på pengar, för dålig mark eller vad som spelar ju ingen roll egentligen.

Nu vet jag dock att så inte är fallet, eftersom de jag har kikat på har haft det rätt bra utom just i sänkor. Sedan har de valt att lägga matplatsen och ligghallen just i sänkan och då är det ju självklart att det blir jävligt lerigt.

Det är ju dessutom ganska kuperat i Uppsala, att lägga hårdare belastade ytor högre upp där berggrunden är betydligt närmare och avrinningen är bättre är en lösning. Att ha gammal åkermark som hage är en rätt dålig lösning när det gäller höst/vår hagar. På sommaren när det är torrt, eller på vintern när det är tjäle så kan det fungera såklart.
 
Ah! Ja då är det lite annat. Skulle såklart aldrig skifta hästar sådär.
Är tyvärr rätt dålig på att uppdatera på facebook. Tavlan är bättre. Sms också
Spelar ju ingen större roll vilket medium man använder, bara hästägaren får veta vart hästen är så är det ju lugnt. Och gärna dagen innan ifall tex tävling eller utställning planeras så är det kanske inte superbra om hästen fått gå ut på världens pangbete dagen innan :rofl:
 
Det var inte billigt. 2500-3000:- för lösdriften/månad och 3500-5000:-/månad för boxplats.
Kruxet? Stallägaren. Hade exempelvis en förkärlek för att flytta runt ens häst i stallet så man fick byta box hela tiden. Samma med hage. Och det utan att prata med hästägaren många gånger. Men anläggningen!! Vilket ställe! :love:
Förutom stallägaren låter det där både perfekt och snorbilligt i mina ögon! 😁 Betalar mer än så där i dag och har inte ens hälften av alla fördelar - men dock en fantastisk stallägare, vilket smäller högre än alla andra fördelar.

Men att bara betala 3000kr/mån för en sån lösdrift är så billigt att jag baxnar, mot vad jag är van vid! Med en bra stallägare skulle jag glatt betala 5000+ för en sån plats!
 
Jag tror att det är svårt att få något som passar helt och nån slags harmoni om vad som är idealet ens om det fick kosta hur mycket som helst.

Efter att ha stått i kollektivstall som fungerade hyfsat för länge sedan, men ändå med märkliga konflikter och konstigheter bestämde vi vid flytt till egen gård att avstå inackorderingar helt och har tackat blankt nej till alla förfrågningar. Det har varit bra 17 hästår. Utan att behöva kompromissa med våra hästars välmående eller vårt eget, för att någon har en absolut diametralt annan uppfattning på olika områden.

Som hur mycket melass en häst måste ha.
Som hur lång tid en häst kan vara ute innan den måste in på box.
Som hur bra ett visst hö är för en viss häst.
Som hur ofta en häst bara måste få sin man kammad.
Osv.
Osv.

Erfarenheterna var att man gärna ville ha hög standard, hög servicenivå utan stor egen insats till en kostnad långt under självkostnadspris. Gärna betala svart för att få ned priset. Urrk.
 
Det var inte billigt. 2500-3000:- för lösdriften/månad och 3500-5000:-/månad för boxplats.
Kruxet? Stallägaren. Hade exempelvis en förkärlek för att flytta runt ens häst i stallet så man fick byta box hela tiden. Samma med hage. Och det utan att prata med hästägaren många gånger. Men anläggningen!! Vilket ställe! :love:
Sjukt billigt ju!
Jag kommer betala betydligt mer för lösdriftsplats än det stället kostar för box.
Sen bor jag i sthlm, det är inte idealt om man vill ha lösdrift :p
 
Alltså, jag förstår precis ditt dilemma.

Jag och min sambo har varsin häst. Sambons är en valack som gillar ston lite för mycket, han är inte så matglad, har anlag för magsår och skulle må bäst på fri tillgång. Då är han också lugnast och slutar vakta sin mat.

Min är såklart ett sto, hon blir tjock av att se gräs på vykort som blåser förbi på några meters avstånd. Att hålla henne i vettigt hull är en ständig kamp. Fri tillgång är bara att glömma. Hon är väldigt vek runt andra hästar och blir ofta jagad av tom de som är "sååå snälla". Hon har dessutom lite känsliga hovar.

Vi vill ha våra hästar ute så mycket det går, bra stallmiljö är extremt viktigt (min är dessutom hosthäst). Lösdrift hade varit underbart, men att hitta en med foderstationer, hagar delade efter kön och både kraftigt och magert bete är inte helt lätt. Dessutom har vi hästarna för att åtminstone kunna ha lite kul och rida på dom (om dom nån gång är friska ;-) ). Så bra ridvägar är ett måste. Sambons häst mår bäst om han får sträcka ut i galopp åtminstone en gång/vecka så långa galoppsträckor behövs.

Jag vill gärna ha körvägar och ridbanan också.

Vi har fått kompromissa - hästarna bor i uteboxar i ett stall där dom får vara ute åtminstone 12 h/dag. Det finns skogshage och beteshage för somrarna och ridvägarna är underbara.
 
Ja när jag är klar med studierna så kan jag tänka mig box. Men innan dess är det rätt skönt med lösdrift där tillsyn ingår eller kan köpas till vissa dagar. Väldigt skönt att kunna fokusera HELT på plugget vissa dagar i intensiva perioder. Att betala för mockning och hela den biten annars blir nog lite tungt som student.

Fast i de stall jag stått och står i har det aldrig varit problem med att byta mockning med någon annan i stallet om man behöver en stallfri dag. Likaså om man ska åka bort.
Jag skulle inte kunna stå i ett stall där den biten inte funkar.
 
Fast i de stall jag stått och står i har det aldrig varit problem med att byta mockning med någon annan i stallet om man behöver en stallfri dag. Likaså om man ska åka bort.
Jag skulle inte kunna stå i ett stall där den biten inte funkar.
Jag är inte intresserad av att byta mockning med någon. Jag kan mocka åt någon som behöver det, ja absolut om det är kris eller så. Men inte annars. Anledningen är enkel, hur långt tid det tar att mocka hos olika hästar varierar VÄLDIGT. Min förra och förrförra tog det 2 min med, max. De två bajsade på hög. Byter man då med någon som har en häst som kör rundrace i boxen så lägger man 30 min+ på deras box. Det är inte ett byte jag är bekväm med att planera in gång efter gång.
 
Om det verkligen är så illa så att det helt enkelt blir så att hästarna sjunker ner till carpallederna oavsett vad man gör så bör man nog inte ha hästar på den marken anser jag istället. Det är ingen rättighet att ha häst, något man lätt glömmer när man har haft häst mycket :bow: Har man inte medlen för det så får man ju vänta tills man har det, precis som jag gör nu. Om det sen beror på pengar, för dålig mark eller vad som spelar ju ingen roll egentligen.

Nu vet jag dock att så inte är fallet, eftersom de jag har kikat på har haft det rätt bra utom just i sänkor. Sedan har de valt att lägga matplatsen och ligghallen just i sänkan och då är det ju självklart att det blir jävligt lerigt.

Det är ju dessutom ganska kuperat i Uppsala, att lägga hårdare belastade ytor högre upp där berggrunden är betydligt närmare och avrinningen är bättre är en lösning. Att ha gammal åkermark som hage är en rätt dålig lösning när det gäller höst/vår hagar. På sommaren när det är torrt, eller på vintern när det är tjäle så kan det fungera såklart.
Uppsalas mark är ett elände i regel, var och varannan gård har problem med uppsalaleran. Dessutom finns det för många studenter med häst vilket utnyttjas av stallägarna såtillvida att man får betala ganska mycket för att få ganska lite.
Kuperat i Uppsala? Då måste man komma söderifrån, den enda större kullen som finns är ju typ slottsbacken och nån enstaka vikingagrav :rofl:
Nu har jag flyttat till egen gård i ett annat län - här finns torrare högt belägen mark. Sen är jorden jordig i stället för pansarlera - så mycket bättre! 🙏
 
Uppsalas mark är ett elände i regel, var och varannan gård har problem med uppsalaleran. Dessutom finns det för många studenter med häst vilket utnyttjas av stallägarna såtillvida att man får betala ganska mycket för att få ganska lite.
Kuperat i Uppsala? Då måste man komma söderifrån, den enda större kullen som finns är ju typ slottsbacken och nån enstaka vikingagrav :rofl:
Nu har jag flyttat till egen gård i ett annat län - här finns torrare högt belägen mark. Sen är jorden jordig i stället för pansarlera - så mycket bättre! 🙏
Jag tycker helt klart att det är kuperat. Men så är jag från östgötaslätten från början. Det är VÄLDIGT mycket mer kuperat i Uppsala.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 017
Senast: Fiorano
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 258
Senast: Roheryn
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 178
Senast: Angel
·
Anläggning Jag har varit inne på att bygga lösdrift hemma men har nu fått möjligheten att ta över ett litet stall istället och då kommer jag...
Svar
2
· Visningar
1 762
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp