En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker att det låter helt sjukt att ni ska vänta så länge alt behöva betala själva. Hur länge hade ni försökt innan maj 2017? I mitt landsting gäller ett år, tycker det borde vara samma överallt. Dessutom, om ni skulle lyckas få barn genom egenfinansierad ivf så får ni ju ingen ivf betald vid ev syskonförsök, utan får då betala själva en gång till: dyrt.
Om jag hade varit dej hade jag ringt patientombudsmannen (finns i alla landsting) och sett över möjligheten att söka vård i annat län (där gränsen är ett år).

Men landstinget betalar ju inte för syskon oavsett.

(Sen kan man ju ha tur och få embryon till frysen så man bara behöver betala för insättning men det ska man ju inte räkna med.)
 
Men landstinget betalar ju inte för syskon oavsett.

(Sen kan man ju ha tur och få embryon till frysen så man bara behöver betala för insättning men det ska man ju inte räkna med.)
Nej, det vet jag, men om man vill ha mer än ett barn genom ivf så blir det lätt dyrt och då kan det vara bra att vara medveten om att landstingsfinansiering bara gäller första barnet och att det inte går att ”nyttja” till barn två även om man pröjsat första själv...
 
Justerar mig på listan då det inte blev något den här månaden heller...

- Nejlica, första barnet
- Ackio - Ingen ÄL bekräftad än, barn sen tidigare, utomkveds 2012
- Rouise - ingen koll på ÄL ännu, inga barn sedan tidigare.
- Kluven - slutade använda skydd i augusti-17(hormonella skydd långt tidigare), ÄL troligtvis kring 4/3, BIM 18/3, inga barn sedan tidigare.
- Lickety - Äl 8/3, BIM 22/3, första försöketinleddes förra veckan, inga barn sedan tidigare.
- kmt - ÄL enligt tidigare cykelmönster 17/4, BIM 1/5, försökt sen vinter/ vår 2017, inga barn sedan tidigare.
- Winifred - ÄL ca 13/6, BIM ca 28/6. Inga barn sen tidigare.
- Klura- ÄL ca 10/7, BIM ca 24/7. Fjörde försöket, inga barn sedan innan
- Tussilagon ÄL ca 13/6, första försöket med insemination, andra barnet.
- kmt ÄL ca 18/6, BIM 2/7, inga barn
- Lilleknodd - ÄL ca 16/7, BIM ca 30/7. Ett barn sen innan samt ett MF i v 17.
- Ingela_S - ÄL ca 19/7, BIM ca 2/8. Försökt sen nov -16. Inga barn sen tidigare.
- Hedblomster - ÄL 23/7, BIM 7/8. Försökt sen mars -17, inga barn. X i maj -17.
- Zvinto - BIM ca 19/8. Försökt sen jan -17, andra barnet
- Skuggviol - ÄL ca 9/8, BIM ca 23/8. Fjärde försöket, inga barn.
 
- Nejlica, första barnet
- Ackio - Ingen ÄL bekräftad än, barn sen tidigare, utomkveds 2012
- Rouise - ingen koll på ÄL ännu, inga barn sedan tidigare.
- Kluven - slutade använda skydd i augusti-17(hormonella skydd långt tidigare), ÄL troligtvis kring 4/3, BIM 18/3, inga barn sedan tidigare.
- Lickety - Äl 8/3, BIM 22/3, första försöketinleddes förra veckan, inga barn sedan tidigare.
- Winifred - ÄL ca 13/6, BIM ca 28/6. Inga barn sen tidigare.
- Klura- ÄL ca 10/7, BIM ca 24/7. Fjörde försöket, inga barn sedan innan
- Tussilagon ÄL ca 13/6, första försöket med insemination, andra barnet.
- Lilleknodd - ÄL ca 16/7, BIM ca 30/7. Ett barn sen innan samt ett MF i v 17.
- Ingela_S - ÄL ca 19/7, BIM ca 2/8. Försökt sen nov -16. Inga barn sen tidigare.
- Hedblomster - ÄL 23/7, BIM 7/8. Försökt sen mars -17, inga barn. X i maj -17.
- Zvinto - BIM ca 19/8. Försökt sen jan -17, andra barnet
- Skuggviol - ÄL ca 9/8, BIM ca 23/8. Fjärde försöket, inga barn.


Tar bort mig själv helt från listan. Vi kommer få ställa oss i kö till ivf i oktober och kommer fram till dess att försöka koppla bort ÄL-hetsen varje månad.

Har fått byta läkare på kliniken, den första sa till oss att jag hade en låg äggreserv, när vi fick amh-provet bad jag om en telefontid för att få förklarat alla värden ordentligt.
Visar sig att jag inte är i närheten av låga värden, min första läkare hade dessutom slutat med buller och brak omgående, de beklagade det tidigare beskedet och bemötandet vi fått ... :confused:
 
- Nejlica, första barnet
- Ackio - Ingen ÄL bekräftad än, barn sen tidigare, utomkveds 2012
- Rouise - ingen koll på ÄL ännu, inga barn sedan tidigare.
- Kluven - slutade använda skydd i augusti-17(hormonella skydd långt tidigare), ÄL troligtvis kring 4/3, BIM 18/3, inga barn sedan tidigare.
- Lickety - Äl 8/3, BIM 22/3, första försöketinleddes förra veckan, inga barn sedan tidigare.
- Winifred - ÄL ca 13/6, BIM ca 28/6. Inga barn sen tidigare.
- Klura- ÄL ca 10/7, BIM ca 24/7. Fjörde försöket, inga barn sedan innan
- Tussilagon ÄL ca 13/6, första försöket med insemination, andra barnet.
- Lilleknodd - ÄL ca 16/7, BIM ca 30/7. Ett barn sen innan samt ett MF i v 17.
- Ingela_S - ÄL ca 19/7, BIM ca 2/8. Försökt sen nov -16. Inga barn sen tidigare.
- Hedblomster - ÄL 23/7, BIM 7/8. Försökt sen mars -17, inga barn. X i maj -17.
- Zvinto - BIM ca 19/8. Försökt sen jan -17, andra barnet
- Skuggviol - ÄL ca 9/8, BIM ca 23/8. Fjärde försöket, inga barn.
- Lönn - ÄL ca 15/8, BIM ca 28/8, Femte försöket, inga barn

Ny i tråden med nytt nick men ej ny på forumet. Vet att vi inte försökt länge men redan lite trött på att misslyckas. Idag kom första tydliga hinten (en klar bloddroppe vid toalettbesök) om att mensen kommer imorgon trots allt. Skulle bli extremt förvånad om den inte skulle göra det. Bara att försöka igen...
 
- Nejlica, första barnet
- Ackio - Ingen ÄL bekräftad än, barn sen tidigare, utomkveds 2012
- Rouise - ingen koll på ÄL ännu, inga barn sedan tidigare.
- Kluven - slutade använda skydd i augusti-17(hormonella skydd långt tidigare), ÄL troligtvis kring 4/3, BIM 18/3, inga barn sedan tidigare.
- Lickety - Äl 8/3, BIM 22/3, första försöketinleddes förra veckan, inga barn sedan tidigare.
- Winifred - ÄL ca 13/6, BIM ca 28/6. Inga barn sen tidigare.
- Tussilagon ÄL ca 13/6, första försöket med insemination, andra barnet.
- Lilleknodd - ÄL ca 16/7, BIM ca 30/7. Ett barn sen innan samt ett MF i v 17.
- Ingela_S - ÄL ca 19/7, BIM ca 2/8. Försökt sen nov -16. Inga barn sen tidigare.
- Hedblomster - ÄL 23/7, BIM 7/8. Försökt sen mars -17, inga barn. X i maj -17.
- Zvinto - BIM ca 19/8. Försökt sen jan -17, andra barnet
- Skuggviol - ÄL ca 9/8, BIM ca 23/8. Fjärde försöket, inga barn.
- Lönn - ÄL ca 15/8, BIM ca 28/8, Femte försöket, inga barn
- Klura - ÄL ca 15/8, BIM ca 28/8 Femte försöket

@Lönn ser att vi har samma datum och samma antal försök. Jag har också redan tröttnat och är typ inställd på ivf i framtiden
 
Min erfarenhet är att vc kuratorer inte har nån förståelse för ofrivillig barnlöshet, så om jag var du skulle jag kolla med kvinnokliniken.
Lider med dig :(. Har du berättat för sambon hur dåligt du mår över detta?
Får höra med dom, känns viktigt att det är en person som har någon slags insikt... Jag har sagt det till min sambo men jag tror inte att han förstår riktigt. Jag bryter inte ihop framför honom eller någon annan utan när jag är ensam, men jag har sagt det till honom. Jag tror att en anledning till att jag mår så dåligt är att jag var reda att börja försöka redan för flera flera år sedan så när väl sambon var redo hade jag varit ledsen ett tag över att inte ha barn... Jag kan känna mig arg över att vi slösade så mycket tid. Jag kan känna mig arg över att läkarna säger att vi är så unga (28 och 29) och har tid att vänta - men eftersom allt tar så lång tid kommer jag ju inte vara så ung längre... Jag är ledsen över att livet inte blev som jag hade tänkt det helt enkelt.

Jag tycker att det låter helt sjukt att ni ska vänta så länge alt behöva betala själva. Hur länge hade ni försökt innan maj 2017? I mitt landsting gäller ett år, tycker det borde vara samma överallt. Dessutom, om ni skulle lyckas få barn genom egenfinansierad ivf så får ni ju ingen ivf betald vid ev syskonförsök, utan får då betala själva en gång till: dyrt.
Om jag hade varit dej hade jag ringt patientombudsmannen (finns i alla landsting) och sett över möjligheten att söka vård i annat län (där gränsen är ett år).
Vi började försöka i mars 2017 så när jag blev gravid var det på tredje ägglossningen vi försökte - helt normalsnabbt! Det borde absolut vara samma i alla landsting, känns inte rätt att det ska bero på var man bor...

Har fått höra att i vissa landsting gäller två år för IVF vid oförklarlig barnlöshet och ett år vid en klarlagd orsak, men det känns också knepigt. Det är ju jättestressande när det inte finns några fel, och dessutom är ju utredningen såpass ytlig så hur vet man egentligen att det inte finns några fel? Gynekologen jag gjorde spolningen hos sa att det kan ju vara något som gör att ägg och spermie inte kan mötas trots att jag hade passage i äggledaren som finns kvar. Det kan tex finnas en hinna av sammanväxning mellan äggstock och äggledarens öppning typ. Men där jag gjorde utredningen sa de att det kan absolut inte vara något fel där, jag har ju passage, så det ska jag inte ens tänka på.

Jag har googlat lite på hur det fungerar att söka vård i annat landsting men tycker det verkar så krångligt och många poängterar att det fortfarande är ens hemlandstings regler som gäller. Jag ska börja med att ringa läkaren nästa vecka eftersom hon sa i april att vi skulle höra av oss efter sommaren och se då. Om det blir besked att vänta ytterligare kan jag ringa patientombudsmannen och se. Det är ju absolut rimligast att utnyttja de landstingsfinansierade försök man kan få, men mitt psyke klarar nog inte att vänta ett år till...
 
Får höra med dom, känns viktigt att det är en person som har någon slags insikt... Jag har sagt det till min sambo men jag tror inte att han förstår riktigt. Jag bryter inte ihop framför honom eller någon annan utan när jag är ensam, men jag har sagt det till honom. Jag tror att en anledning till att jag mår så dåligt är att jag var reda att börja försöka redan för flera flera år sedan så när väl sambon var redo hade jag varit ledsen ett tag över att inte ha barn... Jag kan känna mig arg över att vi slösade så mycket tid. Jag kan känna mig arg över att läkarna säger att vi är så unga (28 och 29) och har tid att vänta - men eftersom allt tar så lång tid kommer jag ju inte vara så ung längre... Jag är ledsen över att livet inte blev som jag hade tänkt det helt enkelt.


Vi började försöka i mars 2017 så när jag blev gravid var det på tredje ägglossningen vi försökte - helt normalsnabbt! Det borde absolut vara samma i alla landsting, känns inte rätt att det ska bero på var man bor...

Har fått höra att i vissa landsting gäller två år för IVF vid oförklarlig barnlöshet och ett år vid en klarlagd orsak, men det känns också knepigt. Det är ju jättestressande när det inte finns några fel, och dessutom är ju utredningen såpass ytlig så hur vet man egentligen att det inte finns några fel? Gynekologen jag gjorde spolningen hos sa att det kan ju vara något som gör att ägg och spermie inte kan mötas trots att jag hade passage i äggledaren som finns kvar. Det kan tex finnas en hinna av sammanväxning mellan äggstock och äggledarens öppning typ. Men där jag gjorde utredningen sa de att det kan absolut inte vara något fel där, jag har ju passage, så det ska jag inte ens tänka på.

Jag har googlat lite på hur det fungerar att söka vård i annat landsting men tycker det verkar så krångligt och många poängterar att det fortfarande är ens hemlandstings regler som gäller. Jag ska börja med att ringa läkaren nästa vecka eftersom hon sa i april att vi skulle höra av oss efter sommaren och se då. Om det blir besked att vänta ytterligare kan jag ringa patientombudsmannen och se. Det är ju absolut rimligast att utnyttja de landstingsfinansierade försök man kan få, men mitt psyke klarar nog inte att vänta ett år till...

Åh, så tufft det låter... hos oss hittade de inget fel, men fick ändå ivf efter ett år. Eftersom vi blev gravida direkt med ivf efter typ 18 vanliga försök så tänker jag att det nog ändå är något fel. Bara att man inte vet vad. Du kanske har skrivit det förut, men har du bara en äggledare kvar (du behöver inte svara om du inte vill) och inte ens det ger er okej efter ett år?
 
@Lönn ser att vi har samma datum och samma antal försök. Jag har också redan tröttnat och är typ inställd på ivf i framtiden

Ja lite så kan nog jag också tänka. Då är det bara en bonus om det skulle gå på naturlig väg.

Lite frustrerad på att inte känna min kropp så bra som jag trodde. Har trots flitigt testande inte lyckats få en "riktigt" positiv ägglossningssticka. Några med hyffsade streck men fortfarande svagare än kontrollstrecket. Har mycket känningar i äggstockarna runt ägglossningen men det är ju inte säkert att något ägg lossnar ändå.

Denna mens kommer på dag 32 vilket är hyffsat normalt, lite sent kanske. Mensen i Juli kom på dag 23-24 och den innan i Juni på dag 33, vad hände där skulle jag vilja veta men lär aldrig få svar på.

Nu ska jag fokusera på att bli av med något trivselkilo och vara så aktiv som möjligt så att tiden kanske går lite fortare.
 
Åh, så tufft det låter... hos oss hittade de inget fel, men fick ändå ivf efter ett år. Eftersom vi blev gravida direkt med ivf efter typ 18 vanliga försök så tänker jag att det nog ändå är något fel. Bara att man inte vet vad. Du kanske har skrivit det förut, men har du bara en äggledare kvar (du behöver inte svara om du inte vill) och inte ens det ger er okej efter ett år?
Ja jag har tagit bort högra äggledaren så jag har den vänstra kvar. Den är lite sammanväxt med äggstocken men har passage i åtminstone. Det ska i princip inte påverka att bara ha en äggledare (om den fungerar såklart) så det räknas inte tyvärr :(
 
Ja lite så kan nog jag också tänka. Då är det bara en bonus om det skulle gå på naturlig väg.

Lite frustrerad på att inte känna min kropp så bra som jag trodde. Har trots flitigt testande inte lyckats få en "riktigt" positiv ägglossningssticka. Några med hyffsade streck men fortfarande svagare än kontrollstrecket. Har mycket känningar i äggstockarna runt ägglossningen men det är ju inte säkert att något ägg lossnar ändå.

Denna mens kommer på dag 32 vilket är hyffsat normalt, lite sent kanske. Mensen i Juli kom på dag 23-24 och den innan i Juni på dag 33, vad hände där skulle jag vilja veta men lär aldrig få svar på.

Nu ska jag fokusera på att bli av med något trivselkilo och vara så aktiv som möjligt så att tiden kanske går lite fortare.

Precis!
Har du testat ägglossningstest med smileys istället? Då får man ju svart på vitt. Jag får positiva test varje månad men ingen lycka ändå. Tyvärr jobbar jag och min sambo om varandra ibland så kan inte alltid "agera" på positivt test heller.
Jag har också lång cykel 30-35 dagar.
Jag behöver dock gå upp några kilon, men det är svårt.
 
Precis!
Har du testat ägglossningstest med smileys istället? Då får man ju svart på vitt. Jag får positiva test varje månad men ingen lycka ändå. Tyvärr jobbar jag och min sambo om varandra ibland så kan inte alltid "agera" på positivt test heller.
Jag har också lång cykel 30-35 dagar.
Jag behöver dock gå upp några kilon, men det är svårt.

Jag använde något liknande när jag var med i en forskningsstudie om PMS för 10 år sedan. Då fungerade det. Får kanske skaffa en sån istället.

Ingen riktig mens än, bara lite färgade flytningar och en liten liten blödning. Men det känns som den kommer imorgon på dag 33 som i juni.

Tänk att "lagom" ska vara så svårt oavsett om det är upp eller ner man ska. Tyvärr har jag varit lite slarvig med kosten sen i vintras då det har känts lite meningslöst att tappa några kilo om man nu ska bli gravid, då är det ju kört ändå :angel: Men nu blev det ju inte som vi hoppades.

Är lite orolig hur en viktnedgång påverkar hormonerna, sist jag gick ner i vikt blev det lite rubbningar i menscykeln men det stabiliserade sig snabbt. Kan dock inte sluta leva på grund av detta "projekt", vill kunna jogga en mil hyffsat obehindrat igen i höst och då är det bättre men lite mindre att släpa på.
 
Den privata gyn sade att passage inte per automatik betyder att äggledaren _fungerar_, bara att den inte är helt stopp.
 
Den privata gyn sade att passage inte per automatik betyder att äggledaren _fungerar_, bara att den inte är helt stopp.
Ja men exakt! Men det avfärdade läkaren som gjorde vår utredning. Frågade uttryckligen om det inte kan vara något fel på den. "Nej varför då? Du har ju passage så det kan inte vara något fel", sa hon.
 
Jag tror att en anledning till att jag mår så dåligt är att jag var reda att börja försöka redan för flera flera år sedan så när väl sambon var redo hade jag varit ledsen ett tag över att inte ha barn... Jag kan känna mig arg över att vi slösade så mycket tid. Jag kan känna mig arg över att läkarna säger att vi är så unga (28 och 29) och har tid att vänta - men eftersom allt tar så lång tid kommer jag ju inte vara så ung längre... Jag är ledsen över att livet inte blev som jag hade tänkt det helt enkelt.

:heart

Just det där känner jag igen mig i så, jag ägnade så många år åt att vara så förlossningsrädd och övertygad om att jag var tvungen att "komma i ordning med livet" att graviditet inte fanns på kartan trots att vi gärna hade velat ha barn mycket tidigare. Hade jag vetat att det skulle ta flera år av försök hade jag inte väntat så länge, herregud, jag tyckte ju liksom att vi hade väntat länge när vi började försöka. Nu får jag ångest bara av att tänka på alla år som vi "slösat bort" :(
 
Uppdaterar listan, blev inget denna gången heller men har slutat bli besviken. Har anmält mensstart till RMC, får se om de har tid med oss denna gången.

- Nejlica, första barnet
- Ackio - Ingen ÄL bekräftad än, barn sen tidigare, utomkveds 2012
- Rouise - ingen koll på ÄL ännu, inga barn sedan tidigare.
- Kluven - slutade använda skydd i augusti-17(hormonella skydd långt tidigare), ÄL troligtvis kring 4/3, BIM 18/3, inga barn sedan tidigare.
- Lickety - Äl 8/3, BIM 22/3, första försöketinleddes förra veckan, inga barn sedan tidigare.
- Winifred - ÄL ca 13/6, BIM ca 28/6. Inga barn sen tidigare.
- Klura- ÄL ca 10/7, BIM ca 24/7. Fjörde försöket, inga barn sedan innan
- Tussilagon ÄL ca 13/6, första försöket med insemination, andra barnet.
- Lilleknodd - ÄL ca 16/7, BIM ca 30/7. Ett barn sen innan samt ett MF i v 17.
- Hedblomster - ÄL 23/7, BIM 7/8. Försökt sen mars -17, inga barn. X i maj -17.
- Zvinto - BIM ca 19/8. Försökt sen jan -17, andra barnet
- Skuggviol - ÄL ca 9/8, BIM ca 23/8. Fjärde försöket, inga barn.
- Lönn - ÄL ca 15/8, BIM ca 28/8, Femte försöket, inga barn
- Ingela_S - ÄL ca 14/8, BIM ca 28/8. Försökt sen nov -16. Inga barn sen tidigare.
 
:heart

Just det där känner jag igen mig i så, jag ägnade så många år åt att vara så förlossningsrädd och övertygad om att jag var tvungen att "komma i ordning med livet" att graviditet inte fanns på kartan trots att vi gärna hade velat ha barn mycket tidigare. Hade jag vetat att det skulle ta flera år av försök hade jag inte väntat så länge, herregud, jag tyckte ju liksom att vi hade väntat länge när vi började försöka. Nu får jag ångest bara av att tänka på alla år som vi "slösat bort" :(

Känner igen mig, jag med. Jag träffade min sambo när jag var 32, för 5 år sedan. Visste att jag var "gammal" men man vill man ju känna sig säker på att man vill ha barn tillsamman innan man skaffar några. Nu är det 2 år sedan vi började försöka på allvar och det är väldigt lätt att fastna i "varför började vi inte tidigare"-tankarna.
 
Uppdaterar listan, blev inget denna gången heller men har slutat bli besviken. Har anmält mensstart till RMC, får se om de har tid med oss denna gången.

- Nejlica, första barnet
- Ackio - Ingen ÄL bekräftad än, barn sen tidigare, utomkveds 2012
- Rouise - ingen koll på ÄL ännu, inga barn sedan tidigare.
- Kluven - slutade använda skydd i augusti-17(hormonella skydd långt tidigare), ÄL troligtvis kring 4/3, BIM 18/3, inga barn sedan tidigare.
- Lickety - Äl 8/3, BIM 22/3, första försöketinleddes förra veckan, inga barn sedan tidigare.
- Winifred - ÄL ca 13/6, BIM ca 28/6. Inga barn sen tidigare.
- Klura- ÄL ca 10/7, BIM ca 24/7. Fjörde försöket, inga barn sedan innan
- Tussilagon ÄL ca 13/6, första försöket med insemination, andra barnet.
- Lilleknodd - ÄL ca 16/7, BIM ca 30/7. Ett barn sen innan samt ett MF i v 17.
- Hedblomster - ÄL 23/7, BIM 7/8. Försökt sen mars -17, inga barn. X i maj -17.
- Zvinto - BIM ca 19/8. Försökt sen jan -17, andra barnet
- Skuggviol - ÄL ca 9/8, BIM ca 23/8. Fjärde försöket, inga barn.
- Lönn - ÄL ca 15/8, BIM ca 28/8, Femte försöket, inga barn
- Ingela_S - ÄL ca 14/8, BIM ca 28/8. Försökt sen nov -16. Inga barn sen tidigare.

Håller tummarna för att det finns plats för er!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 646
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
67 68 69
Svar
1 362
· Visningar
183 768
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 378
Senast: Milosari
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 790
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp