Endometrios, diagnostisering

Usch vad svårt för dig @Shetlandskusk. Visanne är väl det som är dyrt och inte täcks av högkonstnadsskydd? Eller har de ändrat på det?

(Jag är så glad att jag tack vare dig blev undersökt och vet att jag inte har fullt med sammanväxningar i buken.)

Det är oerhörd skillnad när hormonen verkar på rätt ställe, och slipper gå genom hela kroppen. Vad gör p-medlet I ARMEN liksom?!

Jag håller med, jag får inte äta östrogen pga blodproppsrisken, men hormonspiralen är ok då den verkar lokalt och hormonnivån är låg.
Enligt min barnmorska är hormonspiralen det skonsammaste hormonpreparatet. Jag har haft turen att må bättre med den, så jag är nöjd.

Det är oerhörd skillnad när hormonen verkar på rätt ställe, och slipper gå genom hela kroppen. Vad gör p-medlet I ARMEN liksom?!

Jag håller med, jag får inte äta östrogen pga blodproppsrisken, men hormonspiralen är ok då den verkar lokalt och hormonnivån är låg.
Enligt min barnmorska är hormonspiralen det skonsammaste hormonpreparatet. Jag har haft turen att må bättre med den, så jag är nöjd.

Ändå fick jag slåss som en tjur för att få den, när jag en gång i tiden blev fullständigt sjuk av mina p-piller. Det var minsann inget alternativ för mig, hette det då.

Pfsst! säger jag nu.

Usch vad svårt för dig @Shetlandskusk. Visanne är väl det som är dyrt och inte täcks av högkonstnadsskydd? Eller har de ändrat på det?

(Jag är så glad att jag tack vare dig blev undersökt och vet att jag inte har fullt med sammanväxningar i buken.)

Det stämmer, det ingår inte i högkostnadsskyddet, men man kan ansöka om dispens. Om man testat de andra alternativen utan framgång, så kan man få in Visanne i sitt högkostnadsskydd. Jag har dock läst om tjejer som fått betala upp till 800:-/månaden för Visanne och det lockar inte kan jag säga...

Det stämmer, det ingår inte i högkostnadsskyddet, men man kan ansöka om dispens. Om man testat de andra alternativen utan framgång, så kan man få in Visanne i sitt högkostnadsskydd. Jag har dock läst om tjejer som fått betala upp till 800:-/månaden för Visanne och det lockar inte kan jag säga...
:nailbiting: Bäst att raskt beta av alla andra alternativ då... Helt galet.

985701280e9aba87f96bbb477d4b574b1afdf120fc44a42510caf584c75ae0b1.jpg

Jag äter visanne för tillfället, det är det som fungerar bäst hittills, har lite ont ofta, men aldrig så ont att jag inte fungerar. Kostar "bara" ca 400 kr/mån. Har du nån aning om hur ansökan av dispens går till @Shetlandskusk? Har bara läst kort om en person i Sthlm som fått igenom det, i övrigt vet jag inget om det, och nån läkare jag kan räkna med har koll har jag inte heller :( Vill gärna ha ett pm med namnet på din gyn! (har fått en gång men det försvann när forumet gjordes om)

@soom Jag hittar tyväre inte skärmdumpen på hur man gick till väga :( Men jag vet att det finns några i de hemliga FB-grupperna rörande endometios, som har fått sin Visanne ersatt.

Vet inte efter hur lång tid som trådar här raderas så jag uppdaterar lite så den inte försvinner:

Tydligen hade jag missförstått gynekologen. Det var minipiller (gestrina) och inte "vanliga" p-piller jag fick utskrivet. Kände mig väldigt skeptisk (det här med blödningar etc) men bestämde mig för att köra ändå. Har bara ätit dem i ett par veckor ännu så jag ska inte dra några slutsatser men hittills har jag mer ont. Tur att jag bad gyn att skriva ut en ny jätteburk smärtstillande för det går åt kan jag säga.

Ärligt talat bär jag rätt skraj för p-piller. Är jag jättefånig?

Jag var på preventivmedelsrådgivning för ett litet tag sedan och sa samma sak till min barnmorska (chefsbarnmorska på mottagningen så hon borde ha koll). Hon suckade och sa att det fanns en väldig skrämselpropaganda kring p-piller och andra hormonbaserade medel som helt enkelt inte stämmer. Det är väldigt små risker med att äta p-piller eller ha hormonstav och om man fungerar bra ihop med p-piller eller hormonstav så kan man använda det så länge man vill.

Nu ser jag att du kanske var skraj pga blödningar. Då har jag inga tips. Hoppas det löser sig.

Jag var på preventivmedelsrådgivning för ett litet tag sedan och sa samma sak till min barnmorska (chefsbarnmorska på mottagningen så hon borde ha koll). Hon suckade och sa att det fanns en väldig skrämselpropaganda kring p-piller och andra hormonbaserade medel som helt enkelt inte stämmer. Det är väldigt små risker med att äta p-piller eller ha hormonstav och om man fungerar bra ihop med p-piller eller hormonstav så kan man använda det så länge man vill.

Nu ser jag att du kanske var skraj pga blödningar. Då har jag inga tips. Hoppas det löser sig.
Blödningar är en del av det. Värsta tänkbara är väl att jag blir självmordsbenägen och fet. :o

I syfte att slappna av och ha en positiv attityd till det så har jag läst lite sammanställningar av vetenskapliga artiklar om p-piller och nocebo. :up: Men det är ju inte så roliga saker som listas under vanliga biverkningar heller.

Jag har i mitt funderande i alla fall kommit fram till att oavsett så måste jag vara lite modig och våga prova. Kanske blir det katastrof, kanske blir det jättebra. Ingen vet ju utan att jag har testat. Sedan är väl frågan när jag drar gränsen om de negativa effekterna inte försvinner. Jag har blött i 13 dagar nu och känner mig väldigt trött (ovanligt sömnig). Tröttheten kan dock bero på andra stressmoment i mitt liv just nu.

Ok. Du har ju lätt varit mer seriös än jag då vad gäller informationsinhämtning!

Angående biverkningarna har jag har förstått att det ofta kan hjälpa att prova en annan sort. Men det vet du såklart om du har läst på.

Jag kan verkligen rekommendera att läsa om nocebo och p-piller. Skön läsning om en bortser från rädslan över att få noceboeffekt (jag tänker att den risken minskar om en är medveten om den?).

Angående biverkningarna har jag har förstått att det ofta kan hjälpa att prova en annan sort. Men det vet du såklart om du har läst på.
Menar du samma piller fast annat märke? T ex gestrina/cerazette?

Jag kan verkligen rekommendera att läsa om nocebo och p-piller. Skön läsning om en bortser från rädslan över att få noceboeffekt (jag tänker att den risken minskar om en är medveten om den?).

Menar du samma piller fast annat märke? T ex gestrina/cerazette?
Ska kolla upp det!

Exakt samma piller vet jag inte om det är, men samma typ.

Jag stod ut en månad med piller. Har aldrig tidigare mått så galet. :crazy: Nu har jag (äntligen!) fått citodon. Hoppas bara att det hjälper!

Hoppar på den här tråden! :) Har inte diagnostiserad Endometrios, men stod inte ut längre med smärtorna utan beställde (bättre sent än aldrig! :o) tid hos gyn för att kolla upp vad/om något är fel. Konstaterade ett myom, men det satt på utsidan och var inte så stort. Har nu efter besöket fått utskrivet minipiller att prova med först och sedan P-sprutor och för att slå ut mensen. Och lite starkare smärtstillande att ta till när det "hettar" till. Vi får se hur det kommer att hjälpa.
Vad har ni för erfarenheter av minipiller och P-spruta? :confused: Jag var tydligen för trång för spiral han trodde det skulle skava.

Vad har ni för erfarenheter av minipiller och P-spruta?
Det verkar vara ett rent lotteri det där hur man fungerar med hormonella p-medel. Det enda en kan göra är att prova sig fram. :down:

Efter en månad på minipiller känner jag att jag hellre blir tablettmissbrukare än testar några mer jävla hormoner. Men jag har polare som äter samma sort och som mår tiptop (fuskigt! :mad:).

Hoppar på den här tråden! :) Har inte diagnostiserad Endometrios, men stod inte ut längre med smärtorna utan beställde (bättre sent än aldrig! :o) tid hos gyn för att kolla upp vad/om något är fel. Konstaterade ett myom, men det satt på utsidan och var inte så stort. Har nu efter besöket fått utskrivet minipiller att prova med först och sedan P-sprutor och för att slå ut mensen. Och lite starkare smärtstillande att ta till när det "hettar" till. Vi får se hur det kommer att hjälpa.
Vad har ni för erfarenheter av minipiller och P-spruta? :confused: Jag var tydligen för trång för spiral han trodde det skulle skava.

Jag älskar p-sprutor. Slipper migrän.

Nu har jag inte endo men frånvaron av mens lär ju inte vara negativ.

Jag älskar p-sprutor. Slipper migrän.

Nu har jag inte endo men frånvaron av mens lär ju inte vara negativ.

Myom har jag också. Ska förhoppningsvis tas bort i vår. Är minst 5cm i diameter och trycker in i livmodern. Tycker de kunde tagit bort det när äggledaren rök istället för att försöka spola bort embryot...

Det verkar vara ett rent lotteri det där hur man fungerar med hormonella p-medel. Det enda en kan göra är att prova sig fram. :down:

Efter en månad på minipiller känner jag att jag hellre blir tablettmissbrukare än testar några mer jävla hormoner. Men jag har polare som äter samma sort och som mår tiptop (fuskigt! :mad:).

Jo det verkar så. Är lite orolig för effekten som kan vara att man känner sig deprimerad, har haft depressioner tidigare. Dock inte p g a detta.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka