En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 13

Ibland känns det som att det finns em föreställning om att IVF är så tufft,

Jag gick i aurorasamtal inför första förlossningen och den barnmorskan sa typ gång på gång. ”Åh, det är ju en IVF-graviditet, det är ju såååå jobbigt och tuff process att gå igenom” Jag kände bara ”eh, nej?

Det som var jobbigt var ju de 18 månaderna innan dess när man gick och hoppades varje månad och blev lika besviken varje gång, det var ju mycket jobbigare än sprutor och äggplock.

För mig iaf. Sen har jag ju haft tur att vi inte behövde vänta alls länge på att komma igång och lyckades direkt. Men, så är det ju inte för alla såklart.

Svamlar lite nu, men ville mer säga att precis som med spontana graviditeter så upplever man nog det på olika sätt.
 
Det som jag tycker är jobbigt med ivf nu är att vi har hållt på i så många år och det är så mycket besvikelse och sorg kring det. Hade vi lyckats på en gång hade jag nog inte tyckt att ivf var speciellt jobbigt, för fysiskt är det inte så farligt. Men psykiskt är det numera för mig otroligt jobbigt, vilket i sig gör det även fysiskt jobbigt nu.
 
Det som jag tycker är jobbigt med ivf nu är att vi har hållt på i så många år och det är så mycket besvikelse och sorg kring det. Hade vi lyckats på en gång hade jag nog inte tyckt att ivf var speciellt jobbigt, för fysiskt är det inte så farligt. Men psykiskt är det numera för mig otroligt jobbigt, vilket i sig gör det även fysiskt jobbigt nu.
Ja men exakt. Plus känner jag att hur mycket höga doser med olika hormoner är hälsosamt? Jag har fått helt galna mängder östrogen till exempel. Det medför ju alltid en risk för cancer.
 
För mig går det inte heller så bra denna månad, jag har för första gången sedan vi började försöka varit ganska duktig med ÄL-tester. Började testa ganska tidigt i cykeln och testat med ca 24 h mellanrum men inte fått positivt. Så antingen har jag missat ÄL eller så har jag inte haft någon. BIM på tisdag..
 
Jag uppfattade inte heller IVF-processen som smärtsam eller psykiskt tung och då fick även jag en mildare variant av överstimulering som gjorde mig sängliggande i nästan en vecka. Trots närmare 20 mogna ägg fick vi bara ett embryo som var av ok kvalitet och ett som precis var tillräckligt bra för att frysas ner och jag var hela tiden inställd på att göra en till ivf och den tanken skrämde mig inte alls.

Vi hade tur och det bättre embryot blev en graviditet och för min egen del tror jag, precis som några redan nämnt, att de jobbiga känslorna hade kommit först lite senare efter ett flertal misslyckade återinföringar och äggplock.
 
Berg- och dalbana här med, fast goda nyheter denna gång. Testat tre embryon som alla klarade pgta-test. De förra vi testade klarade sig ingen. Då trodde vi att det kanske kunde vara en förklaring till varför vi gjort så många misslyckade försök. Men nu verkar det ju mer vara en slump. Rimligtvis borde ju något av alla embryon vi satt tillbaka tidigare också ha varit friskt men det är ju ändå ingen garanti, så varför skulle det gå bättre nästa gång? Har länge varit helt redo på att gå vidare och pröva äggdonation men nu kommer vi väl försöka med de här tre embryona först.
Vad glad jag blir för er skull! Tre godkända embryon, det är ju guld! Lycka till med insättningen!
 
Fått vissa svar på min utredning, och jag har tydligen väldigt dålig äggreserv :( Så dålig att den varit dålig även om jag varit 10 år äldre.
Är i samma sits vilket känns som en redig käftsmäll!
Jag vet dock inte hur jag bör gå vidare med det hela då vården ej har givit mig någon respons efter att denna information kom till känna. 💩
 
Är i samma sits vilket känns som en redig käftsmäll!
Jag vet dock inte hur jag bör gå vidare med det hela då vården ej har givit mig någon respons efter att denna information kom till känna. 💩
Åh, va tråkigt! Går du privat eller via landstinget?
 
Landstinget, men funderar på om man bör söka privat istället. 🙃
Testa att vara lite på den kontakten du har först tänker jag. Det går ju snabbt och effektivt privat, men sjukt dyrt är ju IVF när man ska betala det själv. Jag har ju börjat privat, men ska om allt går vägen kunna fortsätta på samma klinik men att landstinget betalar 😅
 
Fått vissa svar på min utredning, och jag har tydligen väldigt dålig äggreserv :( Så dålig att den varit dålig även om jag varit 10 år äldre.
Så nu ska vi försöka snabba på processen att få landstinget att skicka tillbaka mig till kliniken igen, och sen köra IVF direkt. Läkaren är så bra och pedagogisk och lät ändå hoppfull att det kan gå vägen om vi kommer igång så snart som möjligt.

Läskigt då jag är lite rädd för allt som IVF innebär. Hade hoppats att det skulle räcka med inseminering, men sjukt tacksam att jag börjat processen nu och inte väntade till det inte fanns någon chans kvar alls att lyckas! Misslyckas jag nu så har jag ju i alla fall fått försöka :)

Jag hade också väldigt dålig äggreserv när jag gjorde min utredning, tror AMH-värdet var 2,6. Läkarna trodde ändå på ivf med egna ägg och efter 8 äggplock så har vi fått ut fler ägg än vad som borde varit möjligt (har dock inte lyckats bli gravid...). Nu fick jag ta om provet för nån vecka sen och då låg AMH på 4 istället. Känns ju lite märkligt att det ökar, men det kunde tydligen diffa beroende på var i menscykeln man är när testet tas. Nu har jag påbörjat en behandling med långt protokoll så det ska bli intressant att se hur många ägg där blir. Detta är vårt absolut sista försök med egna ägg har vi bestämt.
 
Det som jag tycker är jobbigt med ivf nu är att vi har hållt på i så många år och det är så mycket besvikelse och sorg kring det. Hade vi lyckats på en gång hade jag nog inte tyckt att ivf var speciellt jobbigt, för fysiskt är det inte så farligt. Men psykiskt är det numera för mig otroligt jobbigt, vilket i sig gör det även fysiskt jobbigt nu.

Jag håller helt med. Det är en riktig berg och dalbana känslomässigt, plus att man då måste berätta för sin partner varje gång mensen kommer och ett försök har misslyckats.

Annars har jag inte tyckt att det varit några problem fysiskt med ivf. Sprutorna är lätta att ta, man väljer sig vid att sticka sig själv. Vid äggplock hos landstinget fick jag lugnande så jag var helt väck hela tiden. På privat klinik ger de i första hand enbart smärtstillande, men det har gått bra det också. Av 6 olika läkare så är det bara en som varit lite klantig och inte förvarnat innan lokalbedövningen skulle läggas, vilket resulterade i en panikslagen och lipande patient. Men de övriga läkarna har varit superbra och berättat precis vad de ska göra och varit väldigt måna om att jag varit okej och inte haft ont.
 
Jag håller helt med. Det är en riktig berg och dalbana känslomässigt, plus att man då måste berätta för sin partner varje gång mensen kommer och ett försök har misslyckats.

Annars har jag inte tyckt att det varit några problem fysiskt med ivf. Sprutorna är lätta att ta, man väljer sig vid att sticka sig själv. Vid äggplock hos landstinget fick jag lugnande så jag var helt väck hela tiden. På privat klinik ger de i första hand enbart smärtstillande, men det har gått bra det också. Av 6 olika läkare så är det bara en som varit lite klantig och inte förvarnat innan lokalbedövningen skulle läggas, vilket resulterade i en panikslagen och lipande patient. Men de övriga läkarna har varit superbra och berättat precis vad de ska göra och varit väldigt måna om att jag varit okej och inte haft ont.
På min privata klinik fick jag välja musik och fick både lugnande och antiemetika samt smärtstillande. Det var riktigt avslappnande och skönt faktiskt.

På kommunala sidan var det INTE kul.
 
På min privata klinik fick jag välja musik och fick både lugnande och antiemetika samt smärtstillande. Det var riktigt avslappnande och skönt faktiskt.

På kommunala sidan var det INTE kul.

Oj, musik också? Hm, nu när du säger det så tror jag radion varit igång på min privata klinik. Men inte på landstinget, där kändes allt större, fler folk och mer kliniskt.

Jag menade inte att det skulle vara lika på alla privata kliniker, bara hur det var på den som jag varit på. Det var kanske lite dåligt formulerat. Nu är jag på en ny klinik, så det kan ju bli kul att se om de gör något annorlunda här.
 
Jag håller helt med. Det är en riktig berg och dalbana känslomässigt, plus att man då måste berätta för sin partner varje gång mensen kommer och ett försök har misslyckats.

Annars har jag inte tyckt att det varit några problem fysiskt med ivf. Sprutorna är lätta att ta, man väljer sig vid att sticka sig själv. Vid äggplock hos landstinget fick jag lugnande så jag var helt väck hela tiden. På privat klinik ger de i första hand enbart smärtstillande, men det har gått bra det också. Av 6 olika läkare så är det bara en som varit lite klantig och inte förvarnat innan lokalbedövningen skulle läggas, vilket resulterade i en panikslagen och lipande patient. Men de övriga läkarna har varit superbra och berättat precis vad de ska göra och varit väldigt måna om att jag varit okej och inte haft ont.
Hoppas jag inte skrämde upp någon med att jag tycker det fysiska är jobbigt nu! Känner precis som du att sprutorna är lätta att ta, de gör inte ont eller så. Men jag krisar ganska mycket nu för tiden och är väl... arg och besviken på att jag måste ta dem? Och då blir det jobbigt. I våras tog jag fyra sprutor per dag ett tag och det satte sina spår antar jag. Men i allmänhet är inte sprutorna farliga alls! Och jag har inte upplevt äggplocken som speciellt smärtsamma heller, blev positivt överraskad första gången då jag hade förväntat mig värre. Nu går jag ju utomlands och där sövs man, men det är inte nödvändigt alls. En gång i Sverige fick jag lugnande men tyckte inte det gjorde något och behövdes inte.
 
Hoppas jag inte skrämde upp någon med att jag tycker det fysiska är jobbigt nu! Känner precis som du att sprutorna är lätta att ta, de gör inte ont eller så. Men jag krisar ganska mycket nu för tiden och är väl... arg och besviken på att jag måste ta dem? Och då blir det jobbigt. I våras tog jag fyra sprutor per dag ett tag och det satte sina spår antar jag. Men i allmänhet är inte sprutorna farliga alls! Och jag har inte upplevt äggplocken som speciellt smärtsamma heller, blev positivt överraskad första gången då jag hade förväntat mig värre. Nu går jag ju utomlands och där sövs man, men det är inte nödvändigt alls. En gång i Sverige fick jag lugnande men tyckte inte det gjorde något och behövdes inte.
I Riga sövs man också för äggplock. Jag vägrade, för att jag inte vill och för att vi inte gör det i Sverige. De var chockerade över att man inte sövs i Sverige och yttrade att om patienterna inte skulle sövas i Riga så skulle ingen göra något äggplock. Vi svenska vikingar sätter standarden, tycker inte heller att det var särskilt ont och besvärligt med vaket äggplock (Har bara gjort i Riga, tre stycken) Men jag är deras enda patient som gjort äggplock vaket. Vill du inte sövas @Hedblomster, så stå på dig i Ryssland också. Vill du så är det bara att sova på. (Jag sövdes i Riga för ett endomitosskrap och det var okej, men föredrar ändå att vara vaken där det går. Och jag är inte rädd för smärta)
 
Någon här som är bra på ägglossningstest? Jag har i vanlig ordning "slarvat". Enligt appen ska jag ha ägglossning idag, har inte haft test hemma men köpte idag och teststrecket var starkare än kontrollstrecket vilket enligt instruktionen ska betyda att ägglossning sker inom 24-48 h. Men iom att jag inte testat någon dag innan kan det ju ha varit positivt redan igår eller dagen innan det? Kan det betyda att jag missat ägglossning ändå tror ni?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 671
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 385
Senast: Milosari
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 968
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 997
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp