Bukefalos 28 år!

En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
:heart
Just det där känner jag igen mig i så, jag ägnade så många år åt att vara så förlossningsrädd och övertygad om att jag var tvungen att "komma i ordning med livet" att graviditet inte fanns på kartan trots att vi gärna hade velat ha barn mycket tidigare. Hade jag vetat att det skulle ta flera år av försök hade jag inte väntat så länge, herregud, jag tyckte ju liksom att vi hade väntat länge när vi började försöka. Nu får jag ångest bara av att tänka på alla år som vi "slösat bort" :(

Känner igen mig, jag med. Jag träffade min sambo när jag var 32, för 5 år sedan. Visste att jag var "gammal" men man vill man ju känna sig säker på att man vill ha barn tillsamman innan man skaffar några. Nu är det 2 år sedan vi började försöka på allvar och det är väldigt lätt att fastna i "varför började vi inte tidigare"-tankarna.

Det är ju dumt att lägga energi på eftersom man inte kan gå tillbaka i tiden och ändra men ändå... På något vis vill jag nog att min sambo ska erkänna att ja, vi borde ha börjat tidigare men den bitterheten är ju definitivt onödig och jag försöker släppa det för det är inte rationellt ändå. Men ja, man är ju ledsen helt enkelt.
 
Uppdaterar listan då mensen trillade in 3 dagar efter BIM, precis som man börjat fundera om det kanske var något på gång ändå. Var kanske bara första vändan efter p-pillerstopp som den var punktlig och precis som vanligt för nu har jag hållit på och blött i sju dagar istället för normala 3-4, oh joy!

- Nejlica, första barnet
- Ackio - Ingen ÄL bekräftad än, barn sen tidigare, utomkveds 2012
- Rouise - ingen koll på ÄL ännu, inga barn sedan tidigare.
- Kluven - slutade använda skydd i augusti-17(hormonella skydd långt tidigare), ÄL troligtvis kring 4/3, BIM 18/3, inga barn sedan tidigare.
- Lickety - Äl 8/3, BIM 22/3, första försöketinleddes förra veckan, inga barn sedan tidigare.
- Klura- ÄL ca 10/7, BIM ca 24/7. Fjörde försöket, inga barn sedan innan
- Tussilagon ÄL ca 13/6, första försöket med insemination, andra barnet.
- Lilleknodd - ÄL ca 16/7, BIM ca 30/7. Ett barn sen innan samt ett MF i v 17.
- Hedblomster - ÄL 23/7, BIM 7/8. Försökt sen mars -17, inga barn. X i maj -17.
- Zvinto - BIM ca 19/8. Försökt sen jan -17, andra barnet
- Skuggviol - ÄL ca 9/8, BIM ca 23/8. Fjärde försöket, inga barn.
- Lönn - ÄL ca 15/8, BIM ca 28/8, Femte försöket, inga barn
- Ingela_S - ÄL ca 14/8, BIM ca 28/8. Försökt sen nov -16. Inga barn sen tidigare.
- Winifred - ÄL ca 12/8, BIM ca 27/8. Försök 3, inga barn sen tidigare
 
Känner också att mycket tid har gått åt till att vänta på rätt tillfälle. Var ihop med exet i åtta år och det blev aldrig rätt tillfälle, vilket jag väl i efterhand är ganska glad över eftersom det förhållandet i princip kändes som om jag redan hade en bebis att ta hand om. Fråga mig inte hur jag stod ut så länge :banghead:
Men nu är jag stressad över att det inte kommer att gå, att äggstockarna har kastat in handduken och gett upp eller nå. Helt orimligt och inte ett nå hjälpfullt :meh:
 
Ringde kliniken idag eftersom vi skulle höra av oss efter sommaren. Frågade om jag kunde få en telefontid med läkaren för jag vill egentligen mest veta om vi kan få hjälp nu eller måste vänta tills nästa år. Men det gick absolut inte så fick en läkartid om en månad. Känns så onödigt om den blir likadan som i april. Ta ledigt från jobbet och åka 6 mil bara för att någon ska berätta att det inte är fel på oss och att vi ska fortsätta försöka för de kan inte hjälpa oss... Håll tummarna för andra besked.
 
Ringde kliniken idag eftersom vi skulle höra av oss efter sommaren. Frågade om jag kunde få en telefontid med läkaren för jag vill egentligen mest veta om vi kan få hjälp nu eller måste vänta tills nästa år. Men det gick absolut inte så fick en läkartid om en månad. Känns så onödigt om den blir likadan som i april. Ta ledigt från jobbet och åka 6 mil bara för att någon ska berätta att det inte är fel på oss och att vi ska fortsätta försöka för de kan inte hjälpa oss... Håll tummarna för andra besked.
Håller tummarna!
 
Ringde kliniken idag eftersom vi skulle höra av oss efter sommaren. Frågade om jag kunde få en telefontid med läkaren för jag vill egentligen mest veta om vi kan få hjälp nu eller måste vänta tills nästa år. Men det gick absolut inte så fick en läkartid om en månad. Känns så onödigt om den blir likadan som i april. Ta ledigt från jobbet och åka 6 mil bara för att någon ska berätta att det inte är fel på oss och att vi ska fortsätta försöka för de kan inte hjälpa oss... Håll tummarna för andra besked.

Håller tummarna! :heart
Det är då rakt inte enkelt att lyckas pussla ihop jobb och läkartider alltid :meh:
 
Håller tummarna!
Håller tummarna! :heart
Det är då rakt inte enkelt att lyckas pussla ihop jobb och läkartider alltid :meh:
Tack! :heart Haha nej verkligen inte... Läkartiden är en onsdag och hade den varit två veckor senare hade jag inte kunnat för jag kommer börja ett projekt på jobbet som bokar upp mig varje måndag och onsdag förmiddag, så jag vet inte hur jag ska pussla ihop det om vi får börja med ivf eller något annat som kräver läkarbesök... Jag kan inte riktigt vara borta då. Men det är verkligen ett senare problem :p
 
Suck. Mensen borde kommit igår utifrån när jag kände av ägglossningen som jag alltid känner tydligt. Ingen mens än! Negativa test såklart. Så frustrerande för är jag inte gravid så vill jag ju ha mens och min lutealfas är väldigt exakt två veckor annars. Visst, dagen är inte slut än och en dag kan jag ju ha räknat fel på eller så, men det påminner mig om förra sommaren. Mitt utomkveds startade med ingen mens och negativa test. Fick inte svagt positivt förrän några dagar efter bim, och nu blir jag ju såklart nojig att det ska hända igen. Vet inte hur vanligt det är att ha två men är orolig ändå.
 
Jag fick brev från mitt sjukhus idag att de analyserat mitt "missfall" och att de ser tecken på Partiell mola. Jag ska på återbesök 31/8 och lämna prover på min vårdcentral innan. Det här känns ju skit. Jag har ingen större koll på det och lite svårt att ta in vad jag läser just nu. Men hursom så verkar det som om man rekommenderas att vänta 6mån innan man försöker bli gravid igen. 6mån är lång tid för något man vill ha nu... Någon som varit med om detta?
 
Jag fick brev från mitt sjukhus idag att de analyserat mitt "missfall" och att de ser tecken på Partiell mola. Jag ska på återbesök 31/8 och lämna prover på min vårdcentral innan. Det här känns ju skit. Jag har ingen större koll på det och lite svårt att ta in vad jag läser just nu. Men hursom så verkar det som om man rekommenderas att vänta 6mån innan man försöker bli gravid igen. 6mån är lång tid för något man vill ha nu... Någon som varit med om detta?
Varför så länge? Bara hcg sänks som det ska då är det ju ingen fara?
 
Varför så länge? Bara hcg sänks som det ska då är det ju ingen fara?

Av de jag läst när jag googlat runt och fått fram forum och trådar om Partiell mola ser jag flera skriva att de fått gå på kontroller 6mån, även om hcg sänkts, och gravidförbud. För att inte graviditet ska förväxlas med ny mola. Men jag hoppas att det inte är så i alla fall.
 
Av de jag läst när jag googlat runt och fått fram forum och trådar om Partiell mola ser jag flera skriva att de fått gå på kontroller 6mån, även om hcg sänkts, och gravidförbud. För att inte graviditet ska förväxlas med ny mola. Men jag hoppas att det inte är så i alla fall.
Men hcg kan gå ner till 1 betydligt tidigare. Tills dess går man ju på koller. Det kan ju hända att du har normala värden om en månad.
 
Men hcg kan gå ner till 1 betydligt tidigare. Tills dess går man ju på koller. Det kan ju hända att du har normala värden om en månad.
Jag blev nyfiken och googlade. Tydligen är det gamla rekommendationer med lite säkerhetsmarginal. Man vet helt enkelt inte riktigt och då tar man det säkra föredet osäkra.
6 månader verkar gälla från att värdet går ner till normalt och om värdena går ner snabbt och icke-komplicerat. Tar det längre tid stod det om ett år.
 
Jag blev nyfiken och googlade. Tydligen är det gamla rekommendationer med lite säkerhetsmarginal. Man vet helt enkelt inte riktigt och då tar man det säkra föredet osäkra.
6 månader verkar gälla från att värdet går ner till normalt och om värdena går ner snabbt och icke-komplicerat. Tar det längre tid stod det om ett år.
Vid partiell?
Vid spontan normalisering av hCG rekommenderas fortsatta hCG-kontroller i ytterligare 6 månader efter en komplett mola, medan kvinnor med diagnosen partiell mola kan avsluta kontrollerna efter ett bekräftande negativt hCG.

Vid ny graviditet rekommenderas ett tidigt ultraljud, och om allt är normalt följs kvinnan sedan på ordinarie mödravårdscentral.
källa https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=6529
 
Jag får helt enkelt vänta och se vad de säger till mitt besök den 18:e, men vara beredd på att få fortsatt gravidförbud :(.
Som sagt så stod det "tecken på" i brevet och går jag in på min journal så står det misstänkt partiell mola. Får hålla tummarna att det trots allt inte är så.
 
Äh de verkar faktiskt rekommendera 6 mån på flera ställen trots normal hCG efter partiell också.
Ja precis, på flertal sidor där jag läste iaf :)
Någonstans stod det att forskning pågår där man hoppas få bättre underlag till rekommendationerna, men att det tills vidare är 6 mån.
 
Jag fick brev från mitt sjukhus idag att de analyserat mitt "missfall" och att de ser tecken på Partiell mola. Jag ska på återbesök 31/8 och lämna prover på min vårdcentral innan. Det här känns ju skit. Jag har ingen större koll på det och lite svårt att ta in vad jag läser just nu. Men hursom så verkar det som om man rekommenderas att vänta 6mån innan man försöker bli gravid igen. 6mån är lång tid för något man vill ha nu... Någon som varit med om detta?

Ingen egen erfarenhet, men skickar lite styrkekramar. ❤
 
Idag har jag hämtat ut alla mina hormonpreparat. Börjar med nedreglering 21/8. Blev lite fundersam till förvaringen av läkemedlet, max 25 grader stod det på asken. I denna värmen är det på gränsen med vår rumstemperatur. 😋
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 836
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
67 68 69
Svar
1 374
· Visningar
187 409
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 450
Senast: Milosari
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 369
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Personalmöten
  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp