Engelsk Springer Spaniel

L

LoveRindi

Hur är dom? Temperament, lydnad, hälsa, med barn o andra djur m.m. funderar på att köpa en sån.
 
Det är en jakthund som kräver mycket aktivering och en fast hand.

Trevlig hundras vid rätt ägare, kan ha en tendens att bli ngt ostabila om de inte får utlopp för sin energi. De hundar jag träffar inom jakten är i stora drag alltid trevliga, men det får ju då som sagt all träning osv de behöver.

Ögonsjukdomar är ett problem inom rasen och alla avelsdjur bör ögonlysas. Har även kända öronproblem som de flesta andra spanielraser. Hot spots har jag också hört mycket från rasen, detta är ju dock individuellt.

Lydnad, och hur den är med barn osv är din uppgift att se till att den klarar. Allt beror på dig. Generellt är det ingen svårtlärd hund, men de är i regel ngt egensinniga och inte som att träna en bruksras. Aggressivitet existerar knappt inom rasen, den har avlats med tålamod.

Om du är intresserad av att träna aktivt med din hund och även inne på jakt så kan springern vara din ras. Ska du ha den som stall och sällskapshund bör du nog tänka om, det finns andra raser som lämpar sig bättre.

//E
 
Jag har en springer och tycker det är en helt underbar liten jycke.
Jag har tränat sök och lydnad med min och min erfarenhet är att det är en mycket lättlärd hund som verkligen gör sitt bästa för att vara föraren tillags.
Han älskar att leka med barn både våra egna och grannarnas, min erfarenhet är att bara han får vara med är allt bra. Älskar att vara med i stallet aldrig några problem att ha lös, bråkar inte med andra hundar. Kan ibland vara lite för vek så att han morrar om han känner sig trängd.
Vi jagar även med vår hund och självklart ser man att han älskar det men samtidigt tycker jag att han är glad och nöjd bara han får delta.
Eng. springer finns ju i tre varianter show, dual-purpose, working och min tillhör mellankategorin och jag kan tänka mig att om man väljer working som är inriktad på jakt kan få en mindre följsam jycke.
Springerns största problem är dess glädje i vatten det blir lätt för mycket bad så att hotspots och kliande öron uppkommer.
Detta kan man dock till viss del hjälpa upp genom att klippa/raka i och runt öronen, på tassar och i bogvecken. Hunden ser lite underlig ut under sommarhalvåret men det hjälper till viss del mot ovanstående problem.
Men som med alla hundköp gäller att - ha tiden som behövs och intresset som behövs för att fostra en hund, för det gör sig inte själv.
Bara för att hunden ser snäll och go' ut blir den det inte av sig själv.
Men springern anser jag ger ganska bra med handlingsutrymme för att "göra" fel, det går att korrigera om man gjort tokigt.
Kolla med www.skk.se och www.ssrk.se så får du mer kött på benen.
 
Tack för hjälpen! Några frågor: Vad är det för skillnad på de olika grupperna? Vad är hotspots?
 
Springern är en mycket trevlig ras, gå in på kennel Rindis hemsida och kolla lite där. Lyckades inte länka till den, men sök på Kennel Rindi. :)
 
Suveräna hundar tycker jag. Min äldsta dotter har en springer tik av dual modell dvs en som både skall ha utseendet för show och anlagen för jakt. Eftersom hon var 1 1/2 år när vi fick henne har utvecklingen av jakten inte riktigt funkat, man måste börja tidigt med den träningen eftersom det krävs total lydnad. Annars är det just jaktegenskaperna som gör rasen till sådana trevliga hundar. De skall ha "will to please" vilket gör dem lätt dresserade och följsamma. Vår tik var något ouppfostrad när hon kom, men lärde sig snabbt. Nu tränar tjejen agility, lydnad och spår med henne. Dessutom har vi tränat henne till apportör, så även om hon inte klarar att jaga på spanielvis under bössan, får hon vara med vid jakten. Hon är den perfekta apportören som är avslappnad och lugn mellan skotten, och ändå helt med på noterna när man skickar ut henne.

Bättre första hund till dottern har vi inte kunnat få. Hon är robust, lättlärd och vänlig. Vad det gäller öronproblem i rasen så är det mest ett ägarproblem. Dvs ägaren sköter inte om öronen med öronrens och klippning. Sköter man om hunden ordentligt är öronen inga problem (vi har 3 spaniels till, och det är precis samma sak där).

Jag kan varmt rekommendera rasen om man förutom aktivering av hunden kan tänka sig att varje dag lägga 10 min på pälsvård (mer om du varit ute i blöt skog) och varje vecka 2 min på öronvård. Kontinuitet är A och O för att slippa tovor och kliande öron. Personligen gillar jag att sitta framför TV:n med hundarna i knäet och borsta. Hundarna gillar det också, de står på kö :D
 
Show är det som vi jaktmänniskor kallar för utställningsapor ;) De har helt fel modell för att kunna arbeta i skogen, är för höga, för tunga och har alldeles för lång päls för att inte dra med sig allt. Men de funkar i ringen, denna variant rekommenderar jag inte till ngn då de exemplar jag har sett i det närmsta verkar hjärndöda.

Working är den rena jaktmodellen, dvs ngt mindre, lättare i typen och lite kortare päls. Den som tilltalar mig mest, men det är för att jag vill ha en hund som är lättjobbad :crazy:
Dessa kräver lite mer och MÅSTE ha aktivering.

Dual är "blandningen" mellan dessa två, den funkar till både och, detta är nog varianten du bör inrikta dig på..

Nyfiken i en strut, men vad ska du ha hunden till???

//E
 
I mitt stall har vi en springer spaniel som är fem månader, jätte söt :love: Men oxå jätte döv :cool:
 
Vi ska ha den till sällskap mest. Vill gärna träna lydnad och spår. varken pappa eller mamma är jägare så ingen jaktjund. men vi bor på landet med egen gård, så det ska ju va en bra "hästhund" om man kan kalla det så. jag själv älskar låååånga skogspromenader med en vovve...
 
men du, varför köpa en jakthund då??

Jag vet inte alls vad du har för ambitioner, du kan vara väldigt ambitiös och duktig, det tror jag. Men fundera lite över rasvalet, för trots allt är det en jakthund. Det kan bli så att du inte kan ha den som hästhund då jaktanlagen ligger för långt fram och hunden sticker på varje spår, eller så blir det jättebra, man kan aldrig veta.

jag brukar säga att när man ska välja ras så ska man sätta upp sina mål för hunden och sedan själv granska sig kritiskt, orkar man verkligen allt det?? Hur mycket tid har jag osv??
Sedan väljer du den hundras som passar in på alla dessa saker.

Dalmatinern är ju framavlad för att följa häst, har en urtrevlig i en valpkurs (kan försöka sno den till dig ;)), aldrig sett en så följsam valp, vi är så impade av den!! Kika lite på dem med.

Anledningen till att jag verkar så springerfientlig är för att jag har sett måndagsexemplaren, eller snarare de som glömde vad de köpte..

//E
 
Ja, Springern är kanske inte "min" ras, men jag kollar runt lite på olika. Vi har ju inte bestämt oss helt ännu. Först ville jag ha en Golden retriever, men dom är ju ganska stora, skulle behöva en mindre hund. eller mindre hårig, golden fäller ju hela tiden. Labrador kanske? Lady_Vip: Är du valpkursledare?
 
jaaa labradorer är underbara hundar! dom kräver bara att du har ett oändligt tålamod och ett sinne för humor :smirk: dalmatinern är en otroligt vacker hund, men den är inte lika lättränad som en labbe. kanske beror det på deras lite kattlika personlighet? jag hade en kanonfin dalmatiner när jag var barn, som, ironiskt nog, blev ihälsparkad av en häst. :cry:
 
Och nu kommer jag in :)

Både Golden Retriver och Labrador Retriver är jakthundar lika som Springer Spaniel( olika inriktningar ) Så det som Lady Vip skrev i sitt sista inlägg om Måndags exemplaren stämmer även över dessa raser.
 
Jag säger som föregående skrivare, labbe och golden är också jakthundar.

Jag har själv en labbe och skaffar inte fler av olika anledningar. Dessutom fäller en labbe också HELA tiden, hår överallt. :mad:

Stryk alla jakthundar och de flesta vallhundar (de med vallinstinkt kvar). Sedan bestämmer du storlek (golden och labbe är ungefär jämnstora) och vilket pälslag du vill ha. Fundera över vilket temperament du önskar hos hunden och FRAMFÖRALLR ransaka dig själv till vad du vill göra med hunden. De flesta som skaffar en jakthund och inte jagar klara inte av att aktivera hunden så pass mycket att den mår bra.

Jag är inte instruktör än, just nu går jag bredvid på en valpkurs eftersom jag vill repetera innan jag får min valp (om fyra veckor), dessutom ska jag gå handledarutbildningen i höst så då är det bra om man har gått bredvid innan. Däremot är jag agilityinstrutör, utbildad enligt konstens alla regler ;)

//E
 
Eng. springer finns ju i tre varianter show, dual-purpose, working och min tillhör mellankategorin och jag kan tänka mig att om man väljer working som är inriktad på jakt kan få en mindre följsam jycke.

Ursäkta lite..... Måste inte ett tillägg in här?! Dvs skaffar man en jaktinriktad hund (oavsett modell) och sen inte ser till att den hunden får utlopp för sin arbetslust - DÅ har man problem. Men att påstå generellt att jaktinriktade hundar skulle vara mindre följsamma än andra mer "soffpotatisar" är att cykla på djupt vatten. För hur skulle det funka med jakten om man inte har en hund som lyder och följer? Jakt med okontrollerbar hund är misslyckat redan innan start. Speciellt om man jagar på mindre marker.
 
Hörde för några år sedan att någon typ av 'dårskap' drabbade just denna hundras. Fick höra att en avlivat sin hund bara några år gammal p g a att den fick någon typ av 'tokryck' och bl a bet familjemedlemmar helt oprovocerat. Tydligen berodde det på någon typ av hjärnsjukdom eller nåt?! Jag vet inte, men fick informationen om att det var en vanlig åkomma på just denna ras.

Jag vet tyvärr alldeles för lite för att egentligen uttala mig alls, men det kan ju vara värt att kolla upp kanske. :confused:
 
hmmm, jag har hör att cocker spaniel skulle ha den "sjukdomen" (eller vad det nu är), och att det skulle vara vanligast på röda... undrar om det inte bara är skrönor. vet f ö en JR som också fick en knäpp och bet en bebis i ansiktet. bebisen klarade sig som tur var, men hunden avlivades naturligtvis.
 
Jag tror inte det är bara skrönor. Däremot tror jag att det i vissa fall (oavsett hund och ras) är något man vill skylla på för att bli av med en hund som man inte har riktig koll på. Dvs man har inte lyckats så bra som hundägare. Då är det kanske lätt att dra till med något tror jag. Dvs av samma orsak som det finns många hundar till salu p g a "allergi". De hundarna är oftast runt 10mån eller runt 2år. För det kan väl knappast ha att göra med hundens kanske jobbigaste trotsperioder i livet? Eller...??

Familjen som hade den här hunden var både van och intresserad av hund. Matte var väldigt duktig, engagerad och även instruktör i klubben. Detta gör att jag tror på just denna berättelse i alla fall. Jag tror inte att något annat skulle kunna få dem till ett avlivningsbeslut.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag vet egentligen vilken ras som jag skulle ha om jag skulle ha en egen hund och det är golden retriever. Men tycker ändå att det...
Svar
19
· Visningar
1 724
Senast: yamyam
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 436
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 185
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
7 582
Senast: Hedinn
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp