Engelska fullblod.

E

ecssory

Måste fråga hur det går att vänja ett startat fullblod vid ny karriär som rid/tävlingshäst?

Är något av en mentor för en yngre tjej. Hon vill gå över till storhäst och satsa på hoppning/fälttävlan.
Hon är duktig och tuff men har mycket lite pengar att spendera på hästköp. Jag har lovat att hjälpa henne i hästletandet.

Jag tycker generellt att fullbloden är kanoner på hinder och de går att få billigt särskilt de som varit startade.
Nu undrar jag om anledningen till det låga priset är förknippat med problem eller om det är mindre efterfrågan?

Erfarenheter, tips om bra stammar o.s.v
 
Är själv väldigt svag för Eng. fullblod. :)
Att de som har startat är billigare kan vara att de är lite slutkörda både mentalt och fysiskt.
De kan ha förslitnings skador och nerverna utan på.
Ofta får man låta de vila i några månader och sedan får man börja "rida in" dem som man gör med en vanlig unghäst.
Vara noga med att man absolut inte stressar på den bara för att den är lite äldre och riden på innan.
Men de är underbara :)
Ta god tid på er, och vet.besikt+Röntga den. Så att ben och rygg är ok.
Lycka till :)
 
Älskar själv fullblod och köper helst sådanna som har varit i löpträning. Dom brukar många gånger vara lättare att hantera än ostartade. När det gäller priser så är det så att billiga löphästar är som billiga travare eller billiga halvblod lite sämre med någon typ av fel. Det behöver inte vara något allvarligt kanske bara att kapaciteten inte räcker till. Men ofta kommer då inte hästen att räcka till som tävlingshäst i några högre klasser annars heller. Så man får vara försiktig med de lite billigare hästarna vilken ras det än är. Det är så att bra fullblod kostar pengar dom också, det får man vara medveten om för det är ofta säljarna. En fälttävlanshäst behöver ju en hel del ork och en stor portion mod eller man ska kanske kalla det för dådkraft för att kunna ta sig runt en bana. Det är ofta dessa hästar som går bra på löpbanorna också och är följaktligen inte så billiga heller om dom är hela.
Men visst det går att göra fynd det går det med alla hästraser om man har turen på sin sida. Så lycka till!! :bump: :bump:
 
Jag har iallafall inte haft några som helst problem med att skola om mitt fbl. Köpte honom för drygt ett halvår sedan. Han är f. -98 o hade startat 4 löp innan jag köpte honom. Just nu så tävlar vi LB dressyr, tränar LA-rörelser, samt hoppar 1,00 banor, enstaka språng 1,10.
Jag tror en av de viktiga grejjerna att tänka på när man köper fullblod är att de inte ska ha det här stressade i galoppen, vilket kan vara rätt jobbigt att få bukt med enl. mina erfarenheter iaf.

Fullblod är underbara hästar!
 
Jag är jättedålig på namn men vet att det finns en framgångsrik familj inom fälttävlan (österlund??) som föder upp fullblod och låter de gå löp innan de blir fälttävlans hästar.

till viss del är det säkert ekonomiskt men de tycker också att det stärker hästarna och gör de bättre förberedda på hård träning sedan.

Generellt tycker jag om fulllblod som gått på banan, de är oftast väluppfostrade och vana vid det mesta. tror att det lägre priset beror på mycket, bla att de haft en tidigare karriär så att det krävs en duktig ryttare för att lära om, att de har humör och nerv och att de kan bli dyra i drift (kräver mycket mat, många täcken och dyr hovvård pga dåliga hovar) Detta gäller självklart inte alla men kan vara en fingervisning om varför de är billigare.

men samtidigt kan du få en smidig, lättlärd häst med en grundkondition och ett vinnarhuvud som du inte hittar hos någon annan ras.
 
Har haft ett par, och älskar dem!
De är otroligt lättlärda och modiga!
Har haft en del som har kommit direkt ifrån banan, och om man sänker kraven, brukar omställningen gå fint.

Jag har alltid haft två saker i huvudet.
De verkar som de flesta funkar bra med överdriven "röstanvändning". Jag vet, det låter lite knasigt, men om man "uppmuntrar dem" när de skall göra något "läskigt", så följer de som regel med på vad du vill.

Inga cavaletti. Jag tillhör skaran som älskar att sitta och trimma på bommar, i alla gångarter.
xx verkar dock ha en tendens att bli överambitiösa, och ser allt som ligger på marken som ett enormt hinder. De stressar upp sig i onödan helt enkelt. Cavaletti verkar mer höra hemma till "överkursen", om du förstår vad jag menar.

Generellt föredrar jag startade hästar. Jag upplever dem som lättare att jobba med. Sålde en för tio år sedan, som hade avslutat karriären pga varning på en sena.
Hon hoppade upp till medelsvår i en herrans massa år, och var inte halt en dag!
Den muskelmassan och ansträngningen de har som löphästar, kommer de sällan upp till i karriären som ridhäst.

Priset tror jag beror på gammal vana, samt att alla inte är mentalt lämpade att rida fullblod.
Är man förstående, känslig, och rider dem med lite humor, funkar det som regel kalas.

Men om man hoppar upp, håller i och trycker på, så får man som regel en mindre positiv upplevelse avseende fullblodens ridbarhet. ;)

Till sist.
Har man ett bra fullblod, betingar de samma priser som ett halvblod!
Lycka till!
från hoppsann, som numera bara har MYCKET xx, i sina halvblod. Men hittar jag ett xx sto med kalas stam så.....
 
Hej!!

Ett fullblod som säljs från banan kostar inte mkt mer än 30000:- och de behöver inte vara slutkörda. tex om du hittar en 3-5 årigt fullblod så säljs dem för att de är långsamma lr inte vill spring det behöver inte alla vara så att de är slutkörd, däremot har jag sett att de säljer fullblod direkt ifrån banan för att de har pålagringar i benen, men det är en helt annan sak....

Tänk på detta vid hästköp av fullblod att gå igenom hästen ordentligt och be om att få titta på dennes papper....

Lycka till!! :banana:
 
:bow:

ett fullblod som jag tittade på fick kliva av banan pga av att han vägrade springa ifrån sina kamrater, han var jäkligt snabb, men sprang aldrig fortare än den som var först! :smirk:
 
Kolla noga varför hästen inte varit bra nog för galoppbanan. En bra löphäst har generellt sett samma exteriör som en bra hopphäst (samma ridbarhetsindex).
Oförmågan att löpa kan bero på skador (eller om man har tur på att hästen inte vill gå först, inte trivs med miljön i ett löpstall eller helt enkelt inte fattar vitsen med löp)

En idé om man har gått om tid kan vara att köpa en åring innan den startas eller köpa en häst som av något skäl missat tvåårssäsongen - en amatörtränare som inte kommit till skott, en häst som hamnat i en tillväxtperiod och blivit för stor (oftast >165)....
 
Det billiga priset kan bero på att det kostar att ha dem hos tränare, så man tjänar på att bli av med dem. De kan dessutom behöva ställas av en tid när de ska växla karriär, vilket blir en extra kostnad för köparen - jag har hört om hästar som vuxit på höjden när de lämnat banan som fyra- femåringar
 
Jag har bara haft positiva erfarenheter av fullblod. Mitt 3:e xx köpte jag för ett år sedan. Jag kan passa på att tillägga visst kan man få ett xx för en mindre peng, men många kräver mycket foder för att inte falla ur och många har mindre bra fötter. Detta kan kosta en hel del. Samt om man har tid att ''ställa av'' hästen vid ett karriärbyte. Det blir som att böra om från början, men i slutändan har man en supertrevlig häst :cool: Alla mina xx har visat att de tycker det är jätteskoj att hoppa.
 
ja du jag har ett fullblod nu som jag ahr ridit till i ett år har varit av banan i 2 år. går riktigt bra i alla gångarter hoppar 1,20 la dressyr så det är inte omöjligt.
yhur mycket pengar har hon att spendera da?
 

Liknande trådar

Gnägg Hej Tänker att det måste vara flera än jag och dottern som har Engelska Fullblods hästar. Mitt sto har endast gjort 4 starter sen...
2
Svar
25
· Visningar
4 714
Senast: Karoliten
·
Fälttävlan Hej hej :P Om ett tag börjar det bli dags för mig att leta häst (antingen till början av sommarn eller till hösten, så det beror ju...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
10 601
Senast: Saint
·
Fälttävlan Ska ha en muntlig redovisning i engelskan, och eftersom jag länge intresserat mig för fälttävlan, men inte riktigt orkat läsa på, så...
2
Svar
29
· Visningar
8 463

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp