En till blöta eller inte tråd - TIPS?

Sofiiiia

Trådstartare
Läst massor nu att en stor andel här på trådar blöter sitt kraftfoder i pelleterad form, lusern och betfor och krafts pellets förstår jag med dessa mini pellets från diversemärke, trodde inte de var någon fara?

Jag står vid ett problem att efter att jag läst allt detta är frågan: blöta eller inte mitt kraftfoder? Han äter uppblött lusern, dubbelt så mycket vatten som lusern - blir en lagom geggig/torr gröt, ej vatten kvar. Och sedan över ger jag granngårdens pellets, inte så mycket mer med det men borde jag då blöta ALLT? Det knepiga blir ju att jag ger mycket mat - 1kg lucern per dag och 1 1/2 kg kraft per dag och de alltihop uppblött borde ju bli mycket mer än ett spann.. Och sen har jag alltid olja i kraften.. det funkar ju inte heller om den ska vara uppblött? Allt uppblött känns så tråkigt och osmakligt :(

Men nog vad jag tycker, vad skulle ni gjort?
(kan tilläga att vi står inackorderade, på morgonen: kraft inne i boxarna - sedan ut och äta hö, Kvällarna: hö inne & kraft inne) Men han vill ha kraften först innan han äter sitt hö. Stor häst - 170. Äter hö sakta - kraften/lucernen åt det snabbare hållet, men tar ju ett tag med all den maten, krubban halvfull)

Tips, tips, tips! / nojjig
 
Varför skulle oljan inte funka om det är uppblött? Jag har gett olja i uppblött kraftpellets/lucernpellets och tycker inte att det är några problem. :) Att det blir stor mängd uppblött mat tycker jag inte heller är något problem, snarare tycker jag det är en fördel då hästen får "mer" att äta och längre ättid. När jag gav uppblött gröt brukade jag alltid ge den stora mängden till kvällsmat så hästen hade tid på sig att äta upp den. :up:
 
Jag ger alltid uppblött kraft till min. Nu äter han primero total så det är både pellets, flingor och hackat strå blandat. Men jag blöter så att det blir en rinnig massa.

Jag för det främst pga rädslan för foderstrupsförstoppning, men jag har även hört att vissa hästar lättare kan få kolik om de äter torr pellets som sväller i magen.

Min häst tycker iaf att det är lika gott blått som torrt, så han äter lika bra oavsett.
 
jag ger inte uppblött pellets, den ena äter inte då det är blött (får lucern hack istället) och den andra får 3dl pellets ihop med 5dl blöt betfor med mycket vatten och o,5kg lucern hack. så känner att chansen för foder strupsförstoppning är ganska liten där.

hade de fått mycket mer kraft pellets och lucern pellets utan betfor så hade jag blött fodret.

men som det är nu så avvecklar jag kraftfodret helt, behöver inte ge kraft alls egentligen så de kommer båda bara få lucern hack och betfor.
 
Kan du klämma in en till kraftfodergiva när du är där? isåfall skulle du kunna ge en extra kraftfodergiva så att din häst har tid att äta i lugn och ro och så att varje kraftfoder giva inte blir så stor - eller är du där i anslutning till någon av de befintliga fodringarna? Isåfall förstår jag om det inte funkar.

Jag gillar oxå lucern - med en häst som äter långsamt kan man se till att de har i prinicip fri tillgång på lucern i boxen.
 
Kan du klämma in en till kraftfodergiva när du är där? isåfall skulle du kunna ge en extra kraftfodergiva så att din häst har tid att äta i lugn och ro och så att varje kraftfoder giva inte blir så stor - eller är du där i anslutning till någon av de befintliga fodringarna? Isåfall förstår jag om det inte funkar.

Jag gillar oxå lucern - med en häst som äter långsamt kan man se till att de har i prinicip fri tillgång på lucern i boxen.
Ja med senare eftertanke skulle de funka att ge honom lite när jag tar in honom på eftermiddagen/kvällen när jag oftast är där eller iallafall de dagarna. Vill inte ge ute i hagen :) Men ska man då bara hälla ner lucern och kraften i en hink och sedan dubbelt vatten eller mer? (Vilket man märker efterhand hur konsistensen blir såklart) tror ni han kommer tycka det är gott? Han är ju förstås aldrig nöjd förens han fått sitt blöta lucern på kvällen så blött foder är nog inga problem, bara jag som alltid växt upp med kraft torrt, men vill ej ha foderstrupsförstoppning :D
 
Varför skulle oljan inte funka om det är uppblött? Jag har gett olja i uppblött kraftpellets/lucernpellets och tycker inte att det är några problem. :) Att det blir stor mängd uppblött mat tycker jag inte heller är något problem, snarare tycker jag det är en fördel då hästen får "mer" att äta och längre ättid. När jag gav uppblött gröt brukade jag alltid ge den stora mängden till kvällsmat så hästen hade tid på sig att äta upp den. :up:
Det är smart! Funkar det verkligen med olja i vattnet? :crazy: Det borde ju bara bli någon konstig hinna känns det som.. Och då måste jag ju hälla ner det samtidigt i vattnet på pelletsen, men olja löses ju inte.. Aldrig testat dock.. :confused:
 
Det är smart! Funkar det verkligen med olja i vattnet? :crazy: Det borde ju bara bli någon konstig hinna känns det som.. Och då måste jag ju hälla ner det samtidigt i vattnet på pelletsen, men olja löses ju inte.. Aldrig testat dock.. :confused:
blir ju ingen skillnad på att lägga olja på torr pellets och olja på blöt pellets, oljan hamnar i hästens mage oavsett ;).
 
Tråkigt och osmakligt för dig eller hästen? :P Jag ser egentligen ingen anledning att inte blöta, om det är mat som sväller. Däremot behöver man sällan blöta så länge, nån timme räcker. Min flicka är så dålig på att dricka också, så jag tycker det känns bra att ge lite vätska i kraftfodret.
 
Fördelen med att inte blöta är att de får tugga vilket sätter igång salivproduktionen. Hästar käkar torrt hö, torra morötter. De klarar torra små pellets finfint om de inte är av version galet-hungrig-och-slänger-i-sig-maten-på-nolltid. ge hö först så är risken för foderstrupsförstoppning minimerad.
 
Fördelen med att inte blöta är att de får tugga vilket sätter igång salivproduktionen. Hästar käkar torrt hö, torra morötter. De klarar torra små pellets finfint om de inte är av version galet-hungrig-och-slänger-i-sig-maten-på-nolltid. ge hö först så är risken för foderstrupsförstoppning minimerad.

det dumma med pellets är ju också att det inte är så mycket fiber att de måste tugga så mycket på varje bit att det blir en tillräckligt stor saliv produktion för att minimera en fodertrupsförstoppning. de suger ju också åt sig saliven och sväller redan i munnen. (som att äta marie kex ^_^ stora skedar av krossade kex ;))
är först då man blandar i ordentligt med strå och långa fiber i pelletsen som hästen tvingas tugga ordentligt.

lite pellets går ju bara bra, men de flesta verkar ge ett kilo eller halvkilo åt gången. ihop med pellets tillskott. gör man det så är det bättre att blöta allt :).
 
Jag blöter allt utom müslin (ger det som lite extra godis i samband med att jag är ute), och har tidigare alltid blandat olja i de blöta hinkarna. Nu får han enbart olja en gång per dag så jag har börjat hälla den direkt i krubban när jag är där tillsammans med müslin. Det här gör jag enbart för att jag tyckte att hinkarna blev så kladdiga med oljan i. :idea:

Den främsta anledningen till jag alltid blöter maten nu är för att hästen har haft ett antal förstoppningskoliker och rekommenderade blöt mat för att minska risken för uttorkning.
 
Min häst äter sin blöta pellets + betfor med god aptit - fast det tar sin lilla tid och då får hon bara ca 1 liter pellets & 1 liter betfor - uppblött - vilket blir en ganska stor volym, men det är olika mellan hästar. så det är bara att prova :) Ser inte heller några problem att ha i oljan - om du gör en grötig konsistens kommer oljan att blanda sig med det övriga. blir det mer soppa av det så kan jag tänka mig att oljan hamnar på ytan.
 
det dumma med pellets är ju också att det inte är så mycket fiber att de måste tugga så mycket på varje bit att det blir en tillräckligt stor saliv produktion för att minimera en fodertrupsförstoppning. de suger ju också åt sig saliven och sväller redan i munnen. (som att äta marie kex ^_^ stora skedar av krossade kex ;))
är först då man blandar i ordentligt med strå och långa fiber i pelletsen som hästen tvingas tugga ordentligt.

lite pellets går ju bara bra, men de flesta verkar ge ett kilo eller halvkilo åt gången. ihop med pellets tillskott. gör man det så är det bättre att blöta allt :).

Men man ger ju ihop med hö som sätter igång salivproduktionen ordentligt. Jag har endast sett en häst få foderstrupsförstoppning, den hetsåt och kunde få det av hö likaså.
 
Men man ger ju ihop med hö som sätter igång salivproduktionen ordentligt. Jag har endast sett en häst få foderstrupsförstoppning, den hetsåt och kunde få det av hö likaså.
Iofs men åtminstone mina hästar väntar på kraften och ratar höet tills kraften är uppäten mer eller mindre. De får hö direkt då de kommer in och kraften så snart jag hunnit blanda den.
 
det är ett inlärt beteende. Då får man separera fodringarna mer eller ge hö oftare så hästen håller igång salivproduktionen.
 
Fördelen med att inte blöta är att de får tugga vilket sätter igång salivproduktionen. Hästar käkar torrt hö, torra morötter. De klarar torra små pellets finfint om de inte är av version galet-hungrig-och-slänger-i-sig-maten-på-nolltid. ge hö först så är risken för foderstrupsförstoppning minimerad.
Ge hö först är tyvärr inte möjligt vid morgonen då vi alla i stallet delar på fodringar och höet läggs ute i hagen + jag vet att han ratar höet på kvällen tills han får kraftfodret så tror han skulle göra precis likadant på morgonen:)
 
Juste en annan fråga: Sväller Lusern/pellets i krubban? Om man häller ner det i krubban och sedan dubbelt så mycket vatten över, kommer det bli ungefär samma resultat som i hink m. lock? :bump:
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 168
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 516
Senast: lovehorses
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 396
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
912
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp