Överviktig/lättfödd ungponny

windloop

Trådstartare
Jag har lite funderingar vad vi ska fodra våran tre åriga ungponny (D-ponny) med, just nu är hon överviktig och motioneras ca 4-5 dagar i veckan. Tycker ni att man kan öka motionen? Hon är som sagt bara tre år och de mesta går väl ut på att skritta i skogen samt lite skolning på banan.

Hon går i en reducerad och begränsad beteshage just nu men ska få gå över till en hage utan gräs snarast.

Har en fundering med hur mycket grovfoder vi ska fodra med, för att få i sig tillräckligt med Ts/ kg så ska hon äta ca 6 kg/dag.

Vår höanalys säger att per kg foder har vi värdena:
6.3 MJ
42 g Smältbart råprotein

(Per kg Ts)
11,0Mj
74 g smältbart råprotein.

Om jag inte är helt ute och cyklar ger dessa världen en kvot på 6,7? Behöver man stödfodra med något kraftfoder på detta? Tanken är att hon ska få mineraltillskott.

Kanske detta är ett för kraftigt hö? Höet innehåller en låg sockerhalt.

Hur skulle ni fodra ponnyn?
 
Det är ett superfoder!!!

Se till att mineralerna är i balans bara så behöver ni inte ge någonting mer alls. Om ni vill ge mer mer TS så ge halm upp till och fördela höet på så många mindre mål som möjligt under dagen.
 
Hej!

Superhö!! Jag hade gärna tagit hand om det till min häst som inte får gå upp i vikt. Se till att ponnyn får tillräckligt med mineraler och selen, så är ni good to go. Och som ovanstående skrev, vill ni ha mer TS ge halm.

/Lavinia, avundsjuk på höet, vi har inte fått hem årets silage än så analys kommer ta ett bra tag till innan jag fått tag på.
 
Jag har lite funderingar vad vi ska fodra våran tre åriga ungponny (D-ponny) med, just nu är hon överviktig och motioneras ca 4-5 dagar i veckan. Tycker ni att man kan öka motionen? Hon är som sagt bara tre år och de mesta går väl ut på att skritta i skogen samt lite skolning på banan.

Hon går i en reducerad och begränsad beteshage just nu men ska få gå över till en hage utan gräs snarast.

Har en fundering med hur mycket grovfoder vi ska fodra med, för att få i sig tillräckligt med Ts/ kg så ska hon äta ca 6 kg/dag.

Vår höanalys säger att per kg foder har vi värdena:
6.3 MJ
42 g Smältbart råprotein

(Per kg Ts)
11,0Mj
74 g smältbart råprotein.

Om jag inte är helt ute och cyklar ger dessa världen en kvot på 6,7? Behöver man stödfodra med något kraftfoder på detta? Tanken är att hon ska få mineraltillskott.

Kanske detta är ett för kraftigt hö? Höet innehåller en låg sockerhalt.

Hur skulle ni fodra ponnyn?

Avsutten motion kan du öka, typ rejäla promenader off road i skogen.

Annars är fodret det viktigaste och där har du ju redan fått bra svar :)
 
Jag har lite funderingar vad vi ska fodra våran tre åriga ungponny (D-ponny) med, just nu är hon överviktig och motioneras ca 4-5 dagar i veckan. Tycker ni att man kan öka motionen? Hon är som sagt bara tre år och de mesta går väl ut på att skritta i skogen samt lite skolning på banan.

Hon går i en reducerad och begränsad beteshage just nu men ska få gå över till en hage utan gräs snarast.

Har en fundering med hur mycket grovfoder vi ska fodra med, för att få i sig tillräckligt med Ts/ kg så ska hon äta ca 6 kg/dag.

Vår höanalys säger att per kg foder har vi värdena:
6.3 MJ
42 g Smältbart råprotein

(Per kg Ts)
11,0Mj
74 g smältbart råprotein.

Om jag inte är helt ute och cyklar ger dessa världen en kvot på 6,7? Behöver man stödfodra med något kraftfoder på detta? Tanken är att hon ska få mineraltillskott.

Kanske detta är ett för kraftigt hö? Höet innehåller en låg sockerhalt.

Hur skulle ni fodra ponnyn?

de flesta hästar blir ju lite tjockare framåt slutet av betet. De samlar på sig lite hull till vintern vilket är helt naturligt. Om den är fet på riktigt och inte bara lite betesrund och detta inte går bort med motion framåt hösten måste man begränsa bete/ träna mer. Har en sån som inte klarar bete riktigt. Men att bli lite tjockare inom rimliga gränser är ju inga konstigheter om den inte tävlas under sommaren.

du har ett bra hö, men du behöver nog ge mer än 6kg sen framåt vintern. Bättre att fodra lite generösare och ha stor hage med kompisar att springa mycket med än att snåla och stå still mycket i liten hage. Ger man för lite går kroppen på snålgång, pälsen blir matt, buken blir större pga dålig muskulatur och hästen blir loj och trist.
 
Senast ändrad:
Om värdena du skrivit stämmer så är detta inte hö utan hösilage med TS 57%. Tvärtom mot andra tycker jag inte att detta är ett superbra foder till en lättfödd häst. 11 MJ /kg TS tycker jag är för mycket energi. Proteinet var ju bra iaf. 6 kg av detta foder ger väldigt lite TS till en D-ponny och troligen väldigt kort tuggtid. Du kan byta ut något kg hö mot lucern och halm istället för att det ska bli lite mer TS och tuggtid.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 172
Senast: Twirro
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 114
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 812
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Har en häst som är väldigt svår att få upp i vikt och hon är heller inget matvrak. Hon är tunn och behöver få mer hull men hon tröttnar...
2
Svar
20
· Visningar
2 089
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp