Sv: En tanke kring sadlar
Choklad skrev:
Jag säger inte att det inte KAN vara sadeln, men jag är iallafall övertygad om att det till 95% är SIS = Skit i sadeln om inte sadeln ligger katastrof, men självkritik är det som sagt dåligt med ibland :smirk: lättare att skylla på allt annat.
Men vänd på det, om det är ryttaren, så om sadeln kollas och bedöms passa, vad finns det för negativt ur någon aspekt på det? ENDERA får ekipaget en ny sadel och fungerar bättre, eller så konstateras att sadeln inte är problemet. Och då är ryttarens ursäkt borta.
För ingen går väl i X år och skyller på sadeln utan att göra något?
Hur många procent av fallen som är sadeln vet jag inte, men jag tycker det är BRA att se folk som 'skylle rpå sadeln', oavsett om de har rätt eller fel, för att sadeln kollas och att hästen och ryttaren har en utprovad sadel som passar korrekt är ALDRIG fel.
Min tränare trodde jag åkt på kurs och 'tjuvtränat' eftersom min sits 'helt plötsligt' från en vecka till en annan hade förbättrats med flera snäpp, när jag slutade hoppa i dressyrsadel och bytte till en hoppsadel som passar mig och och hästen.
Och 6

rna på sits och inverkan i dressyrprotokollet gick direkt, utan annan 'ändring' än sadeln, till 7

r.
Så visst kan det göra skillad, men man ska vara medveten om att det gör inga mirakel. Att min hoppsits höjdes fler snäpp gjorde ju inte att jag t ex slutade backa av mot höjdhinder, eller att hästen plötsligt kunde hoppa högre. På sikt däremot, så när jag satt bättre och kände mig säkrare så slappnade jag av mer, hästens lappnade av mer och vi vågade mer tillsammans.
Och samtidigt, så klassen efter den med 7

r på sitsen, enbart pga sadelbytet, så blev hästen skrämd och spänd, och så spände jag mig och så blev det..inte bra. Och 6

r på sits och inverkan.. Om jag inte utnyttjar att jag kan sitta korrekt i sadeln så är den ju ingen hjälp liksom.