Energisnålt extraelement

Bukefalos 30 år!

Görel

Trådstartare
Moderator
Nu när vintern är på väg och min hyresvärd anser att 20 grader är en lämplig inomhustemperatur "enligt folkhälsomyndigheten är det en temperatur man mår bra i", men jag inte håller med så behöver jag ha extraelement. Panikköpte förra hösten då jag frös så väldigt och tänkte inte så mycket på hur mycket de drog. Har aldrig behövt ha detta tidigare och har ingen koll alls på vad som är energisnålast.

Därför behöver jag tips på vad jag ska köpa till den här vintern för att hålla ner kostnaden.

Nu när vintern är på väg och min hyresvärd anser att 20 grader är en lämplig inomhustemperatur "enligt folkhälsomyndigheten är det en temperatur man mår bra i", men jag inte håller med så behöver jag ha extraelement. Panikköpte förra hösten då jag frös så väldigt och tänkte inte så mycket på hur mycket de drog. Har aldrig behövt ha detta tidigare och har ingen koll alls på vad som är energisnålast.

Därför behöver jag tips på vad jag ska köpa till den här vintern för att hålla ner kostnaden.
Tyvärr motsvarar energin man stoppar in i ett element, exakt den värmeenergi som kommer ut i bostaden, så det finns inga "energi-effektiva" element. Med en luftvärmepump kan du vinna lite i energi-ekvationen, men en sån lär du inte få installera i en hyresrätt? Men du kanske kan styra ett element lite med en timer, för att bara värma när det känns meningsfullt?

Tyvärr motsvarar energin man stoppar in i ett element, exakt det som kommer ut i bostaden, så det finns inga "energi-effektiva" element. Med en luftvärmepump kan du vinna lite i energi-ekvationen, men en sån lär du inte få installera i en hyresrätt?
Tänkte om typ oljelelement är billigare i drift än elelement?

Jag har verkligen ingen koll alls på vad som finns på marknaden, förra året köpte jag första bästa elelement för att smabbt lösa situationen.

Det är ingen skillnad på olika direktverkande el -element.
De ger värme lika mycket som de drar ström.

Det är bara värmepump som ger bättre ekonomi.

Att bara värma just där man är och så kort tid som möjligt kan ge en ekonomisk besparing.
Värmefilt?
Fläkt på benen?

Tänkte om typ oljelelement är billigare i drift än elelement?

Jag har verkligen ingen koll alls på vad som finns på marknaden, förra året köpte jag första bästa elelement för att smabbt lösa situationen.
Olje vs el har nog främst andra för-/nackdelar - t.ex. att man kan täcka över (t.ex. hänga klädesplagg) på ett oljeelement.

Vad som är mest energieffektivt i längden beror lite på hur man använder det, jag gissar att du vill ha relativt jämn temperatur snarare än snabb uppvärmning om det är hemma?

Ska man snabbt värma ett rum som kanske får stå svalare annars är konvektorelement effektivt. Ska det vara kontinuerligt värmning är oljefyllt bra.

Bra termostat så att man inte slösar energi på onödig uppvärmning gör den skillnad man kan få mellan olika element, och jag hade förmodligen även prioriterat att ha inställningsmöjlighet så att man kan tillåta lite lägre temperatur vissa delar av dygnet. Stora skillnader upp och ner kostar energi, men att låta det vara någon grad kallare på natten och när man inte är hemma sparar en hel del i längden.

Jag gissar att du också är medveten om att tex värmefilt som komplement ofta är mycket mer energieffektivt än att tex trycka upp temperaturen extra när man fryser lite på kvällen?

Det finns en klurighet till med att värma "generellt" extra själv (men det beror på hyreshusets energisystem) - om du värmer till över 20 grader så kanske husets system slutar att tillföra värme och du får stå för en rejäl nota - för att få ungefär exakt de 20 grader som hade varit resultatet ändå.

Det är ingen skillnad på olika direktverkande el -element.
De ger värme lika mycket som de drar ström.

Det är bara värmepump som ger bättre ekonomi.

Att bara värma just där man är och så kort tid som möjligt kan ge en ekonomisk besparing.
Värmefilt?
Fläkt på benen?
Har ledvärk och behöver runt 23 grader för att kunna fungera normalt. Fläkt på benen ger värk i resten av kroppen. Har elfilt i sängen men behöver värma upp hela rummet för att kunna sova.

Jag köpte ett konvektorer element i vintras när min hyresrätt var kall (18 grader 🥶) då fick elementet gå ca 30 min innan jag gick upp och en stund på kvällen. Det funkade bra för mig. Men då bor jag i nyproduktion som är bra isolerat

Det finns en klurighet till med att värma "generellt" extra själv (men det beror på hyreshusets energisystem) - om du värmer till över 20 grader så kanske husets system slutar att tillföra värme och du får stå för en rejäl nota - för att få ungefär exakt de 20 grader som hade varit resultatet ändå.

Här har vi både lägenhetsvis mätning och termostat på varje element så allt jag skulle få för mig att putta in i extra värme själv resulterar i mindre fjärrvärme till min lägenhet.

Har fått vara väldigt noggrann med att hålla fri cirkulation runt elementen så att de inte "tror" att det är varmare än det är och istället sätta för lite extra där det är kallt utifrån för att få det så varmt som det går.

Vad som är mest energieffektivt i längden beror lite på hur man använder det, jag gissar att du vill ha relativt jämn temperatur snarare än snabb uppvärmning om det är hemma?

Ska man snabbt värma ett rum som kanske får stå svalare annars är konvektorelement effektivt. Ska det vara kontinuerligt värmning är oljefyllt bra.

Bra termostat så att man inte slösar energi på onödig uppvärmning gör den skillnad man kan få mellan olika element, och jag hade förmodligen även prioriterat att ha inställningsmöjlighet så att man kan tillåta lite lägre temperatur vissa delar av dygnet. Stora skillnader upp och ner kostar energi, men att låta det vara någon grad kallare på natten och när man inte är hemma sparar en hel del i längden.

Jag gissar att du också är medveten om att tex värmefilt som komplement ofta är mycket mer energieffektivt än att tex trycka upp temperaturen extra när man fryser lite på kvällen?
Jag bor i lägenhet i Stockholms innerstad och har inga rum som får stå svala. Jag vill helst ha 23 grader i hela bostaden, det har aldrig någonsin varit ett problem i tidigare lägenheter. Jag jobbar också hemifrån så jag vill inte ha lägre temperatur vissa delar av dygnet. Att ha kallt på natten är helt otänkbart! Då har jag helst varmare för att kunna sova bra.

Jag har pratat med fastighetsskötaren om det som sagt att det inte fungerar så här.

Jag köpte ett konvektorer element i vintras när min hyresrätt var kall (18 grader 🥶) då fick elementet gå ca 30 min innan jag gick upp och en stund på kvällen. Det funkade bra för mig. Men då bor jag i nyproduktion som är bra isolerat
Mitt hus är byggt i slutet av 70-talet och jag upplever det som dåligt isolerat.

Elektronisk termostat, inte mekanisk pga. stor skillnad i hur träffsäkra och funktionella de är.

Oljefyllt gör det lättare att hålla en konstant temperatur och inte ha en massa korta av/på-cykler, utan längre perioder med en halvhög effekt. (Det finns dock "oljefyllda" element som har så lite olja att det inte gör stor skillnad, kolla på märken och undvik det mest lågprisbetonade sortimentet, jag har aldrig kollat om oljevolym går att se i specifikationerna men borde nog på bättre märken.)

Om det är generell ökning av rumsvärmen du vill ha är oljefyllt bra, framför de som är snabbverkande med av/på i hög effekt. I en lägenhet kan du möjligen vara lite begränsad av vad du har för kapacitet till hög effekt i elsystemet så då är sakta värme på mindre effekt också bra.

Det är mängd el in = mängd el ut som gäller för all direktverkande eluppvärmning, men lite kan upplevelsen av hur mycket värme man behöver påverkas av var elementen placeras och hur värmen sprids. Lättare att uppleva som jämn värme i hela rummet när oljan gör att det strålar ut värme konstant, inte momentant då elen slår på.

Jag har i många år haft Gnosjös oljefyllda och är nöjd med dem, kolla dock variant på termostat när du köper. Ska du bara extra höja temperaturen några grader borde det räcka med en rätt liten storlek. Mina hade någon uppgift om att yttemperaturen aldrig blir över X (40?) grader vilket är praktiskt och gör att de kan placeras överallt. (och är bra att torka kläder på även om tillverkaren formellt säger att man inte får det.)

Frågan är om det hade gått att isolera innifrån? Mattor och hänga tjockare draperi om du har någon kall vägg eller fönster där kylan kommer in.
Problemet är inte att det kommer in kyla utan att vi inte kan ställa in elementen på den värme vi önskar.

Liknande trådar

• Bränder.
  • 4G eller 5G, hur stor är skillnaden?
  • Linoljefärg eller metallfärg
  • compact living

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12