En VÄLBENAD och RÄTTSTÄLLD häst är det samma sak?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Marlenè
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 2 331
M

Marlenè

Om man ej menar samma sak med dessa två begrepp vänligen precisera vad som är skillnaden :bow:

Välbenad häst har lagom grova ben och lagom stora ledgångar för sin storlek, ras och användningsområde.

Rättställd innebär att hästen har raka benaxlar och bra vinklar (sett från sidan).

Behöver inte nödvändigtvis hänga ihop. Hästen kan ju vara rättställd men väldigt gracil (smalbent) likaväl som den kan vara välbenad men tåvid...

Åtminstone är det så som JAG har uppfattat det hela...

Välbenad är bedömning från sidan sett, och benställning är bedömning fram- och bakifrån sett.

T.ex, så kan en rättställd häst vara knipt, bock- el sabelbent m.m.. och en välbenad häst kan vara parallellförskjuten, x-bent, fransysk, inåttåad m.m.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag är helt ny till avel och kan väldigt lite. Fick mitt första föl för några dagar sedan och insåg då en sak. Stuteriet jag...
Svar
2
· Visningar
619
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan För drygt en månad sedan var jag med om en svår ridolycka och nu känner jag att jag håller på att trilla ner i ett mörkt hål pga mycket...
Svar
14
· Visningar
1 227
Avel Såg programmet Klonade Djur igår som till största delen handlar om kloning av hästar. Jag hade ingen aning om att det var så utbrett i... 2
Svar
21
· Visningar
1 366
Senast: BornAgain
·
Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 719
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka