Jag tyckte definitivt den psykologiska aspekten var det jobbigaste! Och jag skulle verkligen säga att jag är väldigt pragmatisk egentligen, i grunden inte oroligt lagd och ganska mycket jaja-vi-tar-det-som-det-kommer-person!
Men det är SÅ mycket väntan, så mycket förhoppning, så många tvära kast! När man försöker bli gravid naturligt är det typ att man har sex, sen inväntar mens och det är "enda gången" man väntar på nåt och sen kan bli besviken när mensen kommer.
Vid IVF är det liksom....
Först, väntan om att få börja och sätta igång med sprutorna. Oro för att mensen ska komma för tidigt/för sent så man tajmar in sommar- eller julledighet. Eller inom regionen kanske det är fullt den omgången så har man riktigt otur kanske man inte får börja ändå den cykeln.
Sen, när man börjar ta sprutorna är det väntan till första ultraljudet. Oro och förväntan. Hur många äggblåsor blir det? Blir det ens några? Kan man behöva avbryta försöket?
Sen, väntan till ett sannolilt andra eller kanske även ett tredje ultraljud. Hur mognar och växer äggblåsorna? Hur många blev det till slut?
Sen äggplocksdagen. Tajmat vi dagen för äggplock rätt? (Klinikerna gör oftadt bara äggplock på vardagar, även privata). Hur många äggblåsor blir det, och hur många av äggen är ens mogna?
Dagen efter äggplocksdagen. Hur många ägg blir befruktade? Blir det ens något?
Dag 2-5. Hur många ägg fortsätter att växa av de befruktade äggen? Kommer det finnas något som går att sätta in eller är hela omgången i onödan?
Insättningsdagen. Kommer de ringa oss på väg till mottagningen nu och säga att alla ägg slutat utvecklas? Kommer nåt finnas kvar att frysas?
Dagarna fram till mens. Är jag gravid? Har det fäst sig? Osv osv.
Det finns SÅ många steg där man väntar, hoppas, är orolig och KAN få negativa besked. Man är inte "säker" bara för att man tagit sig förbi första, andra, tredje eller fjärde steget osv.
Men allt annat - sprutorna, progrestronet, själva äggplocket i sig, insättningarna osv tycker jag inte var någon fara alls. Lycka till, varje resa och allas upplevelse är unik