Bukefalos 28 år!

Endast grovfoder?

P

PinaColada86

Hejsan!

Helt ny på allt som har på foder att göra, har bytt ut kvällslektyren av skönlitteratur till hästfodersböcker :) Men, dagens fråga är Kan man ge bara grovfoder till en häst som inte arbetar över huvudtaget? (Får att inte få argt folk som misstolkar allt på mig, så nej, bara en hypotetisk fråga, jag vet att hästar ska arbetas) Jag menar, en vild häst gör/gjorde ju det. Det är mest att den inte får i sig alla vitaminer och mineraler som den behöver, och precis tillräckligt med energi, eller? Typ en pensionerad häst? Då inräknar jag mycket bete under grovfoder, det hör väl i princip dit?
 
Sv: Endast grovfoder?

Visst kan du ge bara grovfoder, om näringsvärdet är det rätta. Då finns även de mineraler som behövs i grovfodret. Förra året fick mitt lågdräktiga sto i lätt arbete bara grovfoder, (bortsett från lite skrammel i krubban) det var så bra så det var inga problem.
 
Sv: Endast grovfoder?

Allt beror på värdena på höet,gräset, silaget eller vad det gäller. För en pensionerad häst som bara går och skrotar, (vilket är synd för de flesta som inte är sjuka på något sätt kan ju säkert tycka att det är skönt att komma ut en runda ett par gånger i veckan,)kan ju klara sig bra på bara grovfoder. Det som kan vara tufft för en åldrande häst är att få i sig tillräckligt, då tänderna börjar bli sämre samtidigt som en häst som är över 20 år behöver ca 20% mer än en yngre för att hålla hull. En gammal häst fryser också lättare. Så allt beror på kvoten och värdena. Ett bra hö/silage och tillägg av ex. lusern och balanserad mineralkvot och gärna e-vitaminer till det.
 
Sv: Endast grovfoder?

ja, hö kan innehålla de idealiska värdena, även för hästar som arbetas kan enbart grovfoder räcka fint, det hela beror på hur höga värdena är och hur mycket hästen orkar äta..

så har man ett riktigt bra hö med 8,5 MJ, 55 smbrp, 4,8 g Ca och 2,6 g P så ger 7 kg av det höet ca 60 MJ, lagomt för en normalarbetande c-ponny..
 
Sv: Endast grovfoder?

Fungerar på både vilande och arbetande hästar att fodra med endast hö, under förutsättning att höet är ok.
Ingen skam med vilande häst så länge den får gå i rejäl hage om dagarna.
/P Döben
 
Sv: Endast grovfoder?

Räcker med grovfoder. Man ska dock tänka på att på de flesta håll har vi ett grovfoder med mycket låga halter av selen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 619
Senast: Shixle
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
558
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 930
Senast: Roheryn
·
Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 952
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp