En tanke kring sadlar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare harryboy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 70
  • Visningar Visningar 5 232
Sv: En tanke kring sadlar

Alexandra_W skrev:
Men vänd på det, om det är ryttaren, så om sadeln kollas och bedöms passa, vad finns det för negativt ur någon aspekt på det? ENDERA får ekipaget en ny sadel och fungerar bättre, eller så konstateras att sadeln inte är problemet. Och då är ryttarens ursäkt borta.

För ingen går väl i X år och skyller på sadeln utan att göra något?

Hur många procent av fallen som är sadeln vet jag inte, men jag tycker det är BRA att se folk som 'skylle rpå sadeln', oavsett om de har rätt eller fel, för att sadeln kollas och att hästen och ryttaren har en utprovad sadel som passar korrekt är ALDRIG fel.

Att ha en korrekt sadel är aldrig fel, det kan du väl ändå inte påstå att jag har skrivit, men fär en del så funkar det ändå andrig och då forstätt det bytas sadlar i det onändliga.

Sen sadel som ligger bra men inte 100% perfekt har jag svårt att tro att den kan påveka så in i bomben bycket att "alla fel beror på sadeln", men iofs så ändrar ju våra hästar sig hela tiden i hull och muskler, så "sadelfantikerna" kan ju forsätta skylla på sadeln i stället för att ära sig rida, för helt perfekt året runt är det nog inte många sadlar som ligger :smirk:

Alla hästar ändrar sig inte flera gånger om året om de rids som vanlig året om och inte är skadade eller liknande. Jag känner väldigt många som har hästar som håller sig i samma kondition, och ändrar sig såpass lite under betessäsongen att de fortfarande kan ha sadeln.

Sedan beror det ju också på vad för fel sadeln har. En sadel som kanske är lite för trång kanske inte spelar så stor roll om det är under en kort period. En sadel som bara åker fram efter riktigt höga hinder behöver inte störa hästen så att den inte kan arbeta som vanligt resten av tiden så länge sadeln ligger i dess rätta position. En sadel som tippar lite framåt behöver inte lägga ett väsentligt högre tryck vid främre delen av sadeln.
Men om sadeln alltid glider fram, bara blir smalare, eller alltid lägger ett väsentligt högre tryck fram eller bak, då kommer det påverka hästen. Men frågan är om man ser hur sadeln påverkar hästen. Om man inte har någon kunskap märker man inte ett förhöjt tryck förrän det är riktigt illa.

Sedan undrar jag, hur många känner du som byter sadlar jämt och ständigt som alltid skyller på sadeln? Det verkar som att det är vanligt i dina kretsar? Jag känner faktiskt ingen som byter sadel jämt och ständigt (vilket jag anser vara flera gånger per år), utan de kollar sin sadel 1-2 ggr per år, stoppar om den om det behövs, och byter om det behövs. Jag känner folk som har bytt från en sadel som passade hästen bra till en sadel som var bättre för ryttaren (men som ändå låg bra på hästen) då de märkte skillnaden i ridningen. Men vad jag vet gillar dessa ryttare fortfarande sina sadlar, och om de har problem med något anlitar de en tränare istället för att köpa en ny sadel som kostar 100 ggr mer än en privatlektion för en duktig tränare.

Att ha en korrekt sadel är aldrig fel, det kan du väl ändå inte påstå att jag har skrivit, men fär en del så funkar det ändå andrig och då forstätt det bytas sadlar i det onändliga.

Jag har aldrig mött någon sådan person faktiskt? Däremot har jag mött andra sådana som mig, som gått den långa vägen mot en passande sadel.

Innan valacken kom i mitt liv så hade jag inga sadelproblem. Eller, jag var inte kunnig nog att INSE ATT jag hade det. Kblstoet gick med en Prestige med bomvidd 29 = skitsmalt. Men hon hade ju så fint och bra sadelläge (= gropar vid sidan om manken) så det var ju så skööönt för alla sadlar passade ju :angel: Hästen klagade dock inte på sadeln så som sagt, vi levde lyckliga i alla våra dagar.

Sen kom valacken, med en sadel som var ALLDELES för stor för honom. Det insåg jag inte då, men den var för stor för MIG, så jag sålde den och köpte en annan. Finemang. De facto så genom ren TUR så låg den riktigt bra på herrn just då, men det var bara tur.
Sen var vi på kurs, och tränaren konstaterade att sadeln inte låg bra, att han breddat ur den. hon hjälpte mig prova ut en tillräckligt vid sadel som jag köpte. MEN, den var alldeles för lång, men det visste ju inte jag..

Sen gick jag på lite föredrag etc och insåg att 'men ojdå..'. Tog uts adelprovare som konstaterade att sadeln han hade låg bra utom att den var PÅ TOK för lång. Vi försökte prova ut en annan men misslyckades. Hästen sa nämligen att han ville ha den för långa sadeln. Och eftersom vi inte hittade någon annan sadel som låg lika bra men var tillräckligt kort, så tyckte sadelmakaren att jag kunde ha den för långa (Fy, så ska de INTE säga!). Jag var glad, då slapp jag köpa en ny sadel jag inte hade råd med.

Sen gick åren och jag började med ökad kunskap inse ett och annat. T ex då att sadeln förvisso låg bra men tryckte för långt bak (även om hästen inte verkade bry sig), men att den dessutom pga den gled fram låste hästens bogar, och att jag inte satt bra i den. Och vilken SKILLNAD på sits en sadel man sitter bra i kan göra (när jag provred kompisens häst som jag skrev om tidigare).

Så jag sålde den för långa, och köpte en annan. Som jag inte kände mig riiiktigt säker på om den låg bra, men hästen tyckte att det var bra, den var inte för lång och jag satt bra. Allt väl.

I tre månader, sen tvingades jag inse att hästen tappade muskler kring manken *arrggh* och nya sadeln alltså INTE låg bra.

Sen lyckades jag en och samma sommar åka med en miljon sadlar än hit och än dit utan att hitta ngt som passade. Provade tom bomlst och fick en AHA-upplevelse. Hästen blev mer bogfri, galopperade bättre och var nöjdare (då bytter han från en ickepassande sadel dock). Men jag ville inte ha bomlös, så jag letade vidare.

Tillslut gav jag upp, han har så sjukt kort sadelläge att det var kört. Jag köpte bomlöst. Och åkte sen för att prova ut en hoppsadel. Och fick samma AHA-upplevelse när vi gjorde det.

Hästen har nu alltså en bomlös och en utprovad bomsadel. Bägge ligger (låg kanske ang bomsadeln, jag är TYVÄRR inte säker på att den ligger bra längre, och sadelmakaren har varnat att det kanske inte kommer fungera med den i längden) bra på hästen och jag sitter bra i dem.

Så, det tog många år och många sadlar att hitta rätt, mycket beroende på MIN OKUNSKAP. Ju mer kunskap jag fått, dessto mer sadlar har jag provat och insett de inte passar. Nu är första gången i den hästens elvaåriga liv som han har en PASSANDE sadel :o Det är första gången i mitt 28-åriga liv som JAG har en sadel som verkligen passar mig med :o

Unghästen kommer KNAPPAST att bli samma historia med. Vis av erfarenheten, och less på att prova ut sadlar själv (även om jag till henne skulle kunna, hon är inte lika extremkort som valacken) kommer jag släpa henne till sadelmakaren så får han prova ut, när det är dags för henne att få en annan sadel än den hon har nu.

Sen sadel som ligger bra men inte 100% perfekt har jag svårt att tro att den kan påveka så in i bomben bycket att "alla fel beror på sadeln", men iofs så ändrar ju våra hästar sig hela tiden i hull och muskler, så "sadelfantikerna" kan ju forsätta skylla på sadeln i stället för att ära sig rida, för helt perfekt året runt är det nog inte många sadlar som ligger

De flesta hästar ändras inte SÅ mycket över året, de brukar vara lite rundare vid betet och lite smalare efter lång konvalescent, men inget av det är något man brukar behöva byta sadel av.

Min herre har vilat i över ett halvår och tappat en hel del muskler. Den bomlösa ligger ju bra ändå, bomsadeln ligger nästan bra (den ruggar pälsen vid manken, så den ligger inte still) men det märks INGEN skillnad på hästen. Det gjorde det inte efter en månad i bomsadeln heller, då vi var in på koll med den för den ruggade päls, och sadelmakaren visade att den låg och vickade fram och tillbaka :eek: Men det bekymrade inte hästen.

MEN, om den fått ligga och vicka år ut och år in hade det påverkat honom. Men en kort period är inte så farligt om sadeln i grunden passar.

Så, de där sadlarna som ligger bra till 99% - de brukar inte ge negativa effekter. Däremot en sadel som är för lång eller som låser bogbladen - den ger negativ effekt (även om ryttaren inte märker det förrän vid sadelbyte :angel:)

Det är DYRT med sadlar och de flesta vill till nästan varje pris SLIPPA byta sadel, så jag vet soms agt ingen som byter sadel efter sadel för ridningen inte fungerar. Däremot kan det vara en dyr resa att hitta den där som passar.

OM valackens Hubertus visar sig inte passa riktigt vid kollen i maj, då får den vara så. Jag tänker inte köpa en måttsydd snordyr sadel, utan sålänge han fungerar bra i den och jag inte märker några negativa effekter, så får han ha den varvat med FF:en.

Sen, jag har faktiskt aldrig 'där och då' skyllt ett enda ridproblem på sadeln. Däremot har jag med facit i hand kunnat konstatera att vissa problem VAR länkade till sadeln.. Men det har inte slagit mig förrän efteråt när jag insett att 'problemet' försvann på 5 minuter (den tid det tar att sadla om *s*).

Eller jo, när jag ridit andras hästar har jag gnällt på 'den här sadeln går ju inte att sitta ordentligt i' och så, men det har handlar om att den varit extremt obekväm för mig, eller alldeles för stor t ex.

Diabolical_Kitten skrev:
Tror du att Flexline står för att bommen anpassar sig efter hästen? Du har mycket att lära dig... En bomsadel är inte såpass mjuk att den formar sig efter hästens rygg, antingen passar den eller så gör den inte det. Man kan justera stoppningen så den passar bättre, men bommen måste ändå se ut på ett visst sätt för att passa en viss häst.
Håller med D_K. Flexline står för att man kan ändra bomvidden på sadeln, men det krävs alltså en aktivitet från ägaren för att det ska bli gjort. Sadeln ändrar sig inte av sig själv. Om bommen ska kunna flexa måste sadeln vara från t ex Orthoflex eller American Flex.

Glömde förresten - jag ser INTE att jag kommer att behöva byta sadel nånsin mer till valacken! Måhända att jag får stryka hoppning om det visar sig (som sadelmakaren varnat för) att han på sikt inte kommer kunna ha Hubertusen. Men jag köper inte en ny, dyr måttbeställd. Utan han får ha Hubertusen sålänge han tycker den är bra och den ligger acceptabelt. Gör den inte det får han ha sin bomlösa for life.

Unghästen kommer antagligen 'ta sig igenom' lite sadlar innan hon är färdigväxt. MEN.. när hon är färdigväxt och breddat klart räknar jag INTE med att behöva skaffa ny sadel igen till henne heller.

För när jag äntligen lagt vantarna på en sadel som passar BÅDE mig och hästen - så ser jag inte att jag nånsin ska behöva byta (eh jo okej, kanske om jag blir gammal och fet att jag behöver byta till en större sitsstorlek kanske, men ska vara det då).

Och samma sak gäller i min bekantskapskrets. När de väl hittat rätt i djungeln och fått en sadel utprovad som verkligen passar BÅDE dem och hästen, då håller de hårt i den och byter inte bort den för allt smör i Småland.

Det enda jag beklagar är att jag lät snålheten bedra visheten, och dessutom inte tidigare skaffade mig den kunskap jag har idag.

OM jag åkt med valacken dit jag åkte idag redan när jag köpte honom som fyraåring hade JAG sluppit flera års ridande i sadlar som jag inte sitter bra i (fast jag fattade ju inte att det var pga sadeln jag satt i stolsits t ex.. så det skadade mig ju eg inte) och HÄSTEN hade sluppit gå med sadlar som inte passade så bra. Och vi kanske hade fått byta sadel TRE ggr på alla år liksom... Men det är lätt att vara efterklok..

Men jag had eingen aning om att det fanns en längdgräns, om vad ortspetsar var, om vilken betydelse stiglädrenas placering hade, om att det finns böjda och raka bommar, att sadlar har smal och bred midja etc etc då. Så jag visste inte bättre.

Jag la 18 000 kr på de två sadlar valacken fick förra sommaren. Det är väldigt mycket mindre än jag lagt genom åren.. TÄNK om jag gjort rätt från början vad mkt pengar jag skulle sparat.. (Nu sköter jag dock mina sadlar väl och har kunnat sälja dem för i princip vad jag gav för dem tack och lov, men ändå..)

Får jag fråga vad du har för häst och vad du har för sadel?

Bommen i en sadel ändrar sig inte för då skulle det ju vara onödigt med olika bomvidder och bommodeller, eller hur?

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att sadeln lägger sig där den passar (eller inte) på hästens rygg?

/Camilla

Valencia skrev:
Jag tror det är mycket av en hysteri. Jag har en Hubertus som jag ALDRIG stoppat om och den är fem år gammal, riden i varje dag. Hästen går precis som vanligt å har ALDRIG nånsin haft problem med sadel eller rygg. Nu har jag även en Prestige Hippos Dressage fast den är inte ens ett år än...Jag vet att jag borde stoppa om Hubertusen iof...har sadlarna till två av mina halvblod. Jag tror att folk överdriver med sadelbyte till höger å vänster. En sadel som är av god kvalité ska väl inte ändra sig så fruktansvärt mycket att den inte kan anpassa sig till hästens rygg, även om ryggen musklas etc. Självklart finns det hästar som man har problem med och som har svårt med sadel men det verkar ju gälla de flesta ryttare idag...:smirk:
Det låter som om du aldrig haft sadelproblem, GRATTIS!
Jag kan berätta att det är HEMSK att veta att sadeln man rider i orsakar hästen smärta.
Man byter sadel, byter märke, stoppar om, bomändrar och försöker på alla sett hitta en sadel som passar. Ändå kommer problemen med tryck, vita hår, torra fläckar och ruggad päls.
Det är dessutom inte sadlarna som ändrar sig utan hästen. En bomsadel är stel och har den form den har. Mycket lite kan ändras och då genom att stoppa om bossorna eller ändra bommen.
Var glad för att du har hästar som är enkla att hitta sadel till. Ta väl hand om dina sadlar och stoppa om dem när det behövs.
Snälla bara för att du inte haft problem så idiotförklara inte oss som har problem.
// Linda

Diabolical_Kitten skrev:
Men man ska inte stoppa om en sadel så ofta. Första gången ska det göras när stoppningen har satt sig, vilket är efter 20-60 timmars ridning, sedan är det efter 150 timmar, sean 250-300, 4-500, osv...

Tror du att Flexline står för att bommen anpassar sig efter hästen? Du har mycket att lära dig... En bomsadel är inte såpass mjuk att den formar sig efter hästens rygg, antingen passar den eller så gör den inte det. Man kan justera stoppningen så den passar bättre, men bommen måste ändå se ut på ett visst sätt för att passa en viss häst.

Bara för att en viss sadel lägger sig på ett ställe där den ligger still betyder inte att det stället är hästens sadelläge. Sadeln ska lägga sig i hästens sadelläge annars kan hästen få en hel del problem.
Att en sadel lägger sig i ett visst läge betyder ABSOLUT inte att den lägger sig "rätt". Men det skrev jag oxå i förra inlägget...(rätt eller fel...)

Senast ändrad av en moderator:

Choklad skrev:

Sen sadel som ligger bra men inte 100% perfekt har jag svårt att tro att den kan påveka så in i bomben bycket att "alla fel beror på sadeln", men iofs så ändrar ju våra hästar sig hela tiden i hull och muskler, så "sadelfantikerna" kan ju forsätta skylla på sadeln i stället för att ära sig rida, för helt perfekt året runt är det nog inte många sadlar som ligger :smirk:
paha bra sagt:banana:

Mina tankar kring ämnet:

Precis som någon har nämnt har de sk proffsstallen en betydligt större variation av utrustning än vad jag som vanlig amatör har i sadelkammaren.
Proffsryttare använder även de sadelmakare och de jobbar i regel upp ett öga för huruvida sadeln ligger någorlunda, en del är mer petiga än andra

När det gäller sadeltillpassning kan jag bara konstatera att glädjen över att hästägare numera har en medvetenhet om vikten av en korrekt tillpassad sadel har övergått i en mild hysteri.
Jag har lärt mig bygga sadlar för 5 olika personer och inte en enda sa lika dant. Det är just det som är grejen med sadeltilllpassning också. Det finns många olika läror och utöver det uttrycker personer sig olika om oftast samma sak.

Det stora problemet som jag stöter på är att folk glömmer att se till helheten och man hänger upp sig på detaljer och inte sällan saknas även en god portion självransakan och ärlighet kring sin egna person.
Jag har hitentills bara träffat på en enda person som har sagt till mig när jag har passat till sadel att "det här kan bli svårt för jag har dålig balans och har svårt att sitta korrekt i sadeln".
Den personen kunde jag var helt rakryggad mot och hade rent plötsligt ett helt nytt spektra av möjligheter att jobba med och jag kunde ställa frågor som en ryttare som anser sig ha god balans, antagligen skulle känna sig lite förolämpade av.
För det är faktiskt det absolut svåraste med tillpassning, hur man ska förmedla information till ryttaren, hästen är det minst komplicerade.

Hur får man en person att förstå att det är personens sits, övervikt, hårda händer, obalans, oförmåga att rida, att ryttaren är olämplig för den typen av häst att hästen är olämplig för ryttaren. Hur mottaglig är man som hästägare i en tillpassningssituation när man rent plötsligt måste konfronteras med den typen av fakta och hur långt ska tillpassaren gå.
När upphör tillpassaren att vara människa och blir någon form av überväsen som kan allt om häst och ridning?
Jag tror att många tillpassare har dömts ut som oseriösa mm för att de anser att det inte är deras jobb att ta den konflikten och i viss mån förstår jag och håller med. Dock brukar jag försöka att så lite tankefrön hos mina kunder och ibland finns det mottaglighet och då har det hänt att man kan inleda ett djupare samarbete.

Saken blir inte bättre för att man i regel diskuterar "sitt problem" med en hög människor som inte riktigt kan men gärna framhäver sin åsikt (vi hästmänniskor är jättebra på det:smirk: ) Fria spekulationer och dåliga halvgissningar, redan här uppstår osäkerhet och funderingar, sedan spär man på problemet genom att använda sig av en handfull olika experter som givetvis inte ger identiska svar, sedan plockar man ut vet, equit, massör och kiroprakter och låter för säkerhetsskull även hovslagaren komma med sin åsikt.

Nästa sak som också är intressant är viljan/tron/hoppet att bara jag har fixat det här med sadeln så är allt bra.
Den egna felfaktorn har man ju redan förbisett och alla 40 människor man har frågat har gett olika svar, equit, massörer, vet och tillpassare har redan mördat respektives förslag för alla har olika idéer och filosofier.
Det sista man väljer att förbise är att hästen den är en levande varelse, en atlet och och i mina ögon en av de vackraste atleter som vandrat på denna planet.
Människan har tagit denna formbara atlet och stöpt den in till olika använingsområden.
Den tunga arbetshästen med sin grovlek och sega stamina som ska kunna lägga all sin vikt i selen och dra tunga jordbruksredskap och timmerlass. Vars tidiga ridning var barbacka hem från åkern, nu ska den vara ridhäst och det gentemot en utrustningsindustri som tidigare bara tillverkat selar till den.
Den snabba travaren som med sina långa bakbenskliv för att snabbt ta sig fram i ett löp ska även den ha en sadel på sig, lång rygg+ lång manke, inte heller något man har tagit hänsyn till tidigare
Ponnyn, tja vad ska man säga om något som ser ut som ett whiskeyfat runt magen och där det inte finns något som rimligen kan hålla en sadel på plats - inte vet jag men jag vet att de små rackarna med sina kamakiiepiloter hoppar högre än jag vågar med min häst och undan går det så man anpassar sig och jobbar på en lösning
Halvblod, en av våra superatleter som tidigare all utveckling har baserats runt, finns många inte så svårt att hitta sadel men ack så krångliga ägare och ägarinnor för sadeln har ju faktiskt fel färg och matchar inte resten av tävlingsgarderoben och det borde den puckade tillpassaren fatta:devil:
Och sedan kan man ju undra varför folk inte hittar en sadel som passar:devil:

Hästen är en atlet och precis som alla andra atleter bygger den och förlorar muskler beroende på årstid, träning och ryttarens påverkan.
Går jag på gymmet och styrketränar fem dagar i veckan ett år får jag stora muskler och jag måste anpassa mina kläder, struntar jag i gymmet sedan försvinner mina muskler och jag måste anpassa mina kläder på nytt.

Så min lilla uppmaning är:
Börja med att ta tio djupa andetag och rensa skallen
Gör en liten självransakan om din förmåga som ryttare
Vad är bra i din sits och din ridning
Vad är inte bra i din ridning och vad behöver du jobba med - ta din tränare till hjälp och var realistisk
Hur är din häst i muskulation,, kondtion coh utbildningsnivå
Vad har din häst kapacitet för och vad har du för mål med din ridning
De målen du har satt upp är de realistiska, kan ni nå dit
Vad krävs i träning och utrustningsväg för att komma dit?
ex din häst är nu omusklad 5-åring och du har som realistiskt mål att rida medelsvår dressyr och hästen har kapacitet för svår
Detta ger en hint om att på vägen från där den är nu till slutmålet kanske du behöver byta sadel 5-6 gånger (kan givetvis vara fler eller färre)
Leta nu upp en tillpassare där du känner att du kan ha en dialog och bygga upp en handlingsplan ihop med. Ex just nu passar bara saddel a men eftersom hästen har vuxit ur den o 5 månader så kan jag byta in den och lägga x emellan för sadel b Eftersom jag som ryttare har en förmåga att knipa hårt med knäna och ddriva överdrivet med sätet finns det en risk att jag skjutsar sadeln framåt, jag måste därför lägga krut på sitsträning och korrigera mig.

Sluta diskutera alla detaljer om och om igen med alltoch alla
Det ger bara fler frågor än svar, man kan vist diskutera det med flera och få nya infallsvinklar om man tycker att det känns fel, men gå tillbaka till källorna. Kanske känns det konstigt för att du måste tvinga dig själv till arbete med din egen kropp, pållen den rackaren börjar ju dessutom höja ryggen och känna sig fram och testar naturligtvis om att det inte går att få dig tillbaka till din gamla ridning eftersom det var mycket bekvämare attt slippa arbeta hela tiden.
Fråga din tränare, fråga tillpassaren fråga inte hovslagaren!

Jag diskuterar hovslagning med min hovslagare, massage med hästmassören, säger massören att en kiropraktor inte vore så dumt lyssnar jag och ringer och diskuterar problemet med en kiropraktor. Jag diskuterar inte med alla i stallet och jag frågar inte kompisars kompisar. Jag kan fråga på buke om någon kan tipsa om någon bra men ser inte någon idé med att ha en djupare diskution och få rådet av någon att jag kanske ska ta ut en massör

Oj det blev jättelångt - flåt:o :eek:

mahlmt skrev:
Det låter som om du aldrig haft sadelproblem, GRATTIS!
Jag kan berätta att det är HEMSK att veta att sadeln man rider i orsakar hästen smärta.
Man byter sadel, byter märke, stoppar om, bomändrar och försöker på alla sett hitta en sadel som passar. Ändå kommer problemen med tryck, vita hår, torra fläckar och ruggad päls.
Det är dessutom inte sadlarna som ändrar sig utan hästen. En bomsadel är stel och har den form den har. Mycket lite kan ändras och då genom att stoppa om bossorna eller ändra bommen.
Var glad för att du har hästar som är enkla att hitta sadel till. Ta väl hand om dina sadlar och stoppa om dem när det behövs.
Snälla bara för att du inte haft problem så idiotförklara inte oss som har problem.
// Linda
Har jag idiotförklarat någon? De som tar åt sig så hårt får stå för det. Jag tar inte åt mig av något om jag inte känner mig träffad. Ursältar mig så mycket om jag sårat någon här...:crazy:

apocalypsen skrev:
Mina tankar kring ämnet:

Precis som någon har nämnt har de sk proffsstallen en betydligt större variation av utrustning än vad jag som vanlig amatör har i sadelkammaren.
Proffsryttare använder även de sadelmakare och de jobbar i regel upp ett öga för huruvida sadeln ligger någorlunda, en del är mer petiga än andra

När det gäller sadeltillpassning kan jag bara konstatera att glädjen över att hästägare numera har en medvetenhet om vikten av en korrekt tillpassad sadel har övergått i en mild hysteri.
Jag har lärt mig bygga sadlar för 5 olika personer och inte en enda sa lika dant. Det är just det som är grejen med sadeltilllpassning också. Det finns många olika läror och utöver det uttrycker personer sig olika om oftast samma sak.

Det stora problemet som jag stöter på är att folk glömmer att se till helheten och man hänger upp sig på detaljer och inte sällan saknas även en god portion självransakan och ärlighet kring sin egna person.
Jag har hitentills bara träffat på en enda person som har sagt till mig när jag har passat till sadel att "det här kan bli svårt för jag har dålig balans och har svårt att sitta korrekt i sadeln".
Den personen kunde jag var helt rakryggad mot och hade rent plötsligt ett helt nytt spektra av möjligheter att jobba med och jag kunde ställa frågor som en ryttare som anser sig ha god balans, antagligen skulle känna sig lite förolämpade av.
För det är faktiskt det absolut svåraste med tillpassning, hur man ska förmedla information till ryttaren, hästen är det minst komplicerade.

Hur får man en person att förstå att det är personens sits, övervikt, hårda händer, obalans, oförmåga att rida, att ryttaren är olämplig för den typen av häst att hästen är olämplig för ryttaren. Hur mottaglig är man som hästägare i en tillpassningssituation när man rent plötsligt måste konfronteras med den typen av fakta och hur långt ska tillpassaren gå.
När upphör tillpassaren att vara människa och blir någon form av überväsen som kan allt om häst och ridning?
Jag tror att många tillpassare har dömts ut som oseriösa mm för att de anser att det inte är deras jobb att ta den konflikten och i viss mån förstår jag och håller med. Dock brukar jag försöka att så lite tankefrön hos mina kunder och ibland finns det mottaglighet och då har det hänt att man kan inleda ett djupare samarbete.

Saken blir inte bättre för att man i regel diskuterar "sitt problem" med en hög människor som inte riktigt kan men gärna framhäver sin åsikt (vi hästmänniskor är jättebra på det:smirk: ) Fria spekulationer och dåliga halvgissningar, redan här uppstår osäkerhet och funderingar, sedan spär man på problemet genom att använda sig av en handfull olika experter som givetvis inte ger identiska svar, sedan plockar man ut vet, equit, massör och kiroprakter och låter för säkerhetsskull även hovslagaren komma med sin åsikt.

Nästa sak som också är intressant är viljan/tron/hoppet att bara jag har fixat det här med sadeln så är allt bra.
Den egna felfaktorn har man ju redan förbisett och alla 40 människor man har frågat har gett olika svar, equit, massörer, vet och tillpassare har redan mördat respektives förslag för alla har olika idéer och filosofier.
Det sista man väljer att förbise är att hästen den är en levande varelse, en atlet och och i mina ögon en av de vackraste atleter som vandrat på denna planet.
Människan har tagit denna formbara atlet och stöpt den in till olika använingsområden.
Den tunga arbetshästen med sin grovlek och sega stamina som ska kunna lägga all sin vikt i selen och dra tunga jordbruksredskap och timmerlass. Vars tidiga ridning var barbacka hem från åkern, nu ska den vara ridhäst och det gentemot en utrustningsindustri som tidigare bara tillverkat selar till den.
Den snabba travaren som med sina långa bakbenskliv för att snabbt ta sig fram i ett löp ska även den ha en sadel på sig, lång rygg+ lång manke, inte heller något man har tagit hänsyn till tidigare
Ponnyn, tja vad ska man säga om något som ser ut som ett whiskeyfat runt magen och där det inte finns något som rimligen kan hålla en sadel på plats - inte vet jag men jag vet att de små rackarna med sina kamakiiepiloter hoppar högre än jag vågar med min häst och undan går det så man anpassar sig och jobbar på en lösning
Halvblod, en av våra superatleter som tidigare all utveckling har baserats runt, finns många inte så svårt att hitta sadel men ack så krångliga ägare och ägarinnor för sadeln har ju faktiskt fel färg och matchar inte resten av tävlingsgarderoben och det borde den puckade tillpassaren fatta:devil:
Och sedan kan man ju undra varför folk inte hittar en sadel som passar:devil:

Hästen är en atlet och precis som alla andra atleter bygger den och förlorar muskler beroende på årstid, träning och ryttarens påverkan.
Går jag på gymmet och styrketränar fem dagar i veckan ett år får jag stora muskler och jag måste anpassa mina kläder, struntar jag i gymmet sedan försvinner mina muskler och jag måste anpassa mina kläder på nytt.

Så min lilla uppmaning är:
Börja med att ta tio djupa andetag och rensa skallen
Gör en liten självransakan om din förmåga som ryttare
Vad är bra i din sits och din ridning
Vad är inte bra i din ridning och vad behöver du jobba med - ta din tränare till hjälp och var realistisk
ex din häst är nu omusklad 5-åring och du har som realistiskt mål att rida medelsvår dressyr och hästen har kapacitet för svår
Detta ger en hint om att på vägen från där den är nu till slutmålet kanske du behöver byta sadel 5-6 gånger (kan givetvis vara fler eller färre)
Leta nu upp en tillpassare där du känner att du kan ha en dialog och bygga upp en handlingsplan ihop med. Ex just nu passar bara saddel a men eftersom hästen har vuxit ur den o 5 månader så kan jag byta in den och lägga x emellan för sadel b Eftersom jag som ryttare har en förmåga att knipa hårt med knäna och ddriva överdrivet med sätet finns det en risk att jag skjutsar sadeln framåt, jag måste därför lägga krut på sitsträning och korrigera mig.

Det ger bara fler frågor än svar, man kan vist diskutera det med flera och få nya infallsvinklar om man tycker att det känns fel, men gå tillbaka till källorna. Kanske känns det konstigt för att du måste tvinga dig själv till arbete med din egen kropp, pållen den rackaren börjar ju dessutom höja ryggen och känna sig fram och testar naturligtvis om att det inte går att få dig tillbaka till din gamla ridning eftersom det var mycket bekvämare attt slippa arbeta hela tiden.
Fråga din tränare, fråga tillpassaren fråga inte hovslagaren!

Jag diskuterar hovslagning med min hovslagare, massage med hästmassören, säger massören att en kiropraktor inte vore så dumt lyssnar jag och ringer och diskuterar problemet med en kiropraktor. Jag diskuterar inte med alla i stallet och jag frågar inte kompisars kompisar. Jag kan fråga på buke om någon kan tipsa om någon bra men ser inte någon idé med att ha en djupare diskution och få rådet av någon att jag kanske ska ta ut en massör

Oj det blev jättelångt - flåt:o :eek:

:bow: :bow: :bow:

En häst är olika i hull över årstiderna och har olika muskelmassa. Det vet vi. Å det säger sig ju självt att sadeln då varierar i sin anpassning. Kanske har man fler sadlar, kanske väljer man att hålla på att vidga/minska...:crazy: Men ni som har så svårt att hitta en rätt sadel, tycker det verkar jobbigt. Jag har väl tur då...:bow:

Alexandra_W skrev:
Sen, jag har faktiskt aldrig 'där och då' skyllt ett enda ridproblem på sadeln. Däremot har jag med facit i hand kunnat konstatera att vissa problem VAR länkade till sadeln.. Men det har inte slagit mig förrän efteråt när jag insett att 'problemet' försvann på 5 minuter (den tid det tar att sadla om *s*).
.

Samma här. I början av vårt sadelletande, alltså för drygt 2 år sen, så förstod inte jag varför vi fortfarande hade problem med galoppen efter ett halvår. Sedan tappade han i vikt och då blev det ännu värre. Jag började leta efter en annan sadel pga att han hade tappat fruktansvärt i vikt och sadeln var alldeles för vid. I en del sadlar gick han helt okej, dock gick han aldrig i någon riktigt bra form (han var svår att rida i form men jag trodde hela tiden det berodde på mig) eller galopperade riktigt bra, även ojm det var bättre. Tills jag köpte Globusen. Han gick inte i någon stadig form, men var betydligt lättare att rida och lättare att samla, och kunde göra samlade galoppfattningar som var helt okej. Med tiden blev han lättare att rida, fick MKT muskler och gjorde galoppfattningar från skritt och halt. Sedan passade inte den mer, då kunde han inte göra galoppfattningar från skritt längre, gick inte i form, "hackig" trav och ovillig att trava. Provade en Lemetex, hästen gick i korrekt form efter 5 min ridning utan att jag behövde göra annat än sluta om med skänkeln. Hästen gjorde galoppfattning från skritt bara sådär. Tyvärr var det strul med att hitta en Lemetex (lång historia) då den jag provade inte var till salu.

Sedan var det några vändor med Passieren... Hästen gick inte bra som jag redan ahr beskrivit.
Sedan köpte jag en FF. Hästen gjorde en samlad galoppfattning från en lugn och samlad trav. Jag skumpade en hel del då jag inte var van vid sätet (som är väldigt fjädrande och mjukt) vilket märktes på hästen, men jag vande mig mer och mer och det blev bättre. Men då det var strul med den (lång historia) så fick köpet gå tillbaka. Provade Barefoot och Torsion, samma sak där. Men i Torsion satt jag mkt bättre, skumpade inte, man satt hyfsat smalt, hyfsat mjukt, och jag blev inte låst som jag kunde bli i t.ex. FF. I Torsion kunde jag flytta bak ena höften (som jag alltid puttade fram mer men som jag inte visste om förrän jag red i Torsion), vilket gjorde att jag slappnade av mer och hästen gick mkt bättre, då trycket blev rätt.

Hästen hade hunnit tappa en del muskler och kondition innan jag köpte Torsion, men han gör vad han orkar och det blir bättre hela tiden. Men det är inga sänkta ryggar, springande in i galoppen eller stel trav, utan allt blir bara bättre.

Hade en Lemetex Alpina hopp. Den var helt OK fast jag sålde den, dressyrryttare som jag är. När jag köpte den sa de till mig att den flexar lite om hästar musklar på sig eller av sig...det är väl ingen stålbom?

Wow vilken reaktion det blev! lite off topic ibland kanske. har själv aldrig haft ngra problem som inte kunnat fixas till med lite padd eller gel pad. men då har jag ju bara ridit runt på vanliga gamla halvblod. på tidigare arbetsplatsen hade jag samma sadel på runda slängar 30 olika hästar aldrig ngra problem.

Det stora problemet som jag stöter på är att folk glömmer att se till helheten och man hänger upp sig på detaljer och inte sällan saknas även en god portion självransakan och ärlighet kring sin egna person. Hur får man en person att förstå att det är personens sits, övervikt, hårda händer, obalans, oförmåga att rida, att ryttaren är olämplig för den typen av häst att hästen är olämplig för ryttaren. Hur mottaglig är man som hästägare i en tillpassningssituation när man rent plötsligt måste konfronteras med den typen av fakta och hur långt ska tillpassaren gå.

Jag upplyste faktiskt sadelmakaren/sadelutprovaren om att min rygg gör att jag gärna hamnar i stolsits. Nu visade det sig ju inte vara ryggens fel utan sadelns fel iofs då. Däremot nämnde jag att jag har en tendens att vika mig i midjan när ryggen blir trött, och det hjälper ingen sadel i världen mot. Vi diskuterade en del kring val av stoppning, omstoppningsintervall etc kopplat till det och det var ett (fler komemr senare) av argumenten för luftstoppning.
Nu visade det sig tyvärr att det inte gick att ha luftstoppat. Jag ville ha det, hästen ville ha det, sadelmakaren ville att vi skulle ha det, men de luftstoppade låg inte still helt enkelt utan bara gled fram. Så det fick vi stryka.

Det där tycker jag är en mycket intressant aspekt! Jag provade ut sadel till valacken när han var i överhull. Sadelmakaren påpekade att hästen uppenbarligen gått på bete och var i överhull, och att en sadel som passade nu inte skulle göra det sen om han gick ner i normalhull. Men jag förklarade att det var helt uträknat. När sadel passades ut var hästen i den träning han kommer gå, hårdare än så kommer han aldrig att jobba, och i ärlighetens namn så kommer han vara i överhull resten av sitt liv (eftersom jag värdesätter fri tillgång på stråfoder så högt, och jag inte kan rida honom hårdare och på så sätt få ner honom i vikt). Han är ju triangelmärkt så jag kan avgöra rätt bra hur han kommer se ut de närmsta åren.

Men många provar ut sadlar när hästen t ex vilat från en illa anpassad sadel i någa månader osv - dvs när den inte är i det hull och med den muskling den 'egentligen' är större delen av året. Och sen efter X månader passar inte sadeln (no shit sherlock..) och då är sadeltillpassaren dålig för de tvingades byta sadel IGEN.. (Ofta åker de av någon anledning inte tillbaka till samma, utan åker till någon annan de fått tips om, andra gången)

Inte riktigt säker på vad du är ute efter här, alltså vad du menar att det påverkar själva sadelutprovningen? Menar du att folk tror att bara för de köper den där jättedyra dressyrsadeln som är utprovad så kommer hästen som eg bara har kapacitet för LA kunna gå MSV och blir besvikna när det inte händer, eller vad?

För egentligen så oavsett om du vill hoppa 0,90 eller 1,60 så ska ju sadeln passa både dig och hästen?

( Å andra sidan, undertecknad hade något vilt i blicken och svarade 'Det spelar ingen roll! Men om det är en dressyrsadel måste den gå att hoppa i, dvs får inte ha högt bakvalv, djup sits och stora klossar' på frågan *jaha, vad söker du för sadel då, är det hopp eller dressyr?'. Så.. :devil: Men det var verkligen så att sålänge jag kunde hoppa upp till metern i den på ett sätt som kändes bra, så spelade det ingen roll om det var hopp eller dressyr, bara vi hittade en som passade hästen. Och det hade jag förvisso INTE sagt om jag hade planer på att tävla hoppning och/eller träna hoppning på högre nivå.)

Leta nu upp en tillpassare där du känner att du kan ha en dialog och bygga upp en handlingsplan ihop med.

En sak jag gillar hos sadeltillpassare, utom att de kan förklara och förtydliga så man förstår, är ödmjukhet och en förmåga att kunna se där och då och inte vara strikt 'så ska det vara'. Valacken har en lammullspadd under sin hoppsadel. Han visade ganska tydligt (bomlöstsskadad kanske? *s*) att han ville ha det MJUKT mot ryggen. Därför så när vi provade ut så 'andra vändan' jag red i respektive sadel (första var ju med bara sadeln och inget under) så hade vi lammullspadd under, och man märke tydligt skillnaden.

När vi valt sadel så bytte vi ju stoppningen mot extramjuk lammull i den. Mest 'bara för att' tyckte sadelmakaren vi kunde prova med lammullspadden med, för att se att den nu inte gjorde skillnad när hästen fått det mjukt. Bara det att den fortfarande gjorde skillnad och hästen gick bättre (släppte upp ryggen mer) med padden.

jag frågade sadelmakaren hur sjutton vi skulle göra, eftersom sadeln rimligtvis måste bli för smal nä vi la på en padd sådär. Varvd han svarar 'Ja, JAG tycker det blir lite för trångt med padden på. Men titta på HÄSTEN, han säger att det är alldeles perfekt. Och ska jag då säga att 'nej, sådär kan det inte vara', eller ska jag konstatera att hästen är nöjd, matte är nöjd och jag har inget att invända mer än att det egentligen är en aning för trångt?'

(Förtydligande, vi provade alltså att stoppa om igen så att sadeln var stoppad för att passa med lammullspadden, men det tyckte hästen sämre om än att sadeln var stoppad för att ligga utmärkt utan något under, och sen en lammullspadd emellan ändå).

Det ger bara fler frågor än svar,

Fast iaf om jag ska gå till mig själv, så det är de där 'mer frågorna' som jag tycker är BRA. Jag startar inte en 'vad tycker ni om den här sadeln på den här hästen' (ska förresten snart lägga ut en sån tråd, i helgen.. *s*) för att egentligen få ett definitivt svar. För det anser jag bara att 'min' sadeltillpassare kan svara på. Eller jag litar inte på någon annans åsikt ;) MEN, om D_K t ex säger att sen ser ut att ligga i bakvikt, och förklarar varför hon tycker det ser ut så, så kan jag kolla om jag också kan 'se' vad hons er när hon förklarat hur hon tittar. Och sen kan jag när jag kollar med sadelmakaren fråga honom. Säger han den inte ligger i bakvkt tror jag på honom. Men om han säger att 'ja den ligger i bakvikt', ja då har jag förhoppningsvis lärt mig lite mer om hur jag SJÄLV kan se att sadeln ligger i bakvikt.

Självklart kan sadelmakaren, om sadeln nu ligger i bakvikt, visa och förklara det vid nästa besök. MEN, det tenderar att bli så himla mycket information att ta in under de där besöken att det är svårt att minnas allt. Men har jag 'tjuvtränat' lite under mer avslappnade former så.

Och har jag då lärt mig att se lite mer om sadeln är i bakvikt iaf, så kommer jag i framtiden förhoppningsvis kunna se att 'nu är det i bakvikt', och ringa sadelmakaren för en koll, och slippa att sadeln ligger knas i ett halvår innan jag märker det och åker och kollar. T ex.

Jag har ju hur man än vrider på det lärt mig MER under mina irrfärder på egen hand i sadeldjungel, genom att läsa trådar, genom att få tips (bra som dåliga..) i trådar osv, än om jag direkt åkt och provat ut sadel. IOfs - hade jag åkt direkt tilld en här jag åkte till nu hade jag INTE BEHÖVT all kunskap. Men idag t ex så vet jag ju att det första sadelutprovaren sa var FEL, man kan INTE acceptera en sadel som är över en dm förlång - oavsett. Men då litade jag ju på honom, för det var ju han som var experten.. Trodde jag iaf.

Så jag ser det tudelat, även experter finns det bra och dåliga exemplar av. Och om 'experten' inte är bra, men jag tror det, och någon påpekar att 'du, den där sadeln är för lång' så kan jag ju då ta reda på om det är sant eller ej..

Du är så klok, du har verkligen skrivit och utvecklat vad jag menar, hoppas verkligen någon iallafall ta åt sig vad du skriver!!!!

:bow: :bow:

Choklad som ska ut och rida på sina hästar med sadlar som ligger bra men inte helt perfekt, men största problemet vet Choklad vad det är det, är nämligen Choklad själv som bla gärna lägger över för mycket vikt åt höger, bland alla andra konstigheter Choklad gör när motoriken inte hänger med hjärnan...

harryboy skrev:
Wow vilken reaktion det blev! lite off topic ibland kanske. har själv aldrig haft ngra problem som inte kunnat fixas till med lite padd eller gel pad. men då har jag ju bara ridit runt på vanliga gamla halvblod. på tidigare arbetsplatsen hade jag samma sadel på runda slängar 30 olika hästar aldrig ngra problem.
Se så...=)

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 075
Senast: Blyger
·
Utrustning Vet att det någonstans funnits en tråd med folk som har små ponnyer (kat A-B) som lagt upp kort och tipsat om utrustning och sånt...
Svar
19
· Visningar
4 004
Senast: Barrel
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 495
Senast: Wonna
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 326
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka