En till hund

Lea_2

Trådstartare
Jag funderar skarpt på att skaffa mig en till hund kanske om ett år. Jag har några raser i åtanke, men tycker det är super svårt. Kanske någon hundkunnig som kan hjälpa mig?

Har idag en Chihuahua kille på 3 år. Lite av den nervösare typen, men supergo och livlig. Han gillar andra hundar, men väljer verkligen ut vilka han vill hänga med! Vissa blir han jätterädd/arg på, vissa tjuter han av glädje när han ser dom.

De ”kriterier” jag har för en ny hund är självklart att den är relativt frisk, att rasen inte har några mer allvarliga/omfattande rassjukdomar. Friska föräldrar. Inga trubbnosar.

Jag vill att den ska vara pigg, aktiv och hyfsat tålig då jag gillar att gå i skogen/kuperad terräng och är i stallet mycket. Jag gillar att ha hundarna lösa, så inga större jaktinstinkter. Men den ska fortfarande kunna ta det lugnt nån dag utan att den börjar klättra på väggarna tex om man blir sjuk. Den ska huvudsakligen vara en sällskapshund, men jag gillar att aktivera med enklare spår i skogen och lära tricks. Den får inte vara för stor, mellan ca 25-30 cm i mankhöjd är lagom.

Mjuk och social i personlighet.

De raser jag funderat på är Toypudel, Russkiy Toy och Kleinspitz. De är raser jag tycker stämt in ganska bra på det jag efter, men alla 3 har saker som gör att jag tvekar lite grann.

Toypudeln - Den omfattande pälsvården, hur mycket måste man egentligen lägga ner? Är det så jobbigt som det låter eller är det kanske faktiskt ganska roligt? Min chihuahua sköter jag pälsen på ca 1-2 dagar i veckan med kamning. Hade det inte varit för pälsvården hade jag nog redan bestämt mig för denna ras! Det kanske väger upp?

Kleinspitz - Har jag hört kan vara flitiga på att vakta, precis som Chihuahuan. Rädd att dessa två kommer trigga varandra att vakta och skälla på minsta lilla. Kanske inte spelar någon roll vilken ras jag väljer, Chihuahuan kanske triggar igång alla? (Han är inte överdriver skällig, men larmar tydligt om han anser att det bör larmas)

Russkiy Toy - Återigen så funderar jag på om två vaktiga raser funkar ihop (kanske bara beror på hur bra man uppfostrar de? 😅). Sen tycker jag att de ser så sköra och ömtåliga ut, kanske inte alls är så?

Kanske någon med erfarenhet av dess raser kan säga några ord? Eller om du vet någon annan ras som kan passa, som jag inte alls tänkt på.
 
Russkiy Toy har jag fått uppfattning om har ganska tveksam mentalitet, lik chihuahuan verkar rasen dras med en del osäkerhet och rädslor. Syster hade en russkiy som högg båda barnen som försvar när de satte sig ner i soffan, ibland på honom eftersom han envisades gömma sig bakom soffkuddarna... :cautious: Omplacerades till ett par med vuxna barn.

Vill du ha toypudel så kan du ju bara låta raka ner den med jämna mellanrum så är den ju i princip skötselfri. :)
 
Hur är det med öronskötseln på pudlar då, nåt man måste göra? Har hört att man ska rycka öronhåret på dom, jag tycker det verkar så himla obehagligt och smärtsam för dom 😖
 
Hur är det med öronskötseln på pudlar då, nåt man måste göra? Har hört att man ska rycka öronhåret på dom, jag tycker det verkar så himla obehagligt och smärtsam för dom 😖
De pudlar jag träffat har behövt få öronhår ryckt, och åtminstone den ena tyckte att det var vidrigt (de andra gillade det inte, men vi pratade inte om hur illa de tyckte om det så jag vet inget om det). Just det är också en anledning till varför jag själv inte tänker ens fundera på pudel.
 
Egentligen borde du kunna kika i andra tråden om sällskapshundsval som är igång här i forumet nu :) Men, jag tipsar även här om bichonraserna och papillon/phalene.

Nu har jag bara lärt känna en bichon ordentligt, en havanais, men han var utan tvekan världshistoriens lättaste hund. För mig som är van vid jakthundar med snabba reaktioner och mycket krut så kändes han mest som ett levande gosedjur :p Verkligen en perfekt sällskapshund. Av det jag kunnat läsa mig till osv så var han rastypisk.

Sedan har jag träffat ett knippe papilloner. Där finns det pälsbollar med klena käkar och mer "ordentliga" varianter, det finns de som stressar runt och skäller på allt och inget och det finns de som man aldrig hör skälla. Jag pratade mycket med en uppfödare vars hundar var fantastiska, hon sa att hennes hundar var tysta för att de visste att de skulle få jobba, och så var de ju väluppfostrade och uppfödaren själv var mycket noga med mentaliteten. Hittar man en sådan uppfödare så tror jag att papillon kan vara utmärkt som lite aktiv sällskapshund.
 
Varför inte en till chihuahua?
Jag har funderat på det, jag gillar verkligen rasen. Men jag tycker det är svårt att hitta hälsosamma individer. Jag har haft ganska tur med min, han är lite större väger 4,3 kg (dock lite övervikt... bör ligga under 4. Vi jobbar på det). Han har bra ögon, ingen patella. Dock har han de kända chihuahua ”snorkningarna”, vilket jag förstått att de flesta har mer eller mindre. Kollat gom och svalg, för lite för att operera. Men han har det jättejobbigt när han får sina ”attacker” även om det är sällan, vilket jag självklart också tycker är jobbigt när han blir så omskakad. Därför drar jag mig lite för att skaffa en till chihuahua, då jag sett mycket värre exemplar med snorkningar, ögon osv. En hälsosam hund är något jag värdesätter mycket högt(klart att alla hundar kan få problem och bli sjuka, men man kan i alla fall försöka minska risken för sjukdomar genom att välja en ras med få rassjukdomar.)
 
Jag har funderat på det, jag gillar verkligen rasen. Men jag tycker det är svårt att hitta hälsosamma individer. Jag har haft ganska tur med min, han är lite större väger 4,3 kg (dock lite övervikt... bör ligga under 4. Vi jobbar på det). Han har bra ögon, ingen patella. Dock har han de kända chihuahua ”snorkningarna”, vilket jag förstått att de flesta har mer eller mindre. Kollat gom och svalg, för lite för att operera. Men han har det jättejobbigt när han får sina ”attacker” även om det är sällan, vilket jag självklart också tycker är jobbigt när han blir så omskakad. Därför drar jag mig lite för att skaffa en till chihuahua, då jag sett mycket värre exemplar med snorkningar, ögon osv. En hälsosam hund är något jag värdesätter mycket högt(klart att alla hundar kan få problem och bli sjuka, men man kan i alla fall försöka minska risken för sjukdomar genom att välja en ras med få rassjukdomar.)
det låter klokt! Tror dock du kommer bli besviken av russkiyn, de är väldigt lika chihuahua och har ofta tråkig mentalitet. Det är vanligt med frakturer också, speciellt hos valpar :(

Välj hellre en pudel eller någon av bichonraserna!
 
Hur är det med öronskötseln på pudlar då, nåt man måste göra? Har hört att man ska rycka öronhåret på dom, jag tycker det verkar så himla obehagligt och smärtsam för dom 😖
Ja det är fruktansvärt att behöva göra hunden illa typ varje gång den ska få omvårdnad. Min mamma hade en liten pudel som HATADE att få sina öron ryckta.
 
Hur är det med öronskötseln på pudlar då, nåt man måste göra? Har hört att man ska rycka öronhåret på dom, jag tycker det verkar så himla obehagligt och smärtsam för dom 😖
Ja det är fruktansvärt att behöva göra hunden illa typ varje gång den ska få omvårdnad. Min mamma hade en liten pudel som HATADE att få sina öron ryckta.

Min löwchen ryckte jag öronhåret på typ 2-3 ggr om året och hon tyckte det var så skönt att hon somnade :D

Tycker dock att många tar alldeles för mycket hår i taget samt drar istället för att rycka. Då är det klart det gör ont.
 
Min löwchen ryckte jag öronhåret på typ 2-3 ggr om året och hon tyckte det var så skönt att hon somnade :D

Tycker dock att många tar alldeles för mycket hår i taget samt drar istället för att rycka. Då är det klart det gör ont.

Spelade ingen roll om man tog några strån eller inte. Han mådde mycket dåligt ändå.
 
Om du kan tänka dig en något större hund, så kanske en dansk-svensk gårdshund kan vara något? Jag har en kompis som föder upp rasen och har två tikar hemma och det verkar vara ganska mycket vad du är ute efter.
ina1_190425.jpg
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 780
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 175
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna...
2
Svar
33
· Visningar
4 189
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Jag älskar min ras men efter att fått lämna tillbaka min tik pga hennes psykiska beteende har tankarna snurrat. Jag har landat i att det...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 509
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp