Bukefalos 28 år!

Endometrios, diagnostisering

Jag älskar p-sprutor. Slipper migrän.

Nu har jag inte endo men frånvaron av mens lär ju inte vara negativ.

Det var ju en bra vinst det där med att det även hjälper mot migrän, det visste jag inte! :idea: Jag har även migrän emellanåt, så det låter förhoppningsfullt :)
 
Myom har jag också. Ska förhoppningsvis tas bort i vår. Är minst 5cm i diameter och trycker in i livmodern. Tycker de kunde tagit bort det när äggledaren rök istället för att försöka spola bort embryot...

Förstår om det kan besvära när det är såpass stort :( Mitt satt på utsidan och var inte så stort (än). Frågade om det kunde bidragit till att jag har så ont, men det kunde han inte svara på.
 
Jo det verkar så. Är lite orolig för effekten som kan vara att man känner sig deprimerad, har haft depressioner tidigare. Dock inte p g a detta.
Det var jag också rädd för. Deppighet smyger sig ofta på så jag var rädd att inte upptäcka det i tid. (Nu blev jag istället godzilla-galen så det var inga smygande biverkningar direkt.)

Det är lätt att bli deppig av att ha ont också ju. Och det är deppigt att inse att det inte finns någon enkel lösning utan att det är "prova dig fram; pest, kolera, ebola... vi får se vilket du lider minst av".
 
Förstår om det kan besvära när det är såpass stort :( Mitt satt på utsidan och var inte så stort (än). Frågade om det kunde bidragit till att jag har så ont, men det kunde han inte svara på.

Mitt sitter också på utsidan men trycker ändå in i livmodern, det gör mest ont runt och efter ägglossning så jag tror att det trycker på äggstocken också, den går oftast inte att se pga myomet. Har haft några cystor på sista tiden men kroppen har haft det tufft så det är nog pga det.
 
Det var jag också rädd för. Deppighet smyger sig ofta på så jag var rädd att inte upptäcka det i tid. (Nu blev jag istället godzilla-galen så det var inga smygande biverkningar direkt.)

Det är lätt att bli deppig av att ha ont också ju. Och det är deppigt att inse att det inte finns någon enkel lösning utan att det är "prova dig fram; pest, kolera, ebola... vi får se vilket du lider minst av".

Ja man kan ju förvarna sina närmsta kanske och be dem säga till om de märker något :confused:
 
@Trani är 1 mån tillräckligt lång tid för att testa om minipiller fungerar tror du? Läkaren hade skrivit ut recept för ett helt år till mig :meh: plus P-sprutor :eek: Jag hämtade ut minipiller för 3 mån, tänker att det borde väl visa sig hur det fungerar på den tiden? Tål jag dem kan jag hellre gå över till sprutorna sedan. Fick även utskrivet Tramadol att ta vid smärttoppar.

Har du någon plan B efter inte minipiller fungerat för dig? :confused:
 
@Trani är 1 mån tillräckligt lång tid för att testa om minipiller fungerar tror du? Läkaren hade skrivit ut recept för ett helt år till mig :meh: plus P-sprutor :eek: Jag hämtade ut minipiller för 3 mån, tänker att det borde väl visa sig hur det fungerar på den tiden? Tål jag dem kan jag hellre gå över till sprutorna sedan. Fick även utskrivet Tramadol att ta vid smärttoppar.

Har du någon plan B efter inte minipiller fungerat för dig? :confused:
En månad är egentligen inte tillräckligt men jag orkade inte. Fick utskrivet för sex månader. Plan B är citodon, plan C andra p-piller, plan D operation. Om jag kan må bra med hjälp av smärtstillande så är jag fullständigt nöjd.
 
En månad är egentligen inte tillräckligt men jag orkade inte. Fick utskrivet för sex månader. Plan B är citodon, plan C andra p-piller, plan D operation. Om jag kan må bra med hjälp av smärtstillande så är jag fullständigt nöjd.

Hoppas Citodon kommer hjälpa dig Trani :) Har bara ätit minipillren sedan igår, så kan inte säga något ännu. Testar dem i 3 mån tänker jag och funkar de går jag över till P-sprutor. Ja min gynekolog var generös och skrev ut Tramadol direkt som lär vara något liknande Citodon avs smärtlindring. Känns tryggt att ta till när de värsta anfallen kommer.. Just nu är jag inte så road av att äta NSAID prep eftersom jag har frakturer som läker och det lär vara ogynnsamt för läkeprocessen.
 
Hoppas Citodon kommer hjälpa dig Trani :) Har bara ätit minipillren sedan igår, så kan inte säga något ännu. Testar dem i 3 mån tänker jag och funkar de går jag över till P-sprutor. Ja min gynekolog var generös och skrev ut Tramadol direkt som lär vara något liknande Citodon avs smärtlindring. Känns tryggt att ta till när de värsta anfallen kommer.. Just nu är jag inte så road av att äta NSAID prep eftersom jag har frakturer som läker och det lär vara ogynnsamt för läkeprocessen.
Och jag hoppas att minipiller fungerar för dig! P-spruta verkar så smidigt.

Jag känner mig lättad trots att jag ännu inte vet hur väl citodon fungerar. När gyn sa att hon skulle skriva ut det så lyftes en tyngd från min axlar. Nu kommer jag inte känna mig lika rädd när jag får ont.
 
Nu kommer jag inte känna mig lika rädd när jag får ont.
Det där var en av de svåra bitarna när jag hade endometrios. Jag började oroa mig flera dagar i förväg och ju närmare mensdags det blev desto räddare var jag. Och efter smärtperioden var jag helt slut. Sedan var det en vecka eller så när jag kunde leva som vanligt innan jag började oroa mig igen. Det var fasansfullt. Smärta tar så mycket energi, oro och rädsla tar så mycket energi.

Jag hoppas att du blir hjälpt av citodon och allra mest hoppas jag att du blir av med endometriosen.
 
Tack @aprilmaj Jag har inte jätteont varje mens så för mig är det rädslan över "kommer det här bli en sådan gång?". Varje gång jag får ont så är jag rädd för att det ska vara ett sådant tillfälle när värktabletterna inte hjälper, när jag bara får ännu mer ont trots överskriden maxdos.

Jag har inte konstaterad endometrios. Tänker inte låta mig bli opererad i första taget heller.
 
Tack @aprilmaj Jag har inte jätteont varje mens så för mig är det rädslan över "kommer det här bli en sådan gång?". Varje gång jag får ont så är jag rädd för att det ska vara ett sådant tillfälle när värktabletterna inte hjälper, när jag bara får ännu mer ont trots överskriden maxdos.

Jag har inte konstaterad endometrios. Tänker inte låta mig bli opererad i första taget heller.
Då sätter vi hoppet till citodonet! :)
 
Bra att du tog tag i det och gick till gyn med problemet!


Själv har jag jobbiga blodiga erfarenheter av hormonspiral. Många blir ju blödningsfria med hormonspiral, jag blev tvärtom, jag hade konstanta blödningar-småblödningar-blödningar-småblödningar-blödningar med hormonspiral. När jag i våras fick en hormonspiral utskriven av gyn så känner jag mig tveksam. Jag avvaktar ett tag till.

Hej!

Jag var likadan, blödde konstant. Dessutom verkade hormonerna inte alls lokalt på mig och jag fick akne av variant månens baksida, med bölder som det rann var ur. Skitäckligt!

/Lavinia
 
Och jag hoppas att minipiller fungerar för dig! P-spruta verkar så smidigt.

Jag känner mig lättad trots att jag ännu inte vet hur väl citodon fungerar. När gyn sa att hon skulle skriva ut det så lyftes en tyngd från min axlar. Nu kommer jag inte känna mig lika rädd när jag får ont.

Just det där med att känna sig rädd inför denna olidliga smärta är jobbigt :( Jag känner mig också mycket tryggare nu sedan jag har Tradolan hemma att ta till. Än så länge funkar minipillren iaf, men det har ju inte gått mer än knappt en vecka, så det är lite tidigt att ropa hej gissar jag? ;):D
 
Puttar upp den här tråden lite:

@Trani hur har det gått för dig med smärtstillande?

Vilka biverkningar hade du förutom blödningar av minipillren? Jag har ätit dem drygt 1 mån nu och blöder en hel del. Dessutom kändes det väldigt märkligt när kroppen var inställd på mens och den inte kom. Jag var rejält svajig och konstig i humöret. Tycker generellt att humöret påverkas till det negativa av pillren. Under delar av blödningarna har jag också haft ont, så pass att jag använt Tradolan som gyn skrev ut.

Dock har jag inte haft sådana kramper att jag ålat omkring på golvet :) Men jag är lite fundersam över det här med det "svajiga humöret" som är ganska påfrestande :crazy: Försöker stå ut ett tag till, får jag se om det vänder?
 
Puttar upp den här tråden lite:

@Trani hur har det gått för dig med smärtstillande?

Vilka biverkningar hade du förutom blödningar av minipillren? Jag har ätit dem drygt 1 mån nu och blöder en hel del. Dessutom kändes det väldigt märkligt när kroppen var inställd på mens och den inte kom. Jag var rejält svajig och konstig i humöret. Tycker generellt att humöret påverkas till det negativa av pillren. Under delar av blödningarna har jag också haft ont, så pass att jag använt Tradolan som gyn skrev ut.

Dock har jag inte haft sådana kramper att jag ålat omkring på golvet :) Men jag är lite fundersam över det här med det "svajiga humöret" som är ganska påfrestande :crazy: Försöker stå ut ett tag till, får jag se om det vänder?

Jag har än så länge inte behövt ta till citodonet. :up:

Det var humöret som gjorde att det inte gick med p-piller. Jag mådde skit. Var t ex arg och ovettig mot min tandläkare så att jag fick be om ursäkt, bröt ur det blå ihop och grät av rädsla över att min sambo skulle lämna mig (brukar aldrig känna så). En kväll när jag satt hemma i soffan fick jag en tydlig känsla av att ha varit bortrest en längre tid och precis kommit hem. :confused: Diverse skumma känslor högt och lågt, det var helkaos. Gynekologen menade att tre månaders prövotid är minimum för att utvärdera. Jag höll ju inte ut men jag ville och det var svårt att dra gränsen. Två dygn efter sista tabletten kände jag mig som vanligt igen och då kändes det jävligt rätt att jag slutade.

Dessutom sjönk min sexlust som en sten och det vantrivdes jag väldigt med.
 
Enligt min gynekolog finns det ingen större mening med att diagnostisera endometrios (om det nu inte är så att man har så stora härdar att de måste tas bort). Om man har endo eller "bara" extrem mensvärk vilket kan vara illa nog så är behandlingen ungefär den samma.

Har du provat hormonspiral? Det har iallafall hjälpt mig att vara i stort sett besvärsfri. Har själv provet mer eller mindre varenda piller som finns innan jag satte in spiralen!

Det kan nog ändå vara bra att diagnostisera. Jag hade också vansinnigt ont och kraftiga blödningar hos gynekologen hittades en cysta av något slag. De misstänkte endometrios och gjorde en titthålsoperation. Det visade sig inte vara endometrios utan jag hade en hel del cystor samt en stor dermoidcysta. Läkaren var helt säker på att cystorna uppkommit på grund av hormonspiralen som jag tidigare hade satt in. Så ut med den, smärtorna försvann så när som på obehag i ryggslut och vänstra skinkan. Dock blev jag förvånad för jag har varit övertygad om att jag har haft endo sedan jag först hörde talas om det med tanke på mensvärken som nästan fick mig att svimma av och allt blod.
Mensvärken blev bättre efter att jag fått barn, men återkom alltså i samband med insättandet av spiralen trots att jag då bara hade sparsamma blödningar. Så för att fatta mig kort, har du endo så kan en hormonspiral hjälpa men är det någonting annat kan det stjälpa ;-)
 
Jag har haft problem med min mens sedan jag var 10 år och är 23 nu.
Har missat flera dagar, ibland veckor i skolan och på jobbet.

Jag hade mens i ca 1 1/2 vecka. Men jag hade aldrig ont hela tiden utan min smärta kom som i attacker eller vad man kan säga då min kropp bara stängde av sig.
Fick först ont i magen, ryggen och svanskotan, sen blev jag kallsvettig och svimfärdig så det enda jag kunde göra var att krypa ihop i fosterställning eller sätta mig ner snabbt som satan.
Inget man alltid kan göra när man jobbar på en restaurang..

Har ätit alla möjliga p-piller, smärtstillande du kan komma på och inget av dom har hjälpt.

Fick till slut veta för ca 2 år sedan att jag hade endometrios och min gynekolog sa direkt till mig att jag absolut inte skulle ha mens och då fick jag ett par tabletter som heter provera och de gör så att jag inte får mens.

Hur j*kla skönt som helst!! :D :D

Har aldrig ont nu längre och vill jag få mens igen ( bli gravid osv) så behöver jag bara sluta äta dom så kommer mensen igen :)
 
Jag har än så länge inte behövt ta till citodonet. :up:

Det var humöret som gjorde att det inte gick med p-piller. Jag mådde skit. Var t ex arg och ovettig mot min tandläkare så att jag fick be om ursäkt, bröt ur det blå ihop och grät av rädsla över att min sambo skulle lämna mig (brukar aldrig känna så). En kväll när jag satt hemma i soffan fick jag en tydlig känsla av att ha varit bortrest en längre tid och precis kommit hem. :confused: Diverse skumma känslor högt och lågt, det var helkaos. Gynekologen menade att tre månaders prövotid är minimum för att utvärdera. Jag höll ju inte ut men jag ville och det var svårt att dra gränsen. Två dygn efter sista tabletten kände jag mig som vanligt igen och då kändes det jävligt rätt att jag slutade.

Dessutom sjönk min sexlust som en sten och det vantrivdes jag väldigt med.

Skönt att du inte behövt använda Citodonet :)! Men gott att ha det hemma in case of emergency ;)

Ja humöret är en intressant faktor, jag försöker nog ett tag till innan jag ger upp iallafall. Tyckte att de första två veckorna kändes bra, men efter det förändrades en del. Kanske en omställning för kroppen? :confused:
 
Skönt att du inte behövt använda Citodonet :)! Men gott att ha det hemma in case of emergency ;)

Ja humöret är en intressant faktor, jag försöker nog ett tag till innan jag ger upp iallafall. Tyckte att de första två veckorna kändes bra, men efter det förändrades en del. Kanske en omställning för kroppen? :confused:
När jag hämtade ut citodonet på apoteket trillade jag nästan baklänges när jag insåg att gyn hade skrivit ut en förpackning med 100 tabletter! Så nu står jag mig ett bra tag. :D

För mig tog det också en eller två veckor innan jag började bli knäpp. Först mådde jag fint förutom blödandet, sedan eskalerade det snabbt. Det svåra är att bedöma ens humör själv tycker jag. Jag försökte fråga min sambo om hur jag var och om han tyckte att jag skulle fortsätta ta dem men han var ovillig att råda (vilket jag förstår). Efteråt kommenterade han dock det hela med att "ja ingen mådde ju bra av det där". :crazy:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp