Energisparartråden

Nahar

Trådstartare
Med tanke på elpriserna och diskussionen i Elpristråden om gardiner, så tänkte jag att det kanske är bra med en tråd där vi kan samla alla tips och åtgärder för att minska vår energiförbrukning inför och under vintern.

Själv ska jag se om jag kan ordna det så att jag slipper ha elementen igång alls (direktverkande el). Lite orolig för fukten men tror att avfuktare drar mindre än elementen gjort. Blir det minusgrader får jag hoppas att veden räcker för att elda även i den annars ouppvärmda delen av huset, men det hade varit bra om jag kunde hitta någon bättre lösning för badrummet som jag ändå använder (duscha i ouppvärmt utrymme känns inte jättelockande).
 
Jag funderar på lösning att stänga av ungefär 1/4 av huset, vardagsrummet. Kommer behöva hålla runt 15 grader där för blommornas skull. Funderar på att ta ett slitet påslakan och nästa fast ett täcke i det som hängs upp för dörröppningen, dörren står i källaren och har stått där sedan innan jag köpte huset för snart 19 år sedan så tvivlar på att den är plan längre.
Ska även sprida ut en bal lösull på vinden som blivit liggandes av ren lathet. Isoleringen på vinden bestod då jag köpte av 15 cm sågspån som bitvis packats ihop till 5 cm. Nu ligger det som en rygg av lösull ovanpå sågspånet 15-20 cm tjockt i mitten. Hade ju varit bättre att ha ett jämnt lager men luftväxlingen måste ju funka också. Gav dock upp på ett ställe där det var krångligt att sprida så en bal är kvar.
Ska även lägga ut fler mattor för håller man värmen om fötterna så fryser man mindre
 
Jag har i sommar pga värmen haft rullgardinen neddragen i sovrummet dagtid och uppe nattetid för att få in lite svalka, nu när det blir kallt ute kommer den istället vara neddragen iaf nattetid och fönstret stängt.
Draperier hjälper till att avgränsa rum och minska drag vid ytterdörren.
Nya tätlister till dörrar och fönster + att jag stängt ner ca 50% av huset. Det är för stort för bara mig men det är för dyrt att flytta till ett mindre.
Bytte till timmätning i vintras och kommer elda mer i vinter än förra.
Jobbar skift så kan nyttja lägre priser till att tvätta nattetid då jag kommer hem vid 23 om jag jobbar kvällar + disken kan stå tills jag kommer hem.
Jobbar hemifrån när det är möjligt istället för att köra bil till jobbet.
Kommer använda vedspisen mer till matlagning och för värmens skull än tidigare år.
Duschar på jobbet de gånger jag är där, korta duschar hemma och stänger av vattnet när jag tvålar in mig och schamponerar håret.
Sänkt inomhustemperatur i vinter, precis som förra vintern. Tur jag gillar att sova kallt. :up:
 
Med tanke på elpriserna och diskussionen i Elpristråden om gardiner, så tänkte jag att det kanske är bra med en tråd där vi kan samla alla tips och åtgärder för att minska vår energiförbrukning inför och under vintern.

Själv ska jag se om jag kan ordna det så att jag slipper ha elementen igång alls (direktverkande el). Lite orolig för fukten men tror att avfuktare drar mindre än elementen gjort. Blir det minusgrader får jag hoppas att veden räcker för att elda även i den annars ouppvärmda delen av huset, men det hade varit bra om jag kunde hitta någon bättre lösning för badrummet som jag ändå använder (duscha i ouppvärmt utrymme känns inte jättelockande).
Elda lär ju göra det torrt ändå? Jag hade nog trott att eldning gör det torrare. Var försiktig med lungorna bara, rök är inte jättebra.
 
Med tanke på elpriserna och diskussionen i Elpristråden om gardiner, så tänkte jag att det kanske är bra med en tråd där vi kan samla alla tips och åtgärder för att minska vår energiförbrukning inför och under vintern.

Själv ska jag se om jag kan ordna det så att jag slipper ha elementen igång alls (direktverkande el). Lite orolig för fukten men tror att avfuktare drar mindre än elementen gjort. Blir det minusgrader får jag hoppas att veden räcker för att elda även i den annars ouppvärmda delen av huset, men det hade varit bra om jag kunde hitta någon bättre lösning för badrummet som jag ändå använder (duscha i ouppvärmt utrymme känns inte jättelockande).
Jag har insett att det drar under dörren till uteplatsen och runt hela ytterdörren (trots att det är nästan nytt hus). Märkte det när jag jobbade hemma och det drog runt fötterna från uteplatsens dörr och det blev varmare om jag la yogamattan hoprullad längs undersidan av dörren.

Så jag funderar på att sy mig en ylletax att lägga vid ytterdörren, yogamattan kan ligga vid uteplatsdörren i vinter med tänkte jag och den har ju fått ett sammetsdraperi som kan vara för också.

Vi har skaffat gardiner och jag kan inte bestämma mig för om det är varmare att ha dem fördragna, trots att vissa täcker elementet, eller inte. Och funderar över draperi vid ytterdörren, min man tyckte surt att det var lättare att kolla isoleringen runt dörren :) (han har nog rätt).

Elementet avstängt i sovrummet och dörren dit stängd har vi för det mesta, gillar inte att sova varmt.

Hur länge kan man lämna tvätt i en tvättmaskin utan att den blir äcklig?
 
Gissar att luftvärmepumpen får stå mer avstängd. Förra vintern hade jag den igång på nätterna främst, för att slippa ha 15 grader inne i köket när jag vaknade (hade då sovrummet nere bredvid köket). Får nöja mig med att elda i kaminen i köket. Men i år kommer jag ha golvvärme i hall och det nya badrummet, så jag kan sänka värmen inne på gamla toan och främst använda nya, och golvvärmen i hallen får det förhoppningsvis att kännas lite varmare i köket också. Får försöka klara mig med svalare sovrum än jag egentligen vill också, men det känns inte lovande när jag redan fått börja använda raggsockor och dubbla täcken :meh: Nu ingår värmen i min hyra, men jag vill inte gärna få den höjd.
 
Mitt återkommande tips - investera i elektrisk/-a värmefilt/-ar och dito fotvärmare. I ett hushåll med 1-2 personer kan det ge en bra komfortvärme till motsvarande elförbrukning som ett par tända lampor, samtidigt som inomhustemperaturen kan dras ner ordentligt. Det jobbiga är om händerna blir kalla vid stillasittande arbete hemifrån, i annat fall skulle jag nog klara mig helt ok på ca 15 grader.

Sedan är det ju lite värre när man inte sitter stilla utan t ex lagar mat och går omkring och fixar, men för "skärmtid"/tv/läsning så är elvärmefilten och fotvärmaren några av mina bästa livräddare och elbesparare genom vintermånaderna.
 
Idag fick jag tips på att investera i en gasolkamin att ha som tillfällig uppvärmning i de rum man befinner sig. Om man har låg grundtemp, så kan man använda gasolkaminen att värma upp det rum som man befinner sig i.

/Lizzie
 
Det kan annars bli mitt energispartips. Hade dusch i ouppvärmd källare under hela min uppväxt, det blev inga långa sessioner precis. :angel:
Ja, alltså inte tänker jag värma badrummet konstant, men tror att jag tar den lilla värmefläkten jag hittade på vinden och har igång bara precis när jag kommer ur duschen, så slipper jag det värsta av kylan (lär nog vara 4-8 c i badrummet).
Elda lär ju göra det torrt ändå? Jag hade nog trott att eldning gör det torrare. Var försiktig med lungorna bara, rök är inte jättebra.
Jag tänker alltså inte elda i den delen av huset konstant, utan bara om jag har gäster. Har separat i sovrum & arbetsrum och låter resten av huset stå ouppvärmt så länge det är plusgrader. Om jag eldar lite när det är minus så är det oftast torrt i luften ändå.
 
Jag bor i katastrofiskt isolerat brittiskt hus, och har precis kopt en elektrisk filt. Dartill ska jag kopa lister till mina fonster och en slags plast som man satter over fonstren for att agera som ett extra lager fonster da mina fonster ar ENKELGLASADE!!

Dartill bor jag i tofflor pa vintern, och vi varmer bara upp de rum som vi befinner oss i for stunden - detta ar redan valdigt vanligt i UK pga den katastrofala isoleringen - vvarmen ar pa en stund pa morgonen, och sedan ett par timmar pa kvallen men slas av ett par timmar innan sangdags sa husen ar i regel kalla over natten. ..

Men tja, elektrisk filt, korta dushar och billig extra isolering pa fonstrena (jag hyr, sa kommer inte investera i nagot kostligt)
 
På vintern bor vi i vad jag tror heter radhuslägenhet på svenska. Vi är redan sparsamma med uppvärmning och värmer oftast bara vår nedre våning. Ibland eldar dom under oss på sånn med värme så att vi slår av vår 😅 På övervåningen där vi har sovrummen vill vi ha det svalt och då är det endast på riktigt kalla dagar vi har på någon form för stödvärme på där uppe, brukar inte vara många dagar per år.

Vi har två bad, men oftast bara värme på i det ena. Får se hur vi gör i vinter med det, kanske vi inte har värme på i någon av dom.

Annars så gör vi väl mkt sådana typiska små tips, kör inte halvfull diskmaskin, diskar en del för hand, släcker lampor i rum man inte är i, har energisnåla lampor, dimmar ner belysningen där vi kan, har tjocka gardiner på sovrummen som är fördragna mycket, när det blåser storm lägger vi handdukar i fönsterna för att stoppa vinddrag, har tambur med stängd dörr till hallen, slår av värmepumpen några timmar på fm när elen är dyr om vi är hemma, använder inte torktumlare, tvättar när vi har en hel maskin, har lite lägre inne temp och klär på oss mer, har filtar i varm ull hemma, vädrar mkt ull ist för att tvätta... är väl det saker jag kommer på nu ☺️

Oroar mig också lite för ökad brandrisk. Läste en artikel (norsk) att otroligt många kör tumlare, tvättmaskinen etc på natten för att det är billigare el då. Något man absolut inte ska göra och något dom som kan det här med brandsäkerhet varnar för att man absolut inte ska göra.
 
På vintern bor vi i vad jag tror heter radhuslägenhet på svenska. Vi är redan sparsamma med uppvärmning och värmer oftast bara vår nedre våning. Ibland eldar dom under oss på sånn med värme så att vi slår av vår 😅 På övervåningen där vi har sovrummen vill vi ha det svalt och då är det endast på riktigt kalla dagar vi har på någon form för stödvärme på där uppe, brukar inte vara många dagar per år.

Vi har två bad, men oftast bara värme på i det ena. Får se hur vi gör i vinter med det, kanske vi inte har värme på i någon av dom.

Annars så gör vi väl mkt sådana typiska små tips, kör inte halvfull diskmaskin, diskar en del för hand, släcker lampor i rum man inte är i, har energisnåla lampor, dimmar ner belysningen där vi kan, har tjocka gardiner på sovrummen som är fördragna mycket, när det blåser storm lägger vi handdukar i fönsterna för att stoppa vinddrag, har tambur med stängd dörr till hallen, slår av värmepumpen några timmar på fm när elen är dyr om vi är hemma, använder inte torktumlare, tvättar när vi har en hel maskin, har lite lägre inne temp och klär på oss mer, har filtar i varm ull hemma, vädrar mkt ull ist för att tvätta... är väl det saker jag kommer på nu ☺️

Oroar mig också lite för ökad brandrisk. Läste en artikel (norsk) att otroligt många kör tumlare, tvättmaskinen etc på natten för att det är billigare el då. Något man absolut inte ska göra och något dom som kan det här med brandsäkerhet varnar för att man absolut inte ska göra.
Fast är en vaken på natten går det ju bra :laugh:
 
Jag funderade på en grej, men som kanske bara spelar roll om en bor väldigt litet. Att hälla ner hett vatten i avloppet är ju dumt, istället skulle tex pastavattnet få avge sin värme inne innan det spolades ner.
Jag gör alltid så med barnens badvatten (ja betydligt större volym) och det blir väldigt varmt och mysigt i badrummet.
Sen ska en ju inte bada, men det är en annan diskussion.
 
Oroar mig också lite för ökad brandrisk. Läste en artikel (norsk) att otroligt många kör tumlare, tvättmaskinen etc på natten för att det är billigare el då. Något man absolut inte ska göra och något dom som kan det här med brandsäkerhet varnar för att man absolut inte ska göra.
Det har jag också funderat på. Man ska inte använda tvättmaskin när man inte är hemma, men helt plötsligt rekommenderas man att SOVA medan den är igång...
 
Jag ska väl göra som jag brukar, fast ännu mer. Jag sätter alltid upp fleecefiltar framför den dragiga dörren på hösten och vintern. Vi har tjocka sammetsgardiner som stänger ute en del kyla, samt två lager gardiner i sovrummet. Huset är litet - tack och lov - så kaminen värmer de knappt 70 kvadratmeterna hyfsat. Luft-luftvärmepumpen får vara avstängd så mycket som möjligt. Jag ska se över tätningslister i dörrar och fönster. Vi har redan en elfilt och vi skaffar nog en till så vi har varsin. Det får bli fårskinnstofflor/raggsockar och min varma morgonrock när jag lufsar runt här hemma. Sedan kan jag inte dra ner på elen till elstaketet och uppvärmningen av kattens rum i stallet. Jag ÄLSKAR att bada skumbad, men det får väl vara någon enstaka lyxig gång i vinter bara....
 
Jag funderade på en grej, men som kanske bara spelar roll om en bor väldigt litet. Att hälla ner hett vatten i avloppet är ju dumt, istället skulle tex pastavattnet få avge sin värme inne innan det spolades ner.
Jag gör alltid så med barnens badvatten (ja betydligt större volym) och det blir väldigt varmt och mysigt i badrummet.
Sen ska en ju inte bada, men det är en annan diskussion.
Problemet är väl att det blir väldigt fuktigt? Fast i och för sig om det är minus ute är det nog lugnt (med badet då, kastrull går ju att ha locket på).
 

Liknande trådar

Hemmet Jag brukar roa mig med att kolla på lite hus emellanåt :D Vi letar inte aktivt men som sagt jag tycker det är kul att ha lite koll och...
Svar
10
· Visningar
1 975
Senast: _Maria_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp