Energisnålt extraelement

Bukefalos 30 år!

Har 24 inne, det är min trivseltemp.
Oh Herre Gud, jag skulle dö.
Över 21°C inne och jag känner mig ordentligt sjuk och kan inte tänka klart alls.
Ofta får jag också en präktig huvudvärk.
Just nu har jag 18°C där jag sover och har litet svårt att somna om i värmen.

Nej, hela lägenheten. Det kostade ungefär 2000 per månad i vintras. Fullt överkomligt men jag skulle förstås gärna betala mindre om det går.
Jisses!
Det är vad mina hyresgäster betalar för sin el vid kallhyra i hus på 50kvm.
Uppvärmning med luft-luftvärmepump som stöttas av direktverkande el-element.
Ett av husen har braskamin.

Det där är inte en bra lösning vare sig för dig eller miljön.

Jag undrar så hur ni klarar er utomhus på vintern?
En genuint ärlig fråga.
Eftersom att jag fungerar så totalt annorlunda mot vad ni gör.

Jag går ner barfota till köket där det är 16°C och funderar på om det kanske är dags att sätta på värmen.
Det är ju ändå bara 3°C ute.
Men Äsch, det får vänta, jag fryser ju inte.
Och då är mina bara fötter varma på riktigt.
Att jag klarar kyla är lätt att förstå men att ni överlever ute i -20°C känns i det närmaste obegripligt.
Jag klarar inte av högre temperatur än max 20°C inne på vintern, helst inte mer än 18°C.
När det blir kallare än 14°C inne så tycker jag att det är för kallt.

Jag mår rätt kasst på vintern ärligt talat. :( Händer, fötter och nacke värker, och jag använder vantar från 10°C ute och vinterjacka mellan typ oktober och april. Eluppvärmda plagg har dock gjort det lite mer drägligt, och en semester söderut på tidig vårvinter räddar resten av året en hel del.

Vädret här där det är blåsigt och ruggigt är värre än när det är riktigt kallt men inte så blåsigt, kyla kan man isolera bort om man bara får behålla luften närmast kroppen.

Jag föredrar att ha ca 21-22°C inne med svalare i sovrummet. Är väldigt känslig för kalla golv så i mina föräldrars hus, helt uppvärmt med golvvärme från solpaneler, så kan jag föredra lite lägre temperatur i luften för att kroppen får den värme den behöver nerifrån.

Hemma hos mig är det tyvärr väldigt kalla golv :down: även om det är helt okej temperatur på mäthöjd. Bor på bottenvåningen, lägenheterna uppåt i huset är snarare lite för varma ibland.

Jag undrar så hur ni klarar er utomhus på vintern?
En genuint ärlig fråga.
Eftersom att jag fungerar så totalt annorlunda mot vad ni gör.

Jag går ner barfota till köket där det är 16°C och funderar på om det kanske är dags att sätta på värmen.
Det är ju ändå bara 3°C ute.
Men Äsch, det får vänta, jag fryser ju inte.
Och då är mina bara fötter varma på riktigt.
Att jag klarar kyla är lätt att förstå men att ni överlever ute i -20°C känns i det närmaste obegripligt.
Jag klarar inte av högre temperatur än max 20°C inne på vintern, helst inte mer än 18°C.
När det blir kallare än 14°C inne så tycker jag att det är för kallt.

Jag är en reptil. Fryser lätt, har jag väl blivit kall är det skitsvårt att bli varm igen. Äter aldrig glass om det inte är snorvarmt, blir kall inuti och kan frysa i timmar efteråt även på sommaren. Har redan raggisar och tofflor inomhus.

Hemma hos mig är det tyvärr väldigt kalla golv :down: även om det är helt okej temperatur på mäthöjd. Bor på bottenvåningen, lägenheterna uppåt i huset är snarare lite för varma ibland.
Note to self.
Jag bör alltså bo på bottenvåningen om jag skall bo i lägenhet.
Bra att veta.
Bättre att de frusna bor varmt än att jag blir kokt.

Bifogade filer

• 17590778119977230096210681944131.webp
    17590778119977230096210681944131.webp
    80,9 KB · Visningar: 71

Liknande trådar

• Bränder.
  • 4G eller 5G, hur stor är skillnaden?
  • Linoljefärg eller metallfärg
  • compact living

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok