Energisparartråden

Jag har funderat på det där. Jag bor ju ensam och borde rimligtvis spara pengar på att göra långkok sällan istället för att göra mat varje dag. Men iofs vill jag väl ändå värma maten även om jag gör mycket på en gång.

Jag (ensamstående) gör långkok gärna grytor i gjutjärnsgryta i ugnen på låg temperatur. och fryser in i portioner. Sedan tar jag ut portionspåsarna, tinar och kör några minuter i mikron. Eftersom jag inte orkar laga mat varje dag så är det perfekt på många sätt. Spisen används inte så ofta eftersom jag hatar att göra rent den och hålla på och mixtra med citron, vinäger och bikarbonat. Jag älskar wok och då behöver man inte använda spisen särskilt länge utan fräser allt i några minuter. Iofs, kokar jag ris, men det går fort i min riskokare.

Det ska bli spännande att se om mina elräkningar påverkas av ny kyl/frys.

Edit: Det här gjorde jag redan innan elpriserna steg.
 
Vi styr inte värmen själva det gör vår hyresvärd, får se hur kallt vi får inne i vinter :angel: Tredje vintern här nu som kommer och det första två har vi haft ap varmt inne för att våra grannar brassar på under oss.

Vi har bara hushållselen vi betalar för själva, och vi försöker ändå hålla igen på elen.
 
Nu vänder vi inte direkt på kronorna här hemma och kommer liksom inte kunna sluta leva för att spara kronor på elen, men en effektiv sak jag gör är att jag tvättar vitt/svart och sen torktumlar det som ska torktumlas tillsammans. Sparar 1-2 torktumling på det iaf! Om jag orkar lyssna på oväsendet så har vi öppen dörr till badrummet och låter värmen sprida sig i huset.

Har effektavgift så tvättar och sånt efter 19.00 på vardagar eller på helgerna, effektavgiften för månaden tas på de tre timmar/dagar man använt som mest el? Så gäller att inte köra för mycket samtidigt.
Åh, jag borde kanske försöka klämma in torktumlaren i badrummet istället för att ha den i tvättstugan! I och för sig bara en gång i månaden den går men bättre än inget. Kan ju försöka timea tvätten med minusgraderna:D
 
Åh, jag borde kanske försöka klämma in torktumlaren i badrummet istället för att ha den i tvättstugan! I och för sig bara en gång i månaden den går men bättre än inget. Kan ju försöka timea tvätten med minusgraderna:D

Du har inte utrymme för att hänga upp den? Eftersom jag bor i lägenhet så har jag tvättstuga i källaren men det är mycket sällan jag tumlar eftersom jag tycker att det sliter på kläderna. Nu har vi ett torkskåp som jag använder istället, men om man har ett hus behöver man inte passa tider utan den kan hänga tills de är helt torra.
 
Du har inte utrymme för att hänga upp den? Eftersom jag bor i lägenhet så har jag tvättstuga i källaren men det är mycket sällan jag tumlar eftersom jag tycker att det sliter på kläderna. Nu har vi ett torkskåp som jag använder istället, men om man har ett hus behöver man inte passa tider utan den kan hänga tills de är helt torra.
Torktumlar långt ifrån all tvätt, men kan tyvärr inte hänga det som nu går i tumlaren:(
 
Kombinera med

Visa bifogad fil 99169

Mysbyxor vid behov, fårskinnstofflor. När jag pluggade i England och de stängde av värmen vid midnatt och inte satte på den förrän klockan åtta så brukade jag ha en kokhet vattenflaska under fötterna. De värmde skönt en lång tid.

Den ser ju jättenajs ut! Fårskinnstofflor har varit ett måste i detta hus också tidigare vintrar, så sådana finns det gott om.

Men jag kan inte låta bli att föreställa mig en (kanske inte så avlägsen?) framtidsvision där jag jobbar hemifrån och sitter i köket i skypemöten eller föreläsningar om olika tvångsmedel, tjänstefel eller bedrägerier. Insvept i en filtkokong med torghandlarvantar och yllemössa + i skum belysning med några tända värmeljus. I bakgrunden hörs tupparna gala och kackla utanför. Då och då sveper en kattsvans förbi den lilla kameran i skärmen. I närbild. Till lunch blir det kall kokt potatis, rårivna morötter och kålsallad.

Om någon hade beskrivit detta som en fullt möjlig arbetsmiljö när jag började min yrkesbana strax före millennieskiftet, så hade jag sannolikt undrat lite hur det stod till med den personens mentala status. But - the times they are indeed a-changin'.
 
Är nyfiken på slowcooker/crockpot. Vad är det som är skillnaden på det och en kastrull, kastrullen går ju egentligen också på el och inte kan det väl gå snabbare att laga maten i en crockpot? Hur fungerar dom och varför menar folk dom är bättre? Kan man spara någon el, så att det blir värt kostnaden, på att ha en sån?
Den ser ju jättenajs ut! Fårskinnstofflor har varit ett måste i detta hus också tidigare vintrar, så sådana finns det gott om.

Men jag kan inte låta bli att föreställa mig en (kanske inte så avlägsen?) framtidsvision där jag jobbar hemifrån och sitter i köket i skypemöten eller föreläsningar om olika tvångsmedel, tjänstefel eller bedrägerier. Insvept i en filtkokong med torghandlarvantar och yllemössa + i skum belysning med några tända värmeljus. I bakgrunden hörs tupparna gala och kackla utanför. Då och då sveper en kattsvans förbi den lilla kameran i skärmen. I närbild. Till lunch blir det kall kokt potatis, rårivna morötter och kålsallad.

Om någon hade beskrivit detta som en fullt möjlig arbetsmiljö när jag började min yrkesbana strax före millennieskiftet, så hade jag sannolikt undrat lite hur det stod till med den personens mentala status. But - the times they are indeed a-changin'.
Förutom kall mat varje dag så tycker jag det lär rätt så mysigt ändå ^^
 
Kombinera med

Visa bifogad fil 99169

Mysbyxor vid behov, fårskinnstofflor. När jag pluggade i England och de stängde av värmen vid midnatt och inte satte på den förrän klockan åtta så brukade jag ha en kokhet vattenflaska under fötterna. De värmde skönt en lång tid.

Ovanligt generost/slosaktigt att ha varmen pa till midnatt anda - tycker normen brukar vara en eller tva timmar innan laggdags, sa kanske runt 21-22, sa att man anvander "eftervarmen" upp tills det att man gar till sangs, och sen svalnar huset av nar man sover.

Pappa var helt forskrackt att jag aldrig i hela mitt vuxna liv haft varmen pa hela dygnet i alla rum i huset under varmen. Dock tror jag varmesystem spelar in lite - pappa har bergvarme, vilket jag tror tar en valdig tid att stanga av och satta pa, medans jag har mestadels bott i lagenheter med element, tar det tar 15-30 min att satta pa/stanga av ett element till full effekt
 
Ovanligt generost/slosaktigt att ha varmen pa till midnatt anda - tycker normen brukar vara en eller tva timmar innan laggdags, sa kanske runt 21-22, sa att man anvander "eftervarmen" upp tills det att man gar till sangs, och sen svalnar huset av nar man sover.

Pappa var helt forskrackt att jag aldrig i hela mitt vuxna liv haft varmen pa hela dygnet i alla rum i huset under varmen. Dock tror jag varmesystem spelar in lite - pappa har bergvarme, vilket jag tror tar en valdig tid att stanga av och satta pa, medans jag har mestadels bott i lagenheter med element, tar det tar 15-30 min att satta pa/stanga av ett element till full effekt

Vet inte om de har förbättrat isoleringen i Derwent men när jag pluggade där så var det englasfönster som man sköt upp. På vintern såg man bokstavligen hur gardinerna böljade i vintern.

Plus då att man ofta pluggade/skrev under nattens timmar.
 
Jeg har brukt mye timere på varmeovner. De blir automatisk skrudd av på natt og de timene vi er borte på dagen. De skrus på en time før vi står opp, og står på to timer før vi kommer hjem. Er vi hjemme fyrer vi med ved. Ulltepper i stue og i alle senger. Har ca 13 grader inne når ovnene er av, 19 grader med kun varmeovner. Vinteren bringer med seg fort minus 25 grader.
Jeg bruker mest mulig korte program på vaskemaskinen.
 
Jag vägrar att torktumla sen innan men ska bli bättre på att släcka lampor och sådant.

I övrigt så bor vi i liten lägenhet där vi inte styr över värmen, men det är rätt kallt så vi har värmefiltar. Ska dock ta tag i att få våra fönster fixade så att dom inte läcker massa värme.
 
Det har nog hänt en hel del sedan 220730, flera av mina kollegor + jag har timdebitering. Jag känner flera som liksom jag som skaffade det redan före årsskiftet och det märks stor skillnad om man kan styra en del av användningen till låglasttimmar istället för att få betala snittpris.
Ja självklart...
 
Är nyfiken på slowcooker/crockpot. Vad är det som är skillnaden på det och en kastrull, kastrullen går ju egentligen också på el och inte kan det väl gå snabbare att laga maten i en crockpot? Hur fungerar dom och varför menar folk dom är bättre? Kan man spara någon el, så att det blir värt kostnaden, på att ha en sån?

Förutom kall mat varje dag så tycker jag det lär rätt så mysigt ändå ^^
Slowcooker/crockpot är inte snabbare, men den gör väldigt goda långkok (och fantastisk risgrynsgröt :d !). Min är på 250 w, alltså borde den kosta 0,25 kW/timme, så den kan stå på i 4 timmar och bara dra 1 kWh, om jag inte räknar helt tokigt. (Någonstans läste jag också att den drar betydligt mindre när den väl har kommit upp i temperatur, men det vet jag inte säkert.)
 

Liknande trådar

Hemmet Jag brukar roa mig med att kolla på lite hus emellanåt :D Vi letar inte aktivt men som sagt jag tycker det är kul att ha lite koll och...
Svar
10
· Visningar
1 976
Senast: _Maria_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp