En vecka kvar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är en vecka kvar innan jag ska till psykologen och jag börjar bli nervös. Det känns så viktigt att det blir rätt. Om det inte skulle bli rätt, vad göra jag då? Tänk om jag inte kan uttrycka det jag behöver på ett bra sätt? Tänk om jag råkar börja i fel ände och så blir det någon galen twist på det hela?

Enligt madrs-testet så har jag i alla fall bara en mild depression just nu. Så jag kan vara glad att det inte är helt åt helvete i alla fall. Men tanken att det aldrig kommer att bli bättre än så här suger.
 

Men det spelar ingen roll om psykologen missuppfattar vissa saker. Vem skulle få del av hens uppfattning om dig? Ju fler gånger ni träffas och ju mer ni pratar, desto fler tillfällen får ni att reda ut saker.
Om du vill kan du ju mot slutet av samtalen be hen sammanfatta vad hen anser att ni pratat om. Eller nåt.
Jag vill inte ha en massa missuppfattningar och felaktiga slutsatser i min journal.

Ska samtalen sammanfattas så behöver det göras åt två håll.

Jag googlade förresten frasen "överdriven vaksamhet" (för jag uppfattar era svar som att jag borde inte vara så nervös, som om jag kan bestämma det) och åtskilliga av de sidor som kom fram i sökningen handlade om ptsd.

Bevis att visa för vem?
För att bevisa felbehandling. Var det är motiverat att använda det beror på vad som hänt.

Psykologen ska i efterhand inte heller kunna komma och påstå att den inte har sagt saker som den faktiskt har sagt.
 
Jag vill inte ha en massa missuppfattningar och felaktiga slutsatser i min journal.

Ska samtalen sammanfattas så behöver det göras åt två håll.

Jag googlade förresten frasen "överdriven vaksamhet" (för jag uppfattar era svar som att jag borde inte vara så nervös, som om jag kan bestämma det) och åtskilliga av de sidor som kom fram i sökningen handlade om ptsd.


För att bevisa felbehandling. Var det är motiverat att använda det beror på vad som hänt.

Psykologen ska i efterhand inte heller kunna komma och påstå att den inte har sagt saker som den faktiskt har sagt.
Du utgår alltså från att bli en felbehandling?
 
Ok, jag fattar. Men jag undrar om du inte är FÖR fokuserad på det, på vad psykologen kommer att skriva om dig. Jag kan inte riktigt förstå hur terapin ska gå till om du inte är mer närvarande i samtalen ni kommer att ha tillsammans, mer fokuserad på vad ni pratar om och vad det väcker än på att psykologen kanske fattar fel och skriver fel.
 
Ok, jag fattar. Men jag undrar om du inte är FÖR fokuserad på det, på vad psykologen kommer att skriva om dig. Jag kan inte riktigt förstå hur terapin ska gå till om du inte är mer närvarande i samtalen ni kommer att ha tillsammans, mer fokuserad på vad ni pratar om och vad det väcker än på att psykologen kanske fattar fel och skriver fel.
Vaksamheten är en överlevnadstaktik. Ingen kommer att rädda mig om det blir fel. Jag behöver vara på alerten själv.

Skulle du kunna be psykologen att inte skriva ingående journaler i början?
Jag kan nog bara berätta om mina erfarenheter och vad jag är rädd för, men tror inte jag kan påverka vad psykologen kommer att göra sen.
 
Och det att du tycker att någon har fel uppfattning är ju kanske fel? De kanske bara har en annan uppfattning än vad du har.
Nej. De kan inte komma med påståenden som inte stämmer alls utan snarare är tvärtom mot verkligheten. Det var just sådant som fick mig att bli rädd för en psykos då jag började ifrågasätta min verklighetsuppfattning. Jag började tappa fotfästet p.g.a. terapeuten.
 
Jag tror det är bäst att jag inte svarar alls här nu fåör jag är rädd att du blir alldeles virrig av alla olika åsikter och råd.
 
Är du säker på att terapin ens hamnar i din journal? Det gjorde aldrig min(a). Mina terapeuter antecknade för eget bruk.
Fast de måste ju skriva något i journalen (skyldighet att föra journal), även om de för fler anteckningar som inte hamnar där.

@Magiana jag tycker du ska prata om det där att du är rädd att det ska skrivas saker som du inte tycker stämmer. Jag och min terapeut har en överenskommelse om att hon inte skriver vissa saker i journalen. När hon tycker nåt är viktigt att skriva som egentligen är på gränsen för vad jag vill ska stå där kollar hon av med mig exakt vad jag tycker är ok. (Det handlar iofs inte om hennes uppfattningar, utan om saker som hänt när jag var barn, att jag inte vill att det står för detaljerat.)

Sen tror jag du måste acceptera att du och terapeuten inte kommer ha samma uppfattningar om allt. Jag läser bara min journal om det är nåt särskilt, men det finns ofta saker jag reagerar på hur det är formulerat trots att det är skrivet av en behandlare jag gillar och har bra kontakt med.
 
Fast de måste ju skriva något i journalen (skyldighet att föra journal), även om de för fler anteckningar som inte hamnar där.

@Magiana jag tycker du ska prata om det där att du är rädd att det ska skrivas saker som du inte tycker stämmer. Jag och min terapeut har en överenskommelse om att hon inte skriver vissa saker i journalen. När hon tycker nåt är viktigt att skriva som egentligen är på gränsen för vad jag vill ska stå där kollar hon av med mig exakt vad jag tycker är ok. (Det handlar iofs inte om hennes uppfattningar, utan om saker som hänt när jag var barn, att jag inte vill att det står för detaljerat.)

Sen tror jag du måste acceptera att du och terapeuten inte kommer ha samma uppfattningar om allt. Jag läser bara min journal om det är nåt särskilt, men det finns ofta saker jag reagerar på hur det är formulerat trots att det är skrivet av en behandlare jag gillar och har bra kontakt med.
Mina terapeuter hade ingen kontakt med sjukvården ...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 442
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag träffat både rehabkoordinatorn och haft möte med fk och af. Mötet med rehabkoordinatorn var bra. Han tyckte jag var tydlig...
Svar
7
· Visningar
1 180
Senast: Nox
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
7
· Visningar
784
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 259
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp