En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 13

Ja känslan blev väldigt konstig när han säger att problemet ligger hos mannen och sen är han inte inläst på förutsättningarna. Det här är ju något enormt för oss och vi vill, såklart, göra allt för att båda ska kunna bli biologiska föräldrar så att höra att han anser att det inte är någon idé på dessa grunder känns konstigt. Samtidigt vet vi ju inget och måste lita på läkarens kompetens.

Just nu är vi i ett enormt sorgstadium, måste låta det lägga sig. Jag blir oerhört rädd, stressad och greppar efter halmstrån medan sambon sörjer över att troligtvis aldrig få bli biologisk pappa.

Tack! Ska kolla upp det. Läkaren jämförde det med de sprutor jag tagit, antar det var ett liknande hormon? Behandlingen skulle innebära sprutor i ca tre-fyra månader. Kan det vara den behandlingen?
Nä, letrozol ges också till kvinnor i tablettform. Den sätter igång testiklarna och ägglossning (väldigt förenklad förklaring) men den är gjort för helt annat ändamål.
 
Nä, letrozol ges också till kvinnor i tablettform. Den sätter igång testiklarna och ägglossning (väldigt förenklad förklaring) men den är gjort för helt annat ändamål.
Jag hittar ingen information om att det även används till män, får fråga läkaren om det sen 😊
 
*Varning för gnäll*

Jaha, här har man gått i 20år och varit livrädd för att råka bli gravid, dvs innan jag ens fick första mensen. Varit då noga med skydd, jämt!

Försökte i två månader, inget hände.
Tänkte okej, nu tredje försöket, nu köper jag CB ägglossningstester. Testat varje dag efter avslutad mens, inget inget inget. Och sen hade jag (utan "hög fertilitet" innan) tydligen "Max fertilitet" en dag. Jaha?! Ska det vara så kort?
Låg lite innan och lite efter, men känns som ett för kort fönster.

Tålamodet är kort, det blir inte längre av att veta att sambons tidigare två barn blev till på första försöket.
 
@Hejhopp77 Man får gnälla :heart. Jag tror dock du börjar testa alldeles för tidigt om du börjar testa dagen efter avslutad mens. Har du läst instruktionerna ordentligt så att du börjar på korrekt cykeldag? Jag har använt Clearblues ÄL-tester och började aldrig så tidigt som dagen efter mensen.

Kom ihåg att två-tre försök där man inte är säker på att man prickat ÄL är väldigt lite. Det behöver inte betyda att något är fel, alls.
 
@Hejhopp77 Man får gnälla :heart. Jag tror dock du börjar testa alldeles för tidigt om du börjar testa dagen efter avslutad mens. Har du läst instruktionerna ordentligt så att du börjar på korrekt cykeldag? Jag har använt Clearblues ÄL-tester och började aldrig så tidigt som dagen efter mensen.

Kom ihåg att två-tre försök där man inte är säker på att man prickat ÄL är väldigt lite. Det behöver inte betyda att något är fel, alls.
Ja jag vet att jag började testa väldigt tidigt, men tänkte att jag har ingen aning och den kanske är jättekort mellan där.
Och lite kortare var den, sista dagen (enda dagen) enligt testet var första dagen enligt alla ägglossningskalendrar jag kollat på nätet.

Tack för peppen! Jag försöker tänka så, men är nog lite för hetsigt lagd 😬
 
Ja jag vet att jag började testa väldigt tidigt, men tänkte att jag har ingen aning och den kanske är jättekort mellan där.
Och lite kortare var den, sista dagen (enda dagen) enligt testet var första dagen enligt alla ägglossningskalendrar jag kollat på nätet.

Tack för peppen! Jag försöker tänka så, men är nog lite för hetsigt lagd 😬
På vilken cykeldag fick du positivt ägglossningstest? Och hur många dagar senare fick du mens?
Ett vanligt äl-test är positivt en (knappt) dag. Jag hsr aldrig använt digitala test utan enbart stickor. Jag tyckte de var väldigt tydliga, och dessutom billiga.
 
Ja jag vet att jag började testa väldigt tidigt, men tänkte att jag har ingen aning och den kanske är jättekort mellan där.
Och lite kortare var den, sista dagen (enda dagen) enligt testet var första dagen enligt alla ägglossningskalendrar jag kollat på nätet.

Tack för peppen! Jag försöker tänka så, men är nog lite för hetsigt lagd 😬
Jag har testat alla mensfria dagar i flera månader, för att jag trott att jag missat den. Får dock inse att min ägglossning inte har kommit i gång av sig själv🙁
 
På vilken cykeldag fick du positivt ägglossningstest? Och hur många dagar senare fick du mens?
Ett vanligt äl-test är positivt en (knappt) dag. Jag hsr aldrig använt digitala test utan enbart stickor. Jag tyckte de var väldigt tydliga, och dessutom billiga.
Jag kommer köra dubbelt nästa månad, men dessa ska visa uppbyggnaden mot äl. Tips på särskild sticka? Eller är alla samma lika? Äl var 19 dagar innan mens.

Men stora frågan blir väl, borde det inte vara något fel om man inte har den där stegrande värde innan?
 
Jag kommer köra dubbelt nästa månad, men dessa ska visa uppbyggnaden mot äl. Tips på särskild sticka? Eller är alla samma lika? Äl var 19 dagar innan mens.

Men stora frågan blir väl, borde det inte vara något fel om man inte har den där stegrande värde innan?
Men på vilken dag i cykeln var ägglossningen? 19 dagar innan låter nog som en väldigt lång lutealfas.

Jag tror inte du ska hänga upp dig på stegrande eller ickestegrande värden. Stickorna är log typ samma. Jag tog billigaste hundrapack.
 
Ja jag vet att jag började testa väldigt tidigt, men tänkte att jag har ingen aning och den kanske är jättekort mellan där.
Och lite kortare var den, sista dagen (enda dagen) enligt testet var första dagen enligt alla ägglossningskalendrar jag kollat på nätet.

Tack för peppen! Jag försöker tänka så, men är nog lite för hetsigt lagd 😬

Allting är ju relativt. Jag började alltid testa dagen efter avslutad mens. Men då har jag en kort cykel och blöder många dagar. För att förtydliga, ca 25 dagars cykel och förväntad ägglossning 14 dagar före nästa mens ger att ÄL borde inträffa på cykeldag 11. Har för mig att instruktionerna i testet sa att man skulle börja 2 eller 3 dagar tidigare, dvs CD 8. Om mensen då varar till CD 7, ja då blev det att jag började testa dagen efter.

Jag använde bara testen från clear blue som gav en glad smiley vid positivt test.

Och jag förstår verkligen att tålamodet är kort, framförallt när man jämför sig med nån annan kvinna, men 2-3 försök är absolut inget ovanligt. 🙂
 
Men på vilken dag i cykeln var ägglossningen? 19 dagar innan låter nog som en väldigt lång lutealfas.

Jag tror inte du ska hänga upp dig på stegrande eller ickestegrande värden. Stickorna är log typ samma. Jag tog billigaste hundrapack.

@Hejhopp77 har du riklig blödning? Ont? Hur lång menscykel brukar du ha? Regelbunden?

Har du tecken på pcos?
Räkna kan jag tydligen inte heller 😅
Äl på dag 12, mens 16 dagar efter.
Cykeln är alltid 28 dagar. Alltid alldeles för riklig... Och ont.
Jag har fattat det som om att man har inte pcos om man har regelbunden mens?
 
Räkna kan jag tydligen inte heller 😅
Äl på dag 12, mens 16 dagar efter.
Cykeln är alltid 28 dagar. Alltid alldeles för riklig... Och ont.
Jag har fattat det som om att man har inte pcos om man har regelbunden mens?
Nej det stämmer inte alltid. Man kan ha rätt regelbunden mens utan ägglossning ocksp, men då är ofta mensen riklig men inte direkt smärtsam. Men jag tror ju absolut su har ägglossning, och cykeln låter ju vettig I längd och så. Bara påt igen
 
Så trist. Vad gör man då? Går till gyn antar jag, kan dom ge en något så det kommer igång?
Om man har mens så är det inte så mycket dom gör. Har man ingen ägglossning brukar det vara en idé med p-piller i några månader för att lära in kroppen.

Om mensen inte kommer kan man få hjälp med progesteron (mensen kommer så progesteronet sjunker, så man sätter först till prog och sen avbryter man och då borde blödning starta).
 
Här resulterade första insättningen i ett plus, men en vecka senare en blödning och nu efter ytterligare 10 dagar konstaterat missfall.... Allt har inte heller kommit ut så nu är det vänta och se om kroppen fattar att det är över eller om jag behöver ta tabletter.

Och förutom missfallet i sig då tillbaka till den eviga väntan. Sommarstängt, flera månader till utan framgång, lång period på hormoner utan resultat, kropp och själ som är sliten av hopp, förtvivlan och behandlingar... Och samtidigt vet jag att jag kanske fortfarande är i början på min resa, så jobbigt att inte veta när/om man någonsin kommer fram...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 813
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 415
Senast: Milosari
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 263
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 370
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp