Endast skor fram?

Spinner vidare på ämnet om ömhet och rörelsemönster,

min ena gick barfota till sex års ålder.
Hade superhovar. Såna där fina barfotahovar som man kunde tro skulle kunna vara barfota hela livet.
Sliter i regel mer på bakfötter än framfötter tom.
Men reds just då väldigt lätt och lite och då på mjuka fina underlag.
Allt väl liksom.

Sen började jag rida mer och hon fick skor.

Och bättre rörelsemönster..

Hon var inte tassig innan, inte öm heller, men jämförelsevis så blev det en synbar skillnad..
 
Tack för alla svar!
Undrar just för att vi ska köpa en häst som dom säger endast går skodd fram, även på vintern utan problem. Jag blev väldigt skeptiskt just för att jag hade exakt era tankar :)

Kommer få hem han med enbart skor fram, så rider på och skor bak nästa skoning blir det och ser efter skillnaden som troligen kommer bli.
Och på vintern kommer jag givetvis sko runt om oavsett, hon måste mestadels ha ridit i ridhus under vintern.
 
Enda gången jag egentligen satt skor enbart fram har varit någon enstaka gång när jag vet att hästen kommer stå, bara gå i hagen. Då har jag satt skor bara fram.
 
Enda gången jag egentligen satt skor enbart fram har varit någon enstaka gång när jag vet att hästen kommer stå, bara gå i hagen. Då har jag satt skor bara fram.
Jag vet jag har haft underbara ridturer med oskodd häst på vintern med mycket snö och mycket skogsvägar. Då slipper man de där eländiga snösulorna som kan knipa och och brodden och ger dyrare skoning men det var några år sen nu. Drömmer fortfarande om det.
 
Jag vet jag har haft underbara ridturer med oskodd häst på vintern med mycket snö och mycket skogsvägar. Då slipper man de där eländiga snösulorna som kan knipa och och brodden och ger dyrare skoning men det var några år sen nu. Drömmer fortfarande om det.
Levande bevis på att snösula och brodd inte alltid är ett måste trots vinter! ;)
 
Vinter skiljer sig en del i landet, sist det var någon snö att tala om där jag bor var vintern 2009/2010 och 2010/2011.
det beror ju också på hur man bor, vad man har tillgång till för typ av ridvägar och hur man tar sig dit.
Mina hästar går oskodda på vintrarna. Det innebär att vi rider när underlaget tillåter. Har vi isgata går hästarna kvar i hagen.
 
Att sko hästen enbart i fram är att göra allt svårare för både hästen och sig själv. En häst har i sitt normalläge mer tyngd framåt. För att hästen ska klara av att bära en ryttare på ett hållbart sätt behöver hästen flytta vikten bakåt. Att då bara sko i fram blir helt kontraproduktivt och numera är det (tack och lov) få seriösa hovslagare som anser att sko bara i fram är okej.

Visst kan vissa hästar gå barfota när de går i gräshage men inte heller det är självklart. Många sliter alldeles för mycket och många av de hästägarna som låter hästen fortsätta gå barfota ändå är hemmablinda och ser inte att hästen faktiskt är öm på alla fyra.

Jag köpte en häst för två år sedan som gått barfota hela sitt liv. Då åtta år gammal, oinriden och ohanterad. Han hade toppenfina hovar och slet dem helt jämt. Toppenfint steg, jag skulle helt opartiskt (:p) ge honom en sjua rakt över på gångarterna. Rörde sig alltså väldigt trevligt. Jag bedömde att han med skor skulle röra sig än bättre och jag fick rätt. Med skor (på alla fyra självklart) rör han sig som en dröm.

Jag tror att det där med att bara sko fram är en gammal kvarleva från tiden då hästar användes nästan uteslutande som dragdjur. Man behövde då skärpa i fram för att de skulle få fäste att dra och att få fäste var i fokus, inte att hästen skulle kunna använda sin kropp på bästa möjliga fysiologiska sätt. Att ha skor bara i fram är alltså något utdaterat och vi vet bättre idag.

Vintertid är det självklart att ha skor och brodd runt om om man bor där det är snö och is. Hästen ska inte behöva gå och spänna sig och riskera att halka varken i hagen eller vid arbete.

När man kör vill man verkligen ha fäste bak, annars blir det besvärligt i backarna eller när lasset blir tungt.

Jag tror att det där med skor fram kommer sig av snålhet och okunnighet. Ömhet syns tydligare på framhovarna, särskilt på en framtung häst. Och så spar man ju en hel del pengar.
 
När man kör vill man verkligen ha fäste bak, annars blir det besvärligt i backarna eller när lasset blir tungt.

Jag tror att det där med skor fram kommer sig av snålhet och okunnighet. Ömhet syns tydligare på framhovarna, särskilt på en framtung häst. Och så spar man ju en hel del pengar.
Så är det helt klart. Jag tänker på det jag har läst om tidiga skoningar, dvs. inte den typ vi har idag utan när att skoningar var tvunget att tas till och skor av diverse material utvecklades. Det jag har läst är då att krigshästarna fick någon typ av sko på alla fyra och att draghästar fick skor med hakar i fram när järnskon kom och tänkte att det kanske har blivit någon form av kvarhängande, en tradition i att bara sko fram, sedan den tid då de flesta hästarna var just draghästar men det är nog långsökt. Jag tror att du har rätt i att det handlar om snålhet och okunnighet. Bakbenshälta är ju generellt så mycket svårare att upptäcka än frambenshälta och särskilt om den är dubbelsidig.
 
Vad är vitsen med att bara sko fram ? Blir väl inte något särskilt billigare heller ?
Jo, skillnaden kan vara stor. Jag skor aldrig bara fram men en snabb googling på "hovslagare prislista" ger exemplet 870 kr för halvskoning och 1190 kr för helskoning. En annan tar 800 kr för halvskoning och 1250 kr för helskoning. En tredje 1000 kr för halvskoning och 1450 kr för helskoning. Så visst är det skillnad!
 
Jo, skillnaden kan vara stor. Jag skor aldrig bara fram men en snabb googling på "hovslagare prislista" ger exemplet 870 kr för halvskoning och 1190 kr för helskoning. En annan tar 800 kr för halvskoning och 1250 kr för helskoning. En tredje 1000 kr för halvskoning och 1450 kr för helskoning. Så visst är det skillnad!
Framförallt om man väljer dyra skor, eller ska ha snösula + brodd oxå. Då blir det ju ännu större skillnad.
 
Framförallt om man väljer dyra skor, eller ska ha snösula + brodd oxå. Då blir det ju ännu större skillnad.
Precis. Min ena behöver sulor året runt på alla fyra. Hans skoningskostnader gick upp med över 30%/skoning pga det. Vinterskorna mina har kostar 135 kr/par, dvs. 270 kr/häst att jämföras med min hovslagers ordinarie taxa på 100 kr för två par vanliga skor. Visserligen håller de minst två skoningar, har vi mycket snö håller de i tre. Båda mina behöver roll-overskor i fram, kostar 85 kr/par. Värt det såklart men det drar iväg.
 
Japp, tror det är största anledningen att man endast skor fram, framförallt på vintern....
Och det är ju vansinne att snåla in på sådant. En häst som fläker sig har i bästa fall en lång konvalescens framför sig. I sämsta fall är hästen död. Att rida på en häst utan brodd (och snösulor vid kramsnö) i vinterväglag innebär livsfara för en själv med. Dessutom går hästen och spänner sig för att inte halka vilket skapar problem i hästens kropp och det helt i onödan. Jag kan verkligen inte fatta hur man kan snåla in på sådant. Det är så tydligt i djurskyddslagen att det inte är okej att ingen ens borde tänka tanken även om man inte inser vidden av den snålheten själv.
 
Och det är ju vansinne att snåla in på sådant. En häst som fläker sig har i bästa fall en lång konvalescens framför sig. I sämsta fall är hästen död. Att rida på en häst utan brodd (och snösulor vid kramsnö) i vinterväglag innebär livsfara för en själv med. Dessutom går hästen och spänner sig för att inte halka vilket skapar problem i hästens kropp och det helt i onödan. Jag kan verkligen inte fatta hur man kan snåla in på sådant. Det är så tydligt i djurskyddslagen att det inte är okej att ingen ens borde tänka tanken även om man inte inser vidden av den snålheten själv.
Håller med!
Därav ville jag bara fråga här om andra av andra anledningar väljer att inte sko bak......men nu vet jag att det mest är snålhet. Och som sagt, hos mig kommer han gå med 4 skor + sulor och broddar till vintern! Säkerheten och hästen först ;)
 
Min förra häst var rundskodd när det var bar-mark och på vintern enbart i fram, med brodd.
Vi fick inte ha brodd i bak i hagen så då såg jag det säkrare att inte ha skor alls än obroddade skor pga is.
Köpte broddade barfotaskor till hästen som jag använde i bak vid ridning. Fungerade utmärkt
 
Tänkte ju sko min endast fram nu men det blev runtom. Mest för att hovslagaren sa att de torra vägarna vi har här nu sliter mer på hovarna. Han tyckte dock vi kunde prova och se om jag ville, men då blev jag lat och tog skoning runtom.
Varit intressant att läsa den här tråden om det :).
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
639
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
945
Senast: Miingla
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
265
Senast: sweep
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 465
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp