En till katt kanske!!!*glad*

skuggi

Trådstartare
Måste bara få berätta att min sambo just idag antydde att vi nog ska skaffa en till katt!!
Till saken hör att den vi har är en ngt motvillig innekatt.. eller ja, hon är ute ibland på landet, men inne i stan tänker jag inte släppa ut henne.. katten har det tråkigt inne och skriker ganska högljutt för att få uppmärksamhet och bus.. Sambon tycker (har tyckt förut) att hon borde få vara ute jämt, att hon plågas och så.. men nu bor vi ju i lägenhet i stan, så det är inte så mycket att göra just nu.. Jag tycker att man skulle kunna lösa problemet med en till katt som våran kan busa med.. Och idag, när jag klagade för sambon att katten skriker så mycket så sa han att vi kanske ska "göra på det andra sättet då.." på vilket sätt då undrade jag.. "ja, flytta kan vi ju inte göra nu.." sa han då!!!!!!!!!

WEEEEEEEEEEEEE!!! hihi..

Han vill ha en abessinier, kan ni inte berätta lite om dem??
 
:o...ehh..här

vad fick er att tänka på just mig????? :angel: :angel: :angel:
 
Självklart ska du skaffa dig en egen PUMA!!!
en viltfärgad aby såklart!!!
Här har du min avelshane.Underbar i temprament o psyke.
mer lik en hund än en katt!
hårar knappt o kräver ingen direkt pälsvård.
MKT personlig ra,dessa abessinier.
o fullkomligt underbar.
läs mer om ABESSINIER på:

http://www.abysomali.se/

nedan finns en nytagen bild på min avelshane..
http://hem.passagen.se/aucuparias/images/m1.JPG
 
lite mer reklam för min ras....

Beskrivning av rasen:

Abessinier är en medelstor katt som ger ett graciöst och elegant intryck. De är slanka, smidiga och muskulösa. Abessiniern har ett hjärtformat ansikte med stora alerta öron, gärna med tofsar.

Det skall vara god bredd mellan öronen och de ska vara breda vid basen. Ögonen är mandelformade, stora, lysande och mycket uttrycksfulla. Ögonfärgen kan vara bärnstensgul, gul eller grön.

De kontrastrika ansiktsmarkeringarna ger abessiniern både charm och en vilddjursaktig look. Runt ögonen ser det ut som den har en eyeliner.

Benen är långa och slanka. Tassarna är små och ovala. Svansen ska vara tämligen lång och avsmalnande mot spetsen.

Pälsen är unik ! Den är kort, spänstig och tätt liggande med dubbel eller trippel, ticking vilket betyder att varje hårstrå har två eller fler färgband.

Abessinern kan förekomma i åtta färger:

Viltfärgad, ABYn ska ha varmt brunröd färg med mörkt orange eller aprikos bottenfärg och svart ticking.

Sorrel, ABYo är varmt kopparröd med aprikos bottenfärg och chokladbrun ticking.

Blå, ABYa ska ha bottenfärg som havregryn och stålblå ticking.

Fawn, ABYp har beige grundfärg med en ticking i mörkare beige.

Vilt, sorrel, blått och fawn kan förekomma tillsammans med silver.

...o lite till....

De är mycket pigga och nyfikna och de vill alltid vara med när det händer något.
De följer gärna med husse eller matte för att se vad som kan vara på gång, oavsett om det är ute eller inne. Räkna med att du ofta kommer att ha sällskap.

Men abessiniern och somalin är bra på att aktivera sig själva också. De har en utpräglad jaktinstinkt och älskar att jaga, allt från bollar inomhus till fjärilar och andra smådjur utomhus.
De är mycket sällskapliga. Om du sitter vid köksbordet för att läsa en tidning kan du räkna med att ha en kärleksbuffande katt som sällskap.

Eftersom de är väldigt aktiva är de dessutom mycket matglada. Med glupsk aptit äter de det mesta som bjuds. Om man inte ser upp kan de roffa åt sig mat som är upplagd till husse eller matte.

Abessiniern och Somalin anses vara läraktiga, speciellt om de själva har nytta av det. Att kunna öppna dörrar eller höra när matte öppnar kylskåpet hör till de enklaste saker i världen.

Det är lätt att lära dem att komma på kommandorop. En del av dem lär sig apportera. De har också lätt att lära sig att gå i koppel.
Kanske därför att de så gärna vill upptäcka vad som finns ute i världen.

Kan ingen stoppa mig...lite mer info kommer här...

Abessinier liknar katter som avbildas i Egyptiska pyramider och tempel. Den kallas ibland för en levande modell till gudinnan Bastet, som ofta är avbildad med ett katthuvud. Egyptiska tamkatter blev helgade åt gudinnan Bastet och dessa katter värderades så högt att det var belagt med dödsstraff att döda dem.

Tempelkatterna med sin tickade päls blev efter döden svepta och mumifierade.

Den första abessinier registrerades i England 1896. Rasen kan ha kommit direkt från landet Abessinien. Man vet att en dam vid namn Barett-Lennard förde hem en katt, ZULA, från Abessinien 1868 som segertrofé från upproret i landet Abessinien. Det sägs även, att många sjömän tog med sig tamkatter med tickad päls från just dessa trakter. Att dessa katter skulle utgöra grunden till rasen ifrågasätts idag.

Troligen har rasen kommit till England med hjälp av romare som tog med sig tama katter med tickad päls under den tidiga romartiden. Långt senare kan anlagen för den vackert tickade pälsen ha tagits tillvara av kattuppfödare i England. Kanske är det en kombination av de gamla huskatterna från romartid och nytillskottet från Abessinien i slutet av 1800-talet som ledde fram till den raskatt som idag heter abessinier.

Den första specialklubben för abessinier bildades i England 1929. Till Skandinavien kom ett fåtal abessinier under 1930-talet. Till Sverige importerades sedan de första abessinien från England 1953. Efter andra världskriget dök det upp långhåriga ungar i abessinierkullar, (somali). Långhårsanlaget är ett anlag som kan ligga dolt i flera generationer hos korthåriga katter och kan visa sig först då två korthårskatter med långhårsanlag paras.

Somalin, som är en långhårig abessinier, godkändes 1977 av den amerikanska kattorganisationen CFA.

FIFe och SVERAK godkände somalin som ras 1982, samma år som den första somalin kom till Sverige.
 
:love: :love: :love:
ah, vilken snygging!! kan jag inte bara få ta honom då :crazy: :love:

Tack också jättemycket för all info, ikväll ska jag sätta sambon frmaför datorn! :idea:
 
HAHAHHAHAHAHAHAHHAH...nä,han e ju min fining...

:devil: :devil: :devil: :devil: :devil:
skaffa dig en egen....av ren händelse så vet jag två uppfödare som har massa ungar just nu...
sorrelsilver,svartsilver,sorrel,blå o vilt är färgerna på de som finns kvar! :D
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 642
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 018
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 185
Övr. Katt Hej! Någon som sitter på tips hur man kan få katten att sluta hoppa upp på vissa hyllor ? Det är såhär att min mamma på 65 år har 3...
Svar
15
· Visningar
1 646
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp