En tanke kring sadlar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare harryboy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 70
  • Visningar Visningar 5 232
Sv: En tanke kring sadlar

Maran skrev:
Tack Camilla! Ungefär det du skriver var jag inne på i en annan tråd ifjol. Någon beklagade sig över att det var så svårt att hitta en sadel som passade hennes häst. Att påpeka att hästrasen ifråga inte var tänkt som ridhäst och det kanske var anledningen till problemet egentligen var inte populärt, milt sagt.:smirk:

Det där var ju faktiskt lite kul :rofl:

Choklad skrev:
Oftast är det inte sadeln som är så fel utan det som sitter I sadeln, men kan man inte vara lite självkritisk så kan man ju alltid skylla på sadeln, det har jag sett flera fina exemlarl på här..

Det är fel på sadeln för hästen springer in i galoppen, gör inte riktigt galoppfattningar..
Tanke.. nähä.. vad konstigt med tanke på hur du rider på bifogade bilder/film... :crazy:

Men det kan ju även vara fel sadel för ryttaren... MEN rätt för hästen , vilket blir fel för sadeln ska passa båda....

Bulfia Tycker absolut inte det har med hästras att göra. Möjligen då att vissa som drömt om häst i hela sitt liv o äntligen fått råd/tid köpa en skrev:
Så om sadeln inte passar hästen eller ryttaren så ska man ändå ha kvar den? Vadå skylla på sadeln , Vad menar du då? att det finns folk som hellre rider dressyr i en dressyr sadel än i en allround sadel? en sån sak kan kanske också va till hästens fördel, om vi säger att en viss ryttare(kanske nybörjare) har svårt att sitta ner i arbetstrav i en allround sadel o sitter o skumpar omkring så hästen lägger öronen bakåt, så tycker jag det är humant mot hästen att ha en sadel dressyrsadel som troligtvis har mer stöd o djupare säte!
Jag har en rund fjording o de sadlar jag köpt o provat till henne passar helt enkelt inte, min häst betyder mkt för mig. Vill inte att min häst ska få vita hår på ryggen, eller bli hålig eller öm för en sadel som inte passar! Jag tycker inte det är någon större hysteri kring sadlar. Snarare att ryttarna bryr sig om sina djur! o jag har verkligen inte mkt pengar! Och jo ibland spelar faktiskt hästras o särskilt hästens uppbyggnad en stor roll. Skaffa dig en bred häst med kort rygg o hitta en sadel som passar dig o hästen, det är inte enkelt.

Jag håller med Camilla i det hon skriver.

Folk har helt enkelt blivit mer medvetna om att sadeln kan ställa till problem, och folk har även blivit medvetna om att sadelutprovaren inte alltid är så vettig, utan lika gärna kan vara en duktig säljare istället för att avra en duktig utprovare.

Choklad: Precis som Alexandra säger, det är enkelt att kolla. Olika hästar visa obehag på olika sätt och en del hästar gör det genom att bl.a. inte få till galoppen. Om hästen inte galopperar bra med 20 sadlar, men sedan galopperar lugnt och samlat och gör en korrekt fattning och inte "snubblar" in i galoppen, så kan man konstatera att det har varit sadeln.
Likadant är det med formen. Om hästen är stel och tung i handen med ena sadeln men lättriden i en annan sadel är det inte svårt att lägga ihop två och två.

fjordinghanna skrev:
Jag har en rund fjording o de sadlar jag köpt o provat till henne passar helt enkelt inte, min häst betyder mkt för mig. Vill inte att min häst ska få vita hår på ryggen, eller bli hålig eller öm för en sadel som inte passar! Jag tycker inte det är någon större hysteri kring sadlar. Snarare att ryttarna bryr sig om sina djur! o jag har verkligen inte mkt pengar! Och jo ibland spelar faktiskt hästras o särskilt hästens uppbyggnad en stor roll. Skaffa dig en bred häst med kort rygg o hitta en sadel som passar dig o hästen, det är inte enkelt.

Kan bara hålla med till fullo, förutom att jag har en islänning...

Antingen bryr man sig, eller så bryr man sig inte. Varför klaga på dem som bryr sig? Är det för att ursäkta att man själv inte bryr sig?! :devil:

Jag säger inte att det inte KAN vara sadeln, men jag är iallafall övertygad om att det till 95% är SIS = Skit i sadeln om inte sadeln ligger katastrof, men självkritik är det som sagt dåligt med ibland :smirk: lättare att skylla på allt annat.

harryboy skrev:
Det diskuteras ju en hel del om sadlar o dess passform, folk köper nya sadlar hela tiden o stoppar om hit o dit tar ut sadelprovare mm mm. Inte sjutton köper proffsen en ny sadel eller stoppar om dem varje gång de får in en ny häst i stallet? vart kommer denna hysteri kring sadlarna? är det bara en ursäkt pga dålig ridning att hästen "trivs inte med sadeln"? Eller kan det vara ett försäljningsknep av sadelbranschen? eller har hästarna i toppen ständiga ryggproblem? Vad har ni för tankar kring ämnet?
Jag tror det är mycket av en hysteri. Jag har en Hubertus som jag ALDRIG stoppat om och den är fem år gammal, riden i varje dag. Hästen går precis som vanligt å har ALDRIG nånsin haft problem med sadel eller rygg. Nu har jag även en Prestige Hippos Dressage fast den är inte ens ett år än...Jag vet att jag borde stoppa om Hubertusen iof...har sadlarna till två av mina halvblod. Jag tror att folk överdriver med sadelbyte till höger å vänster. En sadel som är av god kvalité ska väl inte ändra sig så fruktansvärt mycket att den inte kan anpassa sig till hästens rygg, även om ryggen musklas etc. Självklart finns det hästar som man har problem med och som har svårt med sadel men det verkar ju gälla de flesta ryttare idag...:smirk:

Men bara för att sadeln är av god kvalitet betyder inte att stoppningen kan hålla sig bra i flera år. Den blir klumpig och hård till slut.

Valencia skrev:
En sadel som är av god kvalité ska väl inte ändra sig så fruktansvärt mycket att den inte kan anpassa sig till hästens rygg, även om ryggen musklas etc.

Om en sadel inte ska ändra sig - hur kan den då anpassa sig till hästen?

/Camilla

Camilla_H skrev:
Om en sadel inte ska ändra sig - hur kan den då anpassa sig till hästen?

/Camilla
"En sadel som är av god kvalité ska väl inte ändra sig så fruktansvärt mycket" skrev jag...klart den måste anpassa sig, bom som stoppning men den flyter väl inte ut på hästryggen eller?

Diabolical_Kitten skrev:
Men bara för att sadeln är av god kvalitet betyder inte att stoppningen kan hålla sig bra i flera år. Den blir klumpig och hård till slut.
Yes, dags att stoppa om då...men inte en gång i halvåret...=P

Jag kanske uttryckte mig klumpigt men så här tycker jag: Det råder sadelhysteri och folk verkar byta till höger och vänster. Jag tror inte alltid att det är nödvändigt alls! Det var det jag menade. Så finns det hästar som nästan inga sadlar passar men det tror jag hör mer till extremer...

Choklad skrev:
Jag säger inte att det inte KAN vara sadeln, men jag är iallafall övertygad om att det till 95% är SIS = Skit i sadeln om inte sadeln ligger katastrof, men självkritik är det som sagt dåligt med ibland :smirk: lättare att skylla på allt annat.

Men vänd på det, om det är ryttaren, så om sadeln kollas och bedöms passa, vad finns det för negativt ur någon aspekt på det? ENDERA får ekipaget en ny sadel och fungerar bättre, eller så konstateras att sadeln inte är problemet. Och då är ryttarens ursäkt borta.

För ingen går väl i X år och skyller på sadeln utan att göra något?

Hur många procent av fallen som är sadeln vet jag inte, men jag tycker det är BRA att se folk som 'skylle rpå sadeln', oavsett om de har rätt eller fel, för att sadeln kollas och att hästen och ryttaren har en utprovad sadel som passar korrekt är ALDRIG fel.

Min tränare trodde jag åkt på kurs och 'tjuvtränat' eftersom min sits 'helt plötsligt' från en vecka till en annan hade förbättrats med flera snäpp, när jag slutade hoppa i dressyrsadel och bytte till en hoppsadel som passar mig och och hästen.
Och 6:orna på sits och inverkan i dressyrprotokollet gick direkt, utan annan 'ändring' än sadeln, till 7:or.

Så visst kan det göra skillad, men man ska vara medveten om att det gör inga mirakel. Att min hoppsits höjdes fler snäpp gjorde ju inte att jag t ex slutade backa av mot höjdhinder, eller att hästen plötsligt kunde hoppa högre. På sikt däremot, så när jag satt bättre och kände mig säkrare så slappnade jag av mer, hästens lappnade av mer och vi vågade mer tillsammans.
Och samtidigt, så klassen efter den med 7:or på sitsen, enbart pga sadelbytet, så blev hästen skrämd och spänd, och så spände jag mig och så blev det..inte bra. Och 6:or på sits och inverkan.. Om jag inte utnyttjar att jag kan sitta korrekt i sadeln så är den ju ingen hjälp liksom.

Diabolical_Kitten skrev:
Vem har sagt något om att den ska stoppas om en gång i halvåret?
Men herregud...det var ett uttryck men jag kan väl säga "OFTA" istället då om det passar dig bättre?

Sadel (med bom) lägger sig där den "passar" ( eller inte) på hästens rygg...

Men man ska inte stoppa om en sadel så ofta. Första gången ska det göras när stoppningen har satt sig, vilket är efter 20-60 timmars ridning, sedan är det efter 150 timmar, sean 250-300, 4-500, osv...

Tror du att Flexline står för att bommen anpassar sig efter hästen? Du har mycket att lära dig... En bomsadel är inte såpass mjuk att den formar sig efter hästens rygg, antingen passar den eller så gör den inte det. Man kan justera stoppningen så den passar bättre, men bommen måste ändå se ut på ett visst sätt för att passa en viss häst.

Bara för att en viss sadel lägger sig på ett ställe där den ligger still betyder inte att det stället är hästens sadelläge. Sadeln ska lägga sig i hästens sadelläge annars kan hästen få en hel del problem.

Alexandra_W skrev:
Men vänd på det, om det är ryttaren, så om sadeln kollas och bedöms passa, vad finns det för negativt ur någon aspekt på det? ENDERA får ekipaget en ny sadel och fungerar bättre, eller så konstateras att sadeln inte är problemet. Och då är ryttarens ursäkt borta.

Precis. Och om ryttaren inte kollar sadeln med jämna mellanrum är h*n nog inte ens medveten om att det kan vara sadeln som är problemet.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 075
Senast: Blyger
·
Utrustning Vet att det någonstans funnits en tråd med folk som har små ponnyer (kat A-B) som lagt upp kort och tipsat om utrustning och sånt...
Svar
19
· Visningar
4 004
Senast: Barrel
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 495
Senast: Wonna
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 329
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka