Energisparartråden

Jag har inte timpris så det spelar ingen roll när jag tvättar, duschar osv men tänkte testa att se om jag kan styra om det mesta till kväll och tidig morgon (just tidig morgon är nog mest aktuellt för mig), bilen laddas redan på natten. Mitt bundna avtal kommer ju att gå ut så småningom och då är det ju bra om man redan blivit bra på att styra förbrukningen. Den nya luft/vattenpumpen kommer gå att styra på ett annat vis och ska dra mindre el än luft/luft plus varmvattenberedare.
 
Det har jag också funderat på. Man ska inte använda tvättmaskin när man inte är hemma, men helt plötsligt rekommenderas man att SOVA medan den är igång..

Verkligen tokigt, en sak om det börjar brinna när man är ute men om det brinner när man ligger och sover är ju en otroligt obehaglig tanke.

Denna artikeln är från norska VG; https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/...nde-brannbombe.2TwPaYRZn?utm_source=share-btn

Står bla

-Jeg er redd vi får en økning i antallet husbranner hvis dette er noe folk gjør til en vane. Vi ser hvert år at flere branner starter i for eksempel tørketromler, skotørkere eller andre elektriske apparater, sier Øren.

I en tidligere undersøkelse gjort av Frende Forsikring, svarer 47 prosent av familier med barn mellom 0 og 6 år at de vasker klær og bruker tørketrommel om natten, heter det i pressemeldingen.

Är för mig oroväckande hög procentandel barnfamiljer som gör så 😔
 
Jag bor i en liten lägenhet, styr inte över värmen själv, utan bara hushållselen. Men min plan är att skaffa elfilt istället för att ha igång extraelement när det är kallt. Även sluta göra långkok på spisen.
 
Vi kommer byta våra 2 sista fönster på nu i höst och tilläggsisolera sista gaveln på huset. Plus att vi kommer sätta in en kamin, (vi har luft/vatten-pump som uppvärmning sedan -18.) Visst, det är en stor summa pengar att installera kamin men den kommer vi ha glädje av i många år och vi har egen ved.
Torktumlaren kommer inte användas annat än i nödfall, aldrig tänt där vi inte är.. sen har vi 2gamla frysskåp i källaren som ska bytas mot en ny box.
Så vi kommer helt enkelt få punga ut med mkt pengar inför vintern men det va redan med i budgeten och det kommer ju vara till nytta i många år.
 
Jag bor i en liten lägenhet, styr inte över värmen själv, utan bara hushållselen. Men min plan är att skaffa elfilt istället för att ha igång extraelement när det är kallt. Även sluta göra långkok på spisen.

Tänk bara på att spisens angivna förbrukning är ju på maxeffekt. Och långkok gör man ju sällan länge på hög värme. Så du vet hur mycket du verkligen sparar alltså :)
 
Kom på lite till:

Håll kylskåpsdörren stängd och ta ut allt man behöver till en måltid samtidigt

Ha en frys utan mkt is i

Kokar jag pasta/potatis etc, ist för att koka egen kastrull till grönsaker så häller jag i dom i det som redan är på när det är lagom tid kvar av koktiden

Samma med ugnen, ska jag laga något i den försöker jag laga allt till måltiden tillsammans i den
 
Idag fick jag tips på att investera i en gasolkamin att ha som tillfällig uppvärmning i de rum man befinner sig. Om man har låg grundtemp, så kan man använda gasolkaminen att värma upp det rum som man befinner sig i.

/Lizzie
Mitt tips är att undvika detta. Släkten hade ett hus i Spanien tidigare och det värmdes till stor del just med gasolkamin. Det blir varmt och skönt en stund men sen har man bara fukten kvar. Det bildas vatten då du eldar gasol så du ökar luftfuktigheten. Jag vägrade till slut att värma det rum jag sov i eftersom det blev så oerhört rått och kallt. Jag fick hänga ut täcket på tork varje morgon eftersom det var så fuktigt. Du kan inte heller elda under natten pga risk för kvävning då den förbrukar mycket syre så det enda du har kvar är just fukten
 
Har bergvärmepump som värmer hus och vattnet och har börjat tänka till om jag verkligen behöver varmt vatten ur kranen så ofta som jag gjort utan reflektion tidigare.
Det får helt enkelt bli kortare duschar (min fredagslyx..).
Har till och med börjat fundera på hur jag ska kunna sänka värmen i huset utan att få värk. Än så länge har jag kommit fram till att ha en fleeceväst hängandes i hallen för att dra över tröjan så fort jag kommer in, likaså kommer tofflorna att börja användas oftare. Måste hitta något för handleder och händer också.

Har börjat experimentera lite med tvättmaskin och program, hur korta och låga temperaturer som ändå ger rena kläder.
Samma med torktumlaren, har alltid kört standardprogram utan att göra någon reflektion kring det men men nu testar jag hur långa program som verkligen behövs.

Vi kommer se över tätningen kring fönster och dörrar, Den stora elboven hos oss är bergvärmepumpen.
 
Tänk bara på att spisens angivna förbrukning är ju på maxeffekt. Och långkok gör man ju sällan länge på hög värme. Så du vet hur mycket du verkligen sparar alltså :)
Jag har funderat på det där. Jag bor ju ensam och borde rimligtvis spara pengar på att göra långkok sällan istället för att göra mat varje dag. Men iofs vill jag väl ändå värma maten även om jag gör mycket på en gång.
 
H
Jag har funderat på det där. Jag bor ju ensam och borde rimligtvis spara pengar på att göra långkok sällan istället för att göra mat varje dag. Men iofs vill jag väl ändå värma maten även om jag gör mycket på en gång.
Fast man behöver ju inte göra långkok för att man lagar mycket mat. Visst blir grytorna ofta godare ju längre tid de kokar, men finns mycket grytor som inte behöver koka så länge också.
 
H
Fast man behöver ju inte göra långkok för att man lagar mycket mat. Visst blir grytorna ofta godare ju längre tid de kokar, men finns mycket grytor som inte behöver koka så länge också.
Nä, såklart inte. Men en del grejer behöver ju verkligen koka länge för att bli riktigt gott. Och jag äter ju hellre god mat än inte lika god mat. Även om jag också gärna inte betalar så mycket elräkning, såklart :D
 
Mitt återkommande tips - investera i elektrisk/-a värmefilt/-ar och dito fotvärmare. I ett hushåll med 1-2 personer kan det ge en bra komfortvärme till motsvarande elförbrukning som ett par tända lampor, samtidigt som inomhustemperaturen kan dras ner ordentligt. Det jobbiga är om händerna blir kalla vid stillasittande arbete hemifrån, i annat fall skulle jag nog klara mig helt ok på ca 15 grader.

Sedan är det ju lite värre när man inte sitter stilla utan t ex lagar mat och går omkring och fixar, men för "skärmtid"/tv/läsning så är elvärmefilten och fotvärmaren några av mina bästa livräddare och elbesparare genom vintermånaderna.

Fingerlösa vantar är bra att ha - användes flitigt förr i tiden. Värmer skönt särskilt när de är i ylle.

1662057707815.png


https://www.widforss.se/sealskinz-s...MIi-n4-5f0-QIVKkeRBR30Ag-ZEAQYByABEgLhRfD_BwE
 
Kombinera med

1662057866016.png


Mysbyxor vid behov, fårskinnstofflor. När jag pluggade i England och de stängde av värmen vid midnatt och inte satte på den förrän klockan åtta så brukade jag ha en kokhet vattenflaska under fötterna. De värmde skönt en lång tid.
 
Nu vänder vi inte direkt på kronorna här hemma och kommer liksom inte kunna sluta leva för att spara kronor på elen, men en effektiv sak jag gör är att jag tvättar vitt/svart och sen torktumlar det som ska torktumlas tillsammans. Sparar 1-2 torktumling på det iaf! Om jag orkar lyssna på oväsendet så har vi öppen dörr till badrummet och låter värmen sprida sig i huset.

Har effektavgift så tvättar och sånt efter 19.00 på vardagar eller på helgerna, effektavgiften för månaden tas på de tre timmar/dagar man använt som mest el? Så gäller att inte köra för mycket samtidigt.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag brukar roa mig med att kolla på lite hus emellanåt :D Vi letar inte aktivt men som sagt jag tycker det är kul att ha lite koll och...
Svar
10
· Visningar
1 987
Senast: _Maria_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp