Enäggstvillingar

A

acrazyone

Mitt ena sto är precis konstaterad dräktig med enäggstvillingar. Hon blev konstaterad dräktig på 20dgr med en fosterblåsa och som vi såg då bara ett foster. Idag blev hon kollad på dag 44, och nu med 2 foster i samma blåsa!!

Det är enligt vet försent att både klämma och spruta bort fosterna, så det finns inget att göra åt denna dräktigheten. Det ena fostret var lite mindre så vi hoppas på att det resorberas snabbt. Hon ska kollas igen om 3-4veckor.

Hittade andra trådar här men då hade dom upptäckt tvillingarna tidigare och lyckats spruta bort dom. Är det någon som varit med om samma sak? Hur har det gått med sto och föl? För att stävja dräktigheten kunde man ge ett tillskott som heter regumat. Finns det något annat jag kan göra? Kommer såklart att ta någon extraförsäkring om det vill sig illa.
 
Sv: Enäggstvillingar

Vad jag lärt mig på diverse kurser är att det aldrig nånsin kunnat konstaterats enäggstvillingar på häst, så jag undrar jag om det verkligen stämmer.

Såg ni hjärtslag på bägge "fostren"?
 
Sv: Enäggstvillingar

Även vi har haft en äggs i år, kollat på dygn 40, två foster och två hjärtan, i samma blåsa med tydlig skiljevägg. Stoet blev sprutat för att avsluta dräktigheten och det var inga problem. Vi blev dock förberet av vet att det kan vara svart att få stoet i brunst i denna säsong.
 
Sv: Enäggstvillingar

Skiljevägg tyder väl på att det är tvåäggstvillingar som ligger tätt?
Inte alls ovanligt.
 
Sv: Enäggstvillingar

Jag har läst det också men det såg verkligen ut som två foster och två navelsträngar. Vid första kollen 20dgr såg man tydligt hjärtslag, nu pratade han om både lever och annat. Denna veterinär är väldigt erfaren vad gäller avel och hade sett detta någon gång tidigare. Men jag hoppas verkligen att du har rätt så att det bara finns ett foster.
 
Sv: Enäggstvillingar

Jag läste den tråden men det var tidigare i dräktigheten så det gick ju att spruta bort-. Min vetsa att man kunde spruta 35-40dygn men efter det var det försent då fostret har sin egen placenta och barriär, så det kommer inte att påverkas.
 
Sv: Enäggstvillingar

Nix en blåsa och sen är det en delning i blåsan och där var två små liv. Stoet kollades flera gånger och veterinären är mycket erfaren.
 
Sv: Enäggstvillingar

Jag läste den tråden men det var tidigare i dräktigheten så det gick ju att spruta bort-. Min vetsa att man kunde spruta 35-40dygn men efter det var det försent då fostret har sin egen placenta och barriär, så det kommer inte att påverkas.

När vi var på islands och jobbade så sprutade man bort dräktigheter som var betydlig längre än 45 dygn, men fråga mig inte vad de använde för medel.

Visa läkemedel kan ju passera ändå.
 
Sv: Enäggstvillingar

Nix en blåsa och sen är det en delning i blåsan och där var två små liv. Stoet kollades flera gånger och veterinären är mycket erfaren.

Men när man ser vissa dräktigheter tidigt, runt 14-15 dagar, så kan två fosterblåsor gått ihop helt, så att det är som en rund blåsa. Tittar man noga ser man en skiljevägg i dessa fall. Det innebär att blåsorna, som kommer från 2 olika ägg, vandrat ihop.
 
Sv: Enäggstvillingar

Jag har också haft en häst här där fostern gått ihop så tätt, vi kollade många gånger, eftersom ägaren inte ville spruta bort fostren tidigt.
Men de var från 2 ägg i alla fall...
 
Sv: Enäggstvillingar

Jag vet att det inte föds egäggstvillingar hos häst. Men samtidigt undrar jag hur man kan vara så tvärsäker på det. Vad gör det omöjligt för hästens ägg att dela sig efter befruktning liksom? Det undrar faktiskt jag.

Att se på UL kan vara vanskligt, nu har jag mer erfarenhet av UL på människor, men jag gissar att det inte är jättestora skillnader så har tidigt om man jämför. Det finns många varianter av antal hinnor mellan, hinnor kan smälta samman och ses som en. Störst risk med människotvillingar är om de ligger helt i samma fostersäck, då plockar man i regel ut dem i v 33-34. TTS är inte kul.
 
Sv: Enäggstvillingar

Vadå mena du att 2 blåsor växer ihopp?
Denna hade på 40 dygn en blåsa med skiljevägg och 2 foster med hjärta.
Kolla då 3 gånger med 2 dagars mellanrum från 35 dygn.
 
Sv: Enäggstvillingar

Så om jag fattar dig rätt tror du att det är två ägg med varsett foster i? Som ligger tätt? Det borde ju var en mycket bättre teori då chansen borde vara större att det ena resorberas och det andra klarar sig.
 
Sv: Enäggstvillingar

Skiljevägg tyder väl på att det är tvåäggstvillingar som ligger tätt?
Inte alls ovanligt.

Nu är jag återigen inne på människor. Men om ägget delar sig inom 72 timmar så kommer tvillingarna att vara dichoriotiska, dvs ha var sin moderkaka och ligga helt åtskilda med varsin chorion och amnion (fostersäckar). Det går inte att bestämma med UL att de är eneäggstvillingar, det får man göra med dna-test efter födseln.

Monoamniotiska enäggstvillingar har en skiljevägg/hinna mellan sig. Man brukar se som ett lambdatecken vid yttre hinna där de inre går ihop. De har också varsin moderkaka. 2/3 av mänskliga enäggstvillingar utgörs av dessa.
 
Sv: Enäggstvillingar

Jag är inne på CKs linje och helt säker på att det är två fosterblåsor som ligger bredvid varandra. De lägger sig så ibland och då är det stört när omöjligt att klämma den ena. Livmodern kontraheras ju efter ett visst antal dagar så rent fysiologiskt borde trycken bli jämnt runtom de båda så att de ser ut som en enda rund. Men man ser ju skiljeväggen på UL (förhoppningsvis).

Min vet säger spruta bort innan 35 dagar, efter det är det svårt att få bort dem.

Risken är stor att de antingen resorberas (båda eller förhoppningsvis bara en), kastas en bit fram i dräktigheten eller - worst case scenario - föds fram och alla tre dör vid förlossningen.
 
Sv: Enäggstvillingar

Intressant! Jag tycker som du att det är mycket intressant varför det inte förekommer enäggstvillingar på häst. Men det är troligen rätt svårt att göra såna studier...?
 
Sv: Enäggstvillingar

Lyckades skicka innan jag var klar. :o

Monoamniotiska enäggstvillingar och tvåäggstvillingar som lagt sig mot varandra och vars hinnor smält i hop torde vara svåra att skilja åt.

Det är sånt här som får mig att fundera på om det är omöjligt för hästar att bli dräktiga med enäggstvillingar. Sen om de faktiskt föds är en annan sak.
 
Sv: Enäggstvillingar

Men idag kollar man ju så noga med UL hela tiden. Släpper de två ägg så kollar man tidigt. Upptäcker man två blåsor så kollar man om de har släppt två ägg osv... Jag menar inte att det är omöjligt, men det är ju väldigt konstigt att det inte inträffar? För om man är säker på att man haft en fosterblåsa på dag 14-15-16 och bara en gulkropp, men ändå har två blåsor på dag 35 - då borde man ju höra talas om dessa?
 
Sv: Enäggstvillingar

Ja, jag skulle tro att det är brist på studier gjorda på detta. Men det skulle vara intressant om dna-test gjordes på de hästtvillingar som föds. Tidigt åtskiljes enäggstvillingar ser ju ut som om de vore tvåäggstvillingar när de föds. Tecknens utbredning har ju bara delvis att med arvet. Så att tvillingarna inte ser likadana ut är ju inget bevis.
 

Liknande trådar

Avel På ultraljud dygn 50 upptäcks tvillingdräktighet på ett av våra ston. Ultraljudad 2 ggr innan detta på annan station (dag 17+30) och då...
Svar
13
· Visningar
2 568
Senast: Packipim
·
Avel Vårt 5 år gamla sto väntar/väntade sitt första föl och är idag på dygn 90. Hon ultraljudades på dygn 55 och konstaterades dräktig. Såg...
Svar
7
· Visningar
1 912
Senast: Toudi
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 484
Senast: Lisa2014
·
Avel Nu behöver jag lite peppning och solskenshistorier! Var och ultraljudade mitt femåriga sto idag, 90 dygn. När hon UL- ades på 60 dygn...
Svar
9
· Visningar
2 106
Senast: Ann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp