Energisparartråden

Det här med att sätta på och stänga av värmen tror jag inte på. Då måste ju huset värma upp det som kallnat. Bättre att ha låg men jämn temperatur då.
Det funkar, men ger mycket mindre energibesparing än man tror. Ju längre tid man klarar att ha den låga temperaturen desto bättre såklart - tyvärr är ju elpriset inte i synk med när man normalt vill ha komfortvärmen.

Med timpris så lönar det sig säkert att brassa på 00-05 till sådär 35 grader inomhus och sedan frysa på eftermiddag och kväll……
 
(duscha i ouppvärmt utrymme känns inte jättelockande).
Inga problem, jag har haft utedusch i över tio år nu. Året runt, även om det är snö och -10, det är inga problem så länge man har varmvatten att duscha med. Förutom att man sparar ström slipper man också den där tråkiga badrumsstädningen, när gamla tvålrester skall bort från kakelfogarna och hår upp ur avloppet.
 
Aha. Det är nog författaren som missbedömt eller missuppfattat något.

Vattenfall har 7,5 % enligt artikel ovan. Göteborg energi har 10 %. 1 % skulle vara 48 000 hushåll med timpris, men enbart Tibber har fått 100 000 nya kunder bara nu under sommaren.
Och Greenely som också bara säljer timpris hade 150.000 kunder 2021 och växer fort.

Men det finns de som tänker att de sparar på anpassning av konsumtionen trots att de inte har timprisavtal. De får gärna fortsätta med det, eftersom det gynnar kollektivet - både i effektfördelning och marginellt i debiterat elpris. Även om effekten i egen plånbok blir nästan noll. Sann altruism för kollektivets bästa.
 
Senast ändrad:
Jag kan inte dra ner mycket mer på min elförbrukning än vad jag gjort i år .
Förbrukar knappt 12000 kWh/år (senaste tre åren), bor själv på 140kvm plus 40 kvm uppvärmt hundhus. Hittills i år har jag förbrukat 6116 kWh.
Jag har sänkt innertemperaturen, eldar så mycket jag kan i kaminen, drar ur sladden till allt jag inte använder och eftersom jag har timpris är jag noga med när jag tvättar och diskar. Tvättar så att jag fyller en torktumlare när jag har den typen av tvätt, annars hänger jag all tvätt.
Har subventionerad lunch på jobbet och lagar så lite mat som möjligt hemma.
 
Jag och mannen pratade om det här igår vid middagen. Jag blir alltid svinstressad av ovisshet och har börjat spara extra mycket till husbufferten för att ha marginal om det kommer någon chockräkning.

Vi bor i ett gammalt hus på typ 150 kvm, men vi har även gästhus och hundhus som står uppvärmt (om än på lägre temperatur). Nu under sommaren har vi renoverat det rummet vars golvisolering rasat ner i krypgrunden, så jag hoppas att vi stänger ute mer kalluft än tidigare. Vi har bergvärme, bara LED-lampor och nya energisnåla hushållsmaskiner men tänker nog sänka innertemperaturen en grad eller två. Skulle det bli väldigt kallt så har vi öppna spisar och kakelugn att elda i.

Vi förbrukade 18 500 kWh förra året, i år ser vi ute att hamna något lägre. Idag har vi ett billigt avtal med fast pris som lägligt går ut 31 dec 😒
 
Jag kan inte dra ner mycket mer på min elförbrukning än vad jag gjort i år .
Förbrukar knappt 12000 kWh/år (senaste tre åren), bor själv på 140kvm plus 40 kvm uppvärmt hundhus. Hittills i år har jag förbrukat 6116 kWh.
Jag har sänkt innertemperaturen, eldar så mycket jag kan i kaminen, drar ur sladden till allt jag inte använder och eftersom jag har timpris är jag noga med när jag tvättar och diskar. Tvättar så att jag fyller en torktumlare när jag har den typen av tvätt, annars hänger jag all tvätt.
Har subventionerad lunch på jobbet och lagar så lite mat som möjligt hemma.

Jag tänker att 140 kvm för en enda person är väldigt mycket. Om det blir svårt att finansiera elräkningen tänker jag att det borde gå att välja ut flera rum i huset som i princip inte värms upp alls? Om hundhuset är uppvärmt med el kanske det vore bättre att stänga det helt och ta in hundarna i ett rum i huset som ändå måste värmas under kallaste perioden? (Bara som ideer som kommer upp när jag läste inlägget).
 
Vi förbrukade 18 500 kWh förra året, i år ser vi ute att hamna något lägre. Idag har vi ett billigt avtal med fast pris som lägligt går ut 31 dec 😒

Det är lägligare än mina avtal som gick ut 1 april och det andra 1 oktober i detta extrema år. Varje månad på fast pris från innan "el-krigs-kaos"-tidpunkten är guld värd!
 
Jag tänker att 140 kvm för en enda person är väldigt mycket. Om det blir svårt att finansiera elräkningen tänker jag att det borde gå att välja ut flera rum i huset som i princip inte värms upp alls? Om hundhuset är uppvärmt med el kanske det vore bättre att stänga det helt och ta in hundarna i ett rum i huset som ändå måste värmas under kallaste perioden? (Bara som ideer som kommer upp när jag läste inlägget).

Ja, visst är det så. Bor på vår familjs gård och detta är huset som finns att tillgå utöver huvudhuset, så att byta boende är inte ett alternativ. Har stängt av elementen helt på ovanvåningen och i ett rum jag inte använder nere. Fönstren är bytta för 5-6 år sedan, men huset är byggt 1917 och är inte det tätaste direkt… vissa delar är renoverade och därmed tilläggsisolerade, vinden är tilläggsisolerad. Golvet är tyvärr inte det och där försvinner mängder med värme.

Värmekällan är jordvärme, och systemet är vattenburet. Hundhuset går på samma slinga som huset men har en egen termostat. Därute har jag haft ca 15 grader tidigare vintrar, men det kommer jag sänka till 12 grader i år. De är bara där på dagtid när jag är på jobbet, när jag är hemma är de inne med mig.

Jag eldar så mycket jag kan i min kamin, med egen ved, och det sparar ju en del.
På fastigheten finns en stor solcellsanläggning på 50 kilowatt, men till den är tyvärr inte mitt hus anslutet eftersom jag hyr det och har eget avtal.
 
Med tanke på elpriserna och diskussionen i Elpristråden om gardiner, så tänkte jag att det kanske är bra med en tråd där vi kan samla alla tips och åtgärder för att minska vår energiförbrukning inför och under vintern.

Själv ska jag se om jag kan ordna det så att jag slipper ha elementen igång alls (direktverkande el). Lite orolig för fukten men tror att avfuktare drar mindre än elementen gjort. Blir det minusgrader får jag hoppas att veden räcker för att elda även i den annars ouppvärmda delen av huset, men det hade varit bra om jag kunde hitta någon bättre lösning för badrummet som jag ändå använder (duscha i ouppvärmt utrymme känns inte jättelockande).

Frågan är om det är så bra för huset i längden att inte ha någon grunduppvärmning. Om jag skulle ha det så skulle jag åtminstone installera en frostvakt som kickar igång elementen om det riskerar att bli för kallt.

Ett alternativ kan ju vara att installera en luft/luftvärmepump.
 
Ska prova att använda vedspisens ugn att laga mat i
Lite svårt att få jämn temperatur antar jag men det borde gå utmärkt att torka pumpafrön på eftervärmen
Jag har lagat ganska mycket mat i vedspisen och även om du har en som är bättre än min så blir det väl elbesparing men knappast energibesparing. Om du inte lagar på låg värme (under 150 c) går det åt en herrans massa ved.
Frågan är om det är så bra för huset i längden att inte ha någon grunduppvärmning. Om jag skulle ha det så skulle jag åtminstone installera en frostvakt som kickar igång elementen om det riskerar att bli för kallt.

Ett alternativ kan ju vara att installera en luft/luftvärmepump.
Jag håller koll så det inte fryser, det är ju södra Sverige så oftast blir det inte så kallt inne även om det blir frostnätter. Huset är redan i dåligt skick så jag har inte lust att göra så mycket med det innan renovering (=bygga ett nytt hus med nån gammal timmervägg kvar typ).
 
Jag har lagat ganska mycket mat i vedspisen och även om du har en som är bättre än min så blir det väl elbesparing men knappast energibesparing. Om du inte lagar på låg värme (under 150 c) går det åt en herrans massa ved.

Jag håller koll så det inte fryser, det är ju södra Sverige så oftast blir det inte så kallt inne även om det blir frostnätter. Huset är redan i dåligt skick så jag har inte lust att göra så mycket med det innan renovering (=bygga ett nytt hus med nån gammal timmervägg kvar typ).
Fast jag eldar ju i den för värmens skull så den är igång varje eftermiddag oavsett
Inte än då men snart så
Värmer och kokar redan mat på den
Så det blir ju dubbelt utnyttjande av veden
 
Jag har lagat ganska mycket mat i vedspisen och även om du har en som är bättre än min så blir det väl elbesparing men knappast energibesparing. Om du inte lagar på låg värme (under 150 c) går det åt en herrans massa ved.

Jag håller koll så det inte fryser, det är ju södra Sverige så oftast blir det inte så kallt inne även om det blir frostnätter. Huset är redan i dåligt skick så jag har inte lust att göra så mycket med det innan renovering (=bygga ett nytt hus med nån gammal timmervägg kvar typ).

Jag tänker mer så att inte vattenledningar fryser sönder, men jag förstår att det kan se väldigt annorlunda ut i södra Sverige med frysrisken jämfört med andra ställen i landet.
 
Mitt tips är att undvika detta. Släkten hade ett hus i Spanien tidigare och det värmdes till stor del just med gasolkamin. Det blir varmt och skönt en stund men sen har man bara fukten kvar. Det bildas vatten då du eldar gasol så du ökar luftfuktigheten. Jag vägrade till slut att värma det rum jag sov i eftersom det blev så oerhört rått och kallt. Jag fick hänga ut täcket på tork varje morgon eftersom det var så fuktigt. Du kan inte heller elda under natten pga risk för kvävning då den förbrukar mycket syre så det enda du har kvar är just fukten
Ok.

Jag är uppväxt med husvagnscamping där husvagnen värmdes upp med gasol. Vi upplevde inget av de problem som du beskriver och vi campade även vintertid i rejält kyla.

/Lizzie
 
Fast jag eldar ju i den för värmens skull så den är igång varje eftermiddag oavsett
Inte än då men snart så
Värmer och kokar redan mat på den
Så det blir ju dubbelt utnyttjande av veden
Jo, men det behövs (åtminstone i min vedspis) mycket mer ved för att komma upp i ordentlig värme i ugnen, än vad som krävs för att få ordentlig värme på spisen. Som sagt, min blir bara runt 150c när jag eldar som vanligt, ska jag laga mat på högre värme måste jag ha full fyr och mata pinnved konstant.
Mina vänners rör frös i vintras. De bor mitt i skåne och hyffsat nybyggt (uppvärmt) hus.
Rören frös när de hade värmen på:confused:
 

Liknande trådar

Hemmet Jag brukar roa mig med att kolla på lite hus emellanåt :D Vi letar inte aktivt men som sagt jag tycker det är kul att ha lite koll och...
Svar
10
· Visningar
1 996
Senast: _Maria_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp