En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Beklagar :(. Been there, vår första graviditet visade sig i v.12 vara ett MA.
Så jobbigt för er😔
Tack för allas omtanke. ❤️

Just nu är det väldigt tungt, allt är inte över ännu.
Tyvärr är detta mitt andra missfall (har dock fått en frisk härlig 3 åring däremellan), men ändå känns all så ledsamt.

Men så fort allt är över försöker vi igen, att se lyckan i mitt barns ögon när hen inlevelsefullt berättar om fantasivärldar där syskon finns (och även att de tydligen kommer upp från marken🙄) gör att det känns glasklart❤️.

Vi får stödja varandra allihop så gott vi kan.
 
Så jobbigt för er😔
Tack för allas omtanke. ❤️

Just nu är det väldigt tungt, allt är inte över ännu.
Tyvärr är detta mitt andra missfall (har dock fått en frisk härlig 3 åring däremellan), men ändå känns all så ledsamt.

Men så fort allt är över försöker vi igen, att se lyckan i mitt barns ögon när hen inlevelsefullt berättar om fantasivärldar där syskon finns (och även att de tydligen kommer upp från marken🙄) gör att det känns glasklart❤️.

Vi får stödja varandra allihop så gott vi kan.
Förstår känslan..

Förlorade en lillebror i v.17 i slutet på mars iår 😢

Håller tummarna att det går över snabbt och att det går fort och bra för er framöver!
 
Problemet med att lösa det själv är väl om den ena parten inte vill ha anvsvar eller skyldigheter mot ett barn och inte vill bli förälder, men kan tänka sig att bidra till att någon annan får barn. Jag har förstått att man gör utredningar och väldigt gärna vill hitta pappan. Kan vara jobbigt att behöva ljuga om att man inte vet vem det är.

Att hitta pappan handlar inte om pappans skyldigheter och ansvar utan om barnets rättigheter.
 
Du har helt rätt. Men samtidigt kan man som ensamstående få hjälp att bli gravid. Det känns lite motsägelsefullt.

Det är inte det minsta motsägelsefullt tycker jag. Det handlar inte om föräldrars rättigheter att skaffa barn - utan om barnets. Det går utmärkt för en kvinna att bli gravid via klinik, då tas barnet rättigheter hand om på ett helt annat sätt och ingen behöver ljuga vare sig för barnet eller för samhället.
 
Gör det alltid det? Trodde man fick välja. Kan ha sett för mkt på film..
Förmodligen för mycket Hollywood då :p.
Har för mig att man inte får välja donator i Sverige, utan de matchar mot ev önskemål. Och ja, barnet har alltid rätt få veta vem som är donator, om den önskar.
 
ÄL+5 idag och går och räknar ner till BIM.
Vet ju att vi prickade ÄL denna månad tack vare stickorna, så har dumt nog byggt upp förväntningarna redan :banghead::banghead::banghead:
 
BIM är imorgon, i lördags fick jag en blodig flytning och tänkte att mensen är tidig. Dock har den inte kommit igång utan endast kommit lite brunaktig flytning ett par gånger, men har som mensvärk och haft det sen i lördags. Idag fick jag migrän, något som jag tidigare bara fått när jag stått på p-piller eller var i puberteten, dvs när mina hormoner var vajsing. Inser att det är störst risk att mensen kommer imorgon som väntat, men hoppas ändå djupt inne på att det kan vara något!

Någon som varit med om brunaktig flytning innan mens och ändå varit gravida?
 
BIM är imorgon, i lördags fick jag en blodig flytning och tänkte att mensen är tidig. Dock har den inte kommit igång utan endast kommit lite brunaktig flytning ett par gånger, men har som mensvärk och haft det sen i lördags. Idag fick jag migrän, något som jag tidigare bara fått när jag stått på p-piller eller var i puberteten, dvs när mina hormoner var vajsing. Inser att det är störst risk att mensen kommer imorgon som väntat, men hoppas ändå djupt inne på att det kan vara något!

Någon som varit med om brunaktig flytning innan mens och ändå varit gravida?
Håller tummarna för dig!!
 
BIM är imorgon, i lördags fick jag en blodig flytning och tänkte att mensen är tidig. Dock har den inte kommit igång utan endast kommit lite brunaktig flytning ett par gånger, men har som mensvärk och haft det sen i lördags. Idag fick jag migrän, något som jag tidigare bara fått när jag stått på p-piller eller var i puberteten, dvs när mina hormoner var vajsing. Inser att det är störst risk att mensen kommer imorgon som väntat, men hoppas ändå djupt inne på att det kan vara något!

Någon som varit med om brunaktig flytning innan mens och ändå varit gravida?
Hur har det gått för dig?
 
Har pratat med min sambo om att ev betala för iaf ett ivf försök i höst om vi inte får nån remiss från landstinget. I vårt landsting ska man ha försökt två år utan graviditet och eftersom jag hade utomkveds maj 17 måste vi vänta till maj 19 men då är det ju sommar alltså blir det väl hösten 19 i så fall. Läkaren jag gjorde utredning hos sa dock i april att vi skulle höra av oss efter sommaren så får vi se men om hon inte kan erbjuda oss något så orkar jag inte vänta till hösten 19. Jag mår fruktansvärt dåligt över detta, alltså betalar jag hellre. Men sambon säger nej. Det är inte värt det säger han, om man kan vänta ett år och slippa betala. Han vill hellre “investera i en luftvärmepump".

Jag kan ju inte tvinga honom. Alternativet är att spara ihop pengarna helt själv och hoppas att han vill vara med men jag tjänar väldigt mycket mindre än honom och om vi ska fortsätta leva i den standard som vi gör nu vilket är mest tack vare honom, så kommer det ta tid för mig.

Känns som att jag inte har något val än att vänta ett år till. Behöver prata med någon professionell om det här tror jag men vet inte var jag vänder mig. Tror kvinnokliniken har kurator och psykolog men har inte varit där på över ett år så vet inte om de kan hjälpa mig. Min vc har kurator men jag vet ju inte om hen är insatt i barnlöshet.

Och uppepå det har jag åkt på ett projekt på jobbet september till maj som innebär att jobba med små bebisar och deras föräldrar 5 h i veckan. Kul, det ser jag fram emot....
 
Har pratat med min sambo om att ev betala för iaf ett ivf försök i höst om vi inte får nån remiss från landstinget. I vårt landsting ska man ha försökt två år utan graviditet och eftersom jag hade utomkveds maj 17 måste vi vänta till maj 19 men då är det ju sommar alltså blir det väl hösten 19 i så fall. Läkaren jag gjorde utredning hos sa dock i april att vi skulle höra av oss efter sommaren så får vi se men om hon inte kan erbjuda oss något så orkar jag inte vänta till hösten 19. Jag mår fruktansvärt dåligt över detta, alltså betalar jag hellre. Men sambon säger nej. Det är inte värt det säger han, om man kan vänta ett år och slippa betala. Han vill hellre “investera i en luftvärmepump".

Jag kan ju inte tvinga honom. Alternativet är att spara ihop pengarna helt själv och hoppas att han vill vara med men jag tjänar väldigt mycket mindre än honom och om vi ska fortsätta leva i den standard som vi gör nu vilket är mest tack vare honom, så kommer det ta tid för mig.

Känns som att jag inte har något val än att vänta ett år till. Behöver prata med någon professionell om det här tror jag men vet inte var jag vänder mig. Tror kvinnokliniken har kurator och psykolog men har inte varit där på över ett år så vet inte om de kan hjälpa mig. Min vc har kurator men jag vet ju inte om hen är insatt i barnlöshet.

Och uppepå det har jag åkt på ett projekt på jobbet september till maj som innebär att jobba med små bebisar och deras föräldrar 5 h i veckan. Kul, det ser jag fram emot....

Jag tycker att det låter helt sjukt att ni ska vänta så länge alt behöva betala själva. Hur länge hade ni försökt innan maj 2017? I mitt landsting gäller ett år, tycker det borde vara samma överallt. Dessutom, om ni skulle lyckas få barn genom egenfinansierad ivf så får ni ju ingen ivf betald vid ev syskonförsök, utan får då betala själva en gång till: dyrt.
Om jag hade varit dej hade jag ringt patientombudsmannen (finns i alla landsting) och sett över möjligheten att söka vård i annat län (där gränsen är ett år).
 
Har pratat med min sambo om att ev betala för iaf ett ivf försök i höst om vi inte får nån remiss från landstinget. I vårt landsting ska man ha försökt två år utan graviditet och eftersom jag hade utomkveds maj 17 måste vi vänta till maj 19 men då är det ju sommar alltså blir det väl hösten 19 i så fall. Läkaren jag gjorde utredning hos sa dock i april att vi skulle höra av oss efter sommaren så får vi se men om hon inte kan erbjuda oss något så orkar jag inte vänta till hösten 19. Jag mår fruktansvärt dåligt över detta, alltså betalar jag hellre. Men sambon säger nej. Det är inte värt det säger han, om man kan vänta ett år och slippa betala. Han vill hellre “investera i en luftvärmepump".

Jag kan ju inte tvinga honom. Alternativet är att spara ihop pengarna helt själv och hoppas att han vill vara med men jag tjänar väldigt mycket mindre än honom och om vi ska fortsätta leva i den standard som vi gör nu vilket är mest tack vare honom, så kommer det ta tid för mig.

Känns som att jag inte har något val än att vänta ett år till. Behöver prata med någon professionell om det här tror jag men vet inte var jag vänder mig. Tror kvinnokliniken har kurator och psykolog men har inte varit där på över ett år så vet inte om de kan hjälpa mig. Min vc har kurator men jag vet ju inte om hen är insatt i barnlöshet.

Och uppepå det har jag åkt på ett projekt på jobbet september till maj som innebär att jobba med små bebisar och deras föräldrar 5 h i veckan. Kul, det ser jag fram emot....
Min erfarenhet är att vc kuratorer inte har nån förståelse för ofrivillig barnlöshet, så om jag var du skulle jag kolla med kvinnokliniken.
Lider med dig :(. Har du berättat för sambon hur dåligt du mår över detta?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 640
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
67 68 69
Svar
1 362
· Visningar
183 649
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 374
Senast: Milosari
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 783

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp