Enäggstvillingar

Sv: Enäggstvillingar

Nu skriver vi om varandra. :)

Visst kollar man noga med UL. Men jag tycker nästa man hör om någon varje år faktiskt. Och eftersom det faktiskt är vetrinärer som ULar och påstår att det är enäggstvillingar så måste de ju ha någonslags evidens bakom. Annars så får de ju inte riktigt säga sådant.

Jag tycker mest att eftersom det sägs att hästar inte får enäggstvillingar så borde man veta varför. Återigen evidens, det den vetenskapliga medicinen bygger på.
 
Sv: Enäggstvillingar

Nu bara skriver jag till vem som helst.

Jag får bara inte ihop det, en fosterblåsa på dag 20 med tillsynes ett foster, en fosterblådsa dag44, men tillsynes 2 foster. Antingen måste en fosterblåsa blivit missad dag20, vilket inte verkar så troligt då de ju är lättare att hitta då. Eller är en follikel missad och dom ligger tätt ihop nu.

Var kan man egentligen få reda på om några studier gjorts? Någon måste ju veta.
 
Sv: Enäggstvillingar

Men en fosterblåsa med skiljevägg tror jag lika gärna kan vara två blåsor intill varann, jag tror inte man kan se skillnad på UL faktiskt. Kollades hur många ägg som hade gått/hur många gulkroppar fanns/hur många ägg var på G innan seminering?

Croquis; Jag har aldrig hört om ngn men är det som du säger att det är nån varje år, då börjar man ju undra!
 
Sv: Enäggstvillingar

Hon är betäckt naturligt hemma så hon är tyvärr inte ul innan, bara efter hon slog för hingst och inte kom i brunst igen. Har iallafall bestämt mig för att kolla hos en annan vet och se vad dom säger.
 
Sv: Enäggstvillingar

TTS kan förekomma även om fostren inte ligger i samma säck, det räcker med att moderkakan har förbindelse med bägge fostren.

(mina hade troligtvis lätt form av TTS, men hade helt egna dubblasäckar - alltså mina människobarn)
 
Sv: Enäggstvillingar

Jag vet. ;)

Men risken är mycket större hos de som ligger helt ihop eftersom chansen då är större att de delar moderkaka. TTTS är bara en av anledningarna till att man plockar ut dem tidigt, navelsträngsproblematik är en annan.

Det finns så många varianter på hur tvillingar ligger i magen. Det är jättespännande. Mina är tvåäggs, hade varsin moderkaka och hade tre urskiljbara hinnor mellan sig.
 
Sv: Enäggstvillingar

KL

Har nu varit i kontakt med både seminstation och annan veterinär och alla påstår att hästar visst kan få enäggstvillingar. Blir nytt UL på fredagmorgon.
 
Sv: Enäggstvillingar

Hur gick det på UL?

Jag har tänkt en del på denna tråden, och en fråga som dykt upp är: Enäggstvillingar lär väl dela sig före 17-20 dygns ålder??
 
Sv: Enäggstvillingar

Jag fick lära mig att på människor så måste de vara delade före 13 dygn - det kan vara ändrade bud på detta. Därikring låg risk för siamesiska tvillingar
 
Sv: Enäggstvillingar

Det fanns tydligt ett foster med hjärtljud, stor och fin, hade till och med fått små ben:love: MEN, där fanns något annat också, en "klump". Som kanske var ett annat foster eller gulsäck eller något annat, hon visste inte. På vissa bilder såg det ut som två foster med varsin navelsträng, i samma ägg. På ett annat såg det ut som två navelsträngar, två foster och en skiljevägg. Förhoppningsvis tillbakabildas "klumpen". Ska kolla henne varje vecka nu ett tag och se hur det utvecklas och ta beslut därefter. Det går tydigen att spruta/abortera hela dräktigheten, bara att det blir svårare.

När äggen delar sig eller hur det går till har jag ingen aning om, jag tror inte att man vet så mycket om det på häst heller då det är så ovanligt. Och jag bryr mig inte ett dugg heller för jag vill bara att där ska va en fölis och inte bara en massa strul hela tiden.
 

Liknande trådar

Avel På ultraljud dygn 50 upptäcks tvillingdräktighet på ett av våra ston. Ultraljudad 2 ggr innan detta på annan station (dag 17+30) och då...
Svar
13
· Visningar
2 555
Senast: Packipim
·
Avel Vårt 5 år gamla sto väntar/väntade sitt första föl och är idag på dygn 90. Hon ultraljudades på dygn 55 och konstaterades dräktig. Såg...
Svar
7
· Visningar
1 910
Senast: Toudi
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 482
Senast: Lisa2014
·
Avel Nu behöver jag lite peppning och solskenshistorier! Var och ultraljudade mitt femåriga sto idag, 90 dygn. När hon UL- ades på 60 dygn...
Svar
9
· Visningar
2 106
Senast: Ann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp