Endometrios och samliv

Det låter väldigt konstigt och helt fel om du har svår endometrios.

Vet inte om min endo klassas som svår, det enda är jag vet är att min läkare ringt till "kvinnokliniken" som det står i min journal och det är dom som bestämt min medicinering...
När jag varit hos gynekolog på cellprov så har det gjort så ont att jag gråtit på väg hem och haft blödning i flera dagar efter. När jag tagit upp det att det gör ont trots smärtstillande före och bett om bedövning så har de blivit arga och sagt saker som "när du fött barn kommer du inte vara så pjoskig" osv. :cry:
 
Vet inte om min endo klassas som svår, det enda är jag vet är att min läkare ringt till "kvinnokliniken" som det står i min journal och det är dom som bestämt min medicinering...
När jag varit hos gynekolog på cellprov så har det gjort så ont att jag gråtit på väg hem och haft blödning i flera dagar efter. När jag tagit upp det att det gör ont trots smärtstillande före och bett om bedövning så har de blivit arga och sagt saker som "när du fött barn kommer du inte vara så pjoskig" osv. :cry:
Fy vilket trist bemötande du får :(

Något som vården tyvärr ofta inte upplyser om är att p-piller trycker ner ens egna hormoner i botten och då kan man också få biverkningen torra och sköra slemhinnor vilket också kan leda till smärtsamt samliv... Så även om ens minskade hormonproduktion gör att endon inte växer till sig mer, vilket ju är vad poängen med pillerbehandlingen, så kan man få andra biverkningar.

(editerad då min autocorrect lever loppan här)
 
Vet inte om min endo klassas som svår, det enda är jag vet är att min läkare ringt till "kvinnokliniken" som det står i min journal och det är dom som bestämt min medicinering...
När jag varit hos gynekolog på cellprov så har det gjort så ont att jag gråtit på väg hem och haft blödning i flera dagar efter. När jag tagit upp det att det gör ont trots smärtstillande före och bett om bedövning så har de blivit arga och sagt saker som "när du fött barn kommer du inte vara så pjoskig" osv. :cry:
Tyvärr inte förvånad alls. Jag har slutat ta cellprov efter att gyn talade om för mig att jag inte hade där att göra på ett mycket otrevligt sätt och mer eller mindre skällde ut mig för att barnmorskan inte tog provet. Barnmorskan vägrar ta pga att det gör så ont. (Nej jag har inte endo vad jag vet). Säkert askorkat men den typen av smärtor är jobbiga nog ändå utan att bli förödmjukad för dem.
 
Sjukhusets gyn hänvisar mig till VC / privat och jag har inte råd att gå privat... :(

Kolla om det finns någon privat gyn som är ansluten till regionen i ditt län, då kostar det som ett besök i regionens regi. Men det känns som sagt märkligt att de säger så, jag har själv gjort egenremiss till gyn hos mitt lokala sjukhus utan konstigheter (och mina problem var inte ens i närheten av dina).
 
Vet inte om min endo klassas som svår, det enda är jag vet är att min läkare ringt till "kvinnokliniken" som det står i min journal och det är dom som bestämt min medicinering...
När jag varit hos gynekolog på cellprov så har det gjort så ont att jag gråtit på väg hem och haft blödning i flera dagar efter. När jag tagit upp det att det gör ont trots smärtstillande före och bett om bedövning så har de blivit arga och sagt saker som "när du fött barn kommer du inte vara så pjoskig" osv. :cry:

Jag som har misstänkt endo (de vågar inte gå in för att verifiera) plus PCOS fick höra exakt samma när jag var ung. Jag bad att få P-spruta då för jag inte stod ut efter att de p-piller jag ätit i många år helt plötsligt slutade fungera och jag fick höra att jag ätit alla kombinerade p-piller så de hade inte mer att ge mig. Jag fick p-spruta efter mycket tjat och tyvärr hjälpte inte det mig men jag fick tack vare det en tid hos gyn. Där fick jag träffa en otroligt otrevlig läkare som också sa samma MEN han skrev också ut p-piller, smärtstillande osv osv och gav råd hur jag kan kombinera och att det var ok att äta p-piller utan uppehåll. Tack vare det har jag kunnat få lindrig! Dock när jag flera år senare födde barn och återigen fick problem med smärtor (antar pga grav rev upp en massa skit i buken, vissa gånger kände jag hur saker drogs loss med den växande livmodern) så fick jag höra att ja men nu vet du ju att föda barn är värre! Då tappade jag allt tålamod jag haft med alla (jävla) läkare och läste lusen av denna och talade om att jag hellre föder barn än har mens! Läkaren sa inget alls efteråt, skrev in i journalen och nu börjar jag varje gång jag träffar en ny läkare som ens andas detta att de kan dra åt h-vete och jag inte accepterar sådan skit. Berättar också för dem att jag vet jag har rätt att kräva att de plockar ut livmodern så om jag inte fåt rätt hjälp så ses vi på operationsbordet. Denna attityd har gjort att jag just nu får hjälp. MEN man ska inte behöva ha dessa erfarenheter. Man ska inte behöva vara otrevlig. Man ska inte behöva läsa på sina rättigheter på detta vis!
 
Jag som har misstänkt endo (de vågar inte gå in för att verifiera) plus PCOS fick höra exakt samma när jag var ung. Jag bad att få P-spruta då för jag inte stod ut efter att de p-piller jag ätit i många år helt plötsligt slutade fungera och jag fick höra att jag ätit alla kombinerade p-piller så de hade inte mer att ge mig. Jag fick p-spruta efter mycket tjat och tyvärr hjälpte inte det mig men jag fick tack vare det en tid hos gyn. Där fick jag träffa en otroligt otrevlig läkare som också sa samma MEN han skrev också ut p-piller, smärtstillande osv osv och gav råd hur jag kan kombinera och att det var ok att äta p-piller utan uppehåll. Tack vare det har jag kunnat få lindrig! Dock när jag flera år senare födde barn och återigen fick problem med smärtor (antar pga grav rev upp en massa skit i buken, vissa gånger kände jag hur saker drogs loss med den växande livmodern) så fick jag höra att ja men nu vet du ju att föda barn är värre! Då tappade jag allt tålamod jag haft med alla (jävla) läkare och läste lusen av denna och talade om att jag hellre föder barn än har mens! Läkaren sa inget alls efteråt, skrev in i journalen och nu börjar jag varje gång jag träffar en ny läkare som ens andas detta att de kan dra åt h-vete och jag inte accepterar sådan skit. Berättar också för dem att jag vet jag har rätt att kräva att de plockar ut livmodern så om jag inte fåt rätt hjälp så ses vi på operationsbordet. Denna attityd har gjort att jag just nu får hjälp. MEN man ska inte behöva ha dessa erfarenheter. Man ska inte behöva vara otrevlig. Man ska inte behöva läsa på sina rättigheter på detta vis!
Läkare som kläcker ur sig sånt borde jobba med nåt annat för dom har uppenbarligen ingen aning. Min värsta endosmärta var värre än förlossningsvärkarna (ingen smärtlindring pga snabbt). (Tack och lov var det bara så illa en kort period när jag var obehandlad innan första barnet.)
 
Vet inte om min endo klassas som svår, det enda är jag vet är att min läkare ringt till "kvinnokliniken" som det står i min journal och det är dom som bestämt min medicinering...
När jag varit hos gynekolog på cellprov så har det gjort så ont att jag gråtit på väg hem och haft blödning i flera dagar efter. När jag tagit upp det att det gör ont trots smärtstillande före och bett om bedövning så har de blivit arga och sagt saker som "när du fött barn kommer du inte vara så pjoskig" osv. :cry:
Var bor du någonstans? Huddinge har bra Endometriosläkare. Hon har varit envis som sjutton när det gäller mig. Min smärta försvann när jag fick p-stav, hade nuvaring innan och hade smärtattacker dagligen i tre år. Har haft ont hela mitt liv men det har hållts i shack med hjälp av p-stav eller p-sprutor. Sedan började jag med nuvaring för ca 10 år sedan och det fungerade fint ett gäng år. Men det var tydligen den som provocerade min endo på slutet. För hade både nuvaring och p-stav ett tag men nästan värre smärtor. Fick även skyhögt blodtryck så tog då ut nuvaringen och vips så försvann smärtorna. Jag var in och gjorde titthål förra sommaren och då visade det sig att jag är helt ihopväxt i hela buken så dom kan inte plocka bort ngt heller för allt sitter ihop.. Men läkaren på Huddinge vill fortsätta undersöka men jag har sagt nej för jag vill inte väcka den björn som sover sas. Så summa summarum är att hon är väldigt engagerad. Så pma om du vill ha kontaktuppgifter. Jag har även en superbra barnmorska som jag kan kontakta för enklare grejer.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har total ulcerös kolit, går på Remsima var sjätte vecka och så Asacol. Är i ett skov just nu. Frågan är nu lite mera ni som har...
Svar
4
· Visningar
678
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 149
Senast: __sofia__
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 225
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 862
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp