Bukefalos 28 år!

En typisk Svensk Frukost; finns det?

Jag dricker oftast bara kaffe till frukost alt äter en macka med, men om jag hade varit en frukostätare så hade det inte tagit mig mer än 15-20 min att göra rejäl frukost.
(Och jag hatar med morgnar, jag jobbar natt av en anledning 😅 )

Det är så olika! I teorin kan jag också vara effektiv och slänga i mig en macka och ett ägg men verkligheten är att jag inte skulle få behålla maten om jag stressade/gjorde en massa grejer tidigt på morgonen.
 
Jag har några viktiga frågor om gröt! Bakgrundsinformation: jag är född och uppvuxen i Uppland och har bott i Danmark i 14 år.

1. Är det bara skåningar som har smör i gröten? Jag hade aldrig upplevt detta fenomen innan jag flyttade till DK, där det verkar vara någon sorts standard.
2. Ni som har smör i gröten - har ni också mjölk i? För mig är mjölk en självklarhet i (läs till) alla slags gröt, vilket danskarna tycker är högst märkligt!

Annat som folk häri landet anser är jättesvenskt, är Kalles kaviar och sött bröd (typ limpa). Brödet ger upphov till regelbundna - och mer eller mindre heta - diskussioner här i hemmet, eftersom jag tycker att sött bröd är helt normalt, speciellt med osött pålägg som ost. Medan mannen menar att ”svenskt bröd” är en barock företeelse. Mitt starkaste kort här är såklart att vi åtminstone inte lägger skivor av choklad (!!) på brödet 🤯 🤬!
Tomten ska ha smör på risgrynsgröten, annars blir han sur och slår ihjäl din ko. Är min enda information om den saken :)
Så ibland på julen har vi smörklick och mjölk på gröten, + kanel och socker.
 
Det är ju en halvtimme en kunde spendera i sängen istället - att dessutom äta det tar ju typ en halvtimme till! En timme tidigare bara för frukost? Nej tack! :D
Ja jag gör ju så också och tar med en macka till jobbet istället, så jag äter inte ens frukost hemma.

Men när jag ändå inte åkte innan barnet kom iväg till skolan hade det inte varit några som helst problem för mig att fixa. Jag kan absolut koka gröt till hela familjen på runt 5 minuter. Men gröt och macka är inte en kombo jag kör, yoghurt och macka till skolbarn har jag fixat många mornar. Dock äter jag inte så själv utan håller mig till enbart en macka och tar med till jobbet även om jag fixat frukost till övriga.

Så jag vidhåller att det är fullt görbart och säkert inte så dumt om man har hungrigt barn, även om jag inte gör det :D. Vissa kollegor går ju upp runt 6 och dyker upp på jobbet runt 7:30 och skrotar runt hemma en timma. Inte jag då, men folk är olika.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Tuttul (google it.. ) med messmör och ett glas O'Boy 😋

Men eftersom tre av fyra ingredienser inte går att få tag på där jag bor så blir det helt andra varianter av frukost 😆
 
Tack för att du går till botten med Den Svenska Gröten! Det här är viktiga saker, det ska inte tas lätt på. :D

Mitt bidrag till grötdebatten:

"Gröt tillhör en av de viktigaste basfödorna i det svenska bondesamhället. Sannolikt spelade gröten även en viktig roll under vikingatiden. Festlig gröt gjordes på mjölk och med en smörhåla, en klick smör fick smälta ner i mitten av gröten. Till vardags gjorde man enklare gröt på vatten. Uttryck så som att ”hålla sig på sin kant” och ”hamna i smöret” kommer från den urgamla traditionen att äta gröten med sked ur en gemensam gryta. Troligtvis är kornmjölsgröten den vanligaste sorten under vikingatiden, förr var kornet vårt vanligaste sädesslag. Idag används kornet mer som djurfoder, vilket är synd då det har väldigt goda egenskaper och är väldigt näringsrikt och nyttigt."

Snubblade över det här: https://svenskarecept.se/kornmjolsgrot/
Verkar som att Kornmjölsgröt kokt på mjölk med smörklick är nästa försök, kanske redan i morgon. (om jag hinner köpa kornmjöl)
 
gröt ska ju serveras med smör, mjölk och kanel och socker. Går även bra utan mjölk om man gillar en fastare gröt.
Smöret ger gröten en ny dimension tycker jag. Äter däremot bara gröt en gång om året och det är på julafton.
 
gröt ska ju serveras med smör, mjölk och kanel och socker. Går även bra utan mjölk om man gillar en fastare gröt.
Smöret ger gröten en ny dimension tycker jag. Äter däremot bara gröt en gång om året och det är på julafton.
På vilket sätt har grötens fasthet med mjölk att göra? Min gröt är inte lösare för att jag har mjölk runt gröten.

Mina söner däremot, de har nog inte mina gener, de hällde på mjölk och blandade ihop allt till en lös sörja. Gör man så med sin gröt så förstår jag om mjölken har betydelse men då kan man ju lika gärna koka den lös från början tänker jag.

Sönerna: "Den är varm!"
Jag: "Ät längs kanterna där mjölken är, snurra på tallriken, blås på gröten"
Sönerna blandar ihop allt istället.
Sönerna: "Den är fortfarande varm!"
Jag: "????!!!"
 
Inspirerad av tråden la jag smör i havregrynsgröten. Efter tre tuggor var jag mätt. Det var inte gott. Kommer fortsätta min grötbana med vanliga hallon och bananskivor i.
 
Tillägg i grötdebatten: smör och sirap är också rimligt för gårdagens havregrynsgröt - när den steks upp!
Jag känner förresten fler yrkeskockar som uttryckt en stark vurm för havregrynsgröt. Det måste ju innebära något fantastiskt. Var en gång på kalas hos en kvinna som just tävlingslagat mat inför jury, men som pekade på en panna hemma i köket och menade på att det där, det var bland det bästa en kan fräsa upp åt sig själv som människa. I pannan låg stekt gröt. :heart


BTW; i min uppväxt pratade vi mycket om smörhålet i positiva ordalag. på lokalt mål hette det alltså att "vöppinå smörhöl" att vara uppe i någon slags smörigt glidarläge. Sandviksmålet i sig kan aldrig omtalas i positiva ordalag.
 
Om jag skulle göra vad jag uppfattar som en "typisk svensk frukost" av aningens gammaldags snitt, skulle det nog bli gröt med mjölk och äppelmos, mackor på sötlimpa, en med smaklös ost, en med något köttpålägg. Gärna gurka eller paprika på påläggen, ELLER både ost och apelsinmarmelad på den ena mackan. Kanske även ett hårdkokt ägg (med kaviar till?). Kaffe. Inget av detta utom kaffet är något jag vill äta.

Om jag skulle göra en god svensk frukost, blev det mer som tex @Voeux . Yoghurt, granola, frukt/bär. Gott surdegsbröd, en macka med riktigt god marmelad, en med smakrik ost. Kanske ett kokt ägg med krämig gula. Kaffe. Detta äter jag gärna. Men vanliga dagar äter jag mindre frukost än så.

Just ostmacka med "osthyvlad" ost känns viktigt för det svenska intrycket.
 
Det är så olika! I teorin kan jag också vara effektiv och slänga i mig en macka och ett ägg men verkligheten är att jag inte skulle få behålla maten om jag stressade/gjorde en massa grejer tidigt på morgonen.
Nej, så är det ju såklart. Menar mest att tidsmässigt är det nog inga problem för de flesta att hinna på rimlig tid.
Jag klarar sällan heller att äta frukost så förstår dig precis.
 
Jag har några viktiga frågor om gröt! Bakgrundsinformation: jag är född och uppvuxen i Uppland och har bott i Danmark i 14 år.

1. Är det bara skåningar som har smör i gröten? Jag hade aldrig upplevt detta fenomen innan jag flyttade till DK, där det verkar vara någon sorts standard.
2. Ni som har smör i gröten - har ni också mjölk i? För mig är mjölk en självklarhet i (läs till) alla slags gröt, vilket danskarna tycker är högst märkligt!

Annat som folk häri landet anser är jättesvenskt, är Kalles kaviar och sött bröd (typ limpa). Brödet ger upphov till regelbundna - och mer eller mindre heta - diskussioner här i hemmet, eftersom jag tycker att sött bröd är helt normalt, speciellt med osött pålägg som ost. Medan mannen menar att ”svenskt bröd” är en barock företeelse. Mitt starkaste kort här är såklart att vi åtminstone inte lägger skivor av choklad (!!) på brödet 🤯 🤬!
Smör i risgrynsgröten är ett måste och på morgonmackan häller man på en halv kartong med chokladströssel.. 😆 Bor inte heller i Sverige 😉
 
Havegrynsgröt är extremt vanligt som frukost här i Skottland (och även i resten av Storbritannien skulle jag gissa), så det är absolut inte något svenskt för mig.

Mackor med pålägg är en typisk svensk frukost för mig, min brittiske make reagerade över hur mycket bröd som äts hemma hos mina föräldrar (där standardfrukosten är en macka med ost och en med marmelad). Och att ha färska grönsaker (ost/paprika/tomat) på en kall smörgås anses lite märkligt.

Även detta att äta något tjockare än mjölk (läs: fil eller yoghurt) till flingorna är nog ganska svenskt.

Någon gång blev folk förfasade när jag berättade att jag äter keso och frukt till frukost. På engelska heter ju keso "cottage cheese" och folk snöade helt in på att jag åt frukt och ost till frukost 🙄

Nar jag ser schocken over att du ater ost till frukost fnissar jag lite da alla var sa schockade att Saudier at "ost och mjolk" med brod till frukost. Allt fran 10-15 meter av olika jogurtar och fil man kan tanka och lite till att valja pa i mataffarer till Keso i alla dess varianter och lite till. Till det pita brod. Inget annat behovdes tycker jag :p

Jag har några viktiga frågor om gröt! Bakgrundsinformation: jag är född och uppvuxen i Uppland och har bott i Danmark i 14 år.

1. Är det bara skåningar som har smör i gröten? Jag hade aldrig upplevt detta fenomen innan jag flyttade till DK, där det verkar vara någon sorts standard.
2. Ni som har smör i gröten - har ni också mjölk i? För mig är mjölk en självklarhet i (läs till) alla slags gröt, vilket danskarna tycker är högst märkligt!

Annat som folk häri landet anser är jättesvenskt, är Kalles kaviar och sött bröd (typ limpa). Brödet ger upphov till regelbundna - och mer eller mindre heta - diskussioner här i hemmet, eftersom jag tycker att sött bröd är helt normalt, speciellt med osött pålägg som ost. Medan mannen menar att ”svenskt bröd” är en barock företeelse. Mitt starkaste kort här är såklart att vi åtminstone inte lägger skivor av choklad (!!) på brödet 🤯 🤬!

Min morfar i vasterbotten at alltid grot med smor. Han alskade ocksa stekt grot (stekt i smor sa klart) och aven jag at grot med smor som liten.
I skolan var vi dock tvingade att ha nagot sott pa, da jag inte at sott alls fick jag alltsa sitta hela lunchen med en full talrik grot med antingen socker eller sirap i mangdet uppepa. Jag har haft jatte svart att ata grot som vuxen, utom risgrynsgrot till jul ... Jag kommer nu att aterga till smorgrottan ... varfor har jag inte tankt pa det forut?

Och nu ska jag lasa vidare i traden.:D
 
Jag tycker det är kul att danskar förfasas över att svenskt bröd är ”sött”. Danskt rågbröd innehåller, enligt min man som jobbade som bagare i många år, stora mängder mörk sirap.

Jag äter havregrynsgröt som jag gör i micron. Jag tärnar ett äpple och låter det koka med. Ovanpå lägger jag lite nötter och klickar av jordnötssmör. Jordnötssmöret gör det väldigt mättande.

Typiskt svenskt tycker jag just havregrynsgröt är, men även limpmackor och kaffe känns som starka kort om man ska fånga svensk vardagsmat.
 
Gröt gör nog de flesta i mikron till frukost, det tar 2 min. Ägg kokas antingen samtidigt som man gör annat eller finns färdigt. Att bre en macka tar ju ingen tid alls. Inte heller tar det tid att hälla upp yoghurt och musli, men jag tänker nog att det inte är så vanligt att äta både gröt och yoghurt samtidigt 😊
Nu äter jag gröt ELLER macka, men ja gröt med rivet äpple i micron tar ca 5 min att förbereda och laga, sätter samtidigt på ägg som tar max 15 min från att man sätter på plattan tills ägget har svalnat till ättemperatur. Äter gröten först och ägget efteråt = inget avbrott.

Idag åt jag omelett med ost och skivade tomater, tog ca 5 min att förbereda och sedan klädde jag på mig medan den blev klar på spisen. Minimal med arbete och (enligt mig) mycket godare än flingor och fil.
 
Jag tycker det är kul att danskar förfasas över att svenskt bröd är ”sött”. Danskt rågbröd innehåller, enligt min man som jobbade som bagare i många år, stora mängder mörk sirap.

Jag äter havregrynsgröt som jag gör i micron. Jag tärnar ett äpple och låter det koka med. Ovanpå lägger jag lite nötter och klickar av jordnötssmör. Jordnötssmöret gör det väldigt mättande.

Typiskt svenskt tycker jag just havregrynsgröt är, men även limpmackor och kaffe känns som starka kort om man ska fånga svensk vardagsmat.
Fast de har inte ljust sött bröd alls. Jag håller med dem, hönökaka passar bättre som kaffebröd. Men grovt bröd med sirap eller ännu hellre frukt och nötter är ju jättegott.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
11 256
Senast: nullo-modo
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 704
Samhälle En ung släkting till mig skrev på sociala medier - Nu kommer alla svennar åka runt i landet som om det finns någon morgondag- (gällande...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
6 520
Senast: MJLee
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 383
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp