Bukefalos 28 år!

Ena benet har växt snabbare än de andra

unoannis

Trådstartare
Funderar på att köpa en häst som, när den var liten, hade ett ben som växte snabbare än det andra. Har inte haft problem med detta men har en kiropraktor som kommer ibland om kollar att allt är OK. Är det en risk att köpa denna häst? Vad kan den få för komplikationer, är de riskfyllt?
Dela gärna med er med åsikter, tips osv. Har aldrig varit med om att en häst har ett ben som växte snabbare än det andra.
Den ska användas inom hoppning och är tävlad osv, är 9 år nu
 
Aldrig hört talas om.. be att få prata med veterinär/se journaler från då. Man undrar ju varför den växte så och om den orsaken kan ge problem framöver. Eller om det är något annat som ägarna missuppfattat.
Jag skulle iaf undersöka den ursprungliga "skadan" närmare.

Sedan, om man kan se att den tävlats regelbundet(kan man väl kolla i TDB?) och inte verkar ha haft "misstänkta" tävlingsuppehåll så verkar det väl som att det iaf inte verkar påverka hästen nu.
 
Det finns ju människor med ett kortare ben än det andra. Men har aldrig hört talas om att en häst kan drabbas av det.

Jag hade inte köpt den. Känns som det är bäddat för överansträngningar mm.
 
Dem har röntgat och kollat, men hittade ingenting. Det är inte synbart, utan ryttare kände endast att de va ngt och kollade då upp ordentligt på klinik, hittade inget utan tog ut en equiterapuet som sa att korset va snett pga detta. Så regelbunden kiropraktor och bra hovslagare behövs säger hon :) inte haft besvär på två år sedan dem fixade korset, hoppar ganska högt nu, och får den för en mini summa:)
 
En travare jag hade var låghalt bak. Hans ena bakben var kortare än det andra. Normalt skodd travade han illa och såg halt ut, men med en tjockare sula på det låghalta benet så benen blev lika långa så travade han bra. Man såg framförallt på haserna att spetsarna skilde i höjd. Med sulan var de i jämnhöjd.
 
Dem har röntgat och kollat, men hittade ingenting. Det är inte synbart, utan ryttare kände endast att de va ngt och kollade då upp ordentligt på klinik, hittade inget utan tog ut en equiterapuet som sa att korset va snett pga detta. Så regelbunden kiropraktor och bra hovslagare behövs säger hon :) inte haft besvär på två år sedan dem fixade korset, hoppar ganska högt nu, och får den för en mini summa:)
Alltså:
Ryttaren kände något.
Veterinärer hittar inget fel.
Equiterapeut säger att KORSET är snett, och drar därför slutsatsen att benet växt fortare när den var liten?

Ärligt talat, vet jag inte om jag skulle lita på någon som säger så om det enda man hittat är att korset är snett.
OM nu kors ens kan vara sneda... därom tvistas det väl.. Men visst, muskler kan vara spända och krampa vilket kan göra att hästen håller bäckenet i ett tokigt läge..

Vad menas med "en bra hovslagare" då? Det måste väl alla ha? Eller måste den specialskos?

Dessutom undrar jag vad det är för fel som återkommande måste fixas av kiropraktor...

Jag skulle inte köpt den hästen, för mycket konstigheter..
 
Jag har träffat på en häst som enligt ägaren hade ett något kortare ben och det är ju många människor som lider utav detta så det borde ju kunna vara likadant för hästar?

Dock så borde ju en klinik vet se att korset är snett eller ojämnt musklat. För övrigt är det väl inte många hästar som är exakt liksidiga? Jag har aldrig hört någon säga att benen växer olika fort däremot att hästar helt enkelt är starkare i en sida eller på grund av stelhet/skada/oliksidig ryttare musklar sig ojämnt. Själv har jag ett ben som är lite kortare och den vaden är 1 cm bredare än den andra vilket ger bekymmer då jag numera bara kommer i den ena ridstöveln :crazy:

Är hästen försäkrad utan reservationer? Har den tävlat regelbundet och är priset rätt för dig och du trivs med hästen så är den kanske rätt för dig. Dock skulle jag göra en grundlig vet besiktning då utredningen var för två år sedan om jag läst rätt?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 413
Senast: Ridinglady
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 339
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
11 460
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 260
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp