Bukefalos 28 år!

Energi fattig..

cress

Trådstartare
Vart tog min hästs vilja vägen? Energifattig stog det på dommar kommentaren av en dommare..
Hemma är han pigg framåt otroligt tittig. En riktig buse.. Men på tävlingsplatsen får vi inte till det.. Jag tror iof att Jag blir spänd och lite passiv.. Jag vill därför ha lite råd hur Jag ska få fram lite energi och "höga" ben lyft..

Jag är rätt ny med det här med tävlingar..

//Cress
 
Sv: Energi fattig..

Ofta dör dom lite på tävlingsplatsen och blir lite segare än hemma, tror det har att göra med att dom tycker det är lite konstigt och läskigt med en ny tävlingsplats och inte vågar ta i lika mkt som hemma.

Min häst har också varit så men viljan kommer mer och mer nu på tävling också, men det tar sin lilla tid innan det släpper. De behöver bara komma ut mer och få rutin.

Sen blir man ju ofta lite nervös som ryttare också och då blir man lite passiv, försök slappna av och RIDA ordentligt, vet att det är svårt, men när jag koncentrerar mig på att verkligen rida ordentligt och inte bara åka får jag helt andra poäng än om jag är sådär mesig :p

Det har märkts jätte tydligt på passen på min häst, han har alltid haft väldigt snabb och säker pass hemma, men så på tävling vågar han inte alls dra på på samma sätt som hemma, men nu börjar han känna sig trygg och då kommer farten mer och mer även på tävlingarna så nu hävdar han sig till och med i passgrenarna :)

Så åk ut och få rutin så kommer det ska du se :)
 
Sv: Energi fattig..

ett annat tips för att det ska släppa är att låta honom släppa loss i galopp och sen därefter börja samla honom till "tävlingsgångarterna" de brukar lossna bra och få upp energin om de får sträcka ut i galopp :)
 
Sv: Energi fattig..

Vi får hoppas att han gillar det mer och mer.. Vi ska busa lite, risken är väl att han blir för glad på galoppen sen =)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 713
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 147
Senast: yamyam
·
Hundhälsa Jag behöver skriva av mig och kanske få lite råd om min hund. Jag har kanske målat fan på väggen som sitter och gråter men det blir lätt...
Svar
13
· Visningar
2 343
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 500
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp