Enbart hö- Djurplågeri?

Pontevecchio

Trådstartare
Vi har en häst i stallet som inte gjort något alls på tre år förutom att gå i hagen. Nu ska hon skrittas igång tre dagar i veckan för att sen börja ridas.

Hon är ett fullblod av den kraftigare sorten, ca 160 hög men överviktig. Bra rund om magen och rumpan och med späck på halsen. Ser ut som en övergödd ponny.

Jag gav hästägaren rådet att endast ge hö ca 8-9 kg om dagen och inget kraftfoder så länge hon bara skrittas. Vårat hö har värdena:
95 smrp och 9,1 MJ.
Det ger 760 smrp och 72,8 Mj Kvot 10,43 om hon får 8 kg.

Dock vart detta ramaskri hos utfodrarna, "snudd på djurplågeri" kallades det. Hästen skulle svälta om den skulle skrittas på den foderstaten hävdade de.


Så snälla bukefalister, är jag djurplågare eller är detta en vettig foderstat?
 
*suck*

Nej, du är ingen djurplågare! Om mineralkvoterna stämmer så låter det väl alldeles utmärkt. Man kan ju ge lite morötter "som tröst" när de andra får kraftfoder om det är orättvisan som "djurplågeriet" består av.

Ojoj, vår ponny som rids och tränas får 2 dl havre (100 g) och 2 dl betfor (180 g) om dagen. Vi måste vara grymma typer. Betforen är bra att blanda mineraler etc i. :)
 
Jag är inte foderexpert, men rent allmänt verkar hästägare rädda för att ta bort kraftfodret ur foderstaten.
 
Vad e det för knäppskallar som säger så? Du har ju ett superbra hö som tom mitt fullblod som går fälttävlan skulle kunna gå på enbart.
Du borde sätta Christina Plancks bok under näsan på dem som handlar om hästens utfodring.
 
Det roliga är att de har denna boken och kan en del om utfodring. De vet också hur bra höet är, de var i början rädda för att det var FÖR bra.

Ändå kommer denna diskussionen upp. De tyckte det var grymt att banta en häst medans jag anser att det är taskigt att belasta en överviktig häst.

Dessutom får hästen både morötter och betfor för att få lite i krubban när de andra får.

Funderar på att dra till med risken för korsförlamning så har ni info om vad som ger det osv är jag tacksam :p
 
ja vist: http://www.slu.se/forskning/veterinar/stordjur/korsforlamning.html

När någon i stallet säger imot ren fakta man kommer med ibland så bruakr jag alltid lägga fram lite fakta inne i sadelkammaren och stryka under med en gul penna och sen brukar det bli tyst på dem när det kommit fram "bevis" :devil:
Ett fullblod som endast skrittas och e på väg till överviktig och som står på 73 mj förstår jag inte hur de kan tycka att det e bantning. Om de kan en del om foderstater så fråga hur många mj de tycker hästen ska ligga på då och hur de kom fram till det.
 
Drömmen är väl att få ett så bra hö att man skulle slippa ALLT kraftfoder?!

Och ska hästen bara vila eller skrittas, så är väl en rejäl högiva ngt BRA?!
Hästen aktiveras lite, men har mkt hö = aktiveras länge.

Jag skulle dock förutom höet ge lite "tarmsmörjning" också.
Tex en liten skvätt betfor, kli eller linfrö.
 
Trodde jag med :crazy:

Hästen får betfor och "utfodrarna" vill ge mycket hö men förstår inte att man då inte kan ge en massa krafft också.

De verkar tro att en övergödd häst är en glad häst.
 
Tack så mycket för länken! Vore jag lika modig som du skulle jag spika upp det i stallet men då finns risk att bli utslängd också. :(
 
Du ska väl ändå så byta stall i januari.. :devil: Så lagom vid nyår då kan du klä stallväggarna med informationspapper, och med understrykta illgula rader här och var.. :devil:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 323
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 507
Foder & Strö Jag har lite funderingar vad vi ska fodra våran tre åriga ungponny (D-ponny) med, just nu är hon överviktig och motioneras ca 4-5 dagar...
Svar
6
· Visningar
1 106
Senast: Arwen
·
Foder & Strö Hej! :D Jag har suttit och knepat och knåpat och läst och googlat men jag inser att jag behöver hjälp med att sätta ihop min första...
Svar
12
· Visningar
1 957
Senast: Tifa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp